تاریخ انتشار: پنج شنبه, 26 ارديبهشت 1398 ساعت 10:21

یک کارگاه لبنیاتی به چه تجهیزاتی نیاز خواهد داشت؟

در دنیای پر جمعیت امروزی نیاز مردم به محصولات لبنیاتی از قبیل شیر، ماست، کره، دوغ، کره و … روز به روز در حال افزایش است، بنابراین لزوم احداث واحد های فرآوری و تولید محصولات لبنیاتی چه به صورت صنعتی و چه به صورت سنتی کاملا ضروری به نظر می رسد و در این راستا افرادی که این فرصت را مغتنم می شمارند، با تولید محصولات لبنیاتی کاملا طبیعی و ارگانیک راه خود را در میان سفره های مردم باز کرده و در کنار ایجاد راه کسب درآمدی مداوم و حلال برای خود و خانواده خود، با تولید محصولات لبنیاتی کاملا سالم و مقوی دعای خیر مردم را نیز شامل حال خود می کنند. اما برای احداث یک کارگاه تولید محصولات لبنیاتی نیاز به یک سری تجهیزات فرآوری شیر و ماست خواهید داشت که در ادامه آنها را معرفی خواهیم نمود.

 

تجهیزات لبنیاتی به چه محصولاتی گفته می شوند؟

تجهیزات لبنیاتی در واقع محصولات صنعتی هستند که به منظور تولید محصولات حاصل از فراوری شیر کاربرد دارند. بدنه بیرونی و درونی این تجهیزات حتما باید از جنس استیل باشند چرا که استیل کاملا بهداشتی و استریل بوده و هیچ گونه تاثیری بر روی طعم و رنگ شیر نخواهد گذاشت. از جمله تجهیزات لبنیاتی پرکاربرد می توان به شیر پز، شیر سرد کن، دوغ سرد کن، کره گیر، دوغ زن، بیدون و دبه، هموژنایزر، خامه گیر، وت پنیر سازی و … اشاره نمود که در ادامه اختصارا به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

شیر پز چیست؟

 

 شیر پز و یا همان دستگاه پخت شیر یک دستگاه بسیار کاربردی در حوزه لبنیات می باشد چرا که پیش از تولید محصولاتی مانند کره، خامه و یا ماست باید شیر را پخت. شیر پز ها در ظرفیت های مختلفی بنا بر نیاز خریدار طراحی و تولید می شوند. این دستگاه ها دارای بدنه استیل و کاملا بهداشتی هستند که برای پخت شیر و حتی نگه داری آن به مدت چندین ساعت مناسب می باشند، سیستم گرمایش دستگاه پخت شیر با استفاده از پکیج گرمایشی، دیگ بخار و یا شعله گاز خواهد بود.

شیر سرد کن و دوغ سرد کن

شیر سردکن و دوغ سرد کن هر دو یک محصول می باشند که برای خنک نمودن شیر و یا دوغ کاربرد دارند. این محصول از بدنه استیل خالص با درجه 304 برخوردار است که برای نگه داری شیر یا دوغ تا چند روز کاربرد خواهد داشت، در داخل محفظه شیر سرد کن همزنی به منظور تازه نگه داشتن شیر تعبیه شده و جنس استیل کاملا بهداشتی می باشد. از شیر سرد کن در بسیاری از رستوران ها، کارگاه های تولید محصولات لبنیاتی و فروشگاه ها می توان استفاده نمود.

کره گیر و دوغ زن

کره گیر و دوغ زن نیز هر دو یک محصول هستند که برای تولید کره و دوغ تازه کاربرد دارند، کره گیر ها دارای دو نوع بالازن و پایین زن هستند که هر کدام دارای معایب و مزایای خود هستند. بدنه کره گیر ها نیز از جنس استیل هستند و دوغ یا کره ای کاملا پاکیزه تولید خواهند کرد. برای تولید کره محلی باید ماست پرچرب را با مقداری آب خنک و یخ حبه ای درون دستگاه ریخت و آن را روشن نمود، پس از گذشت 40 دقیقه کره موجود در ماست بر روی کره گیر شناور خواهد شدف دوغ باقیمانده نیز به عنوان دوغ محلی قابل عرضه خواهد بود.

بیدون و دبه

این ظروف برای نگهداری و جا به جایی بدون دردسر شیر و دوغ کاربرد دارند و در دو جنس استیل و آلومینیومی دارای رنگ کوره ای عرضه می شوند، بیدونهای استیل وزن زیادی دارند، اما از دوام و طول عمر بالایی برخوردار خواهند بود. در مقابل بیدون های آلومینیومی با وزن سبک خود برای جا به جایی شیر با حجم زیاد بسیار مناسب هستند و طول عمر کمتری نیز دارند. بیدون ها در سه نوع بیدون های ساده، چفت دار و شیر دوشی عرضه می شوند.

هموژنایزر

این دستگاه برای همگن سازی شیر و حل نمودن ذرات چربی در داخل شیر کاربرد دارد، پس از همگن نمودن شیر با استفاده از این دستگاه، خامه یا کره حاصل طعم بهتر و لذیذ تری خواهد داشت. این دستگاه با استفاده از فشار پیستونی قوی شیر را از یک لوله باریک عبور می دهد و بدین ترتیب تمام ذرات چربی در هم شکسته شده و در داخل شیر حل می شوند. به منظور پاکسازی شیر از آلودگی ها و میکروب ها، این عملیات در دمای 75 درجه سانتی گراد انجام می گیرد.

خامه گیر

یکی دیگر از دستگاه های فوق العاده کاربردی برای هر کارگاهی دستگاه خامه گیر می باشد که با استفاده از آن می توان خامه موجود در شیر را گرفت و شیر بدون چربی و خامه را به صورت دو محصول جداگانه به بازار عرضه نمود. دستگاه خامه گیر دارای بدنه استیل و کاملا قابل شستشو بوده و در طعم و رنگ بوی محصولات حاصل هیچ گونه تغییری ایجاد نخواهد شد.

 چه فروشگاهی مناسب خرید تجهیزات لبنیاتی می باشد؟

از آنجایی که فروشگاه های سطح شهر و فروشگاه های اینترنتی موجود جهت خرید تجهیزات لبنیاتی متعدد هستند، بنابراین لازم شد تا بهترین فروشگاه اینترنتی برای خرید این تجهیزات را معرفی کنیم. فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP تحت نظارت مستقیم گروه صنعتی اسکندری بوده و تمامی محصولات این کارخانه را به فروش می رساند. لازم به ذکر است که ای آی جی شاپ از نماد اعتماد الکترونیک و نماد ساماندهی رسانه های دیجیتال برخوردار است، بنابراین فعالیت های این فروشگاه کاملا قانونی و رسمی می باشد، هم چنین تمامی محصولات قرار داده شده بر روی این وب سایت از گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله برخوردار خواهد بود. حضور نمایندگان EIG در اکثر مراکز استانی کشور امکان دسترسی به خدمات گارانتی و تعمیرات را برای خریداران عزیز تسهیل نموده است.

3812 نمایش

نظر دادن