AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 دی 1398 ساعت 11:10

پمپئو: به فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهیم داد

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش به سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد داد.  

به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی خود در انستیتو «هوور» دانشگاه استنفود تأکید کرد که سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه خواهد یافت.

پامپئو با تکرار ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اعلام کرد: «همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ بارها اعلام کرده است، ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. ما یک کارزار فشار حداکثری متشکل از انزوای دیپلماتیک، فشار اقتصادی و بازدارنگی نظامی را علیه ایران اجرا کرده‌ایم.»

وی افزود: «این کارزار فشار حداکثری، ایران را از پول‌هایی که برای تأمین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه لازم دارد، محروم می‌کند. ما می‌خواهیم ایران یک کشور نرمال باشد، همان‌طور که ما هستیم. شرکای ما در این مسیر در کنارمان هستند. ایران هیچ‌گاه تا این اندازه تحت فشار قرار نگرفته بود.»

دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ علاوه بر خروج از برجام و نقض توافقِ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، علاوه بر از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی روی آورد و حتی دیگر کشورها را نیز به پیروی از سیاست فشار حداکثری علیه ایران فرا خواند.

اگرچه تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده است که با تخلیه شدن اثر تحریم‌ها، نرخ رشد اقتصادی ایران از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹ شمسی) بار دیگر مثبت خواهد شد.

چندی پیش شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی تأکید کرده بود که سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده و آمریکا گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در اختیار ندارد.

با این حال دولت آمریکا طی ماههای اخیر نیز تحریم‌هایی با هدف جنگ روانی و نشان دادن اینکه هنوز گزینه‌هایی را برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران در اختیار دارد وضع کرده است، اما تحولات اخیر اقتصاد ایران و ثبات نسبی در بازار ارز ایران حاکی از این است که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران حتی در حد تقویت اثر تحریم‌های پیشین نیز مؤثر واقع نشده‌اند.

منبع: تسنیم

565 نمایش