تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 شهریور 1396 ساعت 09:10

محمدرضا خباز: درک روحانی، نه ترک روحانی

محمدرضا خباز، استاندار سمنان در روزنامه آرمان نوشت:

دنیا باید بداند که آقای دکتر روحانی شخصیتی است که باید او را درک کرد و از وجود ایشان برای صلح جهانی بهره برد.

حضور تاریخی جناب آقای رئیس جمهور در محل سازمان ملل بعد از مسئولیت جدیدی که ملت شریف ایران بر عهده شان گذاشته اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل اول اینکه به رغم نامهربانی های داخلی به دولت یازدهم و کینه توزی های خارجی نسبت به این دولت، خوشبختانه ملت شریف ایران یک حرکت فوق العاده انجام داده و شش میلیون رأی بیشتر از دور گذشته به آقای دکتر روحانی داد.

این نشان دهنده این است که مردم عزیز ایران سیاست ها و برنامه های حسن روحانی را قبول دارند و یکی از چندین دستاوردهای دولت ایشان را که برجام هست، پذیرفته اند. بنابراین این مطلب طبیعتا باید در دستورکار آقای رئیس جمهور باشد تا بتوانند در این صحنه استثنائی از این بلندگوی پرقدرت جهانی استفاده کنند و مطالب خودشان را به سمع و نظر دنیا برسانند.

از طرف دیگر انتخاب ترامپ هم این فرصت را به او داده که اولین بار در قامت رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

در واقع این رویارویی به وجود می آید که مظهر بدعهدی و پیمان شکنی در مقابل مظهر وفا، استقامت و پایداری در مقابل هجمه های بی رحمانه دشمن، در مقابل هم سخنرانی کنند.

به نظر می رسد این جلسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر آنکه اتفاقات خاصی در دنیا افتاده و در بین دوستان ما هم شرایط مطلوبی به وجود آمده، اتفاقاتی که در اروپا و خاورمیانه افتاده، و همچنین سرکوب ارزشمند داعش، این دشمن قسم خورده مسلمانان، همه اینها دست به دست هم داده و قرار است این سخنرانی حاوی همه این مطالب باشد.

از یک طرف آقای رئیس جمهور طبیعتا به ظلم ها و تعدی هایی می پردازد که به وسیله تروریسم بر کشور ما و کشورهای اسلامی روا داشته شد، تروریسمی که زاییده دست استکبار جهانی آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی بوده و خودشان این مولود نامشروع و ستمگر را به وجود آوردند تا در بین جامعه اسلامی تفرقه ایجاد کنند، ولی به مصداق «از قضا سرکنگبین صفرا فزود » اتفاقا بعد از شکست فاحشی که به وسیله وحدت کشورهای اسلامی بر پیکره تروریسم وارد شد، الان دامن خودشان را گرفته و تروریست هایی
که از این مهلکه جان سالم در می برند، به کشورهای خودشان برمی گردند و آنجا ناامنی ایجاد می کنند. آنها دیگر باید با صدای
رسا بگویند که «خودم کردم که لعنت بر خودم باد ! »

آقای رئیس‌جمهور موارد بسیار مهمی را در این باره مطرح خواهند کرد و حقانیت جمهوری اسلامی ایران و مقاومت فوق‌العاده ملت شریف ایران را در مقابل این هجمه‌ها و پایداری مردم کشور را در مقابل این توطئه‌ها بیان خواهند کرد و به نظرم نتیجه این خواهد شد که روسیاهی آمریکا به‌دلیل بدعهدی‌ها و ظلم‌هایی که بر بشریت روا داشته و می‌دارد، و در مقابل، حقانیت جمهوری اسلامی به رخ جهانیان کشیده خواهد شد.

از سوی دیگر، طبیعی است که هیات ایرانی ملاقات‌هایی با سران کشورهای 1+5 اروپایی خواهد داشت. وزیر خارجه ما با وزرای خارجه آنها ملاقات خواهد کرد و برای استحکام هرچه بیشتر برجام قدم برخواهند داشت تا این توافق بین‌المللی در شرایطی که استکبار جهانی در ذهن دارد، قرار نگیرد. می‌گویند «آفتاب آمد دلیل آفتاب»؛ اتفاقا طی چند روز گذشته و در کمتر از یک ماه، ایران توانست بیش از 100میلیارد دلار تفاهمنامه با کشورهای خارجی امضا کند.

ایرانی که در تحریم بود، امروز بیش از 100میلیارددلار قرارداد امضا می‌کند و ان‌شاءا... اینها در حکم تزریق خون جدیدی به کالبد اقتصادی جمهوری اسلامی خواهد بود که همه از آثار برجام است. اما در رابطه با بدعهدهای آمریکا می‌توان گفت که نیش‌زدن مانند عقرب اقتضای طبیعت اوست. آمریکا از ابتدا نشان داده که جز به منافع نامشروع خود به هیچ چیز نمی‌اندیشد؛ یعنی بحث حقوق بشر یا بحث توجه به مردم جهان یک بازی سیاسی است و هدف نهایی آنها فقط منافع خودشان، به‌یغمابردن امکانات دنیا و چپاول منابع کشورهاست. ترامپ تاجری است که در قامت ریاست‌جمهوری ظاهر شده و تازه‌کار است.

گذشت آن زمانی که آمریکا کدخدایی می‌کرد و برای خودش دبدبه‌ای داشت. این هیمنه به حول و قوه الهی با ظهور انقلاب اسلامی شکست و امروز هر کشوری می‌تواند مثل ایران در مقابل بدعهدی‌های آمریکا بایستد. آمریکا مثل خان قدرتمندی است که سال‌هاست از زین افتاده، ولی هنوز تصور می‌کند روی زین نشسته است. امروز دیگر کسی توجهی به آمریکا ندارد، به‌ویژه با سیاست جدیدی که جمهوری اسلامی ایران پیش کشیده و حقانیت خودش را به دنیا ثابت کرده است.

امروز با این برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تمام قدرت و برد تبلیغاتی آمریکا گرفته می‌شود. برخی کشورهای اسلامی که دست‌نشانده هستند، ممکن است که گوش به حرف آمریکا باشند، ولی آمریکا هم آنها را برای این می‌خواهد که بتواند ایران‌هراسی کند و تسلیحات و ابزار جنگی‌اش را به آنها بفروشد. آنچه مسلم است، این است که ما از برجام به نتیجه رسیدیم و اگر آمریکا هم برجام را پاره کند، به قول مقام معظم رهبری ما هم آن را به آتش می‌کشیم، اما این حنای آمریکا دیگر رنگی ندارد. آمریکا از قدیم به بدعهدی مشهور بوده و حالا می‌خواهد به بدعهدی خود ادامه دهد که البته تنها و منزوی خواهد شد.

بقیه کشورهای اروپایی با هم کار خودشان را انجام می‌دهند و مسالمت‌آمیز از امکانات یکدیگر استفاده می‌کنند و موجبات رشد و بالندگی کشورشان را فراهم می‌کنند. به نظر می‌رسد آمریکا برنامه‌ای را پیش می‌برد که درنهایت در امر برجام تنها خواهد ماند.

974 نمایش

نظر دادن