تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 ارديبهشت 1396 ساعت 15:21

اتهام‌زنی و شایعه‌سازی تازه دلواپسان علیه دولت

هرچقدر فراکسیون امیدی های مجلس در کنار مستقلین این روزها در تکاپو هستند تا سکان دولت چهارساله دوازدهم به روحانی برسد، اما سوی دیگر ولایی های مجلس همپای برادران اصولگرایشان عزم خود را بر رای نیاوردن روحانی گذاشته اند.

به گزارش خبرانلاین فاصله زیادی تا روز رای گیری برای تعیین دوازدهمین رئیس جمهور باقی نمانده است و همین مدت کم موجب شده تا مخالفان و منتقدان دولت به ویژه ساکنین ساختمان هرمی شکل بهارستان در روزهایی که دور از از تریبون مجلس هستند از تریبون هایی دیگر در نقد دولت یا همراهی با دولت سخن بگویند. سخنانی که البته رنگ و بوی انتخاباتی هم به خود گرفته است.

هرچقدر فراکسیون امیدی های مجلس در کنار مستقلین این روزها در تکاپو هستند تا سکان دولت چهارساله دوازدهم به روحانی برسد، اما سوی دیگر ولایی های مجلس همپای طیفی از برادران اصولگرایشان عزم خود را بر رای نیاوردن روحانی گذاشته اند. امری که هفته گذشته در نطق ها و تذکرات شان در صحن علنی نمود یافت و طی هفته جاری در حوزه های انتخابیه و سخنرانی های انتخاباتی.

بهره برداری حداکثری از دو جلسه علنی مجلس

سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته تنها روزهایی بود که با وجود داغ شدن تنور انتخابات، مجلس نیز نشست علنی داشت؛ در چنین شرایطی طبیعی است که استفاده از تریبون مجلس برای اهداف جناحی و سیاسی می تواند فرصت خوبی باشد و شاید از همین منظر بود که نمایندگان فراکسیون ولایی در بیان نطق و تذکر بر دیگران پیشی گرفتند.

مجتبی ذوالنور از زمره نمایندگان اصولگرا بود که پشت تریبون قرار گرفت و با مخاطب قرار دادن حسن روحانی اظهارات اورا درمورد جامعه اهل سنت، انتخاب فرماندار زن و ... زیر سوال می برد.او مدعی می شود روحانی می خواهد برای جذب آرا وحدت را مخدوش کند.

البته این نماینده اصولگرا علاوه بر نطق میان دستور خود، در میان خبرنگاران نیز حاضر می شود تا آنچه را نتوانست بگوید در رسانه ها منعکس کند. او در این مصاحبه ها اتهاماتی را نسبت به برادر حسن روحانی وارد می کند.

بیان این دست انتقادات آن هم از تریبون مجلس به ذوالنوری ختم نشد و دیگر نمایندگان نیز هر کدام با موضوعی دولت را در سیبل انتقادات خود قرار دادند آن هم اتهاماتی که از سوی دولت نسبت به آنها پاسخ داده شده بود.

موضوع وزیر آموزش و پرورش و سند 2030 از دیگر موضوعاتی بود که منتقدان دولت در مجلس در نطق های خود با تصور اینکه پاشنه اشیلی پیدا کرده اند دائما به آنها اشاره می کردند.

«آقای وزیر مگر ما جوانان فارغ التحصیل بیکار نداریم حتما امکانات دولتی و بیت المال باید فقط در اختیار شما افراد خاص باشد؟» این را قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه می گوید؛موضوعی که برای اولین بار آن را قالیباف در مناظره های انتخاباتی مطرح کرده است.

درحالی نمایندگان چنین انتقاداتی را مطرح می کنند که دولت هم نسبت به سند 2030 پاسخ داده و اعلام کرده بود این سند با حق شرط ایران امضا شده است؛ مضاف بر آن در مورد وزیر آموزش و پرورش نیز گزارش کمیسیون اصل 90 نشان از برائت وزیر داشت.

بیانیه برای متهم کردن دولت

انتقاد و متهم کردن دولت به نطق ها ختم نشد و راه بیانیه را نیز طی شد؛ به این صورت که در اخرین جلسه علنی مجلس 46 نماینده که برخاسته از جناح اصولگرایی هستند در بیانیه ای دولت را متهم به تخلفات انتخاباتی کردند؛ انها در این بیانیه مدعی شدند دستگاه های اجرایی دولتی به صورت گسترده با صدور اطلاعیه های گوناگون و روسای آنها مانند وزرا و معاونین وزرا، مدیران کل، استانداران و فرمانداران با مصاحبه یا اعمال محدودیت در تبلیغات شهری و فضای مجازی اقدام می کنند که خلاف صریح قانون است و ضروری است اقدام از اجتناب از این رفتارهای غیرقانونی به عمل آید.

شایعه سازی علیه دولت

وقتی نمایندگان تلاش می کنند از طریق تریبون مجلس و نطقی 5 دقیقه ای افکارعمومی را تحت تاثیر قرار دهند و آن را با نامزد مورد نظر خود همسو کنند مسلم است که حلقه این تلاش ها وقتی به حوزه های انتخابیه می رسد گسترده ترمی شود و با شناختی که نسبت به حسایت ها و نوع تفکر مردم آن منطقه دارند از همان موضع برای جذب آرا اقدام می کنند؛ حال این اقدامات می خواهد سخنرانی علیه دولت باشد یا شایعه سازی هایی که بتواند نظرات موافق را هم به مخالف تبدیل کند.

در واقع مي توان گفت كه طعنه‌هاي انتخاباتي برخي از نمايندگان مجلس به روحاني تنها به بيانيه،‌ نطق و تذكر محدود نماند، چه آنكه برخي از نمايندگان پايداري در حوزه انتخابيه خود نيز زبان به انتقادهاي تند و تيز از دولت گشودند. كريمي قدوسي نماينده اي هم جز اين دسته از نمايندگان بود. او در حوزه انتخابيه خودش در نشستي خبري گفته بود:« عموم مردم به‌ویژه کشاورزان از عملکرد دولت روحانی راضی نیستند زیرا انتظارات مردم و وعده‌های دولت در حوزه‌های بیکاری، رکود و شرایط تحمیل‌شده و به‌هم‌ریخته اقتصادی محقق نشده است، در حوزه عمرانی نیز تمامی کارگران بخش‌های مختلف بیکار شده‌اند.»

حتي او به تحليل هاي خاص از مناظره هم پرداخت: «محبوبیت روحانی کاهش‌یافته زیرا عملکرد قابل‌ارائه‌ای برای مردم ندارد و چون دست روحانی خالی بود، در پاسخ به سؤال قالیباف در بحث ایجاد 4 میلیون شغل، آن را دروغ نمی‌خواند، در واقع در 90 درصد مناظره‌ها، روحانی و جهانگیری به حاشیه رفتند.»

از سويي ديگر منتقدان دولت از ابزاري به نام شايعه سازي نيز براي رسيدن به هدف مطلوب خود، صرف نظر نكردند. تا جايي كه در زماني كه نماينده ها در تعطيلات مجلس به حوزه انتخابيه شان رفته بودند،‌ برخي شايعه اي مبني بر قطع شدن ياران روستايي ها را دهان به دهان چرخاندند تا به گوش روستاييان برسد.

«طي سفرهای استانی متوجه شديم که شایعه تهدید کردن مردم از سوی دهیاران در برخی روستاها مطرح شده است؛ حال آنکه اصلا این موضوع بي اساس است» این را معاون پارلمانی رئیس جمهوری و عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات به خبرآنلاین می گوید؛ موضوعی که نشان می دهد برای تخریب برنامه ریزی شده است و قطعا می تواند در روزهای منتهی به انتخابات پررنگ تر شود.

967 نمایش

نظر دادن