تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 فروردين 1396 ساعت 11:21

عربستان تضمین امنیت زائران ایرانی در حج را پذیرفت

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که تضمین امنیت، عزت و سلامت زائران ایرانی در حج تمتع مورد پذیرش عربستان قرار گرفته است، گفت: برگزاری حج عمره منوط به موفقیت آمیز بودن برگزاری حج تمتع است.

به گزارش ایرنا، اکبر رنجبرزاده در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه اظهار کرد: این جلسه با حضور رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد. در این جلسه قاضی عسگر و صالحی امیری گزارش مفصلی در مورد اعزام حجاج ایرانی به بیت‌الله‌الحرام ارائه کردند.

وی افزود: وزارت حج عربستان سعودی مطابق همیشه نامه ای به ایران مبنی بر اینکه در صورت آمادگی ایران این دولت می‌تواند پذیرای حجاج ایرانی باشد، ارسال کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخی مکتوب اعلام کرده است که اعزام حجاج همچنان برای ما میسر نیست و ابتدا باید هیاتی برای مذاکره با طرف سعودی اعزام شود تا ضمانت‌های لازم برای حفظ سلامت زائران ایرانی و عزت آنان در مراسم حج داده شود.

رنجبرزاده یادآور شد: عربستان سعودی در ابتدا اعلام کرد که ایران مانند دیگر کشورها حجاج خود را اعزام کند و ما نیز پذیرای آنان هستیم اما جمهوری اسلامی ایران این موضوع را رد کرد و در نهایت عربستان سعودی شروط ما را برای اعزام حجاج پذیرفت.

وی ادامه داد: شروط جمهوری اسلامی ایران برای اعزام حجاج، حفظ سلامت، عزت و امنیت زائران و پرهیز از هر نوع برخورد نامناسب و ناشایست با آنان است، زیرا ایران در عربستان سعودی سفارت ندارد، ازاین‌رو این کشور به‌طور حقوقی و نیز کتبی پذیرفت که از موعد ورود حجاج ایرانی به فرودگاه‌هایش تا پایان حضور آنان به‌طور صد درصدی سلامت آنان را ضمانت کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تنها شرط عربستان سعودی برای زوار ایرانی این بود که مراسم دعای کمیل به دلیل رعایت مسائل امنیتی و خطر داعش لغو شود، چراکه نگران بودند مشکلی برای حجاج ایرانی پیش آید. بنابراین تصمیم گرفته شد که دعای کمیل در فضای دربسته همچون سالن هتل‌های محل اقامت زائران قرائت شود و سایر مراسم‌ها ازجمله مراسم برائت از مشرکین همچون گذشته و بدون تغییر انجام خواهد شد.

رنجبرزاده با اشاره به این که برگزاری حج عمره منوط به موفقیت‌آمیز بودن برگزاری حج تمتع است، تاکید کرد: برپایی حج عمره مشروط به پایبندی عربستان سعودی به تعهدات خود در حج تمتع است.

وی درباره پرداخت دیه شهدای ایرانی در حج دو سال پیش نیز گفت: دیه شهدای حادثه جرثقیل در مسجد حرام پرداخت شده است اما ایران اعلام کرده دیه شهدای فاجعه منا نیز باید همزمان پرداخت شود که این درخواست مورد پذیرش عربستان واقع نشده است، چراکه تقبل پرداخت دیه برای شهدای منا به معنای پذیرش قصور آنان در این فاجعه خواهد بود.
عضو هیات رئیسه مجلس در عین حال تصریح کرد: ما مستندات فراوانی در اختیار داریم و با 800 نفر از زائران نیز مذاکره کرده‌ایم و گزارش‌ و اسناد متعدد داریم که در این حادثه قصور از سوی سعودی‌ها بوده است.

رنجبرزاده افزود: مقرر شد عربستان در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهد، مذاکرات ما با آنان در این راستا ادامه می یابد.

960 نمایش

نظر دادن