تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 ارديبهشت 1399 ساعت 17:21

کرونا و یک بام دوهوای سنت و مدرنیته

می‌توان امیدوار بود کرونا به‌نوعی ما را از برزخ میان سنت و مدرنیته خارج کرده و از ما انسان مدرنی بسازد که زندگی به سبک انسان‌های اولیه را نیز بلدیم.  

سهیلا طایی در یادداشت پیش رو معتقد است سبک زندگی در ایران سرگردان میان سنت و مدرنیته است؛ هرچند که دوست داریم ‌بیشتر مدرن شناخته شویم اما در بزنگاه‌ها کمتر نشانی از آن داریم و خودآگاه و ناخودآگاه از سنت پیروی می‌کنیم؛ یعنی قلبمان با مدرنیته می‌زند اما شش‌هایمان از سنت نفس می‌کشد.

وی در یادداشتی که به‌صورت اختصاصی برای خبرنگار بولتن نیوز، ارسال کرده، آورده است: مشخص نیست چه زمان از این یک بام و دوهوا خارج‌شده و تکلیف خود را مشخص می‌کنیم. این روزها اما بسیاری از توصیه‌های کارشناسی برای مصون ماندن از ابتلا به بیماری، سبک زندگی ما را به مدل‌های غربی نزدیک کرده تا آنجا که مراسم کفن‌ودفن که حداقل یک هفته همه دوستان و بستگان را دورهم جمع می‌کرد، حالا ترس عبور از کنار نزدیکان متوفی تنمان را به لرزه می‌اندازد.

طلایی معتقد است: البته بسیاری از افراد در کشورهای دنیا این نوع زندگی را آموزش‌دیده‌اند، زمانی که 18 _ 19 ساله بودند زندگی مستقل و دور از خانواده را تجربه کرده‌اند و حتی زیرساخت‌های زندگی به‌تنهایی و اصطلاحاً مستقل برای آن‌ها فراهم است. اینترنت پرسرعت، فروشگاه‌های اینترنتی بیشمار، حمایت‌های اجتماعی و ... سبب شده تا راحت‌تر با سبک زندگی قرنطینه‌ای کنار بیایند، اما برای ما که در یک بی‌نظمی منظمی دست‌وپا می‌زنیم، فراهم کردن حداقل زندگی هم نوعی برد محسوب می‌شود. اگر این شرایط ادامه داشته باشد نه‌تنها ما به سیستم جدید زندگی خو می‌گیریم که حاکمیت هم به سمت بسترسازی مناسب این سبک زندگی پیش می‌رود. پس می‌توان امیدوار بود کرونا به‌نوعی ما را از برزخ میان سنت و مدرنیته خارج کرده و از ما انسان مدرنی بسازد که زندگی به سبک انسان‌های اولیه را نیز بلدیم.

3285 نمایش

نظر دادن