AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 12 بهمن 1398 ساعت 17:02

زیباترین خانه های مشهد مقدس

در هر شهری چندین و چند خانه تاریخی وجود دارد و در مشهد هم از این خانه ها بسیار زیاد است. همانطور که می دانید مشهد تاریخی کهن داشته و به واسطه وجود بارگاه مقدس امام هشتم در این شهر، گردشکران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما مشهد، به این شهر سفر می کنند. این خانه جزء یکی از مهم ترین قسمت های تاریخی هر شهر و سرزمین مان هستند که نباید به دست فراموشی سپرده شوند! پس با معرفی این خانه و شناساندن آن ها به مردم در واقع می توانیم یاد این خانه هارا زنده نگهداریم. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با معروف ترین و زیباترین خانه های تاریخی مشهد آشنا کنیم.

خانه تاریخی داروغه

خانه داروغه یکی دیگر از خانه های تاریخی در مشهد است که قدمت آن متعلق به دوران قاجار بوده و به دست معماران روسی بنا شده است. این خانه به دستور شخصی به نام یوسف خان داروغه مشهد کهدر اواخر دوره قاجار زندگی می کرد ساختند. خانه داروغه یک منزل شخصی بود که معمولا صاحب آن برای پذیرایی از مهمان های رسمی اش آن ها را به این خانه دعوت می کرد. بر اساس شواهد و تاریخ های به جای مانده، این بنا تا 3 دهه ی گذشته هم مورد خانه ای مسکونی و شخصی بوده است. تقریبا در سال 1366 بود که خانه داروغه توسط ورثه اش به فروش گذاشته شد و یکی از نمایندگان هیئت مذهبی روستایی به نام شهیدیه که در شهرستات میبد قرار دارد آن را خرید. این بنا تا سال 1391 مورد استفاده  مذهبی و مخلی برای اسکان هیئت های مذهبی و دینی بود. یکی از چیزهایی که باعث ارزشمندتر شدن خانه داروغه می گردد، این است که در سال 1381 به عنوان یکی از تاریخی ترین آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسید.

نشانی: مشهد ، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

خانه ملک

خانه ملک از دوره حکومتی قاجارها تا به اکنون استوار و پابرجاست. این عمارت در گذشته بسیار بزرگتر از حالا بود اما متاسفانه بنا به دلایلی اکنون فقط دو طبقه ساختمان و قسمتی از بخش بیرونی آن به جای مانده است. این خانه اکنون به عنوان یک مرکز فرهنگی، اداری و هنری مورد استفاده قرار می گیرد. در این مجموعه هنرمندان معروف مشهدی به آموزش هنرهای مهارتی خود پرداخته و فعالیت های بسیاری در زمینه های مختلف فرهنگی در آن می شود. در عمارت ملک بیش از 10 کارگاه هنری فعالیت دارد. خانه ملک بسیار قدمتی بوده و به همین دلیل در تاریخ 1377 با شماره ثبت 2115 در فهرت آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسید.

نشانی: ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی و مقابل ساختمان دارایی

 

خانه توکلی

خانه توکلی یک ملک شخصی بوده و قدمت ان متعلق به دوران قاجار است. صاحب این عمارت زیبا و با شکوه یکی از بنام ترین تاجران مشهدی به نام کشمشیان بوده است. پس از اینکه صاحب این خانه فوت کرد، شخصی به نام توکلی آن را خرید و برای همیشه نام او بر روی این خانه باقی ماند. خانه توکلی از لحاظ موقعیت مکانی در بهترین جای مشهد یعنی در نزدیکی حرم مطهرامام رضا (ع) قرار گرفته است و همین سبب شده تا بسیاری از زائرین به سبب نزدیکی اش با حرم از آن هم دیدن کنند.

نشانی: مشهد، خیابان نواب صفوی

 

خانه پیشه وران

قدمت خانه پیشه وران در مقایسه با سایر خانه های قدیمی که در مشهد وجود دارد، بسیار بیشتر بوده و بر اساس تاریخ های به جای مانده اسنادی که باستان شناسان بر روی آن تحقیقات انجام داده اند، مشخص شده است که این عمارت را در قرن 14 ساخته اند. این خانه در طی چند سال متوالی بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. متاسفانه با وجود قدمتی که خانه پیشه وران دارد، هنوز به ثبت ملی نرسیده است اما اکنون زیر نظر شهرداری منطقه 8 قرار گرفته است. راه های  بسیاری برای سفر به مشهد وجود دارد که معمولا اکثر گردشگران برای لذت بیشتر در حین سفر ترجیح می دهند تا با تهیه بلیط قطار مشهد، یک سفر زمینی لذت بخش را تجربه نمایند.

نشانی:  مشهد، خیابان آخوند خراسانی

خانه امیری

خانه امیری تا حدودی از لحاظ معماری و حتی موقعیت مکانی با سایر خانه های تاریخی مشهد تفاوت دارد. هنگامی که وارد این خانه می شوید، قطعا اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، تزئیینات زیبای این خانه است و نورگیری که ابعادش بسیار جالب است. اختلاف سطح بیرون و دورن این خانه بسیار زیاد است که این موضوع باعث می شود تا حدودی فشار سطح خارجی این بنا کنترل شده و از خرابی ها جلوگیری شود. این خانه در اواخر دوره قاجار ساخته شده و در سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نشانی: خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۹، پلاک

خانه رجایی

خانه رجایی از دیگر خانه های زیبا و قدیمی مشهد است که شما می توانید با تهیه بلیط اتوبوس مشهد، به این شهر آمده و از این جاذبه تاریخی دیدن نمایید. هنگامی که درب ورودی خانه به داخل می روید نمای ساختمان به شدت توجه شما را جلب می کند. حیاط این بنا موازییک هایی شبیه به لوزی و مربع دارد که رنگ شان طوسی و خاکستری است و همین سادگی بر زیبایی بیشتر این بینا افزوده است. این موزاییک ها در واقع به آجر قداقی معروف اند. این عمارت تا 2 الی 3 سال گذشته خانه مسکونی شخصی به نام آقای رجایی بود و به همراه خانواده خود در آن زندگی می کرد. اما اکنون به مسافرخانه ای برای اقامت مسافرین مشهد تبدیل شده است. شما هم می توانید برای لمس یک تجربه جدید یکی از اتاق های این خانه را اجراه کرده و یک شب به یاد ماندنی را در قدیمی ترین خانه های مشهد سپری کنید. معمولا توریست هایی که وارد مشهد می شوند، ترجیح می دهند که به جای اقامت در هتل های چند ستاره، در چنین بناهای قدیمی و تاریخی سپری کنند. اگر شما هم جزء آن دسته از افراد ماجراجویی هستید که علاقه بسیاری به تاریخ سرزمین تان دارید، پیشنهاد می کنیم که بازدید از این خانه های قدیمی را فراموش نکنید که خالی از لطف نیستند.

نشانی: مشهد، کوچه پرتو20

1644 نمایش