تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 ارديبهشت 1399 ساعت 09:49

نامه هشدارآمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل در پی اقدام آمریکا/ سفیر سوئیس توسط عراقچی احضار شد

وزیر امور خارجه کشورمان در پی مزاحمت آمریکا برای تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا نامه هشدارآمیزی به دبیرکل سازمان ملل نوشت و عراقچی نیز سفیر سوئیس را احضار کرد.  

به گزارش تسنیم، در پی تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به ونزوئلا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز نامه‌ای هشدارآمیز به دبیرکل سازمان ملل نوشت.

از سوی دیگر سفیر سوئیس در تهران توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به‌مقصد ونزوئلا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و تأکید کرده‌ است که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به‌ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگزارد.

ظریف همچنین ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تأکید کرده است.

متعاقب ارسال این نامه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل نماید.

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملاً مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به‌شمار می‌آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

سفیر سویس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

2327 نمایش

نظر دادن