AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 بهمن 1398 ساعت 19:51

معرفی سیستم اعلام و اطفاء حریق

معرفی سیستم اعلام و اطفاء حریق:

سیستم های اعلام و اطفاء از مهم ترین ابزار آتش نشانی در ساختمان ها هستند. سیستم های اعلام و اطفاء از سال های بسیار دور در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گرفتند تا اینکه لزوم استفاده از این دستگاه ها بسیار حائز اهمیت شد و تکنولوژی های مختلفی به این زمینه وارد شدند.

سیستم های اعلام و اطفاء به چند صورت عمل می کنند. در ابتدا لازم است تعریف دقیقی از این دو سیستم و تفاوت های آن ها داشته باشیم و سپس به نحوه کارایی آن ها اشاره کنیم.

 

سیستم اعلام:

سیستم های اعلام همانطور که از نام آن ها مشخص است مواردی را صدا می زنند یا آلارم می دهند. وظیفه این سیستم ها فقط متوجه شدن از دمای فضای محیط و ارسال پیام به افراد حاضر در محیط می باشد. پیامی که سیستم های اعلام مخابره می کنند ممکن است به صورت چراغ خطر  یا  آژیر  باشند.

سیستم های اطفاء:

سیستم اطفاء حریق همانطور که از عبارتش مشخص است به معنی خاموش کردن حریق یا آتش می باشد. این سیستم دقیقا لحظاتی بعد از سیستم اعلام فعالیت خود را آغاز می کند. خاموش کردن حریق یا آتش توسط موادی اتفاق می افتد که از مهم ترین و پر استفاده ترین آن ها آب می باشد. سیستم هایی که با آب کار می کنند عموما ارزانترین نوع اطفاء حریق هستند که در بیشتر ساختمان ها و مراکز از این نوع سیستم استفاده می شود. از دیگر موارد مورد استفاده خاموش کردن آتش و کاهش حرارت دمای فضا استفاده از گازهای مختلف مانند دی اکسید کربن و نیتروژن می باشد. در زیر به صورت کامل تر انواع سیستم های حریق را تشریح می کنیم. شرکت ایمن سپهر که تمامی تجهیزات آتش نشانی را در وبسایت https://imensepehr.com/ ارائه می دهد که شامل سیستم های اعلام و اطفاء حریق می باشد.

مهم ترین سیستم های اطفاء حریق:

سیستم های اطفاء آبی: سیستم هایی که به صورت اتوماتیک بعد از اعلام سنسورها شروع به پاشیدن آب می کنند به صورت چرخشی تا بتوانند به خوبی دمای فضا را کنترل کنند. در مواردی نیز آب به صورت فشرده یا اسپری منتشر می شود تا کنترل بهتری روی فضا داشته باشد.

سیستم اطفاء گازی: این نوع سیستم ها از گازهای مختلفی برای خاموش کردن آتش و کنترل حرارت دمای فضا استفاده می کنند.گازهای مورد استفاده عبارتند از:

  • Co2
  • FM200
  • نیتروژن

این نوع سیستم ها معمولا هنگامی که دیگر سیستم های اعلام و اطفاء مانند سیستم های آبی نمی توانند حجم آتش و حرارت را کنترل کنند و مقدار زیادی از دود در فضا پخش شده است وارد عمل می شوند و با عملیاتی که دارند به صورت کاهش اکسیژن فضا باعث می شود آتش شعله ور تر نشود.

هنگامی که آتش زیاد می شود اکسیژن هوا باعث بیشتر شدن آتش می شود بنابراین با ورود گازهای دیگر به هوا اکسیژن فضا کاهش و آتش  حرارت آن کنترل می شوند.

سیستم اطفاء پودری: سیستم های پودری که به صورت ذره وارد هوا شده به وسیله ترکیب با چند گاز دیگر مانند نیتروژن یا دی اکسید کربن عمل می کنند و عملیات اطفاء را انجام می دهند.

سیستم اطفاء واترمیست: سیستم های آب فشرده یا واترمیست که به معنای مه آب هستند حجم بسیار بالای آب را در مخزنی نهفته دارند و بیشتر در مواقعی که دمای فضا بالا رفته است وارد فضا شده و حالت سردکننده دارند.

 

لازم به ذکر است که شرکت مهندسی بازرگانی ایمن سپهر سیستم اینرژيک یا پری اکشن نیتروژن دار را به صورت انحصاری در اختیار دارد و تنها شرکتی در ایران می باشد که این سیستم اعلام و اطفاء را تولید می کند.

 

سیستم های اعلام و اطفاء معمولا جز ارزان ترین تجهیزات آتش نشانی و تجهیزات امداد و نجات قرار می گیرند به طوریکه برای راه اندازی این سیستم در ساختمان های مثلا ۴ طبقه حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

از دیگر لوازم آتش نشانی که می توان در دسته سیستم های اعلام و اطفاء حریق لحاظ کرد کپسول آتش نشانی می باشد که نقش بسیار مهمی را در مهار آتش بر عهده دارند.

در هنگام آتش سوزی در مکان ها تا زمانی که آتش نشانان عزیز به محل حادثه برسند بهترین و پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی کپسول ها هستند. معمولا هنگام نصب هر کپسول در ساختمان ها اقدامات ایمنی و نحوه استفاده از آن ها توسط شخص مسئول یه صورت کاتالوگ در اختیار ساکنین محل قرار می گیرد. نکته بسیار مهمی که همه افراد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند این است که قبل از این که حادثه ای رخ دهد کاتالوگ نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را به صورت کامل مطالعه کنند و حتی به صورت آزمایشی سعی کنند که از آن استفاده کنند تا در مواقع ضروری به مشکل بر نخورند. برای مشاهده سیستم اعلام و اطفاء حریق بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

https://imensepehr.com/product-category/antifire/

کلیه تجهیزات ایمنی و تجهیزات آتش نشانی در شرکت ایمن سپهر از کوچکترین لوازم مانند کپسول آتش نشانی و سیستم های اعلام و اطفاء تا بزرگترین ابزارآلات آتش نشانی مانند خودروهای آتش نشانی  توسط این شرکت ارائه می شود. همچنین این شرکت در دیگر تجهیزات امداد و نجات نمایندگی بزرگترین شرکت های دنیا از جمله لوکاس آلمان ، وتر ، چیبا ، آکولوکس ، آ و گ ، فایراکسپرس و ... را در این تجهیزات مانند تجهیزات هیدرولیک نجات ، تجهیزات پنوماتیک نجات ، چراغ قوه و تجهیزات روشنایی و... دارد.

2233 نمایش