AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 ارديبهشت 1399 ساعت 18:19

آخرین نسخه مقابله با ویروس کرونا رسید!

سهیلا طایی: خانه، امن‌ترین جایی است که می‌تواند از ما در برابر ویروس کرونا محافظت کند به همین جهت شعار «در خانه بمانیم» نه‌تن‌ها به توصیه مقامات کشورمان بلکه به توصیه سازمان بهداشت جهانی تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا تشخیص داده‌شده است.  

اما واقعیت این است که گاهی ناگزیر به خروج از خانه و انجام برخی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی هستیم که برای این شرایط هم فاصله‌گذاری اجتماعی پیشنهاد می‌شود. در اینجا به برخی توصیه‌های عملی و کاربردی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره‌شده تا چنانچه مجبور به ترک خانه و حضور در اماکن عمومی باشیم با رعایت آن‌ها سلامت خود و خانواده را حفظ کنیم:

اصلی‌ترین واقعیتی که باید مدنظر قرار بدهیم، این است که بیماری کووید _۱۹ یک ویروس ناشناخته است که هیچ اطلاعات دقیق و روشنی در مورد آن وجود ندارد، واکسن‌ها و درمان‌هایی که گهگاه توسط آزمایشگاه‌های مختلف ساخته می‌شوند آزمون خود را پس نداده‌اند و نمی‌توان صد درصد به آن‌ها تکیه کرد.

مورد بعدی تغییر اطلاعات است، چراکه فهم دانشمندان در مورد عملکرد این ویروس مدام در حال تغییر است و مثلاً توصیه‌ای که یک ماه پیش برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به ویروس عنوان می‌شد امروز کاملاً مردود و توصیه دیگری جایگزین می‌شود که تاریخ انقضای آن‌هم تنها تا دریافت اطلاعات جدید و شناخت بیشتر از ویروس است.

دیگر مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد، علائم بیماری است که اصلاً نیاز به حضور در بیمارستان‌های تخصصی درمان کرونا نیست، کافی است چنانچه علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف با لرز و گلودرد و یا تب، سرفه و مشکلاتی مانند آنچه به‌طورمعمول در آنفولانزا بروز می‌کند، ملاحظه شد، برای چند روز ضمن عدم تماس با سایرین یک هفته خود را ایزوله کرده و فقط از وسیله‌های شخصی خود استفاده کنیم؛ به این نکته توجه داشته باشید که تنها ۵ درصد مبتلایان در معرض خطر جدی هستند و باقی افراد بسته به قدرت سیستم ایمنی بدن، سن، رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای با مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا می‌کنند.

نکته بسیار مهم دیگر نحوه انتقال ویروس کرونا است که طبق یافته‌های پزشکی _. تا این لحظه_ از دو طریق منتقل می‌شود، اولی تماس مستقیم بین افراد و دیگری از طریق تماس با سطح آلوده؛ به همین جهت توصیه می‌شود فاصله فیزیکی را با افراد حفظ کرده و حتی‌المقدور از لمس اجسام عمومی همچون دستگیره در، دکمه آسانسور و امثالهم بپرهیزیم و چنانچه مجبور به لمس اجسام شدیم، قبل از شستشوی کامل دست‌ها، صورت خود را لمس نکنیم.

شستشوی منظم دست‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و رعایت فاصله ۲ متری از دیگران تا حدود زیادی ما را از بیماری ناشی از این ویروس در امان نگه می‌دارد.

ماسک، مورد بعدی در مورد این بیماری است که مناقشات فراوانی در مورداستفاده یا عدم استفاده از آن وجود دارد چراکه به گفته کارشناسان مانع خروج قطرات عفونی می‌شود، اما معلوم نیست که بتواند جلوی ورود ویروس را هم بگیرد یا نه. اما بهترین توصیه این است که در مکان‌های عمومی سربسته حتماً از ماسک استفاده کرده و یا با دستمال پارچه‌ای جلوی دهان و بینی خود را بپوشانیم.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها در مورد شرایط ایجادشده حفظ آرامش و جلوگیری از استرس است چراکه حالات روحی و رفتاری ما به‌سرعت روی ضمیر ناخودآگاه تأثیر می‌گذارد، لذا با حفظ خونسردی و آرامش نباید اجازه دهیم پس از بحران کرونا، مشکلات روحی و روانی عالم‌گیر شود.

3380 نمایش