تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 فروردين 1399 ساعت 09:55

نحوه قرارگیری عکس‌ها و متن‌ها در طراحی کاتالوگ

نحوه قرارگیری عکس‌ها و متن‌ها در طراحی کاتالوگ چگونه است؟ آیا نظم خاصی برای قرار دادن عکس‌ها در کنار هم وجود دارد؟ نحوه چیدمان عکس‌ها درون کاتالوگ با ابعاد آن‌ها چه ارتباطی دارد؟ آیا باید تمام عکس‌ها در یک چهارچوب مشخص قرار بگیرند یا خیر؟

سوالاتی از این دست برای بیشتر افرادی که قصد سفارش کاتالوگ برای معرفی محصولاتشان را دارند به وجود می‌آید؛ زیرا طراحان در طول جلساتی که برگزار می‌شود، درباره نحوه قرارگیری عکس‌ها و متن‌ها در طراحی کاتالوگ سوالاتی مطرح می‌کنند که دلیل مطرح کردن این پرسش‌ها آشنایی بیشتر طراح با سلیقه سفارش دهنده است.

همچنین در بطن این سولات، طراح طراحی بیلبورد می‌خواهد درباره نوع محصولات ارائه شده و مخاطبانی که این محصولات برای آن‌ها تولید شده است اطلاعات بیشتری کسب نماید، زیرا بنا بر سلیقه‌ای که مشتریان متفاوت دارند باید چیدمان تصاویر، متن‌ها و حتی اندازه آن‌ها متفاوت باشد.

 

قرار دادن عکس‌ به صورت عمودی در کاتالوگ

اگر به عکس‌ها و متن‌ها در طراحی کاتالوگ‌های معرفی لباس‌های مختلف دقت کنید، متوجه می‌شوید که عکس‌ها به صورت عمودی در کنار هم قرار گرفته‌اند. علت چینش عکس‌ها به صورت عمودی، نمایش یک ست لباس کامل در قالب یک عکس می‌باشد که در کنار ست‌های دیگر ارائه شده است.

چیدمان عمودی عکس‌ها در کاتالوگ برای معرفی پوشاک بیشتر از سایر محصولات متداول است، هر چند محصولاتی که فاصله طولی آن‌ها بیشتر از فاصله عرضی­ آنها است نیز باید به صورت عمودی در کنار هم قرار بگیرند؛ زیرا طراحی کاتالوگ برای معرفی محصولات صورت می‌پذیرد و نباید هیچ کدام از جزییات محصول از دید بیننده پنهان بماند و تک تک جزییات باید به بهترین نحو قابل مشاهده باشند.

در این نمونه از کاتالوگ‌ها، متنی که جهت معرفی محصول در نظر گرفته شده در زیر، بالا یا در کنارهای عکس قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به این که تصاویر به صورت عمودی چاپ می‌شوند، باید متنی که برای توضیحات در نظر گرفته شده مفید و مختصر باشد تا عکس­ها تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب بگذارند.

 

 

نحوه قرارگیری عکس‌ به صورت عمودی در کاتالوگ

هنگام طراحی کاتالوگ به صورت عمودی می‌توان در هر صفحه یک، دو یا چندین عکس قرار داد. عکس‌هایی که به صورت تکی یا دوتایی چاپ می‌شوند برای معرفی محصولات اصلی و خاص‌تر برند در نظر گرفته شده‌اند؛ اما برای معرفی سایر محصولات می‌توان سه، چهار، شش یا هشت عکس را درون هر صفحه قرار داد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تا هر اندازه تعداد محصولاتی که در هر صفحه چاپ می‌شود کمتر باشد، کاتالوگ بیشتر مورد توجه مشتریان واقع می­گردد؛ زیرا تعدد تصاویر درون یک صفحه، سبب می‌شود که مخاطب نتواند به خوبی روی یک محصول خاص تمرکز کند و مرتب دچار حواس پرتی شود.

 

 

قرار دادن تصاویر عریض در کاتالوگ

هنگام طراحی کاتالوگ باید ابعاد تصاویر را به دقت بررسی کنید، زیرا برخی از محصولات دارای عرض بیشتری هستند و باید کاتالوگی که برای معرفی آن‌ها در نظر می‌گیرید، پهنای به نسبت بیشتری داشته باشد.

 به عنوان مثال برای طراحی کاتالوگ‌هایی که برای معرفی خودروهای مختلف ارائه می‌شوند، باید عرض کاتالوگ را به گونه‌ای در نظر گرفت که امکان چاپ تصویر در آن وجود داشته باشد.

این محصولات معمولاً در قالب دو صفحه به چاپ می‌رسند، تا طراح از آزادی عمل کافی هنگام طراحی کاتالوگ برخوردار باشد و بتواند یک محصول خاص را با جلوه ویژه‌ای طراحی کرده و مشخصات کلیدی آن را به مخاطبان ارائه کند.

در معرفی محصولاتی که عرض به نسبت بیشتری دارند می‌توان هر صفحه را برای قرار دادن تصویر یک محصول در نظر گرفت، یا این که چندین عکس در یک صفحه قرار داد و نحوه چیدمان تصاویر با توجه به این که هر محصول چه جزییاتی دارد متفاوت خواهد بود.

هنگام معرفی لوازمی مانند خودرو یا محصولاتی که برای چیدمان خانه در نظر گرفته می‌شوند، به هیچ عنوان نباید تصاویر را از اندازه معمولی کوچک‌تر در نظر گرفت؛ زیرا کوچک شدن تصاویر سبب می‌شود که جزییات نادیده گرفته شوند و تصویر نتواند گیرایی لازم را جهت جلب توجه مخاطب داشته باشد.

 

 

اندازه استاندارد کاتالوگ و تصاویر

قبل از شروع طراحی کاتالوگ ، باید درباره ابعاد استاندارد صفحات آن اطلاعات کافی داشته باشید. اندازه‌ای که برای چاپ هر کاتالوگ در نظر گرفته می‌شود معمولاً به صورت A4 یا A5 است؛ بنابراین سایز بندی و چیدمان تصاویر باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن‌ها را در این قالب به نمایش گذاشت.

بیشتر طراحان برای کاتالوگ‌هایی که به طور معمول به چاپ می‌رسند، تصاویر را در یک قالب مشخص کنار هم قرار می‌دهند. قبل از انتخاب قالب طراح به این موضوع توجه می‌کند که محصولات باید در چه اندازه‌ای به چاپ برسند، اگر محصولاتی که در کاتالوگ معرفی می‌شوند جواهرات هستند، می‌توان یک صفحه را به مربع‌هایی با اندازه مشخص تقسیم کرد و هر محصول را درون یک کادر به نمایش گذاشت.

اما برخی از محصولات خاص‌تر هستند و هنگام طراحی کاتالوگ، باید ابعاد تصویر و ویژگی‌های آن بولدتر از سایرین باشد، بنابراین در تقسیم بندی صفحه، فضای بزرگ‌تری برای قرار دادن محصول اصلی در نظر می‌گیرید و فضای باقی مانده را به معرفی دیگر محصولات اختصاص می‌دهید.

از دیگر نکات قابل توجه می­توان به این گزینه اشاره کرد، با وجود این که تقسیم بندی یک صفحه به چیدمان محصولات نظم می‌دهد، اما برخی از طراحان از این اصل تبعیت نمی‌کنند و هنگام طراحی کاتالوگ محصولات را به صورت نامنظم و در اندازه‌های مختلف در صفحه قرار می‌دهند. این نحوه چیدمان شاید در نظر اول جذاب و متفاوت به نظر برسد، اما با وجود به هم ریختگی تصاویر مخاطب نمی‌تواند متن مرتبط با هر محصول را پیدا کند و همین امر سبب آشفتگی ذهن او می‌شود.

بنابراین نظم دادن به تصاویر و متن‌ها در طراحی کاتالوگ سبب می‌شود که مشتری به راحتی بتواند ویژگی‌های یک محصول را مطالعه کند و با توجه به مشخصات ارائه شده گزینه‌هایی که مد نظر دارد را انتخاب نماید.

 

اهمیت استفاده از متن درطراحی کاتالوگ

با توجه به این که کاتالوگ یک دفترچه راهنمای تصویری است، برخی از تولید کنندگان تنها عکس‌های محصولات مختلف را در آن ارائه می‌کنند؛ زیرا آن‌ها تصور می‌کنند که تصاویر به تنهایی گویای ویژگی­های محصول هستند و در صورتی که از نمای مختلف عکس‌های محصول را درون کاتالوگ ارائه کنند، نیاز به متن‌ برای معرفی محصولات وجود نخواهد داشت.

اما بسیاری از مشتریان تنها یک نگاه گذار به تصویر می‌اندازند و با مطالعه ویژگی‌های ارائه شده درباره خرید محصول تصمیم گیری می‌کنند؛ بنابراین قرار دادن ویژگی‌های کلیدی محصول در کاتالوگ یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که طراح باید به آن توجه داشته باشد و سفارش دهنده را توجیه کند که بدون نوشتن مشخصات نمی‌توان محصولات را دسته بندی کرد.

حال که به اهمیت طراحی بسته بندی نوشته‌های درون کاتالوگ واقف شده‌اید، باید به این گزینه توجه داشته باشید که چه نوشته‌هایی و به چه صورت باید درون کاتالوگ قرار بگیرند.

انتخاب ویژگی‌های کلیدی هر محصول یکی از اصلی‌ترین موارد در طراحی کاتالوگ است، زیرا شما باید در قالب توضیحاتی مختصر تمام ویژگی‌های کلیدی را پوشش داده و مشتری را راغب به خرید و امتحان کردن محصول نمایید.

بنابراین قبل از این که یک کاتالوگ را طراحی کنید باید به نحوه چیدمان تصاویر، محل قرار گرفتن متن‌ها، اندازه‌های تصاویر و فونتی که برای نوشته‌ها انتخاب می‌شود توجه داشته باشید.

طراحان حرفه‌ای این اصول را رعایت می‌کنند، به همین دلیل کاتالوگ‌هایی که توسط این افراد ارائه می‌شود بسیار خاص و متفاوت هستند.

3144 نمایش

نظر دادن