تاریخ انتشار: جمعه, 26 مرداد 1397 ساعت 17:48

شهاب دادگرنژاد کارآفرین نمونه کشوری در صنعت گاز

 شهاب دادگرنژاد در مصاحبه ای در حوزه صادرات محصولات نفتی گفت : افزایش ظرفیت پالایش کشور به روزانه 3 میلیون بشکه یکی از راه های مطلوب برای جلوگیری از خام فروشی است که توسط کارشناس نفت و انرژی مطرح شده است. برای آنکه زمینه صادرات نفت به بازار های همسایه را فراهم کنیم لازم است که برنامه ریزی دقیق و مطالعه عمیقی در این باره داشته باشیم.

صحبت های شهاب دادگرنژاد در زمینه اقتصاد مقاومتی

شهاب دادگرنژاد کارشناس نفت و انرژی باتوجه به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص خودکفایی شدن کشور در تولید بنزین طرح جلوگیری از خام فروشی را مطرح کرد. با اجرای این طرح می توان یک سیاست درست در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی داشت و همینطور ایران می تواند به جمع صادر کنندگان بنزین جهان ملحق شود.

برای دست یابی به این اهداف، صنعت پالایش کشور نیازمند یک تغییر اساسی است. پالایشگاه های کشور به دلیل پایین بودن عدد نلسون از استاندارد های جهان دور هستند. که یکی از نتایج آن تولید انبوه نفت کوره و مازوت است که متاسفانه نقطه ضعف بزرگی برای صنعت پالایشگاه کشور محسوب می شود.

شهاب دادگرنژاد در ادامه افزود: عدد نلسون به نرخ پیچیدگی پالایشگاه ها گفته می شود. برای آنکه یک فراورده با کیفیت و با ارزش تولید کنیم نیاز داریم تا عدد نلسون بالایی داشته باشیم اما پالایشگاه های ایران به دلیل پایین بودن عدد نلسون از فراورده های کم کیفیتی بهره برده اند. اما می توانیم از طریق واحد های RFCC  بر این مشکل غلبه کنیم که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح و تحریم بودن ایران به این واحد ها دسترسی نداریم جز در واحد اراک.

 درباره سهم نفت کوره و مازوت در پالایشگاه ها مدیر اسبق هماهنگی بازار یابی و امر بین المللی حفاری شمال بیان کردند: بالا بردن میزان تولیدات نفت کوره و مازوت به سود کشور نیست. و نشان دهنده عقب ماندگی صنعت پالایش کشور است. در شرق آسیا با استفاده از واحد های RFCC  نفت کوره و مازوت را به بنزین تبدیل می کنند و در بازار های جهانی به فروش می رسانند.

شهاب دادگرنژاد در زمینه صنعت پالایشگاهی گفت : در طی ده سال گذشته کشور های شرق آسیا پیشرفت چشم گیری را در صنعت پالایش داشتند و جزو یکی از قطب های اصلی پالایش جهان قرار گرفته اند و توانستند 33 درصد نفت جهان را در این مناطق پالایش کنند که متاسفانه خاور میانه تنها 9 درصد سهم پالایش جهان را دارد. ایران با ظرفیت 1.8 میلیون بشکه در 9 پالایشگاه فعال توانسته در رتبه دهم پالایش قرار بگیرد حتی با وجود اینکه ستاره خلیج فارس به مدار آمده و ظرفت دو میلیون بشکه در روز را دارد. 

در خصوص پالایش در آمریکا کارشناس نفت افزود: در قاره آمریکا 29 درصد از پالایش جهان را در اختیار دارد. آمریکا 140 پالایشگاه دارد که روزانه ظرفیت پالایش 17 میلیون و791 هزار بشکه را دارد و نخسین کشور در بین کشور های پالایشی است که با این ارقام حدود 19 درصد از پالایش جهان را به خود اختصاص داده است.

در پایان سخنان کارشناس نفت و انرژی ایشان اظهار کردند که ایران برای آنکه به قدرت مطلق پالایش منطقه در بیاید باید از طریق سرمایه گذاری خارجی این روند را تسریع بخشند.

1030 نمایش

نظر دادن