AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 17 خرداد 1399 ساعت 13:43

چگونه در امتحانات نهایی نمره خوب بگیریم؟!

امتحان نهایی و استرس گرفتن نمره خوب

استرس گرفتن نمره خوب در امتحان نهایی ،سال های سال در چند نسل از دانش آموزان،وجود داشته است.امتحان نهایی می‌تواند در انتخاب مسیرهای آینده شما تاثیر بسزایی داشته باشد.اهمیت بالای امتحانات نهایی در آینده تحصیلی، سبب شده که به فکر یادگرفتن راه حل ها و راهکار های گرفتن نتیجه بهتر باشیم.

امتحانات تست هایی هستند که توسط آموزش و پرورش طراحی شده و شما از طریق آنها می توانید دانش یا هوش خود را در یک موضوع خاص نشان دهید. اما برای آن دسته از دانش آموزانی که می خواهند دانش خود را با گرفتن نمرات خوب در امتحانات نشان دهند،اگر نتوانند این کار را انجام دهند،بسیار دلسرد کننده است.آنها احساس گناه و پشیمانی می کنند. حتی بعضی از دانش آموزان دچار افسردگی می شوند.به این دلیل است که آنها نسبت به مطالعات خود بی احتیاط هستند بلکه استراتژی یا نکات و ترفندهای مناسب را نمی دانند.

ابتدا باید این نکته توجه کنید همیشه زیاد درس خواندن فایده ندارد،بلکه مفید درس خواندن مهم است.بارها مشاهده شده افرادی که مدت زمان کمتری برای درس خواندن داشته اند اما نتیجه بهتری از کسانی که وقت بیشتری صرف درس خواندن کرده اند،گرفته اند.حال این سوال مطرح می‌شود چگونه باید برای امتحانات نهایی درس خواند و چگونه می‌توان نمره بالا گرفت؟!

 

چگونه باید برای امتحانات نهایی آماده شد؟!

آمادگی بالا و نمره بالا در امتحانات،یک پیوند ناگسستنی است.اگر قبل از رسیدن ایام امتحانات آماده نشده اید،نمی‌توانید انتظار معجزه داشته باشید.اصولا در برنامه ریزی برای امتحان نهایی باید به مقوله زمان بسیار توجه کرد.پس فاکتور اولیه می‌شود.

زمان بندی؛داشتن یک برنامه منظم زمانی برای هر امتحان یک امر بدیهی و مهم است.از ابتدای سال تحصیلی با استفاده از تکنیک زمان بندی صحیح بدون اینکه فشاری به خودتان وارد کنید به آرامی ذهن خود را برای امتحان آخر فصل آماده کرده اید.به عنوان مثال گاهی صرف روزانه 2 ساعت از وقتتان در طول ترم می‌تواند باعث گرفتن نمره بالا در آخر سال شود.هم چنین استفاده از برنامه امتحانات نهایی خرداد می تواند بسیار مفید باشد.

توجه کنید؛ اولا ، در کلاس توجه کامل داشته باشید زیرا وقتی به طور فعال به معلم گوش می دهید ، شانس گرفتن نمرات خوب در کنار یادگیری سریع مفاهیم را افزایش می دهید.

از معلمان و مشاوران درسی استفاده کنید؛ از معلمان سؤال کنید،آیا در درک یک نکته یا یک موضوع خاص با مشکل روبرو هستید؟ سعی کنید از درخواست کمک و راهنمایی مربی در این مورد نترسید. می توانید در کلاس یا بعد از کلاس مشورت کنید. معلمان خوشحال خواهند شد و از شما حمایت کنند.

مطالعه روزانه داشته باشید؛ فاصله انداختن بین آموزش و مطالعه مجدد موجب فراموش شدن مطالب می‌شود زمانی که یک مطلب را در ناخودآگاه خود دارید می‌توانید با مطالعات روزانه آن را برای مدت ها تثبیت کنید.حتما تکالیف خانگی را جدی و در کنار آن یادآوری های مداوم داشته باشید.

با در نظر گرفتن جایزه هدف گذاری کنید؛هدف تعیین کنید و برای خود انگیزه بسازید،زمانی که جایزه ای در انتظار شما باشد با انگیزه بیشتری مشغول مطالعه می‌شوید.توجه کنید کیفیت مطالعه را فدای کمیت نکنید.

نمونه سوالات نهایی را حل کنید؛سعی کنید همیشه با حل کردن نمونه سوالات امتحان نهایی،در سال های گذشته، خودتان را بسنجید.اینگونه می‌توانید بفهمید کیفیت مطالعه شما چگونه است و مطالب را چقدر متوجه می‌شوید.

به استراحت ها اهمیت بدهید؛ بدون استرس بمانید و استراحت های کوچکی داشته باشید (حداکثر 20-25 دقیقه) تا ذهن را تازه کنید زیرا خواندن و یادگیری مداوم می تواند مغز شما را تحت فشار قرار دهد که منجر به مشکل در به خاطر سپردن چیزها می شود.

به سلامتی خود اهمیت بدهید؛سخت کوشی همیشه مفید نیست،گاها شما شب های متعددی را بیدار میمانید و درس می‌خوانید در صورتی که درحال آسیب رسانی به ذهن و بدن خود هستید.خوب بخوابید(7 الی 8 ساعت)،خوراکی های مقوی بخورید و تا می‌توانید ورزش کنید.

مطالعه صبحگاه داشته باشید؛ سعی کنید در اوایل صبح مطالعه کنید زیرا در صبحگاه ذهن شما عاری از افکار بی فایده است و می توانید به راحتی روی مطالعات خود تمرکز کنید.

وقت را تلف نکنید؛ وقت خود را صرف بازی های ویدیویی ، تماشای فیلم یا تبلیغات یا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و غیره نکنید ... بلکه از این زمان گرانبها استفاده کنید.

آموزش دهید؛ اگر به دیگران آموزش دهید مفهوم شما واضح تر و واضح تر خواهد شد که در نهایت اعتماد به نفس نیز افزایش می یابد..مطالبی را که خوانده اید به این صورت دقیق تر در ذهنتان ثبت می‌شود.

 

چگونه خوب امتحان بدهیم؟

مطالبی که تاکنون بیان شد بیشتر مربوط به زمانی است که شما در ابتدای شروع ترم تحصیلی به فکر گرفتن نمره خوب هستید.افرادی هستند که دنبال جوابی برای این پرسش هستند.چگونه بدون درس خواندن نمره بالا بگیریم؟!بگذارید صادقانه به شما بگویم هیچ راه حلی برای چنین افرادی نیست.چند نکته کوتاه را در زمان شروع امتحان نهایی در نظر بگیرید.

از استرس دوری کنید؛ نام امتحانات نهایی خرداد که می‌آید،عده ای خود به خود دچار استرس شدید می‌شوند.به خوبی خود را آماده کنید و برای چالش آماده باشید.از چیزهایی که یاد گرفته اید نترسید.

اشکال یابی کنید؛ هر چقدر به امتحانات نزدیک می‌شوید بیشتر باید به اشکالات درسی خود مسلط شوید آنها را بررسی و تصحیح کنید.خود را مورد آزمایش قرار دهید تا فضای امتحان برای شما تازگی نداشته باشد.

تمرکز داشته باشید؛ تمرکز مهمترین اصل برای گرفتن یک نمره خوب در امتحان نهایی است.تمرکز خود را جمع کنید و در ایام امتحانات از حواشی زندگی دور باشید.

4267 نمایش