AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 شهریور 1396 ساعت 09:29

اقدام عجیب دولت عربستان برای ساکت کردن مخالفان

دولت عربستان شماری از روحانیون برجسته این کشور را با توجه پیش بینی های گسترده مبنی بر تصمیم ملک سلمان به کناره گیری از قدرت به نفع پسرش محمد سلمان ولیعهد کنونی، در اقدامی که به نظر می رسد برای ساکت کردن مخالفان است، بازداشت کرد.

منابع سعودی به خبرگزاری رویترز گفتند که مقام های امنیتی اوایل هفته جاری سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری را بازداشت کردند.

این سه روحانی به نهاد مذهبی که دولت ریاض از آن حمایت می کند وابستگی ندارند اما دارای پیروان و هواداران زیادی در شبکه اینترنت هستند.

این روحانیون در گذشته از دولت انتقاد می کردند اما در روزهای اخیر سکوت اختیار کرده و یا از سیاست های سعودی از جمله اختلاف این کشور با قطر در باره کمک به گروه اخوان المسلمین به طور علنی حمایت نکرده اند.

العوده از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ به دلیل دعوت به اصلاحات سیاسی و رهبری جنبش بیداری نشات گرفته از روش اخوان المسلمین در زندان بود و بعدا در جریان قیام های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ به دمکراسی و تسامح دعوت کرد.

مقام های سعودی گزارش های اخیر در باره احتمال کناره گیری ملک سلمان از قدرت به نفع پسرش محمد را که عملا سیاست های اقتصادی، دیپلماتیک و داخلی این کشور را در کنترل خود دارد، تکذیب کرده اند.

خاندان آل سعود گروه های اسلامی را بزرگترین تهدید برای حکومت خود در کشوری می داند که سبک شمردن احساسات مذهبی امکان پذیر نیست و حدود ۱۰ سال پیش بود که حمله القاعده صدها نفر را به کشتن داد.

در دهه ۹۰ نیز جنبش بیداری خواهان انجام اصلاحات سیاسی شد که می توانست حکومت خاندان حاکم در سعودی را تضعیف کند.

جان مارک ریکلی، رئیس دفتر تحلیل مخاطرات جهانی مرکز سیاست و امنیت گفت که به احتمال زیاد محمد سلمان پادشاه بعدی است اما هر رای مخالفی می تواند بی ثباتی نظام این کشور تلقی شود.

1213 نمایش