AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 اسفند 1398 ساعت 15:54

شیرینی های محبوب عید نوروز

یکی از رسم های قدیمی عید نوروز تهیه شیرینی در شب عید می باشد. این شیرینی شامل شیرینی کشمشی ، باقلوا ، در برخی موارد انواع کیک دورنگ و ... را شامل میشوند .

شیرینی ها از مهمترین اجزای مهمانی های ما ایرانی ها محصوب می شوند و به طور کلی مصرف شیرینی جات در ایران بسیار بیشتر از نرم جهانی می باشد . این مصرف بالا شاید دلیل مشخصی داشته باشد ! آن هم دست پخت فوق العاده ی آشپز های ایرانی می باشد .

شیرینی های محلی در گوشه و کنار این مرز و بوم طعم های خاطره انگیزی را یاد ما می اندازند که لحظه به لحظه ی خوشایند آنها تا سال ها در یاد و خاطر ما می مانند. در ایام عید نیز در بسیاری از مناطق علاوه بر شیرینی های محبوب و به نوعی شیرینی های عمومی عید همچون کشمشی و پفکی و ... آن شیرینی های محلی نیز سرو می شوند . در اینجا اشاره ی کوتاهی به تاریخچه و معرفی این شیرینی ها خواهیم انداخت .

باقلوا :

باقلوا یکی از محبوبترین شیرینی های موجود در داخل کشور می باشد . این شیرینی که بیشتر در شهر های آذری درست میشود بسیار شیرین بوده و مملو از شیره ای خوش طعم است . البته گونه های بسیار مختلفی از باقلوا وجود دارد که هر کدام طعمی خاص را ارائه میدهند.

 

در طرز تهیه باقلوا از موادی همچون شکر ، شیر ، تخم مرغ ، گلاب ، آرد ، گردو ، دارچین ، هل و ... استفاده می کنند . تنوع بسیار بالای مدل های مختلف باقلوا سبب افزایش محبوبیت بسیار بالای آن شده است . در گونه ای که به صورت تخصصی مخصوص کشور ترکیه می باشد از سرشیر در مواد میانی استفاده می شود .

شیرینی قرابیه :

قرابیه از دیگر شیرینی های بسیار محبوب و سنتی می باشد که مصرف آن بخصوص در ایام عید نوروز بسیار زیاد می باشد . این شیرینی که شیرینی سنتی شهر تبریز شناخته می شود و به گونه های دیگری در شهر های مختلف کشور و همینطور در ترکیه و آذربایجان هم پخت می شود از بادام ، تخم مرغ ، پسته ، شکر و ... تهیه می شود .

قرابیه همانطور که اشاره شد در شهره های مختلف کشور تهیه می شود و در بسیاری از مناطق با توجه به طبع مردم شهر مواد تشکیل شده آن تغییر پیدا می کند .

شیرینی کشمشی :

شیرینی کشمشی از محبوبترین شیرینی های عید نوروز می باشد که به سبب پخت آسان آن بسیاری از افراد خود اقدام به تهیه ی این شیرینی در خانه می کنند. این شیرینی حاوی مقادیر بسیار بالایی شکر می باشد که نسبت به استفاده ی بیش از حد آن بخصوص در کودکان باید مراقبت های لازم انجام گیرد .

طرز تهیه شیرینی کشمشی به دو شیوه ی استفاده از گاز فر دار و بدون گاز فر امکان پذیر می باشد . در هر دو مورد شیرینی در زمانی کوتاه تهیه می شود .

 

روش پخت آسان ، در دسترس بودن مواد قابل تهیه ی این شیرینی محبوبیت آن را بسیار افزایش داده است.

کیک :

کیک یکی از محبوبترین شیرینی های موجود می باشد که به دلیل تنوع بسیار بالا ، استفاده ی بالایی نیز در بین خانواده ها دارد . تنوع بسیار بالای انواع کیک ها با استفاده از هنر آشپز می تواند شامل تزئین های مختلف نیز شود که بر جذابیت و زیبایی آن کیک می افزاید .

اصل کیک واژه ای انگلیسی است که از سال 1300 میلادی در اروپا شکل گرفته است . کیک ها کمتر در ایام عید بر روی سفره قرار میگیرند ، چرا که طول عمر کیک نسبت به طول عمر شیرینی های خشک متداول همچون شیرینی کشمشی بسیار کمتر است و به اصطلاح پس از مدتی بیات می شود !

 

از این رو کیک ها بیشتر در دورهمی ها و جشن های عید برای جمع خانواده پخته می شوند . از محبوبترین کیک های متداول بخصوص بین ایرانی ها می توان به کیک اسفنجی ، کیک دو رنگ و جدیدا کیک خیس نیز اشاره کرد که محبوبیت بسیار بالایی بین اقشار مختلف بدست آورده است .

کیک اسفنجی نوعی کیک با بافتی بسیار سبک می باشد که استفاده از تخم مرغ زیاد و روش خاص تهیه ی آن ، این کیک را به یکی از محبوبترین کیک ها بخصوص به عنوان کیک صبحانه تبدیل کرده است .

از دیگر کیک های بسیار محبوب بخصوص در بین ما ایرانی ها کیک دو رنگ می باشد . طرز تهیه کیک دو رنگ بسیار آسان است و علاوه بر موارد کیک معمولی لایه ای شکلات و یا کاکائو به آن اضافه می شود .

این کیک بخصوص برای استفاده در دورهمی ها مناسب می باشد و از محبوبترین کیک های مورد استفاده توسط ما ایرانی ها هم به شمار می رود .

نتیجه گیری :

در این مقاله به صورتی بسیار مختصر به معرفی انواع کیک ها و شیرینی های محبوب شب عید پرداخیم و کمی در مورد آنها توضیحاتی را ارائه دادیم . یکی از منابعی که به صورت کامل و تصویری به آموزش طرز تهیه کیک و شیرینی پرداخته است سایت زرین بانو می باشد که با پشتوانه ی سال ها تجربه ی عملی خود توانسته است محبوبیت بالایی را در مدت زمانی کوتاه بین مخاطبان خود کسب کند . پیشنهاد میکنیم حتما سری به این سایت زده و از اطلاعات آن بهره ببرید ...

به امید روزهایی سرشار از شادی و خوشی برای ملت ایران ... عید نوروز پیشاپیش مبارک ....

3847 نمایش