تاریخ انتشار: پنج شنبه, 30 آبان 1398 ساعت 09:04

گرانی گوجه فرنگی در سایه بی‌تدبیری مسئولان!

در حالی که از مدتها قبل معلوم بود در ایام سرد سال برخی محصولات کشاورزی با کمبود عرضه مواجه می‌شود، اما امسال همزمان با افزایش قیمت گوجه فرنگی، صادرات این محصول از سر گرفته شد.  

به گزارش آخرین نیوز، قیمت گوجه فرنگی چند روزی است دوباره اوج گرفته و به کیلویی هفت هزار و 500 تومان رسیده است.

حدود دو هفته قبل که قیمت گوجه فرنگی به شش هزار تومان رسیده بود، رئیس‌اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به اینکه تا جایگزین شدن محصول جنوب احتمال افزایش مجدد قیمت وجود دارد، گفت: قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار بین دو هزار و 500 تا چهار هزار و 500 تومان و در مراکز خرده‌فروشی با حدود ۳۵ درصد سود نزدیک به شش هزارتومان است.
اسدالله کارگر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار توضیح داد: فصل گوجه فرنگی در حومه شهر تهران از جمله ورامین، کرج و... تمام شده و بعد از یک وقفه کوتاه، برداشت این محصول در جنوب کشور آغاز می‌شود.
اما با افزایش دوباره قیمت گوجه در بازار، رئیس‌اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی این بار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان نرخ کنونی گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار را سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود باید در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر گران فروشی است و دستگاه‌های ذی ربط باید بر بازار نظارت داشته باشند.
کارگر ادامه داد: اگرچه مباحثی مبنی بر اختلال در حمل‌ونقل کامیون‌ها و عدم عرضه در پی افزایش قیمت بنزین مطرح است، اما این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی بازار میوه و تره بار را تابع عرضه و تقاضا دانست و تأکید کرد: «با توجه به آنکه کامیون‌های حمل میوه از بنزین استفاده نمی‌کند و گازوئیل است، از این رو افزایش قیمت بنزین تاثیری در بازار میوه ندارد.»
در این وضعیت که بازار داخلی دچار نوسان قیمت شده، خبرهایی نیز مبنی بر صادرات این محصول به کشورهای همسایه شنیده می‌شود.
رئیس‌اتحادیه فروشندگان محصولات کشاورزی با بیان اینکه صادرات گوجه فرنگی به کشور پاکستان حدود دو هفته است که آغاز شده‌، اظهارداشت: میزان صادرات در حال حاضر محدود است و قرار بود برخی شرکت‌ها با طرف پاکستانی توافق کنند و بنده نمی‌دانم که این توافق‌ها حاصل شده یا خیر.به همین دلیل فعلا نمی‌توان آمار دقیقی درباره حجم صادرات اعلام کرد.
سید رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه گوجه صادراتی تولیدات گلخانه‌ای هستند، افزود: هرکیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه‌ای در پاکستان یک دلار و ۱۰ سنت تحویل داده می‌شود. وی ادامه داد: قیمت گوجه فرنگی گلخانه در داخل کشور بین شش تا هفت هزارتومان در هرکیلوگرم است که هزینه‌های بسته بندی،
سورت، حمل‌ونقل و... نیز به آن افزوده می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه سرمای زودهنگام در کشور به گوجه فرنگی تولیدی در فضای باز خسارت زده است، خاطرنشان کرد: تولید گوجه فرنگی گلخانه‌ای نیز تازه آغاز شده و به تدریج به تولید انبوه می‌رسد.
گفتنی است نوسانات عرضه به دلیل تنوع فصلی کشور و تفاوت در زمان برداشت محصولات کشاورزی موضوع جدیدی نیست و تقریبا هر ساله اتفاق میافتد، ولی مسئولان هم بهانه‌های
هر ساله را تکرار می‌کنند و از سوی دیگر با وجود کمبود در بازار داخلی، صادرات از سر گرفته می‌شود.
وقتی از مدتها قبل معلوم است که با رسیدن فصل سرد سال، برداشت محصولات باغی وصیفی در کشور نوسان دارد، دولت باید با استفاده از ابزارهای تنظیمی، به ذخیره‌‌سازی اقدام کند تا شاهد این نوسانات نباشیم.
این موضوع از جهتی اهمیت مضاعف می‌یابد که پس از گران شدن بنزین در هفته جاری، نگرانی‌ها از سرایت گرانی به سایر کالاها بوجود آمده است و اگر کالایی پر مصرف در سفره ایرانی‌ها مانند گوجه دچار افزایش قیمت شود، مردم به‌ویژه طبقات ضعیف را دچار مشکل می‌کند. بنابراین مسئولان دولت که وعده کنترل قیمتها پس از افزایش قیمت بنزین را داده‌اند، باید اهتمام ویژه‌ای برای تأمین اقلام ضروری زندگی مردم داشته باشند.

منبع: کیهان

875 نمایش

نظر دادن