AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 بهمن 1397 ساعت 09:41

معرفی رشته‌های تخصصی دندانپزشکی

دندان یکی از اعضای مهم و حساس بدن شناخته می‌شود که در عملکرد دیگر اعضا تاثیر زیادی می‌گذارد. دندان‌ها در طول زندگی ممکن است با مسائل و بیماری‌های گوناگونی مواجه شوند که پوسیدگی و خرابی دندان از رایج‌ترین مشکلات آن‌ها می‌باشند. از طرفی در بسیاری از مواقع، افراد پوسیدگی‌های جزئی دندان را جدی نمی‌گیرند که در این صورت بیشتر شده و باعث ایجاد مشکلات حادی در دهان و دندان می‌شوند که برای درمان نیاز به هزینه و زمان زیادی دارند.

 

دندانپزشک کیست

دندانپزشک به فردی گفته می شود که در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و ارائه راهکارهای عملی برای بیماری‌های دهان و دندان فعالیت می‌کند. دندانپزشک در طی دوره‌ شش ساله عمومی دندانپزشکی می‌آموزد که چگونه پوسیدگی‌های دندان را شناسایی کرده و آن‌ها را درمان کند. همچنین در دوره شش ساله دندانپزشکی عمومی، چهار سال آن مخصوص به آموزش مفاهیم و مطالب  تخصصی مربوط به ساختار دندان است و دو سال دیگر آن برای آموزش عمومی به دانجشویان می‌باشد.

 

رشته‌های تخصصی دندانپزشکی

از آن‌جایی که مشکلات دهان و دندان تنها به پوسیدگی و خرابی ختم نمی‌شود؛ بلکه ممکن است با اختلالات دیگری مانند ازبین رفتن کامل دندان و نامنظمی نیز مواجه شوند؛ که برای درمان آن‌ها به تخصص و دانش بالایی نیاز است. به‌همین دلیل رشته‌های تخصصی‌ای در دندانپزشکی وجود دارند که به درمان مشکلات حاد دهان و دندان می‌پردازند.

 

ارتودنسی

ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است که در آن مشکلات بهم ریختگی و نامرتبی دندان‌ها را درمان می‌کنند؛ برای تحصیل در رشته ارتودنسی دندانپزشک باید پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی به مدت سه سال دوره تخصصی ارتودنسی را طی کند و به دندانپزشکی که بورد تخصصی ارتودنسی را دریافت کرده است؛ ارتودنتیست می‌گویند.

 

چه زمانی باید به ارتودنتیست مراجعه کرد

وضعیت سلامتی و نظم دندان‌ها پس از سنین رشد در کودکان و بزرگسالان کاملا مشخص می‌شود و اگر دندان‌های دچار بهم‌ریختگی، روی هم‌رفتگی و نامنظمی باشند؛ باید برای درمان آن‌های به ارتودنتیست مراجعه شود تا با استفاده از سیم و براکت‌های مخصوص،  چیدمان دندان‌ها را در مدت زمان بین شش ماه الی دو سال درمان کند. پوسیدگی ‌مهم‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند پس از انجام ارتودنسی برای دیگر دندان‌ها رخ دهد.

 

ایمپلنتولوژی

از دست رفتن دندان‌ها از مشکلات دیگری است که می‌تواند برای آن‌ها رخ دهد؛ چرا که دندان‌ها ممکن است به دلایلی اعم از ضربه و پوسیدگی بیش از حد از بین بروند. نبود دندان در دهان نه تنها در زیبایی چهره تاثیر دارد بلکه در کارکرد دیگر دندان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین در نبود دندان، فضای خوبی برای تجمع باکتری‌ها فراهم می‌شود تا بتوانند دیگر دندان‌ها را تخریب کنند. ایمپلنتولوژی یکی دیگر از رشته‌های تخصصی دهان و دندان است که به درمان مشکلات از بین رفتن دندان‌ها وکاشت دندان می‌پردازد و به فرد متخصص این رشته ایمپلنتولوژیست می‌گویند.

 

ایمپلنت چیست

ایمپلنت پایه تیتانیومی است که جای ریشه را در استخوان فک پر می‌کند و پس از گذشت بین شش ماه الی یک سال دندان مصنوعی روی آن قرار می‌گیرد. تیتیانیوم با بدن سازگار است و باعث بروز حساسیت در استخوان فک نمی‌شود. ایمپلنت مزایا و فواید زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زیبایی ظاهری دندان، دوام و طول عمر بالا، بهبود تکلم، رفع مشکلات جویدن غذا، نداشتن تداخل رنگ با دیگر دندان‌ها و مقاومت بالا اشاره کرد.

 

تفاوت دندان مصنوعی با ایمپلنت

شاید بسیار از افراد گمان کنند که ایمپلنت ساختار و عملکردی مشابه با دندان مصنوعی دارد؛ درحالی که ایملپنت و دندان مصنوعی با یک‌دیگر متفاوت هستند. دندان مصنوعی ازجنس فلز ساخته شده و با استفاده از مواد چینی و پلاستیکی روکش می‌شود و معمولا دوام و طول عمر کمتری نسبت به ایمپلنت دارد. همچنین دندان مصنوعی در هنگام جویدن غذا معمولا صداهای نامناسبی را ایجاد می‌کند و در ساختار و بافت لثه و فک نیز تغییراتی ایجاد می‌کند و به رعایت بهداشت مداوم نیاز دارد. از طرفی ایمپلنت دندان از تیتانیوم سازگار است که به‌صورت تک تک در استخوان فک قرار می‌گیرد و مانند دندان طبیعی عمل می‌کند و نیازی به خارج کردن از دهان و رعایت نکات بهداشتی شدید مانند دندان مصنوعی ندارد و همین‌طور مشکلاتی در جودیدن غذا ایجاد نمی‌کند. کاشت ایمپلنت به‌دلیل رشد استخوان فک از سن قانونی امکان‌پذیر است و همین‌طور ایمپلنت برای افرادی که سیگاری هستند و یا الکل استفاده می‌کنند گزینه مناسبی نمی‌باشد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

1872 نمایش