تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 تیر 1399 ساعت 09:53

مهم ترین فاکتور های سئو سایت در سال 2020 که باید به آن ها بیشتر توجه کنید

بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در سئو وجود دارد که به موتورهای جستجو در تعیین جایگاه سایتها در نتایج جستجو، کمک می کند. اگر می خواهید سایت شما در SERP ها جایگاه خوبی داشته باشد، باید فاکتور های رتبه بندی را در وب سایت خود رعایت کنید.

مشکل به نظر می رسد! اما خبر خوب این است؛ همه عوامل رتبه بندی تاثیر یکسانی در رتبه بندی وب سایت ندارند. برخی از عوامل رتبه بندی نسبت به فاکتور های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. هنگامی که استراتژی سئو خود را برنامه ریزی می کنید، به این 11 فاکتور که بیشترین تأثیر را در رتبه بندی وب سایت دارند، توجه ویژه ای داشته باشید.

البته قبل از بیان فاکتور های مهم سئو سایت در سال 2020، باید دقت داشته باشید که این فاکتور ها می توانند تغییر کنند! چرا که گوگل هر چند وقت یکبار به روزرسانی هایی در الگوریتم های خود ایجاد می کند.

11 فاکتور برتر سئو برای کسب رتبه های بهتر

  • امنیت سایت
  • قابلیت Crawlability
  • موبایل فرندلی
  • سرعت سایت
  • درگیر کردن کاربر
  • محتوای با کیفیت
  • کلمات کلیدی مناسب
  • بهینه سازی محتوا
  • نشانه گزاری اسکیما
  • بک لینک ها
  • عمر دامنه

به این 11 فاکتور برتر سئو در تدوین استراتژی های سئو، توجه ویژه ای داشته باشید.

  1. امنیت سایت

در سال 2014، گوگل امنیت سایت را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی معرفی کرد. اکنون، این یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل در این لیست است. امنیت سایت خود را با استفاده از رمزگذاری HTTPS ارتقا دهید. سایتهایی که دارای گواهینامه SSL هستند، ارتباطی ایمن بین وب سایت و کاربران آن ایجاد می کنند و از اطلاعاتی که بین کاربران و سایت منتقل می شود، محافظت می کنند.

موتورهای جستجو مایل اند کاربران را به معتبرترین سایتها هدایت کنند و رمزگذاری HTTPS به آنها نشان می دهد که یک سایت از ایمنی کافی برخوردار است. اگر URL وب سایت شما با HTTP آغاز می شود نه HTTPS، سایت شما ایمن نیست و باید یک گواهی SSL خریداری کنید.

  1. قابلیت Crawlability

موتورهای جستجو اگر نتوانند سایتی را پیدا کنند، نمی توانند آن را رتبه بندی کنند. به همین دلیل است که قابل کراول یا خزش بودن سایت به عنوان یک عامل مهم رتبه بندی سئو بیان شده است. Crawlability به خزنده های موتورهای جستجو اجازه می دهد تا یک وب سایت را خزش کرده و محتوای آن را بررسی کنند، بنابراین؛ مشخص می کنند این صفحه در مورد چیست و چگونه باید رتبه بندی شود.

اگر می خواهید گوگل سایت شما را رتبه بندی کند، به موتورهای جستجو اجازه دهید سایت شما را به درستی بررسی کنند. می توانید از روش های زیر خزش سایت خود را توسط خزنده های گوگل، بهینه کنید.

بارگزاری نقشه سایت

بررسی صفحات ایندکس شده در سرچ کنسول

استفاده صحیح از robots.txt

  1. موبایل فرندلی

موبایل فرندلی به نحوه عملکرد وب سایت اشاره دارد؛ یعنی زمانی که کاربران با دستگاه موبایل وارد سایت می شوند. سایت های سازگار با تلفن همراه؛ با استفاده از یک طراحی پاسخگو، تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهند و در هر موبایلی با هر اندازه صفحه، محتوا به درستی نشان داده می شود.

اهمیت این فاکتور از زمانی زیاد شده و جزء چند فاکتور مهم رتبه بندی قرار گرفت که استفاده از دستگاه های موبایل به شدت بالا رفته و هم اکنون بیشتر کاربران با موبایل وارد فضای وب می شوند. شما می توانید از Google’s Mobile-Friendly Test  و یا سرچ کنسول سایت برای مشاهده نتایج موبایل فرندلی بودن وب سایت خود استفاده کنید.

  1. سرعت سایت

یکی دیگر از عوامل رتبه بندی سئو که مربوط به تجربه کاربر نیز می شود؛ سرعت بارگذاری صفحات سایت است. سایتهای کندتر تجربه کاربری نامناسبی ارائه می دهند. موتورهای جستجو می دانند که کاربران مایلند؛ هر چه سریعتر نتیجه را مشاهده کنند! بنابراین گوگل ترجیح می دهد به سایتهایی رتبه بهتری دهد که سرعت بالاتری دارند.

برای اطمینان از سرعت سایت خود، می توانید از ابزار های تست سرعت استفاده کنید. ابزار تحلیل سرعت Alexa  و gtmetrix  و... می تواند شما را در حل مشکلات مربوط به سرعت سایت، کمک کنند.

اگر سرعت سایت شما کند است؛ فعال کردن کش سایت، فشرده سازی فایل ها، کاهش تعداد ریدایرکت ها و سایر اقدامات برای ارتقای سرعت سایت را می توانید جهت رفع این مسئله، به کار گیرید.

  1. درگیر کردن کاربر

موتورهای جستجو فعالیت کاربران داخل سایت را تحلیل می کند واین فعالیت ها را در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر می دهد. آنها نحوه تعامل کاربران با نتایج جستوجو را در نظر می گیرند که کدام صفحات برای کاربران بهتر و مفیدتر هستند.

گوگل این کار را از طریق یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام RankBrain انجام می دهد. عواملی که در این فاکتور تاثیر و رابطه مثبت با رتبه بندی دارند، شامل موارد زیر است:

نرخ کلیک (CTR)

Time on Site: زمانی که کاربر داخل سایت می ماند

Bounce Rateکمتر: یعنی کاربر بعد از کلیک روی سایت شما بدون هیچ عملی داخل سایت، بیرون نیاید.

این معیارها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا نتیجه جستجو را برای کاربران ارزشمندتر و مفیدتر کند، بنابراین هم محتوای سایت خود را و هم عنوان و توضیحات سایت خود را بهینه کنید تا تعامل کاربر افزایش یابد.

همچنین برای بهره بردن از این فاکتور رتبه بندی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

از طراحی و گرافیک با کیفیت بالا استفاده کنید.

ساختار و دسترسی های وب سایت خود را ارتقا دهید.

از لینک های داخلی به خوبی استفاده کنید تا کاربران بتوانند سریعتر به خواسته ی خود برسند.

  1. محتوای با کیفیت بالا

راه دیگر برای تقویت درگیر شدن کاربر در سایت شما و جلب توجه موتورهای جستجو، انتشار مداوم مطالب باکیفیت در سایت شماست. محتوا یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سئو است. موتورهای جستجو می خواهند بهترین نتایج ممکن را ارائه دهند، بنابراین آنها به رتبه هایی برتر را به سایتهایی که دارای محتوای دقیق تر، کامل تر و تخصصی تر هستند، اختصاص می دهد.

محتوای جدید و همچنین به روز رسانی های محتوا؛ خزنده های جستجو را به خود جلب می کند و در عین حال مطالب مفید تری را به کاربران نمایش می دهد، که باعث ارتقاء بازاریابی شما نیز می شود.

  1. کلمات کلیدی مناسب

در انتخاب کلمات کلیدی بسیار دقت کنید. تحقیقات کلمات کلیدی فرایند شناسایی کلماتی است که می تواند باعث ایجاد ترافیک برای سایت شما شود.

کلمات کلیدی طولانی تر، نتایج بهتری به ارمغان می آورند. با افزایش جستجوی صوتی؛ افراد بیشتری، عبارات و سؤالات طولانی را جستجو می کنند. با پیدا کردن کلید واژه های بلند (کلمات کلیدی که حداقل سه یا چند کلمه هستند) علاوه بر این که کلمات کلیدی کوتاه تر را نیز پوشش می دهد، نمایش دادن سایت شما در نتایج را آسان تر می کنند.

  1. بهینه سازی محتوا

برای جذب موتورهای جستجو به محتوای خود، باید محتوای داخل صفحه سایت را بهینه کنید و این کار را برای هر صفحه از سایت، باید مطابق کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی آن صفحه انجام دهید. با بهینه سازی مطالب خود برای یک کلمه کلیدی خاص، به موتورهای جستجو می گویید؛ این صفحه در مورد چیست و در چه کلمه ای باید رتبه بگیرد.

هرگز کلمه کلیدی مشابهی را به بیش از یک صفحه در سایت خود اختصاص ندهید! زیرا این امر می تواند موتورهای جستجو را گمراه کند و باعث ایجاد cannibalization در صفحات شود. شما می توانید از یک چک لیست سئو استفاده کنید.

  1. نشانه گذاری اسکیما

روش دیگر برای معرفی صفحات وب سایت و قسمت های داخل صفحات به موتور های جستوجو، نشانه گذاری اسکیما است که به موتورهای جستجو می گوید که چگونه مطالب را طبقه بندی و تفسیر کند.(مانند شناسایی یک آدرس تجاری، عنوان کتاب، دستور العمل یا نوع دیگری از اطلاعات).

نشانه گذاری اسکیما یک فاکتور رتبه بندی سئو است زیرا به روشنی به موتورهای جستجو می گوید که چه چیزی در یک صفحه اهمیت دارد. یکی دیگر از اهمیت های نانه گذاری اسکیما، نمایش قطعه های برجسته(F&Q) در نتایج جستجو است، که می تواند نرخ کلیک را افزایش داده و به صورت غیر مستقیم نیز رتبه سایت را بهبود بخشد.

  1. بک لینک

بک لینک ها سیگنال های مهمی هستند که به موتورهای جستجو می گویند؛ یک وب سایت تا چه اندازه معتبر است. تعداد و کیفیت بک لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند یک فاکتور سئو خارجی است که تأثیر بسزایی در رتبه بندی وب سایت شما دارد.

در راستای محتوا، بک لینک ها به عنوان دومین عامل مهم رتبه بندی سئو در نظر گرفته می شوند. اگر می خواهید سایت شما رتبه بهتری داشته باشد، به راه کار های گرفتن بک لینک نیاز خواهید داشت.

  1. عمر دامنه

این از فاکتور هایی است که نمی توانید آن را کنترل کنید، اما ارزش بیان کردن دارد. عمر دامنه و میزان فعالیت وب سایت، قطعا یک فاکتور رتبه بندی محسوب می شود. اگر چه Google آن را انکار می کند؛ تحقیقات نشان داده است که دامنه های قدیمی تر، رتبه های بهتر کسب می کنند.

بنابراین اگر سایتی را به تازگی راه اندازی کرده اید، بدانید که تلاش سئو جهت کسب رتبه های بالاتر، برای وب سایت شما، زمان بیشتری را طلب می کند. با زمان و کار مداوم، سایت شما نیز رتبه های بهتر را تجربه می کند.

همیشه در نظر داشته باشید که فاکتور های زیادی برای رتبه بندی وب سایت وجود دارد که گوگل اگر چه میزان تاثیر آنها را برابر نمی داند، اما همه ی آنها را در نتیجه نهایی در نظر می گیرد. پس تنها تمرکز بر یک یا چند فاکتور محدود نمی تواند برای وب سایت شما بهترین نتایج را داشته باشد.

2258 نمایش

نظر دادن