AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 بهمن 1398 ساعت 09:01

اختلافات سیاسی در واشنگتن بالا گرفت

دخالت‌های رئیس‌جمهور و وزیر دادگستری آمریکا در پرونده قضایی مشاور ترامپ، تقاضا‌ها برای استعفای ویلیام بار را بیشتر کرده است.

باشگاه خبرنگاران: نهاد نظارتی موسوم به «شهروندان حامی مسئولیت‌پذیری و اخلاق در واشنگتن» (CREW) در توئیتی نوشت بیش از صد نفر در هر دقیقه، تومار تنظیم شده این گروه برای استعفای «ویلیام بار»، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا، را امضا می‌کنند.

دخالت‌های ترامپ و وزیر دادگستری‌اش در امور قضایی به ویژه دخالت در پرونده «راجر استون»، دوست قدیمی و مشاور رئیس جمهوری آمریکا در زمان انتخابات سال ۲۰۱۶، با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده است.

بار متهم است که در برابر فشار ترامپ در مورد این پرونده تسلیم شده است.

پیش از این هم بیش از دو هزار نفر از مقامات سابق وزارت دادگستری آمریکا با امضای این تومار خواستار آن شده‌اند که ویلیام بار از مقام خود استعفا کند. منتقدان می‌گویند عملکرد ویلیام بار به شهرت و اعتبار وزارت دادگستری آمریکا ضربه زده است.

استون نوامبر (آذر) گذشته به دروغگویی در کنگره آمریکا و اعمال فشار بر شهود در تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات این کشور متهم شد. دادستان‌ها صدور حکم زندان بین ۷ تا ۹ سال برای استون را خواستار شده بودند. اما وزارت دادگستری با مداخله در این پرونده تحت عنوان «مصالح قضایی» خواستار مجازات کمتری شد.

دونالد ترامپ در توئیتی این پرونده را غیرعادلانه و اشتباه قضایی توصیف کرد. او چهارشنبه گذشته، این اتهام را که با توئیت‌هایش در امور قضایی مداخله می کند، رد کرده است.

در همین حین، بار در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌بی‌سی از توئیت‌های ترامپ درباره پرونده‌ها و دادستان‌ های این وزارتخانه انتقاد کرده و گفته بود ترامپ باید دست از توئیت زدن درباره وزارت دادگستری بردارد چون توئیت‌هایش انجام کار او را غیرممکن می‌‌کند.

رئیس جمهور آمریکا هم در واکنش به درخواست بار در توئیتی حق اظهار نظر در پرونده‌های قضایی را برای خود محفوظ دانست و نوشت: این به این معنا نیست که من به عنوان رئیس جمهور حق انجام این کار را ندارم. من این حق را دارم، اما تاکنون این گزینه را انتخاب نکردم که این کار را بکنم.

وزیر دادگستری آمریکا این موضوع که به همراه ترامپ درخصوص حکم دادگاه علیه استون مداخله کرده، تکذیب کرده و گفته است از اظهارات دادستان‌ها شوکه شده و تصمیم داشته است در خصوص مواضع وزارت دادگستری توضیح دهد، که ترامپ این توئیت را منتشر کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضر است با عواقب اظهارات علنی علیه رئیس جمهور روبرو شود، گفت: «البته».

او افزود: من زیر بار زور نمی روم یا تحت تأثیر کسی، چه از کنگره باشد، چه از طرف تحریریه‌های روزنامه‌ها و چه از جانب رئیس جمهور قرار نخواهم گرفت. من آنچه را که فکر می‌کنم درست است انجام خواهم داد.

اریک هولدر، دادستان کل پیشین آمریکا، هم در توئیتی خطاب به کارکنان وزارت دادگستری و پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نوشت: استعفا ندهید و بر اساس سوگندی که خورده‌اید با قدرت به کار خود ادامه دهید و تخلفات را گزارش کنید. دوران ترامپ و بار، تهمت زدن‌ها، توهین‌ها و اقدامات فسادانگیز آن‌ها به پایان خواهد رسید. ما مردم آمریکا به شما باور داریم و احترام می‌گذاریم.

1866 نمایش