تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 15:37

شغلی که به زودی از پایتخت جمع می شود!

پارکبان های معابر شهر تهران که بیش از یک دهه از آغاز فعالیت آنها در سطح پایتخت می گذرد امروز به یکی از دغدغه های شهروندان و مدیریت شهری تبدیل شده اند.

پایتخت روزانه میزبان تردد 6 میلیون خودرو است که به دلیل نبود پارکینگ کافی در سطح شهر، حاشیه خیابان ها به پارکینگی برای خودروها تبدیل شده است.

براساس آمارهای اعلام شده حدود 550 پارکبان در سطح شهر فعالیت دارند که علیرغم فراهم شدن زیرساخت ها برای اجرای سیستم مکانیزه در این حوزه هنوز شاهد فعالیت این افراد در معابر هستیم.

کمبود پارکینگ و فضای پارک یکی از مشکلات مدیریت شهری پایتخت به شمار می رود چرا که نه در مناطق محروم و نه برخوردار استقبال چندانی برای ساخت پارکینگ نمی شود.

نداشتن توجیه اقتصادی احداث پارکینگ برای بخش خصوصی و کمبود زمین در برخی مناطق تهران مسأله پارکینگ را به یکی از دغدغه های مدیریت شهری تبدیل کرده است.
پایین بودن آمار صدور مجوز برای احداث پارکینگ در مقایسه با سایر مجوزها گویای این مطلب است.

اگرچه معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از برنامه ریزی شهرداری برای افزایش تعداد پارکینگ های پایتخت و ساخت پارکینگ های هوشمند سخن گفته اما حل مسأله پارکینگ را موضوعی زمان بر توصیف کرده است.

مازیار حسینی پیش تر به ایرنا اعلام کرده بود شهرداری تهران تلاش می کند در دوره کنونی مدیریت شهری اسباب و مصوبات ساخت پارکینگ به عنوان یک موضوع تجاری و با صرفه اقتصادی برای شهر و سرمایه گذار را انجام دهد.

براساس اعلام سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روزانه بیش از پنج میلیون خودرو در پایتخت تردد می کنند.

این حجم تردد خودرو در سطح شهر در کنار کمبود پارکینگ های عمومی و طبقاتی موجب شد فضای حاشیه کنار خیابان ها به پارکینگ خودروها تبدیل شده و در اکثر معابر پرتردد شهر شاهد پارک خودروها به صورت دوبله باشیم.

در همین ارتباط از سال 82 اجرای طرح پارکبان حاشیه‌ خیابان‌ها به منظور پارک خودروها تا زمان رفع کمبود پارکینگ‌های اختصاصی و عمومی با دریافت هزینه در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

این امر به دنبال خود زمینه سوءاستفاده های زیادی را فراهم کرد و موجب ظهور پارکبان های بدون مجوزی شد که بخشی از فضای پارک خیابان را ملک شخصی خود می دانستند و ضابطه ای هم برای قیمت گذاری و نظارت بر آنها وجود نداشت.

متفاوت بودن رقم دریافتی در نقاط مختلف شهر، بسته شدن بخشی از خیابان به دلیل حضور پارکبان ها و مسائلی دیگر از قبیل دادن انعام به پارکبان ها و نگه داشتن جای پارک توسط پارکبان ها برای افرادی خاص از دیگر مسائلی بود که با ظهور پارکبان ها بروز پیدا کرد.
بی قانونی ها تا جایی ادامه یافت که ساماندهی پارکبان ها در دستور کار پلیس راهور و شهرداری تهران قرار گرفت و سال 90 تعدادی باند پارکبان تقلبی که با لباس پارکبان اقدام به فعالیت می کردند شناسایی واز فعالیت آنها جلوگیری شد.

در نهایت اسفند ماه 94 قرارداد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با شرکت شهربان در این زمینه به پایان رسید اما با وجود آن باز هم شاهد فعالیت پارکبان ها در سطح شهر هستیم.
مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران چندی پیش در این خصوص گفت: سال 94 قرارداد معاونت حمل و نقل و شرکت شهربان شهرداری درخصوص این موضوع به پایان رسید.
وی تأکید کرد: قانون می گوید رد و بدل پول به صورت فیزیکی نباید انجام شود اما ورود پارکبان منعی ندارد.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: تاکنون 15 هزار پارکومتر در سطح شهر نصب شده و تا سال آینده 20 هزار پارک متر دیگر به روش بی او تی (ساخت ، بهره برداری ،واگذاری )و برگزاری مناقصه نصب خواهد شد.

وی افزود: طبق هماهنگی صورت گرفته با پلیس راهور خودروهایی به دوربین مخصوص مجهز شده تا تعداد ساعات پارک خودروها را اندازه گیری کنند.
وی اظهار کرد: بر این اساس خودروها تا 2 ساعت می توانند در حاشیه خیابان ها پارک کنند که نیم ساعت اول آن رایگان است.

معاون شهردار تهران یادآور شد: با نصب پارکومترهای باقیمانده که عوارض آن براساس مصوبه شورای شهر تعیین می‌شود، مردم می‌توانند از کیف پول‌های الکترونیک استفاده کنند و با این وجود نیازی به حضور پارکبان ها نخواهد بود.

حسینی تأکید کرد: پارک حاشیه ای، مدیریت فضای پارک است نه پارکینگ، بنابراین شهروندان نمی توانند برای مدت زیادی خودرو خود را در خیابان پارک کنند.

در حال حاضر حرف و حدیث هایی مبنی بر اینکه جمع آوری پارکبان ها و اجرای سیستم مکانیزه شنیده می شود اما هنوز مشخص نیست که بساط پارکبان ها به کلی از پایتخت جمع می شود یا خیر؟

این درحالیست که به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان درصورت نیاز به حضور فیزیکی پارکبان ها ضرورت نظارت بیشتر بر آنان مد نظر مسئولین شهری باشد.

منبع: ایرنا

2108 نمایش

نظر دادن