تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 ارديبهشت 1399 ساعت 13:45

هتل ها چه ترفندهایی را برای امنیت مهمانان خود به کار می گیرند؟

امنیت هم برای صاحبان هتل­ها یک دغدغه مهم است و هم برای مسافران. به همان میزان که شما باید تلاش کنید تا حواستان به امنیت تان در هتل باشد، هتل ها هم وظیفه تأمین امنیت شما را بر عهده دارند. پیشتر به 11 توصیه مهم امنیتی برای مسافران تنها در هتل اشاره کردیم. در این مطلب قرار است به شما بگوییم هتل ها چگونه خیال مهمانان خود را از بابت امنیت­شان آسوده می­کنند. البته نباید فراموش کرد که همه هتل ها هم چندان علاقه­ای به بحث امنیت ندارند و ممکن است این اصول را نادیده بگیرند.

به روز کردن قفل درب اتاق ها

خوب بدون شک امنیت از درب اتاق و ورودی آن آغاز می­شود. قفل­های جدیدی که ورود و خروج افراد را ردیابی می­کنند، در حکم مانع برای سارقان عمل می­کنند. در حقیقت وقتی کارکنان هتل می­دانند که یک پروسه نظارتی برای امنیت درب اتاق ها تعریف شده، احتمال سرقت از اتاق ها هم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می­کند. به علاوه هتل ها این روزها از سیلندرهای اتوماتیک برای قفل درها یا سیستم ها استفاده می­کنند که نیاز به شاه کلید نداشته باشند.

 

برگزاری مرتب جلسات بحث در مورد اقدامات امنیتی

هتل هایی که اصول هتلداری را به معمای واقعی کلمه رعایت می­کنند؛ هر از گاهی جلساتی را با کارکنان خود ترتیب می­دهند. بخشی از این جلسه ها را می­توان به بحث امنیت مهمان ها اختصاص داد. به این صورت که ویدئوهای آموزشی برای کارکنان مسئول تهیه کرده و نمایش داد. پیدا کردن این ویدئوها چندان کار سختی نیست و با کمک آنها می­توان حتی رفتارها و ترددهای مشکوک در هتل را هم به راحتی تشخیص داد.

 

رصد کردن فعالیت ها با کمک نرم افزار

استفاده از تلوزیون های مدار بسته برای نظارت بر ساختمان هتل خوب است، اما به شرط اینکه کسی باشد که مانیتورها را چک کند. کاری که بسیاری از هتل ها انجام نمی­دهند. به همین خاطر هم نرم افزارها به کمک دوربین­های ویدئویی آمده­اند؛ نرم افزارهایی که هر گونه فعالیت را تشخیص داده و هشدار می­دهند. البته راه­های دیگری هم هستند؛ مثل استفاده از سیستم­هایی برای مانیتور کردن محوطه بیرونی هتل. برخی از این نرم افزارها حتی قابلیت استفاده از صدا را دارند؛ به این صورت که حتی اپراتور می­تواند در صورت نیاز به افراد خاطی هشدار بدهد.

ملاقات و احوالپرسی از راه نزدیک

یکی از ساده ترین و در عین حال مؤثرترین شیوه ها برای تأمین امنیت هتل، توجه ویژه به بحث خدمات مشتری است. در واقع برخی هتلداران به سراغ روش های خلاقانه رفته و مهمان های خود را هم درگیر این موضوع حیاتی کرده­اند. مثلا از مهمان ­ها در مورد اقامت شان سؤال می ­کنند و اینکه آیا پیشنهادی دارند؟

این گروه از مدیران عقیده دارند که نیازی نیست نیروی انسانی جداگانه­ ای برای تأمین امنیت در نظر گرفته شود. فقط کافیست کارکنان کمی هوش و ذکاوت بیشتری به خرج دهند. اگر هم با افراد در هتل صحبت کنید، کارکنان می­توانند تشخیص دهند که آیا فرد غیر متفرقه­ ای در هتل هست که قصد ارتکاب جرم داشته باشد. این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن اینکه کارکنان می­توانند آنهایی را که شباهت چندانی با مسافران معمول هتل ندارند، شناسایی کنند.

ایجاد حس تعلق در کارکنان هتل

اگر کارکنان حس مالکیت و تعلق خاطر به هتلی که در آن کار می­کنند، داشته باشند؛ توجه بیشتری به تأمین امنیت آن نشان خواهند داد. مدیران هتل چطور این حس را در کارمندان خود ایجاد می­کنند؟ برخی از آنها کارکنان را در بخشی از سود هتل شریک می­کنند. در این صورت هرگونه هدر رفتن منابع یا سرقت از هتل برای آنها هم گران تمام خواهد شد. در نتیجه کارکنان به چشم ­ها و گوش­ های هتل تبدیل می­شوند. البته استفاده از این روش هنوز به عدد انگشتان دست هم نمی­رسد!

توانمند کردن کارکنان هتل

ایجاد حس توانمندی در کارکنان فقط شامل مباحث مالی نمی­شود. بعضی مدیران به تشویق روی می­آورند. یعنی اگر یکی از کارکنان موضوع یا مشکل امنیتی را گزارش کند، به او پاداش می­دهند. با این کار فرد احساس می­کند که قادر به حل مشکلات هتل بوده و در نتیجه تمرکز بیشتری هم بر امنیت آن خواهد داشت.

دقت و وسواس در پروسه استخدام کارکنان

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! به همین دلیل هتل­ ها از همان ابتدا در استخدام نیرو سراغ آنهایی می­روند که کارنامه سیاهی نداشته باشند. بعد از به کار گماشته شدن هم مدیران هتل برای نیروهای خود توضیح می­دهند که همه چیز در هتل برای امنیت مهمان­ها، کنترل می­شود.

اعمال نظارت فعالانه بر دوربین­های امنیتی

بد نیست بدانید که بیشتر هتل­ ها با استفاده از دوربین­های امنیتی بر فعالیت کارکنان خود در بخش­های حساس هتل مانند پذیرش نظارت دارند. اما حالا تکنولوژی سطح بالاتری از مونیتورینگ را امکان پذیر ساخته است. با کمک نرم افزار، صاحبان هتل­ها می­توانند همه چیز را با این دوربین­ها تطبیق دهند. بنابراین دیگر نیازی نیست تا ساعت­ها نشست و تصاویر ویدئویی را برای پیدا کردن مجرم زیر و رو کرد. برای نمونه این نرم افزار قادر به تشخیص این است که چه موقع کشوی پول­های نقد باز مانده یا اینکه آیا چیزی از آن خارج شده است یا خیر. البته باید دید که برای نصب اینگونه نرم افزارها، هتلدارها حاضرند چقدر هزینه کنند!

 

حفظ ارتباط بین بخش­های IT و امنیت در هتل

بله! هتل­های بزرگ، لوکس و چند ستاره معمولا بخش­های مختلفی دارند؛ از جمله دپارتمان فناوری و نیز بخش امنیت. دیوار کشیدن بین این دو بخش بدون شک به نفع هتل نخواهد بود. پس مدیران ترجیح می­دهند این دو بخش با یکدیگر کار کنند. به عبارت دیگر هر کدام از افراد شاغل در این بخش­ها باید مسئولیت­ها و وظایف خود را بدانند. شاید به همین دلیل باشد که در بعضی هتل­ ها این دو بخش یک مدیر دارند و مدام هم با یکدیگر جلسه برگزار می­کنند.

راه اندازی شبکه اینترنت داخلی یا LAN

شبکه اینترنت داخلی یا همان LAN شبکه ­ای است که کامپیوترها را به هم متصل می­کند. خیلی از کسب و کارهایی که برای مشتریان خود امکان استفاده از اینترنت را فراهم می­کنند، به استفاده از این شبکه روی آورده­اند. هتل­ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. دلیل هم این است که وای فای خطر هک شدن را افزایش می­دهد. اما ممکن است هتلی که رزرو کرده­اید، از شبکه اینترنت داخلی برخوردار نباشد. در این صورت با خواندن نکاتی در مورد استفاده ایمن از وای فای در هتل­ها، خود به فکر امنیت خودتان باشید.

در مطلب "هتل­ها چه ترفندهایی را برای امنیت مهمانان خود به کار می گیرند؟"؛ دیدیم که چه تلاش­هایی برای حفظ امنیت مسافران در هتل­ها انجام می­شود. البته نباید فراموش کرد که استفاده از تکنولوژی­هایی که در بالا به آنها اشاره شد، هنوز چندان مرسوم نشده است. با این حال هر روشی ولو سنتی که برای امنیت هتل­ها به کار گرفته شود، با استقبال مهمان­ها هم مواجه خواهد شد.

شاید شما هم بتوانید نقش فعالی در پروسه تأمین امنیت داشته باشید. مثلا وقتی برای رزرو هتل مورد نظر خود به سایت جااینجاس می­روید؛ به دقت ویژگی ­های هتل را از نظر بگذرانید. به موقعیت مکانی هتل یا هتل آپارتمان توجه کنید. به علاوه امکانات هتل مثل نوع قفل و صندوق امانات هم در معرفی هتل­ها آورده شده است. پس به آنها هم توجه کنید تا در همان ابتدای کار قدم مهمی را برای امنیت اقامت­تان برداشته باشید.

منابع:

رزرو هتل جااینجاس

https://jainjas.com/

lodgingmagazine.com

 

2937 نمایش

نظر دادن