AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 22 دی 1397 ساعت 09:49

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی

شرایط طلاق توافقی در دوران عقدبرای افرادی که در دوران نامزدی هستند و به دلیل ایجاد مشکلات خاص قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند بسیار اهمیت دارد . اگر در دوران عقد ، نزدیکی و روابط زناشویی بین زوجین صورت نگرفته باشد ، رویه به این صورت است که چنانچه زوجه مدعی بکارت شود از سوی دادگاه جهت معاینه به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود .

شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی

تایید بکارت وعدم روابط زناشویی در دوران نامزدی در رای دادگاه جهت طلاق توافقی در دوران عقد تاثیرگزار می باشد و از شرایط مهم طلاق توافقی در دوران عقد جهت اثبات عدم نزدیکی می باشد. در صورتی که زوجه دوشیزه باشد و درخواست طلاق توافقی داشته باشد حق رجوع به مهریه را نخواهد داشت و زوجین می توانند با مراجعه به ثبت احوال شناسنامه جدیدی را اخذ نمایند که نام همسرقبلی و طلاق در آن ثبت نشده باشد .و در صورتی که زوجه ادعای بکارت کند از سوی داده جهت معاینه های لازم به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود تا گواهی تایید برای او صادر گردد .

آیا بعد از طلاق توافقی امکان دریافت مهریه وجود دارد ؟

آنچه که دوران نامزدی را از دوران زندگی زناشویی از لحاظ قانونی جدا می کند ، عدم رابطه زناشویی میان مرد و زن می باشد . روابط زناشویی سبب می شود دریافت تمام مهریه برای زن ضروری شود،مگر اینکه زن خود در ازای درخواست طلاق توافقی بخشی از مهریه خود را به مرد ببخشد . زوجه حق مطالبه مهریه خود را در هر زمان چه در دوران عقد و چه در زندگی زناشویی دارد ، اما در صورتی که طلاق توافقی بین زوجین زمانی که زن باکره باشد ، صورت گیرد . زن از لحاظ شرعی و قانونی حق دریافت نصف مهریه خود را خواهد داشت و مزیت دیگر آن این است که عده طلاق ندارد.

 این نکته هم در طلاق توافقی وجود دارد که زوجین می توانند توافق هایی در پرداخت و دریافت مهریه باهم داشته باشند و طبق صحبت های انجام شده پرداخت مهریه صورت گیرد .در صورت تایید دوشیزه بودن زوجه در دوران عقد می تواند جهت دریافت شناسنامه جدید از اداره ثبت احوال اقدام نماید و مشخصات همسر سابق خود را از شناسنامه خود حذف کند .برای این امر هم خود می توانند کارهای قانونی حذف را انجام دهند و یا از طریق  وکیل طلاق خود انجام می پذیرد .

دلایل ایجاد طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی

انتخاب نامناسب و اشتباه ، عدم سازش با یکدیگر ، بیکاری مرد ، عدم تهیه جهیزیه توسط خانواده زوجه، مسکن ، اعتیاد ، مشکلات روحی و روانی و... از جمله دلایلی هستند که باعث ایجاد اختلاف بین زوجین شده و در نهایت باعث درخواست طلاق توافقی از جانب زوجین یا یکی از آن ها می گردد . توصیه گروه وکلای عدل این است که زوجین برای درخواست طلاق توافقی در دوران عقد عجله نکنند و زمان کافی به یکدیگر بدهند و سعی کنند مشکلات به وجود آمده را قبل از درخواست طلاق با مراجعه به مشاوره خانواده و یا روانشناسان حل کنند . چنان چه با این راه حل ها مشکلات بین زوجین برطرف نشد می توانند با مراجعه به گروه وکلای عدل جهت مشاوره حقوقی و درخواست وکیل اقدام نمایند .

طلاق توافقی چه مدت طول می کشد ؟

در طلاق توافقی ، چون زن و شوهر در امور مالی و غیر مالی که با ازدواج آن ها در ارتباط است به توافق رسیده اند و تمایل دارند با رضایت کامل از هم جدا شوند ، دادگاه هم در برابر رسیدگی طولانی به خواسته آن ها خودداری کرده و در اسرع وقت رای نهایی را اعلام می کند . اما این زمان در شهرهای مختلف رویه یکسانی ندارد و نمی توان زمان دقیقی را بیان و حتی پیش بینی کرد . در شعبه های خانواده در تهران مدت زمان طلاق توافقی در صورتی که از طریق وکیل صورت گیرد 4 الی 6 روز کاری زمان می برد. اما در صورتی که زن و شوهر مراحل انجام طلاق توافقی خود را بدون وکیل انجام دهند حدودا 7 الی 15 روز زمان خواهد برد .

جهت مشاوره حقوقی رایگان به صورت آنلاین و تلفنی می توانید به وبسایت وکلای عدل مراجعه نمایید و جهت تعیین وقت حضوری با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید .

742 نمایش