AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: جمعه, 24 مرداد 1399 ساعت 11:52

چرا هیوندای ‌آزرا در ایران شکست خورد؟

آزرا، سدان سایز متوسط (D Segment) هیوندای است که در دسته تولیدات لوکس این کمپانی قرار دارد. این خودرو پیش از جنسیس نقش گران‌ترین خودروی هیوندای را هم برعهده داشت. هیوندای تاکنون ۶ نسل از آزرا تولید کرده که سه نسل ۴، ۵ و ۶ آن وارد ایران شده‌اند. نسل ۴ که در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ تولید شد، از بدو تا پایان تولیدش وارد ایران شد. 

آزرا نسل ۴ که جزو اولین خودروهای کره‌ای مورد قبول صددرصدی در ایران بود، حتی در نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۱ هم وارد کشور شد. پس‌ازآن وارداتش با تولید نسل ۴ در ۲۰۱۳ ادامه پیدا کرد، اما به دلیل حجم موتور بالای ۲.۵ لیتر، در سال ۲۰۱۴ وارداتش متوقف شد. 

عدم حضور این کره‌ای جذاب و محبوب در ایران بسیار به چشم می‌آمد و همین امر باعث شد در دوران پسابرجام، کرمان‌موتور اقدام به عقد قرارداد با هیوندای کرده و خودرویی که استقبال از آن در ایران به دلیل سابقه خوبش غیرقابل تردید بود را وارد کند. این قرارداد برای واردات آزرا ۲۰۱۸ بود. اما کوتاهی دوران پسابرجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، باعث شد این تصمیم کرمان‌موتور مختل شود و تنها یک محموله وارد شده به گمرک در چند مرحله و با سختی وارد کشور شود. بنابراین تعداد آزراهای ۲۰۱۸ در کشور آنقدر کم و انگشت‌شمار است که گویا نسخه‌ای از آن اصلا وارد ایران نشده است.

 

موتورهای قوی‌تر غایب در ایران

آزرا ۲۰۱۸ نسل ششم این خودرو است که توسط هیوندای در سال ۲۰۱۶ به جهان معرفی شد. در سال ۲۰۱۷ رونمایی و تولیدش آغاز و اولین نسخه‌های آن در ۲۰۱۸ وارد بازار شد. این خودرو در این نسل با تغییرات عمده ظاهری و فنی عرضه شده است. طراحی جلوپنجره و چراغ‌های جلوی خودرو کاملا تغییر کرده است و شباهت‌هایی با اینفينیتی Q50 در آن دیده می‌شود. در قسمت عقب اما هیوندای هنوز امضای خود یعنی پیوستگی چراغ‌های عقب را روی آزرا حفظ کرده است. در بخش فنی، این خودرو با موتورهای ۲.۴، ۳ و ۳.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۶ سیلندر در جهان عرضه می‌شود، اما به دلیل محدودیت واردات خودروهای بالای ۲.۵لیتر نسخه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر وارد ایران می‌شود که ارزان‌ترین پیشرانه این نسل از آزراست. 

لازم به ذکر است که این خودرو در تمام تیپ‌ها و کشورها با گیربکس اتوماتیک و دیفرانسیل جلو به فروش می‌رسد. نمونه وارد شده به ایران که نسخه تتا نام دارد، ۴ سیلندر بوده و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دارد. این موتور می‌تواند با توان خود وزن ۱۵۵۶کیلوگرمی آزرا را در فاصله ۱۰ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و همچنین سقف سرعت خودرو ۲۱۵ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. 

اما مدل‌های وارد نشده به ایران لامبدا ۳ لیتر و لامبدا ۳.۵ لیتر نامیده می‌شوند. نسخه ۳ لیتری پیشرانه ۶ سیلندر دارد که به گیربکس‌های ۶سرعته و ۸ سرعته اتوماتیک مجهز شده است. توان تولید نهایت ۲۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر دارد. سقف سرعتش ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت است و صفر تا صدش ۸.۵ ثانیه. موتور نمونه ۳.۵ لیتری که قدرتمندترین موتور به کارگرفته شده در آزرا ۲۰۱۸ است، نیز ۶ سیلندر است و تنها با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ارائه می‌شود. بیشینه قدرت این مدل عدد هیجان‌انگیز ۲۹۰ اسب‌بخار است با گشتاور ۳۴۵ نیوتن‌متر. صفر تا ۱۰۰ آزرا لامبدا ۳.۵ لیتر ۷.۵ ثانیه است و سقف سرعتش ۲۳۰کیلومتر در ساعت. 

با این مقایسه جزئی به نظر می‌رسد نمونه‌های وارد نشده به ایران، مدل‌های به مراتب هیجان‌انگیزتری هستند و نقش برند لوکس هیوندای را بهتر اجرا می‌کنند. این نکته بیشتر خودنمایی می‌کند وقتی بدانیم آزرا تتا که در ایران است، از تیپ‌های فول‌آپشن این خودرو نیز به شمار نمی‌رود. شاید به همین دلایل در https://divar.ir رونق خرید فروش آزرا ۲۰۱۸ در کمترین حدی است که انتظار می‌رود.

 

عوامل شکست هیوندای آزرا در ايران

کمپانی هیوندای از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروسازان خارجی در ایران است. آزرا هم یکی از مورد توجه‌ترین برندهای تولیدی این کمپانی است که به عنوان خودروی لوکس آن شناخته می‌شود. محبوبیتش حتی بیش از سوناتا و جنسیس، دیگر تولیدات هیوندای است. این را در آگهی‌ آزرا در دیوار خودرو می‌توان دید. اما متأسفانه بازار آزرا ۲۰۱۸ برخلاف انتظارات به شدت سرد و کم رونق بوده و هست. کارشناسان دلایل این سردی را محدودیت واردات، قیمت نجومی نمونه وارد شده نسبت به قدرت و امکانات آن می‌دانند. در واقع آزرا ۲۰۱۸ خودروی خوب و مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک سدان لوکس با قیمت مناسب هستند، اما قیمت بالای یک میلیارد برای این خودرو توقع خریدار را در حد رقبای آلمانی آزرا بالا می‌برد. حال اینکه این تولید کره‌ای حتی برای بازار هدف آمریکای شمالی و اروپا هم ساخته نشده و کمپانی سازنده خودرویی در حد و اندازه توقعات خریداران خود در آسیای شرقی و آمریکای جنوبی تولید کرده است.

 در پایان به این نتیجه می‌رسیم بار دیگر یک محصول موفق، در ایران به دلیل قیمت‌گذاری غیرمنطقی وارد کننده با شکستی بزرگ مواجه می‌شود.

1893 نمایش