تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 اسفند 1391 ساعت 07:03

ماجراي بازداشت "سلطان پتروشيمی"/ 440ميليارد اختلاس در پتروشيمی ايلام

سلطان پتروشيمي به اتهام سوءاستفاده مالي به قيمت 440 ميليارد تومان بازداشت شده و اين پرونده در حال بررسي است.

باشگاه خبرنگاران: سلطان پتروشيمي به اتهام سوءاستفاده مالي به قيمت 440 ميليارد تومان بازداشت شده و اين پرونده در حال بررسي است.

مدير عامل مجتمع پتروشيمي ايلام که نزديک 5 سال است مسئوليت اين مجتمع را به عهده دارد، اين روزها به اتهام اختلاس و سوءاستفاده گسترده مالي در زندان اوين به سر مي‌برد.

مدير عامل ياد شده که پيش از اين سال‌ها يکي از مديريت‌هاي حساس شرکت بازرگاني پتروشيمي PCC را قبل و بعد از خصوصي‌سازي اين شرکت بر عهده داشته است، به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشيمي در داخل و خارج از ايران معروف است و شبکه گسترده‌اي از شرکاي راهبردي را به منظور سوء استفاده اقتصادي در داخل ايران و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشيمي و به خصوص صادرات اين محصولات براي خود ايجاد کرده است.

حضور برخي از بدهکاران دانه درشت بانکي و فعاليت شرکت‌هايي صوري به نام سهام‌دار بخش خصوصي به‌چالش جديد توسعه پتروشيمي کشور تبديل شده است به طوري‌ که گسترش اين نوع فعاليت‌ها موجب شده، صنعت پتروشيمي پس از 10 سال هنوز رنگ توليد و بهره برداري را به خود نبيند.

يکي از اين واحدها ساخت پتروشيمي ايلام بوده که تاسيس آن 9 ساله شده اما هنوز بزرگترين واحد توليد اتيلن غرب ايران در مدار بهره برداري قرار نگرفته است.

عمليات اجرايي ساخت پتروشيمي ايلام از سال 1383 با هدف توليد سالانه 153 هزار تن اتيلن، 120 هزار تن پرو پيلن، 300 هزار تن پلي اتيلن سنگين و 122 هزار تن بنزين پيروليز آغاز شده است.

بر اين اساس شرکت ملي صنايع پتروشيمي از برخي از سهامداران اين پتروشيمي به مراجع قضايي شکايت کرده است هر چند گوش برخي از سهامداران خصوصي پتروشيمي ايلام براي انجام تعهدات قراردادي و قانوني به شکايت، اولتيماتوم و ضرب‌العجل بدهکار نيست.

"علي مهديخاني" مدير کل بازرسي استان ايلام در ارتباط با اين پروژه گفت: پتروشيمي ايلام از ابتدا به دلايل مختلفي از جمله مشکلات ساختاري در بدو امر گرفتار مشکلات عديده‌اي شد و سرانجام سهل‌انگاري مراجع مختلف در گذر زمان بر عملکرد پتروشيمي ايلام، باعث اختلاس در اين پروژه صنعتي استان شد و پرونده آن همچنان مفتوح است.

مديرکل سازمان بازرسي ايلام با اشاره به اينکه سال گذشته سازمان بازرسي بر حسب وظيفه ذاتي خود و احساس تکليف، از پتروشيمي ايلام بازرسي به‌عمل آورد که تخلفات گسترده مالي در اين مجتمع براي بازرسان محرز شد و پرونده‌ آن جهت سير مراحل قانوني به مراجع ذيصلاح ارجاع داده شد، اظهار داشت: در حال حاضر در دادسراي عمومي و انقلاب تهران، پرونده اين اختلاس در دست رسيدگي است و در بخشي از آن منجر به صدور کيفر خواست شده و در دادگاه عمومي تهران در حال رسيدگي است.

"احمد شوهاني" نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي، نيز با بيان اينکه بر اساس مدارک و مستندات موجود، علي رغم اعلام قبلي، مبلغ واقعي اختلاس در پتروشيمي ايلام 440 ميليارد تومان است، افزود: متأسفانه دست‌هايي در کار است که ميزان اين اختلاس را کاهش دهند و اختلاس‌گران‌ واقعي را از دست قانون برهانند.

وي با اشاره به اينکه قوه قضاييه بايستي با قاطعيت به اين پرونده ورود پيدا کند، اظهار داشت: علي رغم بزه آشکار اختلاس‌گران در اين پرونده، متخلفين همچنان آزادند و پيگيري اين پرونده بعهده سازمان بازرسي کل کشور قرار گرفته و لازم است که هر چه سريعتر مطالبات مردم استان ايلام در رسيدگي به اين پرونده مدنظر قرار گيرد.

پس از اين قضايا اين مساله را از "مصطفي پورمحمدي" رئيس سازمان بازرسي کل کشور جويا شديم که پورمحمدي در خصوص وضعيت سلطان پتروشيمي ايران که اخيرا از سوي دستگاه نظارتي بازداشت شده است بيان داشت: اين پرونده در حال بررسي است، بازجويي و بازپرسي در حال انجام بوده که الان قابل ذکر نيست.

وي افزود: برخورد با اين پرونده قوي نبوده اما اخيرا فرد مورد نظر از سوي دستگاه نظارتي بازداشت شده و با وجود پرونده‌هاي قبلي و پرونده‌هاي جديدي که مطرح شده دستگاه قضا به طور جدي، اين پرونده را مورد رسيدگي قرار داده است.

چه بسا که اين پرونده به گفته نماينده ايلام، هم‌رديف با فساد بزرگ مالي 3000 ميلياردي بوده و قطعا دستگاه قضا با مسببان آن برخورد خواهد کرد اما چه پسنديده‌ بود قبل از بروز اتفاق جلوي آن گرفته مي‌شد تا شاهد اينگونه فسادها و اختلاس‌ها در کشور نباشيم.

2767 نمایش

نظر دادن