تاریخ انتشار: شنبه, 26 آبان 1397 ساعت 17:07

معجزاتی که در ماساژ پاها قبل خواب نهفته است!

اگر هر فردی، از فواید و معجزاتی که ماساژ پا قبل از خواب به ارمغان می‌آورد مطلع شود بی‌شک هر شب سعی خواهد کرد ماساژ پا را به عنوان ماساژ قبل از خواب دریافت کند، به ویژه در زمان‌هایی که در طول روز به دلیل نوع کار و مشغله‌ها، دائما سر پا باشد. پاها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن است و بی‌دلیل نیست که به عنوان قلب دوم انسان لقب گرفته است. پا همان ارگانی است که در طول روز شما را پشتیبانی کرده، متحرک نگه داشته و تکیه گاه شما بوده است. پس باید به خوبی از آن مراقبت کرد. اما متاسفانه برعکس! عموماً پا یکی از اعضای بدن است که بیش از حد مورد بی توجهی افراد قرار می‌گیرد.

ماساژ قبل از خواب

 

پزشکی مدرن از زمانی که به وجود آمده، تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. پزشکی مدرن غالبا بر روی داروها تمرکز دارد که عموما عوارضی را برای بدن در پی دارند. کسانی که نمی‌خواهند در معرض عوارض داروهای شیمیایی قرار بگیرند یا تمایل به مصرف داروهای شیمیایی ندارند، روش سنتی ماساژ درمانی می‌تواند یک انتخاب بی‌خطر برای آن‌ها به حساب آید.

در مورد آخرین باری که بر پاهای خود ماساژ داده و به آن‌ها استراحت داده‌اید فکر کنید و به یاد بیاورید! مطمئنا این کار را به تعداد و دفعات کافی انجام نداده‌اید. هر کس توانایی رفتن به یک چشمه آب‌معدنی برای استراحت را ندارد و شما مجبورید به پاهایتان استراحت دهید. شما نیاز دارید تا با یک ماساژ ساده قبل از خواب، کمی آرامش به پاهایتان منتقل کنید. دریافت ماساژ پا پیش از رفتن به رخت‌خواب بهترین راه برای پایان دادن به روز است. انجام ماساژ قبل از خواب نیز فواید سلامتی غیر منتظره‌ای برای پاها خواهد داشت.

 

همانطور که گفته شد، پاها از مهم‌ترین اعضای بدن بوده که دارای چندین پایانه عصبی است که با سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن در ارتباط هستند. ماساژ علاوه بر مزایای ریلکیسشن، به فعال کردن این اعصاب کمک می‌کند که این کار دارای آثار درمانی شگفت انگیزی می‌باشد. در ادامه به بررسی فواید ماساژ قبل از خواب خواهیم پرداخت.

فواید ماساژ قبل از خواب

 

پس از یک روز پرکار و طولانی که مطمئنا با ایستادن و قدم زدن‌های فراوان نیز همراه بوده، ماساژ پا قبل از خواب می‌تواند یک حس لذت بخشی را به شما منتقل کرده و خستگی بدن را تا حد قابل توجهی رفع کند. در کنار کمک به ایجاد آرامش و خواب راحت، ماساژ قبل از خواب فواید زیادی نیز برای سلامت جسمی و روانی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

1- چرخش خون در بدن را تسهیل می‌کند

داشتن گردش خون خوب در حفظ سلامتی خوب بدن یک امر حیاتی و بااهمیت است. زمانی که خون شما آزادانه پخش نشده و محدود می‌شود، امکان این که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، کلیوی و حتی آسیب اندام‌ها باشید، زیاد است.

اگر می‌خواهید از مزایای ماساژ پا بهره‌مند شوید، بهتر است بر روی نقاط خاص پا که بر اساس اصول رفلکسولوژی تعیین شده‌اند، فشار وارد کنید. این روش یک راه عالی برای ماساژ پا است و شما می‌توانید قبل از خوابیدن به افزایش و بهبود جریان خون کمک کنید.

2- آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد

پس از یک روز طولانی و خسته‌کننده، ماساژ برای رفع خستگی و دوری از تنش‌های روزانه یکی از بهترین راه‌ها است. چه کسی عاشق این نیست که پاهایش را به آرامی نوازش کند، بکشد و فشار دهد؟ این کار به خودی خود، یک حس خوب را در پایان یک روز سخت پر مشغله هدیه می‌دهد که باعث احساس آرامش می‌شود.

 

۳-  پروسه خواب را آسان و دلچسب‌تر می‌سازد

چالش‌ها و دغدغه‌های روزانه، باعث درگیری بیش از اندازه ذهن شده و در پایان روز می‌توانند در روند خواب، خلل ایجاد کنند. برای مقابله با استرس‌ها و افکار مزاحم که تجربه خواب راحت را از ما می‌گیرند، ماساژ ساده‌ی پا می‌تواند مفید باشد. ماساژ قبل از خواب به تحریک پایانه‌های عصبی و کانال‌های انرژی پرداخته و جریان انرژی را افزایش می‌دهد. این شرایط باعث ایجاد آرامش عمیق و بهبود روند خواب می‌شود.

۴- به جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند

شب معمولا زمانی است که افراد معمولاً پیش از خواب، به زندگی یا آینده شخصی و شغلی خود فکر می‌کنند و در صورت عدم رسیدن به یک نتیجه مطلوب می‌تواند یکی از بدترین زمان‌های روز برای برخی افراد باشد. اگر اغلب احساس می‌کنید که از افسردگی رنج می‌برید ، قبل از رفتن به رختخواب اندام‌های خود به‌ویژه پاهای خود را ماساژ دهید. البته شایان ذکر است که این کار را می‌توانید هم خودتان و یا به وسیله صندلی ماساژور انجام دهید.

 مطالعات نشان می‌دهند که ماساژ پا به خودی خود راه خوبی برای مقابله با احساسات استرس و افسردگی است.

5- فشار خون را کاهش می‌دهد

علاوه بر بهبود جریان خون، ماساژ پاها قبل از خواب به کاهش فشار خون بالا، کمک می‌کند. امروزه به دلیل سبک زندگی مدرن و به دلیل افزایش استرس و دیگر عوامل محیطی، تعداد افرادی که مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده‌اند، در حال افزایش هستند. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه میامی، بیمارانی که دچار زوال عقل بودند طی یک ماساژ ۱۰ دقیقه‌ایِ سه بار در هفته، وضعیت‌شان تا حدودی بهبود یافت و اضطراب آن‌ها کمتر شد. این امر و آزمایش‌های انجام شده، کاهش فشار خون در این افراد را سبب شدند.

6- به تسکین انواع درد کمک می‌کند

اگر پس از یک روز کاری خسته‌کننده و پر تنش، هر نوع درد و رنجی را احساس می‌کنید، یک ماساژ پا ممکن است چیزی باشد که قبل از خواب به آن نیاز داشته باشید. نوع درد، چه دردِ کمر در اثر نشستن بیش از حد مقابل کامپیوتر باشد یا درد پا به دلیل راه رفتن طولانی مدت؛ تفاوتی نمی‌کند! تقریباً هیچ دردی وجود ندارد که ماساژ نتواند آن را تسکین و بهبود دهد.

 

۷- به تسکین سردرد و میگرن کمک می‌کند

بیمارانی که دچار سردرد و میگرن هستند، ماساژ پا می‌تواند به کاهش علائم انواع سردرد مفید باشد. رفلکسولوژی و ماساژ پا می‌تواند عنوان یک مسکن و ضد درد برای سردرد و میگرن عمل کند. سردردها معمولا به دلیل استرس و تنش‌های روانی ایجاد می‌شوند و به صورت علایمی در بدن بروز می‌کنند. ماساژ پا قبل از خواب یک درمان و مسکن ایده‌آل برای کاهش سردردهای ناشی از فشارهای عصبی می‌باشد.

 

۸-  ورم پا و نشانه‌های آن را بهبود می‌بخشد

ورم پا معمولا به دلیل تجمع مایع در پاها رخ می‌دهد که منجر به ایجاد پاهای سفت و متورم می‌شود. درد حاصل از این اختلال می‌تواند خواب شما را مختل کند. بارداری و گردش خون ضعیف برخی از دلایل عمده‌ی ادما یا ورم پا هستند. ماساژ پا تسکین فوری ورم پا را به همراه دارد و با افزایش گردش خون در نواحی مورد ماساژ، می‌تواند حتی به درمان معجزه‌آسا نیز منجر شود.

برگرفته شده از مقاله "فواید ماساژ قبل از خواب" در مجله صورتی‌ها

2117 نمایش

نظر دادن