تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 بهمن 1393 ساعت 17:21

کشف نخستین نمونه از مرگ در هنگام زایمان مربوط به ماقبل تاریخ +تصویر

باستان‌شناسان در سیبری به کشف جدیدی دست یافتند؛ آنها فسیلی مربوط به انسان ماقبل تاریخی کشف کرده‌اند که در واقع نخستین نمونه کشف شده از مرگ مادری مربوط به ماقبل تاریخ است که در هنگام زایمان جان باخته است.

به گزارش آنا به نقل از LiveScience، باستان‌شناسان در سیبری قبر متعلق به مادر و فرزندان دو قلویش را یافته‌اند که مادر به دلیل زایمان مشکل از دست رفته است. این اجساد متعلق به 7700 سال پیش است.

محققان می‌گویند که این کشف، قدیمی‌ترین شواهد برای تایید دوقلوها در تاریخ و یکی از نخستین نمونه‌های مرگ در هنگام زایمان به شمار می‌رود.

این قبر در سال 1997 در یک گورستان ماقبل تاریخ در ایرکوتسک، شهری در روسیه نزدیک به دریاچه بایکال، قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه آب شیرین در جهان کشف شد. این گورستان لوکومتیو نام دارد زیرا در سال 1897 در پی حفاری زمین برای ایجاد راه‌آهن ترانس- سیبری کشف شده است.

از آنجاکه بخش‌هایی از این گورستان به دلیل توسعه شهری پوشیده شده، هنوز به طور کامل مورد کاوش باستان‌شناسان قرار نگرفته است. تاکنون 101 جسد در این گورستان کشف شده که مربوط به «انسان عصر شکار» بودند و 7000 تا 8000 سال قدمت داشتند.

یافتن یکی از انسان‌های عصر شکار که مرده‌های خود را رسما در گورستان خاک کرده باشند، بسیار نادر است البته باستان‌شناسان نمونه‌هایی از مرده‌های خاک شده در گورستان را در بخش‌هایی از آسیای شمال شرقی کشف کرده‌اند.

آنجلا لیورز، باستان‌شناس دانشگاه کانادا که روی انسان عصر شکار در پروژه باستان‌شناسی بایکال- هوکایدو کار می‌کند، در سال 2012 تصمیم گرفت که دوباره از استخوان‌های اجساد کشف شده در شهر لوکوموتیو دیدن کند. این استخوان‌ها در دانشگاه ایرکوتسک نگهداری می‌شوند.

او درابتدا تصور می‌کرد که شواهد مربوط به مرگ مادر و یک جنین در زمان زایمان است اما با بررسی استخوان‌های مربوط به نوزادان دریافت که همه قطعات استخوان نوزاد، دو تا دو تاست.

او می‌گوید :«ابتدا تصور میکردم که تنها یک مادر و نوزاد هستند اما با مشاهده استخوان‌های نوزاد ، ظرف 5 دقیقه به همکارانم گفتم خدای من اینها دو قلو هستند!»

به گفته لیورز، این مادر 20 تا 25 سال سن داشته و زایمان بسیار سختی داشته و اگر هم‌اکنون زنده بود، تنها راه نجات او عمل سزارین برای درآوردن بچه‌هایش بود.

لیورز می‌گوید: «وضعیت و حالت بدنی یکی از نوزادان به گونه‌ای است که سرش به پایین قرار گرفته و به نظر می‌رسد که در زمان مرگ هنوز در رحم مادر بوده است. اما نوزداد دیگر در وضعیتی است که ظاهرا به دنیا آمده وازرحم خارج شده بوده است».

وی معتقد است که احتمالا یکی از نوزادان در رحم به دام افتاده کرده و یا به وسیله نوزاد دیگر گیر کرده است و این وضعیت منجر به خفگی و مرگ نوزاد در رحم مادر شده است.

2669 نمایش

نظر دادن