تاریخ انتشار: جمعه, 08 فروردين 1399 ساعت 20:47

ویروس هانتا چیست؛ آیا از کرونا خطرناکتر است

عارضه ریوی هانتاویروس یک بیماری تنفسی شدید و گاه کشنده در انسان است که در اثر عفونت با ویروس هانتا ایجاد می شود که از کرونا خطرناک‌تر نیست.  

هانتاویروس یا ویروس هانتا یک ویروس تک-رشته‌ای، غلاف-دار با آران‌ای با سو-منفی است. این ویروس به دلیل سرایت نکردن از انسان به انسان دیگری از کرونا خطرناک‌تر نیست. شیوع این بیماری بیشتر از طریق حیوانات به انسان است و باید از حیوان‌ها دوری کرد.

گفته شده که این ویروس‌ها معمولاً جوندگان را آلوده می‌کند، اما در آنها ایجاد بیماری نمی‌کنند. انسان هم از راه تماس با ادرار، مدفوع یا آب دهان این جوندگان می‌توانند بیمار شود که این بیماری‌ها گاهی می‌توانند مرگ آور هم باشند.

مانند تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی (HFRS) و سندرم ریه ویروس هانتا (HPS) که به آن سندرم قلب و ریهٔ ویروس هانتا (HCPS) هم گفته می‌شود.

ویروس‌های هانتا پدیده‌ای نسبتاً جدیدند؛ تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی در جریان جنگ کره در میان سربازان آمریکایی و کره ای (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) دیده شد.

این بیماری ناشی از آلودگی به ویروس هانتا بود که باعث بیماری بیش از ۳ هزار سرباز شد و نشانه‌هایی شبیه نارسایی کلیه، خونریزی عمومی و شوک داشت. نرخ مرگ ناشی از این ویروس بیش از ۱۰ درصد بود. نام ویروس هانتا از نام رود هانتان گرفته شده‌است.

این ویروس قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نیست، از خوردن مواد غذایی آلوده به فضولات و بزاق دهان موش آلوده، گاز گرفته شدن توسط موش آلوده یا تماس با موش آلوده به این بیماری مبتلا خواهند شد.

بیماری ویروس هانتا با علائمی مانند تب و لرز، درد ماهیچه‌ها به خصوص پاها، لگن و شانه، سردرد و سرگیجه، استفراع، اسهال، درد شکمی و احساس خستگی زیاد همراه است.
عارضه ریوی هانتاویروس یک بیماری تنفسی شدید و گاه کشنده در انسان است که در اثر عفونت با ویروس هانتا ایجاد می شود. این بیماری در سال ۱۹۹۵ جزو بیماری های اخطار کردنی در بعضی از کشورهای توسعه یافته بود. هانتا ویروس برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در جنگ آمریکا و کره و در رودخانه Hantan در کره شناسایی شد. هرکسی که با جوندگان حامل ویروس هانتا ویروس در تماس باشد.

منبع:آنا

2875 نمایش

نظر دادن