تاریخ انتشار: شنبه, 26 بهمن 1398 ساعت 23:24

اطلاعاتی در مورد کم سر و صداترین هواپیمای مسافربری

در دنیا تنها کارخانه‎های محدودی در صنعت ساخت هواپیما مشغول هستند و اگر هر فردی درباره نام این شرکت‎ها سوالی شود حداقل می‎تواند سه تا از شرکت‎ها هواپیمایی موجود در جهان را نام ببرد.

از شرکت‎های بنام و مشهوری که در جهان در حال تولید هواپیما هستند می‎توان به ایرباس، بوئینگ، فوکر، سوخو، توپولوف و Bae اشاره کرد. همه ساله هواپیماهای بسیاری توسط این شرکت‎ها ساخته می‎شود به بازار جهانی عرضه می‎شود.

 

از محصولات این شرکت‎ها در همه ایرلاین‎ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مسافران می‎توانند با خرید بلیط هواپیما داخلی یا خرید بلیط خارجی هواپیما سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما از این نوع وسایل نقلیه بهره‎مند شوند. Bae شرکتی انگلیسی می‎باشد که هواپیماهای مسافربری کوچک و سبکی را تولید می‎کرده است.

از هواپیماهای تولید شده توسط این شرکت انگلیسی در ایرلاین‎های کشورمان نیز استفاده شده است که توسط آنها این ایرلاین‎ها به ارائه خدمات مربوط به پرواز داخلی و پرواز خارجی خواهند پرداخت.

 

تاریخچه ساخت هواپیما Bae 146

اولین نسخه از این هواپیما که توسط کشور انگستان طراحی و ساخته شد در سال 1981 مورد آزمایش قرار گرفت که پرواز آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رساند.

انجام انواع آزمایش‎ها برروی این هواپیما 2 سال به طول انجامید تا در نهایت در سال 1983 این هواپیمای کوچک و سبک به بازار جهانی ارائه شد و از استقبال جهانی خوبی نیز برخوردار شد و بسیاری از ایرلاین‎ها از آن برای رساندن مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی با خرید بلیط خارجی هواپیما سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی یا خارجی داشتند استفاده کردند.

ساخت این هواپیما توسط این شرکت انگلیسی تا سال 2001 ادامه داشت. جالب توجه است که این هواپیما به شکلی باور نکردنی مورد توجه جهانیان قرار گرفت و این شرکت توانست تعداد قابل توجهی از آنها را در سراسر جهان به فروش برساند. بسیاری از کشورها برای خطوط هوایی خود از این نوع هواپیما استفاده کردند. امروزه این هواپیما در بسیاری از ایرلاین‎ها در حال انجام فعالیت است و همه ساله افرادی را که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا خرید بلیط خارجی هواپیما سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا خارجی با مسافت کم دارند را به مقصد مورد نظرشان خواهند رساند.

در ادامه به کشورهایی اشاره خواهیم کرد همچنان از این هواپیماها در خط هوایی خود استفاده می‎کنند. اولین کشوری که از آن نام خواهیم برد کشورمان ایران است که چندیدن فروند از این نوع هواپیما را در اختیار دارد.

این هواپیماها در اختیار شرکت هواپیمایی ماهان ایر بوده‎اند که از آنها برای حمل و نقل مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا خرید بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی دارند استفاده خواهد شد.

علاوه بر کشورمان، استرالیا، بلژیک، شیلی، بلغارستان، هند، غنا، فیلیپین، اسپانیا، قزاقستان، لیبی، پرو، کانادا از کشورهایی هستند که در ناوگان هوایی خود از این نوع هواپیمایی همچنان استفاده می‎کنند و مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا خرید بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی دارند می‎توانند ازخدمات این نوع هواپیما در این کشورها بهره‎مند شوند.

در طی سال‎هایی که این هواپیما در این شرکت انگلیسی تولید می‎شد این شرکت توانست 387 فروند از این نوع هواپیما را به فروش برساند و این تعداد ، تعدادی قابل توجه است که این هواپیما توانسته به آن دست پیدا کند.

 این هواپیما که با نام Bae146 به بازار جهانی عرضه شده است دارای مدل‎های مختلفی می‎باشد که بعد از ایجاد تغییراتی در مدل اولیه این هواپیما به جهان عرضه شده است.

قابل به ذکر است که تولید نمونه اولیه این هواپیما در سال 1991 به پایان رسیده است و از آن به بعد نمونه‎های جدیدتر این هواپیما به بازار جهانی عرضه شده است.

مدل جدید این هواپیما که با نام تجاری Bae Avro به بازار جهانی عرضه شد از سال 1992 تا سال 2001 در خط تولید حضور داشته و بعد از آن تولید آن متوقف شده است.

 

 

HS146 رقیبی سرسخت برای فوکر f27

در ابتدای سال‎های فعالیت Bae تیم طراحی این شرکت به طراحی و ساخت هواپیمایی با نام HS146 مشغول شدند که این هواپیمای مسافربری رقیبی سرسخت برای هواپیمای فوکر f27 تلقی می‎شد.

این هواپیما توانایی حمل 70 مسافر در هر نوبت پروازی داشته است که در سال 1973 به بازار جهانی عرضه شده بود و در آن زمان ایرلاین‎های زیادی برای جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا خرید بلیط خارجی هواپیما سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی داشتند از این نوع هواپیما استفاده می‎کردند.

این هواپیما تازه طراحی شده از موتورهای جت بهره می‎برد. این موتورهای از نوع موتور لوبو 6500 بودند که در مکان قرارگیری آنها در زیر بالها بوده است. این هواپیما را می‎توان به عنوان پدر هواپیما Bae معرفی کرد و در نظر گرفت که بعد از سپری شدن چند سال به بازار جهانی توسط این شرکت انگلیسی عرضه شد.

 

Bae معروف به جت منطقهای

این نوع هواپیما از نوع هواپیماهای کوتاه برد بوده است و برای جابجایی مساقرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی سیستمی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و پرواز خارجی را داشته‎اند طراحی و ساخته شده است. از دلایلی که این هواپیما به جت منطقه‎ای شهرت پیدا کرده است این است که  در ساخت این هواپیما از موتورهای جت استفاده شده است و مساقت‎های کم را می‎پیماید.

بیشتر از این نوع هواپیما در سفرهای داخلی استفاده خواهد شد. البته در سفرهای خارجی که مسافتی کوتاه دارند نیز می‎توان از این نوع هواپیما استفاده کرد.

در طراحی و ساخت این نوع هواپیما هردو بال بالای پنجره‎ها قرار گرفته‎اند این موضوع سبب می‎شود تا مسافران بتوانند بدون هیچ گونه مزاحمتی به منظره بیرون با استفاده از پنجره‎های طراحی شده در این هواپیما دستیابی داشته باشند.

 

دم بکار گرفته شده در این نوع هواپیما کوتاه برد به شکل T بوده است و به این شکل طراحی شده است. این نوع هواپیما به شکلی طراحی و ساخته شده است که در زمان پرواز کوچکترین و صدا و لرزشی نداشته باشد و مسافرانی که این هواپیما را برای سفر خود انتخاب کرده‎اند از آرامش بیشتری برخوردار باشند.

این هواپیما به شکلی طراحی شده است که توانای فرود در باندهای فرود با طول کم را دارا می‎باشد و همین موضوع سبب محبوبیت این نوع هواپیما در بسیاری اط کشورهای جهان شده است و از این‎رو سعی در استفاده این هواپیما در خطوط هوایی خود را داشته‎اند.

 در ساخت این هواپیما از ترمزهای کربنی و آیرودینامیکی استفاده شده است که همین موضوع دلیل توقف سریع این هواپیما در هنگام فرود خواهد بود.

در ساخت این هواپیما برای ایجاد نیروی پیشرانه از 4 موتور توربوفن استفاده شده است. در ادامه به ارائه جزئیاتی در مورد این هواپیما خواهیم پرداخت.

  • بیشترین وزن قابل حمل در زمان پرواز در این هواپیما 44225 کیلوگرم می‎باشد.
  • طول بال‎هایی که در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است حدود 26.34 متر بوده است.
  • این هواپیما از بدنه‎ای 30.99 متری بهره می‎برد.
  • ارتفاع این هواپیما 8.59متر بوده است.
  • این هواپیما می‎تواند مسافت 2900تا 3340 کیلومتری را با یک باک سوخت بپماید که این تفاوت برد به مدل هواپیما بستگی خواهد داشت.
  • میزان مسافری که در هر نوبت پرواز می‎تواند این هواپیما با خود حمل کند 70 تا 127 نفر بوده که با توجه به مدل هواپیمای بکار گرفته شده متفاوت می‎باشد.
  • بیشترین سرعتی که این هواپیما با بیشترین مسافر می‎تواند داشته باشد 790 کیلومتر بر ساعت خوهد بود.
  • حداکثر ارتفاع پروازی این نوع هواپیما 11000 متری از سطح زمین می‎باشد.

یکی از نکات مورد توجه و جالب در مورد این هواپیما آن است که این مدل از هواپیما یکی از مقاوم‎ترین انواع هواپیما بوده است و در شرایط سخت عملکرد مناسبی را از خود بروز خواهد داد.

در میان این هواپیماها مدل RJ85 بعد گذشت 31 سال همچنان مورد استفاده قرار می‎گیرد و مسافران را به مقاصد مورد نظرشان می‎رساند. از این مدل هواپیما که توسطاین شرکت انگلیسی طراحی و ساخته شده در بازار 88 فروند وجود دارد.

 داشتن مقاومت بالا و همچنین حفظ کیفیت با گذشت سال‎های متمادی سبب شده تا این هواپیماها مورد توجه بسیاری از ایرلاین‎های جهان قرار بگیرند. این در حالی است که بسیاری از این شرکت‎های هواپیمایی اقدام به خرید هواپیماهای دست دوم و دست چندم از این نوع هواپیما خواهند کرد.

منبع: سام سیر

2638 نمایش

نظر دادن