AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 شهریور 1397 ساعت 12:32

مذاکره حضوری آمریکا با روسیه و عربستان در آستانه تحریم‌های ایران

در راستای تلاش دولت ترامپ به تشویق کشورهای تولیدکننده نفت برای ادامه‌ افزایش تولید دو ماه پیش از این‌که تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت ایران به اجرا گذاشته شود، وزیر انرژی آمریکا هفته جاری با همتایان خود از عربستان سعودی و روسیه دیدار خواهد کرد.  

به گزارش ایسنا، یک منبع دولتی آمریکا به رویترز گفت: ریک پری با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و سایر مقامات این کشور صبح روز دوشنبه در واشنگتن دیدار خواهد کرد. ریک پری، الفالح و دارن وودز، مدیرعامل اکسون موبیل، روز شنبه در بازی فوتبال دانشگاه A&M تگزاس حضور پیدا کردند.

به گفته یک منبع آمریکایی و یک منبع دیپلماتیک، وزیر انرژی آمریکا همچنین روز پنج‌شنبه با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مسکو دیدار خواهد کرد.

پری از زمانی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در ماه ژوییه در هلسینکی دیدار کرد تا روابط میان دو کشور را بهبود دهد، در میان مقامات دولت آمریکا بیشترین سفر را به روسیه داشته است.

مسکو و واشنگتن بر سر اتهام مداخله روسیه در امور سیاسی آمریکا، سوریه، اوکراین و مسموم شدن یک جاسوس روس سابق در انگلیس اختلاف دارند.

مقامات آمریکا و روسیه که دو تولیدکننده بزرگ نفت و گاز طبیعی جهان هستند، مرتبا برای گفت‌وگو پیرامون مسائل انرژی دیدار داشتند، اما این دیدارها در سال ۲۰۱۴ پس از این‌که روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد متوقف شد. ترامپ اعلام کرده که خواهان بهبود روابط دو جانبه است، اما دولت وی همانند کنگره آمریکا در نظر دارد مسکو را هدف تحریم‌های جدیدی قرار دهد.

نواک در گذشته اظهار کرده بود: آمریکا نباید اجازه پیدا کند بدون رای شورای امنیت سازمان ملل متحد که روسیه نیز عضو دائم آن است، چنین تحریم‌هایی را وضع کند.

پری و نواک که آخرین بار در ژوئن در واشنگتن دیدار کردند، احتمالا درباره پروژه خط لوله نورد استریم ۲ برای حمل گاز روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک گفت‌وگو خواهند کرد.

ترامپ و باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا، از این پروژه انتقاد و اعلام کردند که پروژه مذکور نفوذ روسیه در اروپا را افزایش خواهد داشت، اما آلمان از این خط لوله حمایت می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود پری و نواک درباره بازارهای نفت جهانی در زمینه همکاری میان اوپک و کشورهای غیراوپک از جمله روسیه گفت‌وگو کنند.

مقامات اوپک و غیراوپک قرار است اواخر ماه میلادی جاری درباره پیشنهادها برای چگونگی توزیع افزایش تولید نفت که در نشست ژوئن با آن توافق کرده بودند، دیدار کنند.

590 نمایش