تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 ارديبهشت 1392 ساعت 07:01

سيگار کشيدن خانم‌ها را زشت ميکند؟/1+5 راهکار براي ترک سيگار در خانم‌ها

«سيگار کشيدن ممنوع»،‌ «لطفا سيگار نکشيد» و... حتما بارها اين جملات را خوانده و شنيده‌ايد، اگر شما هم از دسته زنان و دختران جواني هستيد که هشدارها را جدي نمي‌گيريد و راحت سيگارشان را روشن مي‌کنند، لطفا اين مطلب را با دقت تا انتها بخوانيد.

 

ايسنا: «سيگار کشيدن ممنوع»،‌ «لطفا سيگار نکشيد»، «سيگار کشيدن ضرر دارد» و... حتما بارها اين جملات را خوانده و شنيده‌ايد، آن تصاوير ترسناک روي پاکت‌‌هاي سيگار را هم حتما بارها و بارها ديده‌ايد اما شايد خيلي راحت سيگار را روشن کنيد و به هيچ کدام از ديده‌ها و شنيده‌ها وقعي ننهيد.
 
آمار نشان مي‌دهد که ميزان سيگار کشيدن زنان در ايران در حال افزايش است و اين مسئله به خصوص در مورد دختران و زنان جوان جدي است. اگر شما هم از دسته زنان و دختران جواني هستيد که هشدارها را جدي نمي‌گيريد و راحت سيگارشان را روشن مي‌کنند، لطفا اين مطلب را با دقت تا انتها بخوانيد.
 
کل بدن تان در خطر است
 
اگر مي‌خواهيد زودتر از دوستان‌تان پير نشويد...
 
سيگار کشيدن به شيوه‌هاي مختلف، به راه‌هايي خيلي بيشتر از آنچه فکرش را بکنيد، روي بدن شما تاثير مي‌گذارد. متاسفانه اکثريت زنان سيگاري، سيگار کشيدن را از سن پايين شروع مي‌کنند و آن را خطري براي سلامت خود مي‌دانند زيرا احساس مي‌کنند بدن سالمي دارند و هيچ خطري آنها را تهديد نمي‌کند. زماني هم که آثار سوء و زيانبار سيگار کشيدن در آنها آشکار مي‌شود آنقدر به سيگار عادت کرده‌اند که ديگر نمي‌توانند به کنار گذاشتن آن فکر کنند. سيگار کشيدن روي بسياري از ارگان‌هاي بدن تاثير مي‌گذارد و سلامت آنها را به خطر مي‌اندازد، اما در مورد زنان يک مسئله مهم ديگر وجود دارد و آن هم اينکه سيگار کشيدن باعث ايجاد تغييراتي در بدن مي‌شود که نتيجه همه آنها «پيري زودرس» است. شما در اين مطلب مي‌توانيد مکانيسم‌هاي پيرکننده سيگار در قسمت‌هاي مختلف بدن را بيابيد.
 
اگر مي‌خواهيد ظاهرتان حفظ شود
 
پوست بي‌حالت، شل و کدر
 
همان‌طور که قبلا ذکر شد مواد شيميايي موجود در سيگار مولکول‌هاي کلاژن را مي‌شکنند و اين باعث کاهش خاصيت کشساني پوست مي‌شود. در ضمن تاثيرات سيگار روي عروق خوني سطحي باعث مي‌شود که پوست حالتي شل پيدا کند و موجب زشت شدن حالت پوست‌شود. ديده شده که شلي عضلات و بافت سينه در زنان سيگاري زودتر از زنان غيرسيگاري شروع مي‌شود. در کل پوست افراد سيگاري دچار شلي و آويزاني مي‌شود که قطعا مطلوب هيچ خانمي نيست.
 
ديگران را فراري مي‌دهيد؟
 
بوي بد دهان
 
سيگاري‌ها بوي دهان خاصي دارند که به بوي دهان سيگاري‌ها مشهور است. جدا از اينکه سيگار روي بوي بدن انسان‌ها و تعريق آنها تاثير مي‌گذارد و بوي خاصي ايجاد مي‌کند، بوي دهان افراد سيگاري هم بوي خاصي دارد که خوشايند سايرين نيست.
 
زيبايي لبخندتان را حفظ کنيد
 
دندان‌ها زشت
 
ديگر اين را همه مي‌دانند که دندان‌هاي افراد سيگاري خيلي زود زردرنگ و زشت مي‌شوند، اما اين تنها تاثير سيگار روي دندان‌ها نيست؛ سيگار باعث آسيب رساندن به ميناي دندان مي‌شود و اينگونه باعث آسيب به دندان‌ها و افزايش احتمال پوسيدگي آنها مي‌شود. در ضمن مواد شيميايي موجود در سيگار باعث آسيب ديدن لثه‌ها و در نتيجه شل شدن دندان‌ها و کج شدن آنها و افزايش احتمال افتادن آنها مي‌شود.
 
صورت سيگاري‌ها پرچين و چروک مي‌شود
 
چهره‌اي پر از خط!
 
گروهي از چين و چروک‌ها نتيجه سيگار کشيدن هستند. نيکوتين موجود در سيگار باعث باريک شدن عروق خوني مي‌شود و اينگونه اکسيژن کمتري به پوست مي‌رسد. افراد سيگاري خيلي زودتر از افراد همسن و سال خود که سيگار نمي‌‌کشند شاهد ظهور چين و چروک در پوست مي‌شوند.
 
از دست دادن بافت‌هاي اطراف دهان
 
لب‌هاي زشت
 
خب طبيعي است که برخي از شايع‌ترين عوارض سيگار روي لب‌ها باشد، جدا از چين و چروک‌ها روي اطراف دهان که به هر حال لب‌ها را هم درگير مي‌کند و رسوب رنگدانه‌ها را روي لب، مواد سمي مضر در سيگار باعث مي‌شود تا حالت الاستيستي (کشساني) پوست لب‌ها را کاهش يابد و اينگونه لب‌ها حالت چروکيده و غيرطبيعي پيدا کنند.
 
رنگ رخسار...
 
پوست رنگ‌پريده
 
سيگار حاوي مواد مضر سمي است که به شيوه‌‌هاي مختلف به پوست ضرر مي‌رسانند. يکي از آنها اين است که اين مواد شيميايي در خون به سلول‌ها مي‌چسبند و ميزان اکسيژن و مواد مقوي و تغذيه‌اي داخل خون را کاهش مي‌دهند. اين مواد شيميايي به مولکو‌ل‌هاي داخلي سلول مي‌چسبند و باعث مي‌شوند اين سلول‌ها عملکرد خوبي نداشته باشند و در نتيجه خون و مواد مغذي کافي به سلول‌هاي پوست نرسد و پوست حالت رنگ‌پريده يا کبود و بيمارگونه پيدا کند.
 
وقتي گوش‌تان سنگين مي‌شود
 
کم شدن شنوايي
 
کم شدن شنوايي و به اصطلاح «پيرگوشي» يکي از عوارض بالا رفتن سن است اما افراد سيگاري ممکن است کاهش قدرت شنوايي را در سنين خيلي پايين‌تر تجربه کنند. در تحقيقي که در انگلستان روي 2500زن سيگاري انجام شد، مشخص شد که کاهش قدرت شنوايي در زنان سيگاري حدود 10 سال زودتر از زنان غيرسيگاري شروع مي‌شود و در مواردي حتي زنان 40ساله که بيش از دو دهه سيگار مي‌کشند دچار اين مشکل شده بودند.
 
ردپاي نامناسب
 
هاله‌هاي سياه زيرچشم
 
سيگار حاوي مواد شيميايي است که باعث تيره شدن پوست زير چشم مي‌شود، در ضمن حالت خاص سيگار کشيدن باعث مي‌شود هر بار با پک زدن سيگار چين و چروکي در صورت ايجاد شود که در گذر زمان اين چين و چروک‌ها در ناحيه زير چشم مشهودترمي‌شود و حالت تيره و گودافتاده به چشم‌ها بدهد.

1+5 راهکار براي ترک سيگار در خانم‌ها

1- اولين فکري که به ذهن افراد سيگاري خطور مي‌کند، اين است که چرا بايد سيگار را ترک کنم؟ دلايل شما براي ترک سيگار نقش مهمي را در ادامه روند ترک برعهده دارد. بدانيد که با ترک سيگار عوارض منفي آن به‌تدريج از شما فاصله خواهد گرفت.
2- پيش از ترک کامل سيگار، سعي کنيد مکان‌هايي را به‌عنوان مکان‌هاي ممنوعه براي استعمال سيگار قلمداد کنيد و در اين مکان‌ها مثلا منزل، محل کار يا اماکن عمومي، به هيچ عنوان سيگار نکشيد.
3- براي ترک سيگار بايد ايجاد انگيزه کرد. انگيزه يعني تلاش براي رسيدن فرد سيگاري به اينکه خود بخواهد نه ديگران. به عبارت ديگر اطرافيان تنها مي‌توانند در ايجاد انگيزه، کمک‌کننده باشند و اين خود فرد است که بايد انگيزه را در خود ايجاد کند. فهرستي از معايب و فوايد سيگار را تهيه کنيد. آن را منصفانه بخوانيد. باتوجه به تمامي جزئيات، اگر تمايل به ترک پيدا کرديد، آن را عقب نيندازيد و حتما شروع کنيد.
۴- زمان و نوع کاري را که با آن سيگار مي‌کشيد، مشخص کنيد و به دلايل سيگار کشيدن خود در آن زمان‌ها و احساسي که بعد از مصرف سيگار داشته‌ايد، فکر کنيد. در پايان هر روز، الگوي سيگار کشيدن خود را مرور کرده، ببينيد چه چيزي شما را وادار به سيگار کشيدن مي‌کند؟ کار سخت؟ عصبانيت؟ کسالت؟ بعد از شناخت آن، روش‌هاي ديگري را براي روبه‌رو شدن با احساسات و شرايط خود جست‌وجو کنيد.
5- در ترک سيگار، از دوستان خود ياري بطلبيد. درست مانند هنگامي که کار يا مشکلي داريد و از دوستان خود کمک مي‌خواهيد، در اين زمينه هم از دوستان خود طلب ياري کنيد زيرا وقتي بار مسئوليت کاري را با دوستان تقسيم مي‌کنيد، راحت‌تر مشکل حل مي‌شود.
6- ترک سيگار را نبايد ساده پنداشت. برعکس تصور عام که بر اين عقيده‌اند با مشکل دانستن يک کار، تمايل فرد به انجام آن کار کمتر مي‌شود و از ترس سختي آن کار، تن به آن نمي‌دهد، بايد گفت که اگر اطرافيان فرد و خود فرد اين کار را بزرگ بدانند، هم با آمادگي بيشتري پيش مي‌روند و هم براي انجام کار بزرگ‌تر تشويق شده و از اعتمادبه‌نفس فزاينده‌اي برخوردار مي‌شوند.

 

2909 نمایش

نظر دادن