تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 تیر 1398 ساعت 10:45

ماجرای تماس مهران مدیری با کارگردانی که فکر می‌کرد فوت شده است!

مهران مدیری بعد از اینکه به‌اشتباه روی آنتن تلویزیون گفت "زنده‌یاد مجتبی یاسینی"، با خود این کارگردان تماس گرفت و عذرخواهی کرد.

به گزارش تسنیم، کارگردان «سعید و سارا»، «آقای ساعتچی»، «خانه ما» و «آوای بی‌صدا» را نمی‌توان فراموش کرد. او بعد از ساخت سریال «طفلان مسلم» و چند تله‌فیلم، مدت‌هاست کاری برای تلویزیون نمی‌سازد، مجتبی یاسینی که با «حکایتی و حکمتی» مهران مدیری را برای اولین‌بار به دنیای تصویر معرفی کرد.

او بعد از حاشیه صحبت‌های مهران مدیری در برنامه «خندوانه» واکنش نشان داد و گفت: "آقای مدیری، من زنده‌ام". و البته درباره علت دوری از دنیای هنر هم گفت: فضای تلویزیون به‌صورتی است که تصمیم گرفتم مدتی کار نکنم ولی در حال حاضر چند پروژه در دست دارم که ان‌شاءالله با یکی از آن‌ها دوباره به عرصه هنر بازمی‌گردم.

ماجرا از چه قرار بود؟ مهران مدیری در گفتگو با رامبد جوان در برنامه «خندوانه» وقتی از او پرسیده می‌شود درباره نحوه ورودش به تلویزیون توضیح دهد؛ به‌یک‌باره از یاسینی با عنوان زنده‌یاد نام می‌برد. مجتبی یاسینی درباره تماس تلفنی مهران مدیری به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: مهران مدیری با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد. احتمالاً یادش رفته مثل خیلی‌های دیگر که فراموش می‌شوند.

مجتبی یاسینی کارگردان سینما و تلویزیون درباره کم‌کاری‌اش، تصریح کرد: چند کار دارم می‌نویسم متأسفانه همان‌طور که گفتم امروز دور، دورِ ازمابهتران است. ما باید اسپانسر ببریم که اسپانسر هم نداریم. ما قدیمی‌ها اصلاً نمی‌توانیم با چند نفر روبه‌رو شویم؛ چرا که اسپانسر به‌میان بیاید کار دو صاحب پیدا می‌کند. ما از قدیم‌الایام با تلویزیون روبه‌رو بودیم. اسپانسر معایب دیگری هم دارد و حرف و عقیده خودش را دارد، دوست دارد کارها زود به اتمام برسد و تبلیغ و منفعت‌های خودش جلو بروند، هیچ توجهی هم به کیفیت ندارد؛ به‌همین‌خاطر است که کیفیت قربانی می‌شود.

وی با ابراز اینکه "زمان ما عشق بود و امروز تجارت و پول حرف اول را می‌زند"، تأکید کرد: روحیه ما اجازه نمی‌دهد این طوری کار کنیم. ما برنامه‌ای 5 هزار تومان کار می‌کردیم همان‌ سال‌های 62؛ فکر می‌کنید برنامه آموزش بازیگری (ما می‌توانیم) تلویزیون را با چقدر بودجه جلوی آنتن بردیم؟ مجموع هزینه‌های آن 130 هزار تومان شد ولی عشق و علاقه و توجه به کیفیت و محتوا حرف اول را می‌زد نه امروز که همه‌چیز با پول و تجارت و اسپانسر معنا می‌شود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «حکایتی و حکمتی» با اشاره به نگارش یک کار سنتی و اصیل درباره تهران قدیم،‌ افزود: یکی از آن کارهایی که نوشته و آماده کرده‌ام درباره فضای سنتی و اصیل تهران قدیم است. واقعاً نیازمند یادآوری یک‌سری از اصالت‌های گذشته تهران هستیم. یک کار دیگر درباره جاذبه‌ها و فضای کویری یزد دارم که تلویزیون با معضل جدی سریال‌سازی سیمای استان‌ها روبه‌روست و واقعاً نمی‌دانیم سیمای استان‌ها چه‌کار می‌کند.

وی ادامه داد: یک کار دیگری درباره ضرب‌المثل‌های فارسی نوشته‌ام و البته یک‌زمانی 52 ضرب‌المثل را در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته بودم. فضا و قالب ریشه هر ضرب‌المثلی به‌حالت نمایشی درمی‌آید اگر بودجه‌ آن را در اختیار بگذارند و ساخته شود. این فیلمنامه‌ها را هنوز به جایی ندیده‌ام ولی اگر روزی تلویزیون به دهه‌های 60 و 70 برگشت آن وقت کار می‌کنم. واقعاً این دهه‌ها تلویزیون بار محتوایی داشت و می‌توانستید کار با آبرو و اعتبار ارائه دهید. مردم دوست داشتند پای تلویزیون بنشینند و سریال ببینند.

یاسینی با یادآوری معضل ساخت سریال‌های تکراری و آپارتمانی بدون بار محتوایی گفت: زمانی تلویزیون چقدر برای ساخت یک سریال زحمت می‌کشید و محتوا برایش از هر چیزی مهمتر بود ولی امروز یک آپارتمان و فضا و محتواهای تکراری زمینه‌ساز ساخت یک سریال تلویزیونی می‌شود. من «طفلان مسلم» را کار کردم و تاکنون بارها از تلویزیون پخش شده است. بعد از آن یک کار تاریخی صدر اسلام نوشتم ولی هنوز منتظر بودجه است.

وی با بیان اینکه معاون سیما بعد از پخش «طفلان مسلم» توصیه کردند "کار دیگری را بنویسید و شروع کنید"، تصریح کرد: میرباقری وقتی طفلان مسلم پخش شد به خود من گفت "کار دیگری را شروع کنید و طرح دیگری بیاورید". دو سال تمام در دفترم طرح دیگری نوشتم و فیلمنامه آماده شد. ایشان رفتند و دوباره برگشتند و حالا دیگر خبری از آن توصیه نیست. جالب است بدانید در همان شوراهای سیمافیلم می‌گفتند "یاسینی یک کار تاریخی را ظرف یک سال به آنتن رسانده و کارهایی هستند که 7، 8 ساله هم آماده نشدند". یک کار کم‌خرج و روایت جذاب و مخاطب‌پسندی می‌توانست با کار دیگری تکرار شود، زیرا همین سریال «حبیب‌بن‌مظاهر» را که نوشته‌ام و منتظر بودجه‌ است هرچه زودتر مهیای تصویربرداری و ساخت می‌شود.

کارگردان سریال «طفلان مسلم» اضافه کرد: متأسفانه الآن خیلی فضای کار نیست؛ البته یک عده کار می‌کنند ولی مشخص نیست چگونه این اتفاق برای آن‌ها می‌افتد. واقعاً دل ما پُردرد شده است وقتی می‌بینیم تلویزیون که مثل خانواده من می‌ماند و از سال 59 و 60 برای اعتلایش زحمت کشیده‌ام چرا باید بیننده‌اش را از دست بدهد؟ نباید خودمان را فریب بدهیم؛ واقعاً مخاطبانش کجا هستند؟ من الآن دغدغه دارم و این کار سنتی تهران قدیم را نوشته‌ام، چون مردم یادشان رفته این همسایه چقدر هوای همسایه‌اش را داشت. این آدم‌ها همان آدم‌‌ها هستند که برای جهیزیه همسایه‌شان دغدغه داشتند.

وی به ماجرای مهران مدیری و آن اشتباه روی آنتن اشاره کرد و گفت: وقتی مهران مدیری روی آنتن نام من را با زنده‌یاد خطاب کرد فردای آن روز با من تماس گرفت و اتفاقاً از من خواست درباره این اتفاق صحبت کنم. مدیری از من عذرخواهی کرد. احتمالاً یادش رفته مثل خیلی از کسانی که فراموش می‌شوند.

یاسینی تأکید کرد: الأن دو سه کار دیگری هم دارم تهیه‌کننده‌اش پیدا شود در سینما و شبکه نمایش خانگی کاری خواهم داشت. من کارهای تلویزیونی را نگاه می‌کنم؛ چون تلویزیون را دوست دارم. کارهای خوبی باشد لذت می‌برم و کار خوب نباشد آزرده می‌شوم. به‌نظر من مشکلِ تلویزیون این است که برنامه‌ریزی‌شان برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای نیست. متن و فیلمنامه عجله‌ای و بدون خلاقیت نوشته می‌شود و حاصلِ عجله‌ای است که یک ماه مانده به مناسبتی، می‌‎خواهند برای آنتنِ تلویزیون، سریال و برنامه‌ای مهیا کنند. آن زمان گروه فیلم و سریال‌شان به متن،‌ کار و کارگردان و تهیه‌کننده اهمیت می‌دادند و آنتن را می‌شناختند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روزی تلویزیون دو شبکه داشت و هفته‌ای هم یک سریال پخش می‌کرد اما هم رقابت داشت و هم محتوا! الآن شبکه‌های گسترده‌ و سریال‌های متنوع و متفاوتی روی آنتن می‌روند اما نویسنده‌ها و قصه‌ها یکی است و هیچ‌تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد، به ماه رمضان می‌رسند مسئله ارث را مطرح می‌کنند و به عید نوروز نزدیک می‌شویم مسائل تکراری و کلیشه‌ای به‌میان می‌آید. باید هرچه زودتر به‌فکر بازگشت محتوا و دلچسبی سابق به سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون باشیم.

742 نمایش

نظر دادن