AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 22 دی 1397 ساعت 09:54

با انواع مشعل ها آشنا شوید

به طور کلی مشعل دستگاهی است که با احتراق مخلوطی که از مقدار معینی هوا و سوخت تشکیل شده است ایجاد شعله می کند. مشعل ها یکی از بخش های مهم موتورخانه های مرکزی می باشند که وظیفه ایجاد حرارت و دادن گرما به دیگ حرارتی مرکزی را به عهده دارد. انرژی تولید شده در مشعل ها با دو روش تشعشع و جابجایی به سیال ناقل انرژی که همان آب می باشد منتقل میشود.

روش کار تمامی مشعل ها به این صورت است که با پاشش سوخت (گاز ، گازوئیل یا مازوت) و اختلاط آن با هوا و عبور مخلوط سوخت و هوا از شعله پخش کن کار احتراق را انجام می دهند. همانطور که می دانید برای عملکرد بهتر مشعل ها و دیگ ها چند دستگاه کنترل کننده مانند رله کنترل ، ترموستات ، فتوسل و ... وجود دارند تا برای کارکرد هر چه بهتر دستگاه های موتورخانه فعالیت داشته باشند.

بطور کلی مشعل ها وظیفه انتقال حرارت به دیگ ها ، پکیج های زمینی و ... را دارند و به عنوان قلب سیستم های گرمایشی شناخته می شوند.

انواع مشعل ها

مهم ترین دسته بندی مشعل ها از لحاظ نوع سوخت مصرفی می باشد که این دستگاه ها را به چند گروه تقسیم کرده است. برای انتخاب هر کدام از این دستگاه ها بایستی مطابق نیاز و طبق شرایط و محدودیت های محیط نصب بهترین گزینه برای خرید و نصب این دستگاه ها انتخاب شود.

مشعل گاز سوز

این دستگاه ها برای کارکرد و احتراق با گاز طبیعی تولید شده اند و در سایز ها و ظرفیت های مختلفی در بازار موجود می باشند. در این مشعل ها گاز توسط شیر برقی کنرل شده و هوای لازم جهت احتراق توسط یک دمنده نصب شده روی محور موتور تامین می گردد.

مشعل های گازسوز از لحاظ نوع عملکرد و دمندگی به دو دسته ی فن دار و بدون فن تقسیم می شوند.

مشعل گازوئیل سوز

در تمامی مشعل های گازوئیل سوز ، وظیفه اصلی الکتروموتور اینست که علاوه بر به حرکت دراوردن فن هوا دهی ، وظیفه چرخش محور پمپ را نیز به عهده دارد. فن هوادهی پمپ در مشعل های گازوئیل سوز از نوع فن سانتریفیوژ می باشد.

با شروع کار موتور پمپ ، فن هوادهی نیز به حرکت در می آید و هوای بین پره ها شروع به حرکت می کند. برای کنترل کردن میزان هوای خروجی در دهانه ی مشعل یک دمپر قرار داده می شود.

مشعل مازوت سوز

در این دستگاه ها فرآیند پودر کردن سوخت توسط نازل صورت می پذیرد و این عملیات بایستی با حالت یکنواختی انجام شود تا عملیات مخلوط شدن و احتراق به صورت ایده آل و کامل اتفاق بیفتد.

در این مشعل های بایستی توجه داشت نصب پیش گرمکن به منظور جلوگیری از سفت شدن مازوت امری ضروری است.

مشعل دوگانه سوز و سه گانه سوز

هرگاه عملکرد دستگاه مشعل با بیش از یک سوخت باشد به آن مشعل دوگانه سوز و یا سه گانه سوز می گویند. بیشتر این دستگاه ها بصورت گازی به همراه یک سوخت دیگر (گازوئیل یا مازوت) تولید می شوند. اگر مشعلی توانایی کارکرد با هر سه سوخت را داشته باشد به آن دستگاه مشعل سه گانه سوز می گویند.

عملکرد سوخت های مایع در مشعل

وظیفه پاشش سوخت در مشعل های مایع سوز به عهده ی قطعه ی کوچکی به نام نازل می باشد که این قطعه با داشتن اشکال متفاوت عملیات پاشش را در زوایای مختلفی انجام می دهد.

همچنین در این مشعل ها بایستی با نصب یک دستگاه پیش گرمکن از سفت شدن سوخت مایع قبل از احتراق جلوگیری کرد.

قطعات و اجزای مشعل ها

قطعات اصلی مشعل های در بین مدل های گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز و سه گانه سوز متفاوت می باشد اما بطور کلی برخی از قطعات در این دستگاه ها با هم یکی هستند که در اینجا بطور خلاصه به معرفی آن ها می پردازیم.

شیر برقی

سیستم های مشعل دارای یک شیر برقی می باشند که وظیفه آن قطع و وصل کردن جریان برق می باشد.

شیر قطع کن دستی

با اتصال این شیر در ابتدای خط ورودی سوخت مشعل می توان روشن و خاموش شدن دستگاه را کنترل کرد.

رله کنترل

این قطعه در واقع مرکز اصلی دستگاه می باشد که فرمان های اصلی را صادر می کند. به عبارتی دیگر این قطعه دارای قابلیت برنامه ریزی است که کار کردن و قطع عملکرد مشعل را در صورت بروز هرگونه مشکلی کنترل می کند.

ترانس جرقه

ایجاد جرقه و شروع فعالیت مشعل ها به عهده این قطعه می باشد.

دمپر هوا

وظیفه اصلی این قطعه کنترل میزان هوای ورودی به محفظه احتراق برای مخلط شدن با سوخت می باشد.

گارانتی و خرید

برای خرید این دستگاه ها ابتدا بایستی محاسبات دقیقی را از میزان ظرفیت حرارتی مورد نیازمان را داشته باشیم.

معمولا مشعل های شرکت های مختلف همراه گارانتی های چندساله ای به مشتریان تحویل داده می شوند که در هنگام بروز هر گونه مشکل و خطای فنی در عملکرد مشعل ها از لحاظ ضمانت قطعات برای مشتریان آسودگی خاطر به همراه میاورد.

برای مشاهده تصاویر و مشخصات فنی هر کدام از این دستگاه ها در برندهای متفاوتی مانند مشعل ایران رادیاتور ، مشعل هوفمات ایران و .... می توانید به وبسایت تخصصی ونداد تجهیز مراجعه کنید.

شما خریداران محترم می توانید برای دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید و همچنین سفارش خرید هر کدام از مدل های متفاوت مشعل ها با کارشناسان ونداد تجهیز تماس بگیرید.

1182 نمایش