AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 مهر 1399 ساعت 10:36

خدمات حسابداری چیست و مشتمل بر چه انواعی است؟

ارائه خدمات حسابداری، هدف اصلی است که بخاطر آن یک شرکت حسابداری بنا نهاده شده و در قبال سایر مؤسسات متعهد به انجام وظایف خود خواهد شد. در این یادداشت نگاهی به انواع مختلف این خدمات داشتیم و تلاش شد تا با ادبیاتی ملموس و قابل فهم، به تشریح این امور بپردازیم.

رشد و ترقی یک کسب‌وکار، تا حد زیادی در گرو در تسریع فرآیند‌های مالی انجام شده در طول آن است و تقریباً تمام کارشناسان موفق حیطه کسب و کار بر این موضوع تأکید دارند. یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین پروسه‌های تسریع فرآیندهای کسب و کار، برون‌سپاری بخش‌هایی از وظایف و امور اجرایی مجموعه است که تخصص کافی در مورد آن‌ها، شرکت، مجموعه یا سازمان مورد نظر وجود ندارد. همانطور که می‌دانید حسابداری با نیاز بالایی که به دانش، تخصص و شناخت بالا دارد، یکی از همین قبیل امور است. در حال حاضر خدمات حسابداری ، یکی از اصلی‌ترین خدمات تخصصی است که از سوی شرکت‌های حسابداری به سایر شرکت‌ها و کسب‌وکارها ارائه می‌شود؛ همین موضوع بهانه‌ای شد تا با نگاهی دقیق و عمیق، خدمات حسابداری را بررسی کرده و با این پرسش به استقبال مسئله برویم که اساساً خدمات حسابداری به چه مجموعه اقداماتی گفته می‌شود؟ برای پاسخ، تا انتها با ما همراه باشید.

ماهیت خاص این امور موجب حساسیت بالای آن‌ها شده است

ماهیت خدمات حسابداری

هر آنچه که یک شرکت یا مؤسسه حسابداری، انجام آن را برای شما تسهیل کند، شامل خدمات حسابداری خواهد شد؛ با این وجود می‌توان گفت خدمات حسابداری ، طیف وسیعی از امور و وظایف را شامل می‌شود. از ابتدایی‌ترین امور حسابداری، تا پیچیده‌ترین عملیات‌های نظارتی و اجرایی، همگی بخشی از خدمات حسابداری هستند که نیازهای حیاتی یک شرکت را تشکیل خواهند داد. همین گستردگی دایره خدمات شرکت‌های حسابداری ، باعث شده تا شاهد انواع مختلفی از خدمات در این زمینه باشیم و شرکت‌ها بسته به نیاز خود از سطوح مختلف خدمات در برون‌سپاری وظایف بهره‌مند شوند. در ادامه با سه سطح مختلف از این خدمات به طوری که بتوانیم دایره پوشش آن‌ها را تعیین کنیم، آشنا خواهید شد. هرچند این دسته‌بندی علمی و مطلق نیست و باید دقت داشته باشید که گاهاً ممکن است شرکت‌های حسابداری ، خدمات خود را در سطوح دیگری تقسیم‌بندی کرده و در اختیار شما قرار دهند. اما در یک دید کلی خدمات حسابداری مشتمل بر این سطوح هستند.

این قسم خدمات، به بهبود عملکرد کسب و کار شما، به شکل مستقیم و غیر مستقیم کمک می‌کنند

خدمات مشاوره‌ای حسابداری

خدمات مشاوره‌ای، شامل مجموعه خدماتی است که شرکت حسابداری به واسطه آن‌ها،  ارائه مشاوره در کنار نظارت بر وضعیت مالی یک شرکت را ممکن ساخته و از این طریق به افزایش دقت، کاهش خطا و تسریع ثبت و پایش عملیات‌های مالی شرکت کمک می‌کند. به طور اجمالی می‌توان خدمات مشاوره‌ای حسابداری را شامل موارد زیر دانست:

  • مشاوره در تنظیم و نگارش حقوقی قراردادهای مالی اعم از تجاری و امور کار با سازمان تأمین اجتماعی
  • پایش مستمر حساب‌ها و بررسی مغایرت‌های موجود در هر حساب جاری
  • ارزشگذاری شرکت و آنالیز صورت‌های مالی
  • ارائه مشاوره در انتخاب حسابداری رسمی و همیاری در انجام حسابرسی
  • ارائه مشاوره در مصاحبه شغلی و معرفی معیارهای کارآمد در استخدام حسابداران
  • انجام امور حسابرسی داخلی به منظور پیشنهاد اصلاحات مورد نیاز در سیستم‌های جاری
  • مشاوره مالیاتی

خدمات عملیاتی حسابداری

در این نوع از خدمات حسابداری ، شاهد مشارکت شرکت حسابداری در راه‌اندازی زیرساخت‌های مالی هستیم. در این قسم از خدمات، معمولاً پشتیبانی به صورت موردی انجام شده شاهد حضور پایدار و مستمر شرکت حسابداری در پروسه‌های اجرایی بخش مالی نیستیم. خدمات عملیاتی حسابداری شامل موارد متعددی است از جمله:

  • پی‌ریزی سیستم‌های کاربردی و اساسی در حسابداری و پایش موجودی اقلام و انبارداری
  • انتخاب نرم‌افزار حسابداری بسته به نوع و حجم فعالیت بخش مالی شرکت
  • برپایی سیستم‌های حسابداری جدید برای کسب‌وکارهای جدید

تخصص بالای شرکت‌های حسابداری در ارائه این خدمات باعث برتری آن‌ها می‌شود

 

خدمات اجرایی حسابداری

تمام امور جاری در حسابداری شرکت‌ها، عملاً ذیل این خدمت تعریف شده و با آن مرتبط هستند. همزمان با برون‌سپاری امور ذیل این عنوان، شاهد محول کردن بخشی از امور جاری حسابداری، بسته به نوع قرارداد، به یک شرکت حسابداری هستیم. در برون سپاری کامل امور در این نوع از خدمات حسابداری ، شاهد مشارکت کاملی شرکت حسابداری در پروسه‌های مالی مربوط به کسب و کار هستیم. به نوعی می‌توان گفت این نوع از خدمات حسابداری ، عالی‌ترین و پیشرفته‌ترین خدماتی است که یک شرکت حسابداری در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین می توانید از خدمات مالی شرکت محاسبان تلاشگر خبره بهره مند شوید.

  • مشارکت در پیگیری پروسه‌های حسابداری شرکت
  • اجرای عملیات‌های حسابداری از پیش تعیین‌شده
  • طرح‌ریزی و انجام عملیات تهیه صورت‌های مالی
  • تنظیم و تحریر انواع صورت‌های مالی شامل صورت دستمزدها، بیمه و مالیات
  • انجام امور حسابداری مربوط به بیمه تأمین اجتماعی کارکنان
  • دادرسی مالیاتی

کدام‌یک از خدمات حسابداری متناسب با جنس نیازهای مجموعه شماست؟

خود پاسخ به این پرسش، یکی از اموری است که مستلزم مشاوره و بررسی کارشناسان و متخصصان صاحب‌نظر این حیطه است زیرا هیچکس به قدر یک حسابداری متخصص توانایی شناخت جنس و میزان نیازهای شما به خدمات حسابداری را نداشته و نمی‌توانید تعیین کند که این نیاز به چه شکل است. بر همین مبنا پیشنهاد می‌کنیم تا برای یافتن پاسخی درست در قبال این پرسش، تجزیه و تحلیل کسب و کار خود از منظرهای مختلف را به یک کارشناس صاحب نظر امور خدمات حسابداری بسپارید.

961 نمایش