تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 ارديبهشت 1399 ساعت 13:40

هاشمی: نتوانستیم چون "سنگ‌اندازی" کردند!

محسن هاشمی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس شورای شهر تهران در بخشی از مصاحبه خود با شماره یکشنبه گذشته روزنامه همشهری اظهار کرده است: ما بر محورهای شعارهایی که داده‌ایم، حرکت کرده‌ایم. البته از نظر ما قابل‌قبول نیست و به‌دلیل مشکلات و سنگ‌اندازی‌هایی که به‌وجود آمد، نتوانستیم انتظارات و مطالبات بحق مردم را برآورده کنیم.

او همچنین در اشاره به عدم تحقق وعده اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه قرار بود هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، نیز می‌گوید:

«متأسفانه با وجود تذکرات و پیگیری‌های مکرر برای ما هم روشن نیست که چرا مترو به وعده افتتاح هر ماه یک ایستگاه عمل نمی‌کند، اگر بگوییم مشکلات مالی مانع است، این مسائل همیشه وجود داشته و البته باید گفت در طول حدود ثلث قرن که از فعالیت مترو در دوران انقلاب می‌گذرد، مقاطع زیادی وجود داشته که شاهد تنگناهای مالی بیشتری بوده‌ایم اما مترو به این رکود دچار نشده است و البته راهکارهایی که برای حل مشکل منابع مالی هم وجود دارد؛ مانند بارگذاری در حاشیه ایستگاه‌ها و فعال‌کردن ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی که استفاده جدی نمی‌شود. یکی از معضلات جدی این دوره مترو، عدم ‌اولویت‌بندی فعالیت‌هاست، به‌نحوی که منابع مالی در همه خطوط و پروژه‌ها هزینه می‌شود و بخش‌هایی که اولویت دارد و باید به بهره‌برداری برسد، از پیشرفت لازم برخوردار نیست. موضوع دیگر فقدان انسجام در فعالیت‌هاست، به‌گونه‌ای که در برخی ایستگاه‌ها، سازه آماده بهره‌برداری است اما تجهیزات تامین نشده ‌و این مسائل موجب تأخیر در افتتاح ایستگاه‌ها می‌شود. نقش دولت در تامین واگن و تجهیزات ثابت و متحرک، که نیاز به اعتبارات ارزی دارد، نقش اصلی است.»[2]

*البته ایکاش آقای هاشمی می‌گفتند سنگ‌اندازی‌هایی که موجب عدم تحقق شعارهای اصلاح‌طلبان شده؛ از جانب چه کسانی بوده و چه ماهیتی داشته تا شائبه "کتمان حقیقت ناکارآمدی" در مقابل سخنان ایشان مطرح نشود.

جالب است که همانطور که آقای هاشمی هم اشاره کرده، مشکل مالی همیشه وجود داشته است اما در طول 12 سال شهرداری محمدباقر قالیباف در تهران؛ کسی نه از مشکل مالی تأثیری دید و نه از چیزی به نام سنگ‌اندازی!

خاصه اینکه در آن دوران مثل امروز، مجلس و دولت نیز با شورای شهر همراه و هم‌جناح نبودند.

در واقع اگرچه آقای هاشمی در ابتدا به سنگ‌اندازی اشاره کرده‌اند اما بعداً و در خطوط بعدی مصاحبه، خودشان پاسخ خودشان را داده‌اند و اذعان کرده‌اند که از این مشکلات همیشه وجود داشته است اما مترو در دوران قالیباف نه تنها هرگز دچار رکود نشد بلکه به توسعه چشمگیر نیز دست یافت.

بایستی اشاره کرد که آنچه که آقای هاشمی درباره علت محقق نشدن وعده‌های اصلاح‌طلبان برای شهر تهران نمی‌داند را ما می‌دانیم...

علت در دودوزه بازی چپ‌ها با مردم و سیاست‌بازی آنها به جای سیاست‌ورزی و مدیریت جهادی است.

آنها در حالی پا به شورای شهر پنجم گذاشتند که اولا می‌دانستند کارآمدتر از قالیباف برای شهرداری تهران نیست.

حقیقتی که البته به پای سیاست‌بازی اصلاح‌طلبان ذبح شد. زیرا در اخلاق رفتار حزبی و سیاسی، هنگامی که گزینه کارآمدتر برای مردم در جناح مقابل است؛ حتما بایستی از او و رویه او حمایت شود تا مردم آسیب نبینند.

و ثانیا اساساً برنامه چپ‌ها در شورای شهر نیز نه حول محور خدمتگزاری که حول ماهیگیری سیاسی چرخ می‌خورد و از همین رو بود که از روز اول بنای خود را نه بر تحقق وعده‌هایشان که بر تخریب کارنامه قالیباف گذاشتند و حتی صراحتاً اعلام کردند که باید برای قالیباف برنامه‌ای ویژه تدارک ببینیم![3]

فلذاست که این بازی‌ها با مردم تأثیرش را در کارنامه اصلاح‌طلبان گذاشت و کار را به جایی رساند که می‌بینیم محسن هاشمی بعنوان یک مدیر باسابقه در شهرداری و مترو نیز برای پاسخ به بعضی سؤالات واضح، مستأصل می‌شود.

منبع: مشرق

1960 نمایش

نظر دادن