تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 مرداد 1398 ساعت 22:49

گچبری

گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر دوره زمانی، شکل مخصوص به خود را داشته‌است. مصالح اصلی مورد استفاده در این فرآیند گچ میباشد. در ایران نیز گچبری در دوره‌های مختلف تاریخی همراه با تفاوت‌هایی بوده‌است. در ادامه انواع روش، تاریخچه ،تفاوت گچبری با گچکاری میپردازیم. برای مشاهده آموزش گچبری اینجا کلیک کنید.

 

انواع روش

1-گچبری زبره

از لحاظ برجستگی، گچبری زبره را می توان بین گچبری نقش برجسته و گچبری برهشته در نظر گرفت. در این شیوه از گچبری کار بدون مالش و پرداخت در گوشه ها انجام می شود. به همین دلیل گوشه های کار تیز بوده و دارای بریدگی و گوشه های تیز است.

2-گچ بری با نقش برجسته

در این شیوه ابتدا سطح کار گچکاری می شود به این ترتیب زمینه با گچ اندود شده و نقش سفارشی روی گچ ایجاد می شود. نقش برجسته برای نقوش گل و بته و نقوش هندسی انتخاب خوبی است و برجستگی لازم را ایجاد می کند.

3-گچ بری لایه ای

هنگامی که هدف استفاده از چند رنگ در گچبری باشد باید از شیوه گچبری لایه ای استفاده کرد. ابتدا با گچ زنده زیر سازی انجام و صاف می شود و سپس با گچ کشته روی این گچ لایه ای کشیده می شود و کار به همین ترتیب با رنگ های مختلف ادامه پیدا می کند. چنانچه ضخامت هر لایه بیش از ۲ میلیمتر باشد، گچ ترک خواهد خورد.

 

4-گچ بری برهشته

گچبری برهشته برجستگی زیادی نسبت به زمینه ایجاد می کند و قسمت های برآمده از سطح گچکاری شده بیرون می آید. قدمت این نوع گچبری به دوران باستان بر می گردد.

5-گچ بری لکه یا کلوخی

گچبری لکه یا گچکاری کلوخی، بومی ایران نیست و در قرن سیزدهم هجری از مغرب زمین به ایران آورده شد. هنرمندان غربی تاثیر زیادی در خلق آثاری به شیوه کلوخی داشته اند. برجستگی های ایجاد شده در روش کلوخی به طرز اغراق آمیزی بیش از حد معمول است.

6-گچبری توپر و تو خالی

 در گچبری توپر ابتدا سطح صاف به عمق ۲ سانتی متر با ظرافت کنده می شود. در واقع خطوط اصلی طرح به صورت مستقیم و یا مایل برجسته دیده می شود. سطح صاف در قسمت های خالی شده و در قسمت های دیگر پر دیده می شود.

7- و..

 

آیا گچ کاری  همان گچبری است؟

خیر! گچکاری یا همان سفید کاری ساختمان است اما گچ بری بریدن گچ است که در معماری ایران جایگاه ارزشمندی دارد. انواع گچ کاری ساختمان را می توان در نقاط مختلف فضای داخلی به کار گرفت. گچ کاری سقف و گچ بری دور لوستر، گچ بری نور مخفی سقف کاذب ،گچ بری ستونها و..

2022 نمایش

نظر دادن