تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 بهمن 1397 ساعت 17:50

چرا باید شرکت ثبت کنیم؟

سال های سال است که موضوع ثبت شرکت اهمیت بیشتری پیدا کرده است و هر روز شاهد رشد و توسعه و در نهایت ساده تر شدن فرآیند ثبت شرکت در ایران هستیم. آنقدر این موضوع اهمیت پیدا کرده که بسیاری از شرکت ها به ثبت داخلی شرکت خود بسنده نمی کنند و به دنبال ثبت شرکت خود بصورت بین المللی هستند. آنها حتی اقدام به ثبت بین المللی برند خود می کنند و چهارچوب های قانونی بیشتری را می پذیرند و از نظر قانونی خود را محدودتر می کنند. اما چرا موضوع ثبت شرکت تا این میزان اهمیت پیدا کرده و اساسا چه نیازی است با شرایط سخت اقتصادی تشکیلات حقوقی داشته باشیم؟

تردیدی نیست که ثبت شرکت یعنی تبعایت از برخی از قوانین و مقرراتی که می تواند دست و پای شما را در برخی از موضوعات ببندد، شکی نیست شرکتی که ثبت شد نیاز به اقداماتی مانند پرداخت مالیات و بررسی و حساب و کتاب دقیق دارند اما چیزی که مشخص است رشد موضوع ثبت شرکت و تمایل بیشتر افراد مختلف حقیقی و حقوقی برای ثبت شرکت است.
در ادامه دلایل تمایل و رشد ثبت شرکت را با هم بررسی خواهیم کرد و متعاقب آن تصمیم گیری برای ثبت یا عدم ثبت شرکت را به خود شما واگذار می کنیم . در این مقوله قصد ما بررسی نقاط ضعف و قوت ثبت شرکت است که از دیدگاه بسیاری از متخصصین حقوقی و تجاری عنوان شده است و تاثیراتی که بسیاری از صاحبین شرکت ها پس از ثبت شرکت خود بر ریو روال کار خود تایید کرده اند.
 
مزایای ثبت شرکت

  1. داشتن فعالیت رسمی و قانونی

اولین و مهم ترین رکن در ثبت شرکت ایجاد شخصیت حقوقی برای افرادی است که در این چهارچوب فعالیت می کنند. در واقع این شخصیت حقوقی با پذیرش موشوعات مطرح شده در قانون به فعالیت شرکت سر و سامان و نظم می دهد و باعث می شود تا فعالیت های شرکت در یک فرآیند دقیق  و مشخص انجام شود که نه تنها برای خود افراد مشخص است بلکه از نظر قانونی نیز کاملا معتبر و پذیرفته شده است.
در واقع شرکت بعد از ثبت نیازمند اخذ کد اقتصادی و یک شناسه ثبت شرکت است که این دو موضوع در تمامی سر فصل ها و عناوین شرکت لحاظ می شود. شرکت ها دارای فعالیت های مشخص می شوند و از زمان تصمیم گیری تا انجام عملیات کاری روال مشخص تر و با برنامه تری دنبال خواهد شد.
 ضمن اینکه تمامی فعالیت های شرکت تحت حمایت قانون خواهد بود.  مشتریان شرکت با اتکا به کد اقتصادی و شناسه شرکت می توانند قانونی بودن شرکت را بررسی نمایند و به راحتی به آنها اعتماد کنند و در نهایت در فواصل مشخص موضوعاتی مانند سهام، سود، بدهی ، افزایش و کاهش سرمایه و ... را می توان بررسی کرد و در جلسات شرکت تصمیماتی مبتنی بر مشارکت و اصولی اتخاذ خواهد شد که تماما رسمیت داشتن فعالیت های شرکت را عنوان می کند.
 

  • داشتن مشارکت قانونی و اصولی

یکی از پارامترهای مهم در ثبت شرکت اصول دادن و قانونی کردن شراکت بین افراد است. بدون تردید یکی از نگرانی های اصلی افرادی که بصورت گروهی با هم کار می کنند عدم قبول مسئولیت ها و یا بدهی ها ، عدم پذیرش و انجام کارهای مشخص شده، نداشتن تعهد به گروه برای اهداف تعریف شده و ... می باشد.
اما ثبت شرکت این شراکت را رسمیت می دهد. در چهارچوب شرکت شرکا باید با هم سرمایه شرکت را تادیه نمایند، فعالیت های شرکت را انجام دهند، مسئولیت ها را تقسیم نمایند، تصمیم گیری کنند و هر گونه فعالیت دیگر در شرکت مانند انتخاب مدیران، بازرسین، موضوعات کاری و غیره تنها با تصمیم و همکاری سایر شرکا امکان پذیر است. هر یک از شرکا نمی تواند بدون دلیل از انجام کاری سر باز زند، تعهدات خود را نپذیرد و یا سود بیشتری را به خود اختصاص دهد مگر اینکه در اساسنامه شرکت این موضوعات توافق شود.
از این رو تمامی شرکا با اطمینان و بدون نگرانی از آینده شراکت خود می توانند در این چهارچوب با هم همفکری و مشارکت نموده و فعالیت های شرکت را به جلو هدایت کنند.
 

  • برخورداری از حمایت قانونی

شرکت هایی که ثبت می شوند از زمان ثبت خود به یک شخصیت حقوقی مستقل تبدیل می شوند که از مزایای تعیین شده در ساختار قانونی کشور برخور دار می شوند. دولت به منظور تقویت فعالیت شرکت های داخلی خود را ملزم به تعیین حدود و اختیاراتی می داند. هر چند دولت سالیانه مبلغی به عنوان مالیات دریافت می کند ولی در راستای حفظ منافع شرکت ها وظیفه دارد.
جلوگیری از قاچاق کالا، ورود بی رویه برخی از کالاها، تامین مواد اولیه اساسی ، معافیت های مالیاتی ، حذف دلال ها و یا سوداگران از بازار، رسیدگی به شکایت ها و درخواست های شرکت ها بصورت اولویت دار و ... از جمله مهم ترین حمایت های دولت از شرکت ها می باشد.
ضمن اینکه موسسات و بانک های دولتی هم با اتکا به داشتن شرایط قانونی شرکت ها به سهولت با شرایطی که دولت و قانون تایید می کند اقدام به پرداخت وام های بلند مدت، با سود کم و با چند سال استراحت به متقاضیان حقوقی می کنند که این مهم در شرایط حقیقی محقق نمی شود.
 

  • به دست آوردن سود و منافع بیشتر

باور این نکته خیلی دور از ذهن نیست که فعالیت های قانونی اعتماد و اطمینان بیشتر را در مشتریان فراهم می کند. بسیاری از شرکت هایی که ثبت نشده اند به خوبی می توانند این ادعا را اثبات نمایند. امروزه حضور در بسیاری از بازارهای پر سود و به دست آوردن برخی از شرایط عالی کسب و کار تنها با ارائه شخصیت حقوقی امکان پذیر شده است.
دولت تنها برای واگذاری بخش های مختلف خود به دست بخش خصوصی شرکت ها را می شناسد، بسیاری از مناقصات و مزایده ها و فرصت های کاری که دولت ایجاد می کند تنها به شرکت ها تعلق دارد. این مهم را سال ها است که شرکت های بزرگ هم در پیش گرفته اند و تنها از بین شخصیت های حقوقی تامین کنندگان خود را انتخاب می کنند.
انواع مناقصات و مزایده ها، انواع برون سپاری کارهاف انواع تامین نیازها و غیره فقط به شرکت ها واگذار می شود. دلیل ان هم کاملا مشخص است، شرکت ها با تکیه در داشته های حقوقی و اعتبارات خود، سرمایه مالی و انسانی خود و بسیاری از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر و بهتر راحت تر می توانند نیاز آنها را تامین کنند. ضمن اینکه در صورت بروز هرگونه خسارت و یا مشکل در قرارداد ها راحت می توان از شخصیت های حقوقی طلب خسارت و یا جبران داشت که این موضوع در شخصیت های حقیقی اصلا رعایت نمی شود.
 

  • اخذ نمایندگی و یا اعطا نمایندگی

یکی از اقداماتی که می تواند به توسعه شرکت ها کمک کند اخذ و یا اعطا نمایندگی است. در شرایط اخذ نمایندگی شرکت ها به دنبال دریافت سود بیشتر اقدام به دریافت نمایندگی از شرکت های بزرگ داخلی و خارجی می کنند و بواسطه اعتبار و فروش این شرکت ها خود نیز صاحب منافع زیادی می شوند.
در بعد دیگر شرکت هایی که قصد دارند بازار هدف خود را بزرگ تر کنند اقدام به اعطا نمایندگی می کنند و بسیاری از شرکت های کوچک تر را برای تامین فرصت و سود بیشتر شرکت ها انتخاب و نمایندگی خود را به آنها واگذار می کنند. هر دو این شرایط سود و منافع زیادی را متوجه شرکت ها خواهد کرد.
 

  • تعاملات راحت مشتریان

اصل وجودی یک کسب و کار ، مشتریان آن کسب و کار هستند. مشتریان برای اطمینان از انتخاب درست خود معمولا دوست دارند که شخصیت واقعی تامین کننده نیاز خود را بهتر بشناسند و راحت بتوانند از طرق مختلف با آنها در ارتباط باشند.
در زمان ثبت شرکت این فرصت به مشتریان داده می شود تا بتوانند با یک استعلام ساده از سایت روزنامه رسمی و یا ثبت شرکت ها اطلاعات دقیق شرکت اعم از آدرس، موضوع فعالیت، موسسین، مدیران و غیره را متوجه شوند. این شفافیت و شناخت اطمینان بیشتری به مشتریان برای معامله با شرکت فراهم می کند.
در ضمن مشتریان مصرف کننده دیگر هم با مشاهده برند های معتبر شرکت خیلی راحت می توانند با تکیه بر اعتبار شرکت از محصولات شرکت استفاده نموده و یا ان را برای دوستان خود معرفی نمایند.
 

  • ثبت برند های معتبرتر

به عقیده بسیاری از کارشناسان تجاری موفق ترین برندهای دنیا زمانی به این موفقیت دست یافته اند که شخصیت حقوقی معتبری را پشت سر خود دیده اند. معمولا مصرف کنندگان کمتر به اشخاص حقیقی اعتماد دارند و یا اگر این اعتماد شکل بگیرد معمولا خود شخصیت های حقیقی توانایی تامین نیازهای زیاد مشتریان مختلف را ندارند.
برند یا برند سازی متکی به شناخته شدن بیشتر و اعتماد مشتریان است. زمانی که شرکت های مختلف اقدام به ثبت برند یا علامت تجاری می کنند و به دنبال ان و با تکیه بر شهرت نسبی برند خود اقدام به پذیرش و یا اعطا نمایندگی می کنند راحت تر می توانند دامنه مشتریان بیشتر را جوابگو باشند و این برند خیلی سریع تر رشد خواهد کرد. موضوعی که در چشم انداز تمامی برند های موفق به راحتی دیده می شود.
هر چند می توان معایبی هم برای شرکت ها بر شمرد که تمامی این معایب از موضوعاتی هستند که به هیچ عنوان نمی توانند بر سر شرکت های ثبت شده سایه بیاندازند که از مهم ترین این معایب که عمدتا بیان می شود می توان به مواردی همچون:
 
معایب ثبت شرکت

  • الزامات به حساب و کتاب های سالیانه و پرداخت مالیات
    دریافت دفاتر پلمپ و رعایت دقیق ضوابط تکمیل این دفاتر در زمان های مشخص شده و به شکل صحیح
    پرداخت حقوق و بیمه برای کارکنان
    الزام به داشتن یک مکان برای فعالیت
    نیاز به شناخت قوانین تجارت
    و مدت زمانی که برای ثبت شرکت نیاز است

 
آنچه که مسلم است این است که بررسی دقیق محاسن ثبت شرکت و مقایسه آن با معایب بسیار محدود و البته نه چندان تاثیر گذار باعث شده تا امروزه اغلب افراد یه این نتیجه برسند که ثبت شرکت برای آینده ای بهتر و سود و منافع به مراتب بالاتر برای انها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
ضمن اینکه با توجه به تخصص و اعتبار موسسه حقوقی ویونا نه تنها شما می توانید در مدت زمان بسیار کمتری شرکت خود را به ثبت برسانید بلکه تمامی فعالیت ها و فرآیند های حقوقی شرکت مانند امور دارایی و مالیاتی شرکت کار چندان دشواری دیگر نخواهد بود.
موسسه حقوقی ویونا از برترین موسسات حقوقی ایران آماده ارائه خدمات مشاوره تخصصی و ثبت انواع شرکت های برای علاقمندان به این حوزه با ضمانت بالای اجرایی می باشد.
توزیع رسانه ای : رپورتاژ ادز

1262 نمایش

نظر دادن