تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 اسفند 1397 ساعت 15:35

معرفی پادکست نویزگیر

این روزها که اینترنت به هر گوشه کناری رفته بازار محتواهای چند رسانه‌ای داغ شده و هر روز شکل جدید از توضیع صوت و تصویر در فضای اینترنت به چشم می‌خورد.

از محبوب‌ترین نوع این محتواها در این روزها پادکست است که به خصوص در بین فارسی زبان هم جای خود را پس از چند سال باز کرده و حال عموم مخاطبان جدی اینترنت در ایران حداقلی یکی دو پادکست را به شکل گذری هم که شده گوش کرده‌اند.

تحریریه سلام نو در همین راستان اقدام به تهیه پادکست نویزگیر کرده که در قالب طنز به مرور اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر هفته می‌پردازد.

پادکست چیست؟

واژه پادکست از هم‌آمیزی دو واژه iPod آی‌پاد و broadcasting یعنی پخش به وجود آمده که رد پای اپل را در خلق این واژه و ویژگی‌هایش را نشان می‌دهد. واژه‌نامهٔ جدید آمریکایی آکسفورد واژه پادکست را یک بار به عنوان برترین واژه سال انتخاب کرد. این لغتنامه در تعریف این واژه نوشت:

برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و جهت بارگیری برای دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود.

پادکست راهی آسان برای دستیابی به برنامه‌های دیجیتالی موجود در اینترنت و پخش آنها در زمان و مکان دلخواه است. پادکست در همه دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتال قابل شنیدن است و از آن تحت نام‌های «بلاگ کَست» و «آدیو بِلاگ» نیز یاد می‌شود.

ویژگی یک پادکست چیست؟

پادکستینگ بر خلاف سایر روش‌های ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می‌کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می‌گیرد.

در این روش، مصرف‌کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه‌های پخش غیر از کامپیوتر نیز استفاده می‌کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولاً دستگاه‌هایی که می‌توان پادپخش‌ها را روی آن‌ها شنید، همان دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل هستند. در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.

در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدودهٔ خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می‌تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.

در این روش، نیازی به مراجعه به وب‌گاه‌های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم‌افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده.

یک پادکست خوب تلاش می‌‍‌کند با اطلاعات به روز و تولیدی مخاطبان خود را در هر قسمت با خود همراه کنند و آنان را گام به گام با خود به پیش ببرد.

پادکست نویزگیر

تیم تحریریه سلام نو برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود و استفاده از تمام مدیوم‌های موجود برای تولید محتوا اقدام به تهیه تولید اولین مجموعه پادکست خود تحت عنوان “نویزگیر” کرد.

در پادکست نویزگیر تلاش ما بر این است تا با نگاه طنز به اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مروری داشته باشیم و با نگاهی نقادانه ولی شیرینی تلخی‌ها و ایرادها را بازنمایی کنیم.

ما در پادکست نیوزگیر تلاش می‌کنیم رادیوی طنز کوچکی باشیم که در کم‌ترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن گوش و فکر شما را به خود مشغول کنیم.

حالا با همه این حرف‌ها شما شاید بپرسید که چرا باید به پادکست گوش کنیم؟ آن هم در دوره و زمانه‌ای که استریم‌های ویدئو آنلاتین وجود دارند و به نظر می‌رسد نسل رادیو منقرض شده!

بزرگترین مزیت پادکست احتمالا این است که وقتی شما پشت فرمان یا در حال پیاروی یا صبر کردن در اتوبوس مترو هستید می‌توانید محتواهای مورد علاقه و مفیدی که دوست دارید را گوش دهید و وقت‌های مرده‌ای را که اصولا به فکرهای جور و ناجور می‌پردازید با گوش کردن به طیف گسترده‌ای از پادکست‌ها و اخبار طنز زنده کنید.

امیدواریم بخشی از وقت‌های شما در چند وقت آینده با گوش کردن به پادکست نویزگیر پر شود و ما در تحریریه سلام نو بتوانیم با نگاهی طنازانه لبخندی به لب شما بنشانیم یا کمی در فکر فرو ببریمتان.

1799 نمایش

نظر دادن