تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 فروردين 1399 ساعت 15:27

آیا رژیم شیر با کاهش وزن همراه است؟

امروزه انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی به دنیا معرفی شده که نوید رسیدن به وزن ایده‌آل را به افراد می‌دهد. از جمله این رژیم‌ها، رژیم شیر نام دارد. این رژیم که بر پایه نوشیدن شیر بنا شده این امکان را به افراد می‌دهد تا در مدت زمانی کوتاه مقدار زیادی از وزن خود را از دست بدهد. درواقع اگر جزء علاقمندان به شیر هستید مطمئنا پیروی از این رژیم برای شما لذت‌بخش خواهد بود. شیر حاوی مقدار زیادی چربی بوده که در نهایت افزایش وزن را به همراه دارد. اما این نوع از رژیم غذایی نه تنها به سلامتی بلکه به کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند. شیر حاوی مواد مغذی مختلف و البته فواید بسیار است که از جمله آن‌ها می‌توان به سلامت استخوان‌ها اشاره کرد.

 

اما نکته اینجاست که پیروی از هر رژیم نیازمند آگاهی از چگونگی انجام آن و البته عوارض ناشی از رژیم است که رژیم شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از پیروی خودسرانه از هرگونه رژیم غذایی حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. با توجه به اهمیت سلامتی و البته وزن متناسب در نظر داریم توضیحاتی در رابطه با رژیم غذایی شیر خدمت شما ارائه دهیم و آگاهی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

رژیم شیر چیست؟

رژیم غذایی شیر بر مصرف شیر منفی برای کاهش وزن تأکید می‌کند و برخلاف باور برخی با رژیم کتوژنیک متفاومت است. اما این رژیم بحث و تبادل نظر زیادی را بین متخصصان تغذیه با خود به همراه داشته است. این رژیم ادعا می‌کند دارای حاوی مواد مغذی بسیار زیادی‌ست  زیرا شیر سرشار از مواد مغذی حیاتی مختلف است. اما بسیاری ادعا می‌کنند تنها مصرف شیر می‌تواند باعث کمبودهای غذایی بسیاری شده و مشکلات گوارشی شدیدی را به وجود آورد. طی تحقیقاتی که در رابطه با رژیم شیر صورت گرفته محققان بر این عقیده‌اند "رژیم غذایی شیر، کلسیم زیادی را به بدن می‌رساند که این مسئله با کاهش وزن همراه است. زیرا به بدن کمک می‌کند تا از چربی موجود در بدن خلاص شود. اگر از چربی شکمی رنج می‌برید، و به سراغ مصرف فقط پروتئین شیر و کلسیم رفته‌اید متوجه می‌شوید بدن از نظر مواد مغذی ضروری مانند منیزیم، آهن، نیاسین و ویتامین‌های C و D خالی‌ست و همچنین به طور کامل فاقد فیبر است."

برای غلبه بر این مسائل، بسیاری اصلاحاتی جزئی در رژیم شیر ارائه داده‌اند که می‌تواند به فرد در رفع نواقص مواد مغذی و همچنین در مصرف فیبر نیز به آن‌ها کمک کند. اگر شما هم قصد دارید رژیم غذایی شیر را دنبال کنید، باید از متخصص تغذیه خود بخواهید در رژیم غذایی‌تان تغییراتی ایجاد نماید تا شما به اندازه کافی سایر مواد مغذی را به بدن‌تان برسانید. هرچند که به‌طور کلی بازهم مصرف شیر نسبت به سایر غذاها و نوشیدنی‌ها بیشتر خواهد بود.

اشکالات رژیم غذایی شیر چیست؟

با توجه به تحقیقاتی که در رابطه با رژیم شیر صورت گرفته، محققان بر این عقیده‌اند که همواره این رژیم از اشکالاتی رنج می‌برد و افراد را با عارضه‌هایی روبرو می‌کند. ازهمین رو این اشکالات را با شما درمیان می‌گذاریم تا آگاهی کاملی در رابطه با آن داشته باشید.

  • عدم تحمل لاکتوز- لاکتوز ماده‌‌ایست در شیر گاو که به هضم بهتر کمک می‌کند اما همواره مشکلاتی همچون حالت تهوع، گرفتگی، گاز، نفخ و اسهال را برای افراد به همراه دارد.
  • سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. چربی شیر باعث افزایش کلسترول HDL (خوب) می‌شود.
  • بروز آکنه- افراد به دلیل چربی‌های شیر ممکن است با آکنه‌هایی بر روی پوست روبرو شوند.

نظر متخصصان تغذیه درباره رژیم غذایی شیر

راب هابسون، یکی از متخصصان تغذیه در Healthspan و نویسنده کتاب مقدس آشپزخانه Detox، می‌گوید که همیشه آگاه باشید. وی همواره عنوان می‌کند: " رژیم شیر فقط یکی دیگر از نمونه‌های مضحک رژیم غذایی شدید معرفی شده به دنیاست که اصلا توصیه نمی‌کنم. چهار پیمانه شیر نیمه چرب فقط روزانه بیش از 1000 کیلو کالری را تأمین می‌کند. بنابراین بدیهی‌ست که شما در مدت زمانی کوتاه با کاهش وزن روبرو می‌شوید و در کنار آن صدمات جدی را به بدن‌تان وارد می‌کنید. با این حال، این نوع از رژیم‌های غذایی هیچ‌کاری برای ترویج تغذیه سالم انجام نمی‌دهد. شیوه‌هایی که به احتمال زیاد به شما کمک می‌کنند وزن خود را برای طولانی مدت حفظ کنید."

وی می‌گوید: "برای هر دوره طولانی مدت، رژیم شیر شما را از دریافت مواد مغذی ضروری مانند منیزیم، آهن، نیاسین، فولات و  ویتامین  d دور می‌کند و همچنین اجازه رسیدن فیبر به بدن‌تان را نمی‌دهد. اما رژیم‌های غذایی با کالری بسیار کم (جایگزین‌های غذایی غنی شده) از سوی تعدادی از شرکت ها طراحی شده‌اند که آن دسته از افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند می‌توانند به سراغ بهره‌گیری از آن بروند اما پیروی از این نوع رژیم‌ها تحت نظارت یک متخصص تغذیه توصیه می‌شود."

منبع : دکتر یحیی پاسدار متخصص تغذیه

 

2603 نمایش

نظر دادن