تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 آبان 1397 ساعت 09:33

ایرنا، خبرگزاری کدام دولت؟

زلزله سال گذشته در کرمانشاه، فارغ از درد و اندوهی که بر مردم غرب کشور وارد کرد، خسارت‌های مالی فراوانی را هم بر جای گذاشت؛ خسارت‌هایی که تخریب و آسیب‌دیدگی حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تنها بخشی از آن است؛ و ناگفته پیداست که جبران این خسارت‌ها نه‌تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز کار بزرگ و بودجه مضاعفی را می‌طلبد و در نهایت زمان قابل تاملی را نیز به خود اختصاص خواهد داد.

به گزارش ۲۴ آنلاین، با این حال نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که دولت تا روزی که تمام مردم مناطق زلزله‌زده جریان عادی زندگی خود را مانند روزهای پیش از زلزله از سر نگیرند، از تلاش برای کمک به آن‌ها و بازسازی آن مناطق دریغ نمی‌کند و حتی اگر یک خانوار از مردم غرب کشور شرایط نامساعدی داشته باشند، دولت از مسئولیت خود برای بهبود وضعیت شانه خالی نمی‌کند؛ اما نمی‌توان اقدامات انجام‌شده در طول این یک سال گذشته را نیز نادیده گرفت.

از زمان وقوع زلزله تا امروز، فارغ از اسکان فوری و موقت اعم از چادر و کانکس، در مجموع بیش از ۷۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بازسازی، احداث و تعمیر شده است.

با این حال مسئله اسکان و بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان هر چند در اولویت قرار داشت، اما تنها اقداماتی نبود که در طول این یک سال در آن مناطق، در دستور کار دولت قرار گرفت.

پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و حدود ۴۰ میلیارد تومان بلاعوض، ارائه چهار هزار تن علوفه در بین دامداران و کشاورزان به صورت رایگان و توزیع چادر، کانکس، علوفه و اقلام مصرفی بین عشایر از دیگر اقدامات در طول یک سال گذشته بوده است.

تا امروز تعداد هشت هزار و ۷۵۰ واحد احداثی و تعمیری دامی و کشاورزی و ۱۵۷ مزرعه پرورش ماهی بطور کامل بازسازی و تحویل شده و مابقی نیز در دست اقدام دولت است.

در مجموع در یک سال اخیر بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۶۹۵ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای برای این مناطق اختصاص یافته است.

با این حال نمی‌توان منکر شد که همچنان مشکلات مردم با توجه به خسارات‌های سنگین ناشی از زلزله در این مناطق نیازمند توجه و اعتبارات مضاعف از سوی نهادهای مسئول است؛ اما نادیده گرفتن اقدامات صورت گرفته در طول این یک سال، آن هم از سوی رسانه دولت (ایرنا) و ارائه گزارشی خالی از تمام واقعیت موجود به سبک رسانه‌های مخالف دولت، جای تعجب دارد.

اگر رسانه‌های تندرو و مخالف دولت، به تصویر کشیدن بخشی از مشکلات مردم مناطق زلزله‌زده را دستاویزی برای حمله به دولت و ناکارآمد نشان دادن دستگاه اجرایی قرار می‌دهند، نادیده گرفتن خدمات دولت از سوی آن‌ها از این جهت قابل درک به نظر می‌رسد که برای آن جریان‌ها و رسانه‌ها، منافع جناحی بر منافع ملی و رسالت رسانه‌ای ارجح است؛ اما رسانه دولتی، با بودجه دولتی چگونه همان راه را می‌رود؟ بدون شک انتظار از رسانه آن نیست که اگر کمبود یا مشکلی وجود دارد، آن را نادیده بگیرد اما قطعا رسالت رسانه اینگونه هم تعریف نمی‌شود که محتوای تولیدی‌اش تصویری از ناکارآمدی بدون ارائه هیچ گزارشی از اقدامات، دستاوردها و تلاش‌های صورت‌گرفته باشد. بی‌شک با وجود حملات رسانه‌های مخالف دولت آن هم در شرایط وضع تحریم‌های جدید آمریکا و چالش‌های مخالفان برای تضعیف دولت، ارائه گزارش‌هایی نظیر آنچه از مناطق زلزله‌زده در ایرنا منتشر شد نیازی نیست دیگر از بیگانگان نالید که با دولت هر چه کرد آن آشنا کرد.

724 نمایش

نظر دادن