AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 شهریور 1398 ساعت 12:15

ریزش مو و درمان آن

علل متعددی در ریزش موی زنان و مردان نقش دارد. مهمترین عامل ریزش موی مردان، عامل وراثت است و نیز ریزش موی آندروژنتیک که گاهی مصرف برخی داروها به خصوص داروهای هورمونی آندروژنتیک و آنابولیزان که در باشگاه های بدنسازی از آن استفاده می شود، روند ریزش موی مردانه را تسریع می کند.

عوامل ریزش مو در زنان

در زنان نیز عامل وراثت و ریزش موی آندروژنتیک اهمیت خاص خود را دارد. افرادی که از لحاظ ارثی استعداد ریزش مو را داشته باشند در صورت مواجهه شدن با مشکلات هورمونی، به طور مثال، بروز کیست تخمدان، اغلب دچار ریزش مو از نوع مردانه می شوند.

یکی از مهمترین علل ریزش مو در زنان، مشکل فقر آهن و کم خونی ناشی از آن است. اگر زنی میزان ذخیره ی آهن بدنش کم شود میزان فرمتین به زیر mg/dl 40 برسد، ریزش مو خواهد داشت.

یکی دیگر از علل ریزش مو در دختران جوان، رژیم های غیرمنطقی و خودسرانه ای است که در پی آن میخواهند طی دو ماه، ده تا پانزده کیلوگرم از وزن خود بکاهند. بی شک یکی از تبعات رژیم های نادرست، ریزش مو است.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی، کمبود کربوهیدرات و کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه “ب” منجر به ریزش مو می شوند. اغلب ریزش موها، دو یا سه ماه پس از رژیم های سخت شروع می شود و مدت ها ادامه می یابد.

توصیه ی ما به عنوان متخصصان پوست و مو به همه زنان و دختران جوان که سعی در کاهش وزن خود دارند، این است که در کنار داشتن ورزش منظم، زیر نظر متخصص تغدیه رژیم مناسبی داشته باشند تا از دریافت کافی پروتئین و کربوهیدرات، ویتامین های لازم، آهن و روی در رژیم غذایی خود اطمینان یابند. به این ترتیب است که میتوانند ضمن کم کردن وزن ضامن سلامت موهای خود نیز باشند.

عوامل ثانویه در ریزش مو

در هر لحظه حدود نود درصد موهای سر انسان در فاز رشد فعال یا فار آناژن هستند. این دوره رشد بین دو تا شش سال طول می کشد. در همین زمان، حدود ده درصد موها نیز در حالت استراحت یا فاز تلوژن به سر می برند که این دوره ی استراحت بین دو تا سه ماه طول می کشد. در پایان مرحله استراحت، مو دچار ریزش می شود.

اقدامات ضربه زننده به موها مانند سشوار کشیدن بی رویه، شانه زدن و نیز شامپو کردن مکرر موها، نه تنها موجب ایجاد موخوره می شود بلکه موجب ریزش پیش از موعد موهای در حال استراحت خواهد شد.

پس از افتادن یک تار مو، تار مویی دیگر از همان پیاز مو رشد می کند و جایگزین می شود تا چرخه ی رشد دوباره تکرار شود. هر تار موی سر حدود یک و نیم سانتیمتر در ماه رشد می کند که با افزایش سن، سرعت رشد موها کندتر می شود.

در بیشتر مواقع، ریزش مو به دلیل چرخه طبیعی رشد آن است و از دست دادن پنجاه تا یکصد تار مو در روز نباید نگرانی برای فرد ایجاد کند.

با افزایش سن درصد موهای فاز آناژن کاهش می یابد و به خصوص درزمینه ی ریزش موی آندروژنتیک، این درصد بیشتر است.

 

جلوگیری از ریزش مو با ماینوکسیدیل

تنهای داروی موضعی که از لحاظ علمی تاثیر آن برای جلوگیری از ریزش مو آندروژنتیک اثبات شده است، ماینوکسیدیل است که سازو کارهای مختلفی را برای اثر بخشی آن مطرح کرده اند. از جمله این سازو کارها افزایش خون رسانی به پوست سر و فولیکول های مو، تاثیر مستقیم در فولیکول های مو و اثر بخشی از طریق پروستاگلاندین ها.

ماینوکسیدیل باز کننده کانال های پتاسیمی است و موجب منبسط شدن عروق می گردد.

جلوگیری از ریزش مو با اسپیرونولاکتون

چنان که گفتیم یکی از علل ریزش مو در زنان، مشکل هورمونی است. داروی مفید برای درمان این مشکل، اسپیرونولاکتون نام دارد که در حقیقت، یکی از داروای مدر (ادرار آور) است که آثار ضد هورمون مردانه نیز دارد.

این دارو به شیوه های گوناگون باعث مقابله با هورمون های مردانه می شود. مصرف اسپیرونولاکتون در افرادی که سابقه ی ارثی در سرطان سینه در خانواده خود دارند ممنوع است.

کاشت مو تنها راه قطعی و موثر بازگرداندن موهای از دست رفته

در ریزش موی آندروژنتیک، اگر پس از مصرف داروهای موضعی یا خوراکی، رضایت بیمار فراهم نشد، می توان درمان روش کاشت مو را آغاز کرد.

در این روش از موهای پشت سر که حساس به هورمون نیستند و در فرآیند ریزش موی مردانه مورد حمله قرار نمی گیرند استفاده می شود. به این ترتیب که آن ها را از پشت به جلوی سر و ناحیه ی دچار کم پشتی مو می آوریم و پیوند می زنیم. نحوه ی طراحی خط رویش مو در طبیعی به نظر رسیدن کاشت مو بسیار مهم است و به تجربه ی جراح بستگی دارد.

همچنین نحوه ی برداشت مو از پشت سر بسیار مهم است تا کمترین اثر در ناحیه پشت سر باقی بماند.

برای کاشت مو از دو شیوه ی FIT , FUT استفاده می شود. در روش کاشت مو FUT با برداشتن نواری باریک از پشت سر، موها زیر میکروسکوپ جدا می شوند و سپس به ناحیه ی جلو سر انتقال می یایند. به اعتقاد متخصصان پوست این روش ارجح است.

در روش FIT که اغلب توسط پزشکان عمومی انجام می شود، موها دانه دانه از ناحیه پشت سر توسط پانچ برداشته می شوند و سپس به جلوی سر انتقال می یابند. زیبایی کار در FUT بیشتر از FIT است، اما با روش FIT نیز می توان کاشت موهای خیلی خوبی را بسته به تجربه ی پزشک ارائه داد.

 

کلینیک خانه سفید

انتخاب بهترین مرکز کاشت مو و کاشت ابرو همیشه کاری دشوار است. کلینیک کاشت مو خانه سفید به عنوان یکی از پیشگامان عرصه پوست و مو کشور شناخته می‌شود. خانه سفید می‌تواند یکی از گزینه‌های بهترین کلینیک‌های کاشت مو برای انجام عمل کاشت مو شما باشد.

در کلینیک خانه سفید کلیه روش‌های ذکرشده در این متن توسط جراحان خبره کاشت مو انجام می‌شود. روش میکروفیت که جدیدترین روش کاشت مو نیز می‌باشد توسط بهترین جراح کاشت موی میکروفیت و زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو کلینیک انجام می‌شود.

راه های ارتباط با ما :

آدرس: تهران، جردن، بلوار آفریقا، خیابان دستگردی غربی، پلاک ۳۲۱، ساختمان خانه سفید، طبقه دوم

شماره تلفن کلینیک: (خط ویژه ۰۲۱۵۴۵۰۳)

همراه (مشاوره تلگرامی و واتس اپ) 09122252731

وب‌سایت کلینیک  www.whcl.ir

صفحه اینستاگرام  https://instagram.com/whdc.ir

 مجری انتشار : آژانس  تبلیغاتی تسمینو

2674 نمایش