تاریخ انتشار: شنبه, 23 ارديبهشت 1396 ساعت 15:50

انتقاد جمهوری‌اسلامی از سیاه نمایی کاندیداها

روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت:

برای حضور حداکثری در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، باید همه تلاش کنند. این، یک ضرورت است به سه دلیل. اول آنکه حضور حداکثری مردم در انتخابات موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی و پشتوانه انقلاب می‌شود. دوم آنکه هر کس رئیس‌جمهور شود و آراء او بالا باشد، با قدرت بیشتری می‌تواند انجام وظیفه کند و برنامه‌های خود را به پیش ببرد و سوم آنکه با حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رأی، در مرحله اول کار انتخابات یکسره می‌شود و مشکلات زحمات مضاعف به سراغ مردم و مسئولان نمی‌آید.

از نامزدهای ریاست جمهوری انتظار بود با سخنان و رفتارهای خود، مردم را به حضور در پای صندوق‌ها تشویق کنند، ولی بعضی از آنها نه‌تنها چنین نکردند بلکه عملکرد آنها در تبلیغات انتخاباتی در سه هفته گذشته، عاملی برای ایجاد تردید در مردم شده و کار را تا حدودی مشکل کرده است. تاکنون از چند جهت برخلاف حضور حداکثری عمل شده و به جای تشویق مردم به حضور پای صندوق‌های رأی، در اذهان ایجاد تردید شده است.

یکی از این عوامل، مناظره‌های نامزدهای ریاست جمهوری است. در این مناظره‌ها متأسفانه تخریب، جای نقد منصفانه را گرفت و سیاه‌نمایی برجای بیان واقعیت‌ها نشست و همین اقدامات غیرمنطقی عده‌ای از مردم را درباره اصل حضور در انتخابات و اینکه آیا این حضور فایده‌ای دارد یا نه، دچار تردید کرده است.

دوم اینکه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و فراگیر به جای اینکه در مصاحبه با مردم از زبان آنها فواید حضور در انتخابات و استفاده از حق انتخاب را پخش کند، منفی‌گویی و سیاه‌نمایی پخش کرد و به صورت غیرمستقیم و حتی گاهی مستقیم، نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه داد. صدافسوس که از رسانه ملی با قابلیت بالایی که دارد حتی به مقدار چند درصد نیز برای نشان دادن چهره واقعی انقلاب و نظام استفاده نمی‌شود و کار به جایی می‌رسد که حتی این رسانه متعلق به نظام، برای آنکه دولت مستقر را ناکارآمد جلوه دهد خود نظام را ناکارآمد جلوه می‌دهد.

سوم آنکه تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه‌های غیرمناظره‌ای خود نیز تا توانستند سیاه‌نمایی کردند. این اقدام آنها در مستندها، در پرسش و پاسخ‌ها و در فضای مجازی به ویژه توسط ستادها و هوادارانشان بسیار پررنگ جلوه کرد و کارنامه غیرقابل قبولی از آنها برجای گذاشت. بسیاری از مردم با دیدن این کارنامه اکنون از خود می‌پرسند این چند روز رئیس شدن آیا به آلوده شدن به این همه تخلف و تخریب آن هم تخریب تمام دستاوردهای نظام و مردم و شهدا و ایثارگران می‌ارزد؟ آیا این حضرات، به خدا و روز جزا اعتقادی دارند و قبول دارند که روزی باید پاسخگوی این سخنان و این رفتارهای خود باشند؟ این کارنامه نامقبول نیز مردم را در اصل شرکت در انتخابات دچار تردید می‌کند.

و چهارم آنکه عده‌ای با برنامه‌ریزی و سازماندهی و پشتوانه مالی و تشکیلاتی درحال تشویق مردم به خودداری از حضور در پای صندوق‌های رأی هستند. این افراد و جریان‌ها، منافع خود را در عدم حضور مردم در انتخابات، یا حضور کمرنگ آنها جستجو می‌کنند چون می‌دانند اگر مردم با حضور حداکثری در انتخابات شرکت کنند سرنوشت انتخابات برخلاف خواست آنها رقم خواهد خورد.

با توجه به این واقعیت‌های تأسف‌آور، باید برای برپایی یک جنبش بزرگ و همگانی جهت تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی تلاش کرد. همه باید برای تشویق افرادی که به هر دلیل تاکنون تصمیم به رأی دادن نگرفته‌اند تلاش کنیم. اینکه هر کس خودش را متعهد به رأی دادن بداند کافی نیست، باید دیگران را هم به رأی دادن تشویق کرد و این تلاش باید آنچنان گسترده و جدی باشد که حضور مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت یک نصاب جدید و بسیار بالا در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی ایران بر جای بگذارد.

خوشبختانه رسانه ملی از دیروز، رویکرد جدیدی را برای تشویق مردم در پیش گرفته و از زبان خود مردم حضور در پای صندوق‌های رأی را تبلیغ می‌کند. این روش مثبت باید تا آخرین لحظات رأی‌گیری روز ۲۹ اردیبهشت ادامه یابد و برنامه‌های دیگری که احیاناً با چاشنی منفی همراه هستند آثار این رویکرد مثبت را خنثی نکنند.

انتخابات، همانگونه که در وصیت امام خمینی و در بیانات رهبر معظم انقلاب مکرراً آمده، موجب حفظ امنیت و عامل صیانت و تقویت نظام جمهوری اسلامی است و اصل شرکت در انتخابات باید اولویت اول باشد. هیچیک از موضوعات مرتبط با انتخابات نباید بر انتخابات مقدم داشته شوند، آنها همه فرع هستند و خود انتخابات، اصل است که اگر با حضور حداکثری برگزار شود، بقیه امور نیز به نحو مطلوب حاصل خواهند شد.

519 نمایش

نظر دادن