AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 11 تیر 1399 ساعت 10:38

سمساری در تهران

سمساری از زمان های قدیم به محل ها، مغازه ها و حجره هایی گفته می شد که به خرید و فروش وسایل دست دوم و مستعمل مشغول بوده اند. سمساری به انواع مختلف و به شکل های مختلف در زمان های قدیم تا به حال رایج بوده است. در زمان های قدیم اشخاصی بودند که بعنوان دوره گرد و با صدای بلند در کوچه و خیابان ها و شهر و روستا به دنبال خرید لوازم مستعمل و قدیمی و معیوب بودند و حتی به برخی از آن ها سمسار یا سمسارچی یا چوبکی و کت و شلواری می گفتند، که اغلب به دنبال خرید چراغ های کهنه، فرش های کهنه و ظروف مسی و ورشو رایج در آن زمان ها بودند. 

 

هم اکنون می توانید با سمساری در شمال تهران تماس بگیرید. 

سمساری ها  در قدیم چگونه بودند؟ 

بعضی از این افراد یا خود حجره و مغازه ای داشتند و به این حرفه مشغول بودند و یا مغازه خود را به صورت امانت در اختیار دیگران قرار می دادند، که امانت فروشی هم از همان زمان رایج شد. حتی در بیش تر مواقع در زمان های دورتر به داد و ستد کالا به کالا مشغول بودند، به این صورت که مثلا از مشتری کت و شلوار کهنه می گرفتند و گندم و نمک به جای آن می دادند که کم کم با گسترش شهرها و بزرگتر شدن آن ها و مهاجرت روستا نشینان به شهرها، بازار سمساری ها و سمسارچی ها داغ تر شدند. 
سمسارچی ها کم کم با اسکان یا اجاره ی مغازه هایی شروع به گسترش کار خود کردند. به این صورت که اگر تا به الان فقط ظروف مسی و برنجی و ورشو و کت و شلوار و چراغ می خریدند، با افزایش تقاضا شروع به خرید همه مدل لوازم در آن زمان ها کردند. این لوازم شامل مایحتاج اولیه زندگی مانند فرش های دستباف و گلیم و قالیچه و یخدان های قدیمی برای سرد نگهداشتن گوشت و روغن و لبنیات، چراغ های روشنایی نفتی و برای افراد مرفه مبل و صندلی های چوبی و کمد ها می شد. چوب به کار رفته در ساخت بیش تر این لوازم از کشور روسیه به ایران وارد می شد. 

 
در عصر حاضر گروهی دیگر از افراد در این حرفه مشغول به کار شده اند که به خرید و فروش کابینت، سینک ظرف شویی و روشویی، هود و این موارد می پردازند. گروه دیگر در کار خرید و فروش لوازم اداری و شرکتی مثل میز، صندلی، فایل و گاو صندوق و این موارد هستند. گروه دیگری از افراد نیز به دنبال خرید کاغذ، کتاب، مجله، عکس و فیلم هستند. 
دسته دیگر نیز که به عتیقه فروش معروف هستند، لوازم قدیمی و آنتیک و نقره جات خرید و فروش می کنند. و اما افرادی مانند سمسارچی ها نیز وجود دارند که خرید و فروش همه این موارد را انجام می دهند. 

معرفی و پیشینه سمسارچی 

 

قبل از هر چیز در مورد پیشینه، سابقه و شروع به کار این فروشگاه و صاحبان آن اطلاعاتی را با هم مرور می کنیم. صاحب فروشکاه سمسارچی در حال حاضر آقای مجید جعفری هستند. به نقل از آقای جعفری شغل سمسارچی، شغلی است که از پدر برای ایشان باقی مانده است. 

پدر آقای جعفری شغل سمسارچی را از سال 1342 با کار کردن در مغازه یکی از آشنایان در تهران آغاز کردند و بعد از گذشت 5 سال توانستند مغازه ای را برای شروع شغل سمساری و ضایعاتی در خیابان تهران نو خریداری کنند. این نقطه شروع افتتاح فروشگاه سمسارچی بود که بعد از گذشت این سال ها هنوز هم نام و آوازه خود را در میان مشتریان به قوت قبل حفظ کرده است. 

آقای جعفری از همان کودکی در کنار درس برخی از ایام هفته را در کنار پدر به شغل سمساری مشغول شد. با گذشت زمان کم کم علاقه زیادی در ایشان نسبت به این شغل ایجاد شد که حاصل مراوده با انسان های مختلفی بود که برای خرید و فروش اجناس و لوازم خودشان به مغازه پدر می آمدند. از طرفی وجود اجناس قدیمی و آنتیک مغازه پدر که بسیار هم کمیاب بود، باعث جذابیت بیش تر این شغل برای آقای جعفری در همان ایام کودکی شد. 

علاقه ای که نسبت به شغل سمساریدر آقای جعفری در دوران کودکی ایجاد شده بود، با گذشت زمان نه تنها کمرنگ نشد بلکه این علاقه تا حدی بود که ایشان بعد از اتمام تحصیل و سربازی، تصمیم گرفتند این شغل را به عنوان یک حرفه تمام وقت ادامه دهند. 

در ابتدای راه آقای جعفری جوان با پس انداز خود و کمک مالی پدر، موفق به خرید یک مغازه همراه با مجوز اتحادیه صنف سمساری و امانت فروشی شدند. آقای جعفری به دلیل علاقه وافری که به شغل سمساری داشتند در همان ابتدا تصمیم گرفتند برای معرفی و تبلیغ حرفه خود به دیگران از روش های تبلیغاتی رایج در آن زمان استفاده کنند. 

در اوایل کار آگهی خرید لوازم منزل برای فروشگاه سمسارچی در روزنامه کیهان منتشر شد که با استقبال زیادی از سمت همشهریان تهرانی مواجه شد. در ادامه راه و با افتتاح دفتر روزنامه همشهری در تهران باز هم آگهی های جدیدی در این روزنامه منتشر شد که مشتری های جدید و بیش تری را برای فروشگاه سمسارچی به ارمغان آورد. 

مشتری های جدید و بیش تر باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه بیش تر در آقای جعفری شد، بسیاری از مشتری های آقای جعفری بعد از گذشت سال ها هنوز هم برای خرید یا فروش لوازم خود به ایشان مراجعه می کنند و این یعنی ایشان در سال های زیادی که در این حرفه فعالیت داشته است، توانسته اعتماد مردم را جلب کند و با تعیین قیمت های مناسب برای خرید و فروش وسایل آنها، جواب اعتماد چند ساله آنها را به بهترین وجه بدهد. 

 

خریدار انواع لوازم دست دوم شما با بالاترین قیمت در ایران 

صنف سمساری از صنف های متداول محسوب می‌شود و قدمت بالایی دارد و همواره در همه اعصار وجود داشته است. معمولا بدین صورت بوده كه بازنشستگان و کارکران فنی كه از كار افتاده می‌شدند و به طور كلی افرادی كه سن و سالی از آنها گذشته، علاقه به بازگشایی واحد سمساری در محل خانه و کاشانه خودشان داشتند و به این کار دست میزدند. این افراد از همان ابتدا دارای سن و سال بالایی بودند و به مرور زمان این موضوع تشدید هم می‌شد. پس به لحاظ سنی صنف‌ها میانگین سنی بالایی دارند كه این روند کماکان ادامه دارد. 

با سمسارچی (سمساری در تهران) همراه باشید.. 

2482 نمایش