تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 مرداد 1399 ساعت 15:32

هموروئید چیست؟

 

هموروئید یا Hemorrhoid  که با نام های بواسیر، پایل یا دستک و حتی گوشت اضافه مقعدی نیز شناخته می شود در واقع بر اثر متورم شدن رگ های موجود در بخش های تحتانی مقعد و رکتوم به وجود می آید. بعضی از مواقع کشیدگی و متورم شدن و در نهایت نازکی دیوارهای وریدهای تحتانی به حدی می رسد که موجب بیرون زدگی ورید می شود. 

این بیرون زدگی باعث تحریک ورید می شود. علی الخصوص مدفوع باعث تحریک کردن ورید شده و باعث ایجاد خراش در دیواره های ورید می شود. علت اصلی بیماری بواسیر فشاری است که هنگام اجابت مزاج و یا بارداری به رگ های ناحیه تحتانی وارد می شود است. 

علائم هموروئید 

هموروئید اصلی ترین عامل در خونریزی مقعد بوده و اکثر مراجعان به علت همین خونریزی از مقعد به پزشک مراجعه می کنند. وجود هموروئید در کل خطرناک نبوده و به ندرت نگران کننده است اما باید پیگیری شوداکثر افرادی که از هموروئید رنج می برند با چند هفته درمان پیاپی کاملا درمان می شوند 

اما نکته مهم این است که پس از اینکه متوجه وجود این بیماری شدید سریعا به پزشک مراجعه کرده و درمان خود را شروع کنیداگر درد بواسیر غیر قابل تحمل بود یا اینکه با درمان دارویی برطرف نشد می بایست مجدد به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا ترجیحا با لیزر هموروئید برداشته شود. 

انواع هموروئید 

این بیماری به دو دسته هموروئید داخلی و خارجی تقسیم می شودبواسیر داخلی همانطور که از اسمش مشخص است داخل رکتوم بوده و به علت کم بودن اعصاب حسی در در این ناحیه، درد زیادی توسط بیمار حس نمی شود و تنها، خون ریزی و احساس توده است که خبر از وجود بواسیر می دهد.  

هموروئید خارجی در ناحیه مقعد قرار گرفته و بخاطر تجمع اعصاب حسی زیاد در ناحیه بالای خط دندان های مقعد، موجب بروز درد شدید به همراه خونریزی می شود. همچنین گاهی این نوع هموروئید، دچار بیرون زدگی می شود که می توان آن را به صورت برجستگی صورتی و مرطوب با دست حس کنید 

 

روش های درمان هموروئید 

برای درمان هموروئید چهار راه درمان وجود دارد، این چهار راه شامل درمان خانگی، درمان به وسیله دارو، درمان با عمل جراحی سنتی و در نهایت درمان به وسیله لیزر می باشد.  

درمان خانگی هموروئید: 

 

 درمان خانگی هموروئید 

درمان های خانگی که برای بیماری هموروئید تجویز می شود در واقع ضعیف ترین و کم سود ترین نوع درمان این بیماری محسوب می شونددر واقع می توان گفت این نوع درمان، بیشتر توسط افرادی که تازه متوجه بیماری خود شده اند و یا تسکین موقت درد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع درمان را می توان در دوران نقاهت بیماری مورد استفاده قرار داد تا بهبود زخم ها در زمان کوتاه تری اتفاق بیفتد. 

از جمله مواردی که می توان از آن جهت درمان خانگی هموروئید استفاده کرد شامل موارد زیر می باشند: 

خوردن فیبر فراوان: خوردن فیبر موجب می شود که به حجم مدفوع افزایش پیدا کند و به دنبال آن یبوست درمان شده و هنگام اجابت مزاج فشار زیادی به مقعد وارد نشود. 

نوشیدن آب به مقدار زیاد: نوشیدن هشت تا ده لیوان آب در روز موجب نرم تر شدن مدفوع و کاهش فشار وارده به مقعد می شود. همچنین ایستادن و نشستن زیاد نیز موجب تشدید علائم هموروئید می شود. 

به علاوه از هر چیزی که باعث تشدید یبوست می شود مانند کم تحرکی، عدم وجود فیبر در برنامه غذایی و... باید پرهیز به عمل آید. در هنگام اجابت مزاج از وارد آوردن فشار زیاد اجتناب کنید، چرا که این فشار موجب تحریک عروق خونی و تشدید علائم بیماری می شود. 

همچنین رعایت بهداشت مقعد، پوشیدن لباس های زیر نخ و پنبه و استفاده نکردن از دستمال و لباس های زبر موجب بهبود بیماری می شود. برای التیام درد ناشی از بواسیر، می توانید از کمپرس یخ یا حمام سیتز استفاده کنید. 

درمان دارویی هموروئید یا بواسیر 

 

درمان دارویی هموروئید 

معمولا داروهایی که برای هموروئید تجویز می شوند دارای خواصی همچون ضد سوزش و ضد خارش بودن، ضد درد و خاصیت قابض بودن هستند. اگر هموروئید مزمن نباشد و برای دریافت داروی هموروئید به موقع مراجعه کنید می توانید برای درمان هموروئید از این داروها سود ببرید. نمونه ای از داروهای هموروئید به شرح می باشند: 

پماد لیدوکائین: این پماد نوعی بیحس کننده موضعی بوده و سریعا درد را کاهش می دهد. اما مصرف بدون نسخه پزشک ممکن است منجر به تشدید بیماری و سوزش شود. 

پماد ام چی: این پماد دارای خواصی همچون ضد التهاب بودن، قابض و ضد باکتری بودن است که با استفاده از خواص درمانی گیاه مورد تولید شده و حداکثر دو بار در روز می توان از آن استفاده کرد. 

پماد آنتی هموروئید: مصرف این پماد برای کاهش درد، التهاب و خون ریزی ناشی از هموروئید خارجی موثر است. مصرف بیش از اندازه و نا به جای این پماد نیز می تواند منجر به بروز عوارض شود. 

پماد نیتروگلیسیرین: استفاده از این پماد موجب شل شدن عضلات و گردش خون بهتر شده و علائمی همچون سوزش و خارش را کاهش می دهد. 

مصرف تمام این داروها باید با تجویز متخصص صورت گیرد. 

عمل جراحی هموروئید یا بواسیر 

 

درمان هموروئید 

 

در روش عمل جراحی هموروئید پاکه هموروئید به کمک یکی از وسیله های جراحی برش داده می شود و از ناحیه خارج می شود. بسته به این که عمل جراحی با لیزر یا با تیغ جراحی و کوتر انجام شود شرایط جراحی متفات خواهد بود. بیمارانی که با لیزر تحت جراحی قرار می گیرند نیازی به بیهوشی ندارند و یک ساعت بعد از جراحی مرخص می شوند. دوره نقاهت بعد از جراحی هموروئید با لیزر نیز بسیار کوتاه است و قابل مقایسه با جراحی سنتی با تیغ و کوتر نمی باشد. 

 

درمان هموروئید با لیزر 

درمان لیزری بواسیر 

در این روش به جای برش ناحیه متورم با استفاده از تیغ،از لیزر استفاده می شود.لیزر توامان با برش جای زخم را نیز بهبود می بخشد که همین خاصیت موجب می شود از درد و خون ریزی جلوگیری به عمل آید. از مزایای این درمان می توان به قطعی بودن درمان، مدت زمان کوتاه عمل،نبودن خونریزی و درد، عدم اسکار، عدم نیاز به بستری شدن بیمار پس از جراحی و... اشاره کرد. 

یک روش دیگر لیزر هموروئید روش لیزر درمانی با لیزر کم توان است که با تابش نور لیزر مادون قرمز به پاکه هموروئید انجام می شود. با تابش این نور خون لخته شده در پاکه هموروئید به سرعت جذب شده و احساس درد هموروئید به سرعت کاهش می یابد. 

878 نمایش

نظر دادن