تاریخ انتشار: شنبه, 25 خرداد 1398 ساعت 13:25

رایزنی‌ اشمید و عراقچی در تهران

«هلگا اشمید» معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در سفری منطقه‌ای به تهران نیز آمده است، از ساعت ۱۱ امروز (شنبه) با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به گفتگو نشست.  

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون سیاسی وزیر خارجه ایران پیش از ظهر امروز (شنبه)‌ در تهران به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش فارس، «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در سفری منطقه‌ای به تهران نیز آمده است، از ساعت 11 امروز (شنبه) با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در محل وزارت خارجه کشورمان به گفت‌وگو نشست.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 22 خرداد ماه با اشاره به سفرش به تهران، برجام را «کلید ثبات و امنیت در خاورمیانه» توصیف کرد و گفت با مقام‌های ایرانی درباره وضعیت اجرای برجام و عملیاتی شدن ساز و کار «اینستکس» گفت‌وگو می‌کند.

وی که با خبرگزاری کویت گفت‌وگو می‌کرد، در مورد اهداف سفرش به ایران گفت: «در ایران، که مقصد سفر من بعد از امارات عربی متحده، عمان و قطر خواهد بود، من قطعا درباره وضعیت اجرای برجام، از جمله عملیاتی‌سازی اینستکس با هدف ایجاد ساز و کاری برای تجارت مشروع با ایران، صحبت خواهم کرد.»(اینجا بخوانید)

اشمید در سفرش به منطقه پیش از این به امارات، عمان و قطر رفته بود.

سفر اشمید به تهران پس از بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توقف برخی تعهدات برجامی صورت می‌گیرد. شورای عالی امنیت ملی ایران 18 اردیبهشت ماه همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای با اعلام این تصمیم، به اعضای باقیمانده در برجام 60 روز فرصت داد تا تعهدات بانکی و مالی خود در قبال ایران در چارچوب برجام را عملی کنند و تأکید کرد «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.» (اینجا بخوانید)

در هفته‌ای که گذشت نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان سفری یک روزه به تهران داشت و روز دوشنبه 20 خرداد ماه با محمدجواد ظریف و حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر روز چهارشنبه 22 خرداد ماه نیز تهران میزبان «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن بود.

پس از بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مدیران کل وزارتخارجه‌های انگلیس و آلمان نیز به تهران سفر کرده بودند.

811 نمایش

نظر دادن