تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 مرداد 1398 ساعت 17:50

پشت صحنه ساخت مدال‌های المپیک توکیو + عکس

ژاپنی‌ها با ظرافت خاصی مدال‌های بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را طراحی و ایجاد کردند که همچون قبل نماد الهه پیروزی یونان روی آن نقش بسته است.    

به گزارش ایسنا، کمتر از یک سال تا شروع مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی بازی‌های المپیک زمان باقی است و در این برهه زمانی، مدال‌های بازی‌های المپیک با ظرافت خاصی ساخته شدند و قرار است سال آینده به بهترین ورزشکاران در سراسر جهان اهدا شوند. 

مدال‌های بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توسط ضرابخانه ژاپن تولید شده است که در اوزاکا قرار دارد. علاوه بر همه نوع سکه‌های مورد استفاده در ژاپن، این ضرابخانه هم‌چنین سکه‌های یادبود مختلف و حتی مدال‌های افتخار برای مردم تولید می‌کند. این ضرابخانه از افراد خبره در این زمینه استفاده کرده است که مدال‌های بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو ، المپیک زمستانی ساپورو ۱۹۷۲ و المپیک زمستانی ناگانو ۱۹۹۸ را طراحی کردند و ساختند.

برای ایجاد مدال‌های المپیک، تکنسین‌های ژاپن برای اولین بار طراحی برنده را مشخص کردند. علائم نامرئی از سر برش داده شده، مانند شیارهای موجود ایجاد شدند تا روی این مدال‌ها نقش ببندند. این علامت‌های ماشین‌کاری شده با فاصله ۰.۰۱ میلی متری در وسط، باید با کمک ابزارهای بسیار ریز با فشار زیر میکروسکوپ از بین بروند.

از آن‌جا که یک مدال با فشار سخت می‌شود، پس از هر چرخه فشار، برای نرم شدن آن به مدت ۱۵ دقیقه  با دمای ۸۰۰ درجع سانتیگراد گرم می‌شود، قبل از این که بلافاصله در آب سرد فرو بریزید. سرانجام، لایه اکسید روی سطح مدال برداشته می‌شود تا دوباره فشار داده شود.

تبدیل نقره به طلا 

بعد از سه مرحله پرس و چندین مرحله حاشیه کاری، مدال‌ها آماده مرحله آخر هستند و آن هم مرحله آب‌کاری طلاست. همانطور که خیلی‌ها می دانند مدال‌های طلای المپیک در واقع مدال‌های نقره هستند که روکش طلا دارند. 

مدال در محلول آبکاری شفاف قرار می‌گیرد. هنگامی که جریان الکتریکی اعمال می‌شود، مدال نقره در شگفت آورترین بخش کل فرآیند، بلافاصله تبدیل به طلا می‌شود.

 

اولین مدال‌ها

این مدال‌ها برای سافت‌بال اولین مدال‌های المپیک توکیو هستند که ساخته شدند. هر مدال ۵۵۶ گرم وزن دارند ولی به دلایلی سنگین‌تر از بقیه هستند. 

از سال ۱۹۲۸ که المپیک آمستردام برگزار شد، مدال‌های این رقابت‌ها "نیکه" الهه پیروزی در افسانه‌های یونان باستان را بر روی خود نشان می‌دهد (عکس پایین - چپ) و در پشت مدال ها نیز طراحی بازی‌های المپیک (عکس پایین - راست) قرار دارد. وقتی مدال‌های بازی‌های المپیک توکیو را در کف دست‌تان قرار دهید، شعار آن با هر حرکت دست با زرق و برق خود را نشان می‌دهد که نشانه‌ای از گستردگی مردم  در سراسر جهان است که در کنار هم گرد آمدند. 

هر مدال ۸.۵ سانتی‌متر و ۵۵۶ گرم وزن دارد. 

هر ۵ هزار مدالی که قرار است در المپیک توکیو توزیع شود، تقریبا یک هفته زمان برده است تا ساخته شود و افراد خبره به صورت مجزا روی هر کدام کارهای تزئینی را انجام دادند. این مدال‌ها قرار است بر روی سینه بهترین ورزشکاران جهان قرار گیرند.

1589 نمایش

نظر دادن