تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 تیر 1399 ساعت 14:08

قالیباف: اجازه نمی‌دهیم آژانس بدون محدودیت کاری کند

قالیباف گفت: امیدوارم که وزارت امور خارجه بتواند در حوزه اقتصادی که مهمترین عنصر در تقویت تولید قدرت ملی ماست وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد.

محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی گزارش وزیر امور خارجه در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 تیر 99) گفت: نکته‌ای که امروز دغدغه همه مردم ماست، ریشه در مشکلات و سختی‌های اقتصادی دارد و مردم ما این فشار را تحمل می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ما از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز همیشه نشان داده‌اند که هزینه استقلال کشورشان را هر چه باشد می‌پردازند. در طول این مدت نشان دادند که از جان خود و فرزندانشان در این مسیر می‌گذرند و اگر بناست سختی اقتصادی را تحمل کنند، این سختی را هم تحمل می‌کنند و ما در این چهل سال در همه عرصه‌ها دیدیم که مردم ما امتحان خوبی پس داده‌اند و همیشه کمک مدیران و مسئولین در موارد مختلف بوده‌اند و ان‌شاءالله در آینده هم خواهند بود.

وی افزود: آنچه که امروز مردم از نمایندگانشان توقع دارند، این است که ما هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل نکنیم و در تصمیمات و سیاست‌هایمان چه در حوزه اقتصادی و چه در سیاست‌های داخلی و خارجی به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه بیش از اندازه به مردم وارد نشود.

فالیباف خاطرنشان کرد: امروز در حوزه سیاست خارجی و در پیگیری مسائل در این حوزه، اولین چیزی که مورد نیاز ماست تولید قدرت است. وقتی که ما قدرت و توان داشته باشیم و با قدرت در مقابل دشمن بایستیم، آنجاست که می‌توانیم موفق باشیم و در چرخه چانه‌زنی تحت فشار آنها قرار نمی‌گیریم و عقب‌نشینی و وادادگی پیدا نمی‌کنیم.

وزارت خارجه به وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل تبدیل شود

وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از تولید قدرت در حوزه توان اقتصادی ماست و در این حوزه وزارت امورخارجه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد، کما اینکه در تغییر ساختار و تغییر رویکرد در این دولت، حوزه معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه شکل داده شد. البته توقع من حداقل این بود که وزارت خارجه ما وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل شود، چرا که امروز جنگ ما یک جنگ اقتصادی است و امروز در مسائل حوزه ارزی با همه سختی‌هایی که هست، این توقع وجود دارد که وزارت امور خارجه اگر نتواند سرمایه‌گذار به کشور وارد کند، حداقل شرایط ما امروز به گونه‌ای باشد که پول ملت ایران که در نزد بعضی از کشورها باقی مانده، این ارزها به ویژه در شرایط خاص ارزی امروز به کشور بازگردانده شود.

وی افزود: موضوع کرونا حتما در مبادلات ارزی ما اشکال ایجاد کرد، این را قبول داریم، اما الان این فرصت فراهم شده که بتوانیم این مشکل پیش آمده را جبران کنیم و ان‌شاءالله وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی در همکاری‌های مرزی و تبادلات تجاری بیش از گذشته بتواند فعال باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در ارتباط با آژانس بین‌المللی اتمی و شورای حکام، به هر حال باید شورای حکام باید این را بداند که در حوزه دستگاه سیاست خارجی ما هرگز جمهوری اسلامی و نمایندگان مردم و مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهند داد به آژانس که بتواند همینطور دستش باز باشد و بدون محدودیت هر کاری را که بخواهد انجام دهد و به دنبال این باشد که حلقه‌ای اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند. قطعا ملت ایران و نمایندگان مردم و مجموعه جمهوری اسلامی چنین ‌اجازه‌ای را به آژانس نخواهند داد.

کاهش تعهدات برجامی اجرا شود

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مقابل این زیاده‌خواهی آژانس و شورای حکام به طور جد خواسته‌مان از وزارت امور خارجه و دولت این است که سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی را که برایش تصمیم‌گیری شده اجرا کند و ما تا زمانی این همکاری را ادامه خواهیم داد که در چارچوب توافقات پیش برو و ما در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی آنها خواهیم ایستاد و این حق ملت و مردم ماست.

وی در پایان گفت: امیدوارم که وزارت امور خارجه بتواند در حوزه اقتصادی که مهمترین عنصر در تقویت تولید قدرت ملی ماست وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

2505 نمایش

نظر دادن