آسیاتک

 
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 آبان 1395 ساعت 08:10

اگر استخوان‌هایتان را دوست دارید، ماست نخورید!

ماست یکی از انواع لبنیات است که از تخمیر شیر توسط نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس حاصل می‌شود. از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود؛ اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو تهیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت آخرین نیوز، ماست یکی از انواع لبنیات است که از تخمیر شیر توسط نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس حاصل می‌شود. از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود؛ اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو تهیه می‌کنند.

شاید شما هم شنیده باشید که برای جلوگیری از پوکی استخوان تا می توانید ماست بخورید. اما آیا مصرف ماست برای استخوان ها مفید است؟

علم امروز در مورد ماست چه می گوید؟

مصرف کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کلسیم در تمامی سنین در حجم و استحکام استخوان نقش اساسی دارد و ویتامین D جذب کلسیم را بالا می‌برد. برای دارا بودن استخوان‌های محکم روزانه 800 تا 1000 میلی‌گرم کلسیم لازم است که سه لیوان ماست آن را تأمین می‌کند. امروزه بسیاری از انواع ماست‌ها با ویتامین D غنی شده است، روزانهIU 400 ویتامین D برای جذب کلسیم لازم می‌باشد.

علم امروز می گوید ماست برای استخوان مفید است، البته علم امروزی تفکیکی بین ماست پاستوریزه و ماست محلی (تولید شده از شیر تازه و بدون مواد نگهدارنده) قائل نشده است و منظورش بیشتر مصرف ماست های پاستوریزه ای که در همه سوپرمارکت ها به وفور یافت می شود.

فواید ماست از نظر علم امروزی:

1- پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز)

2- کاهش خطر فشارخون بالا

3- بهبود سیستم گوارش

4- کاهش عفونت دستگاه تناسلی در زنان

5- ایجاد احساس سیری و کاهش وزن بدن

6- درمان مشکلات روحی با مصرف ماست

نظر طب قرآنی و اسلامی در این مورد چیست؟

امروزه خوردن ماست در کنار غذا برای خیلی ها یک عادت شده است. ولی باید دانست که طبع ماست سرد و تر بوده و اسید لاکتیک زیاد تولید میکند. ماستی که چکیده نباشد در آب آن سردی زیاد است.

در واقع طب اسلامی بر اساس حدیث و روایتی که در ادامه آمده به این موضوع اشاره دارد که از آنجایی که طبع ماست "سر و تر" بوده مصرف بیش از حد آن مفید نیست.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ما سردی (اسید) را به گرمی (باز) و گرمی را به سردی و تری را با خشکی و خشکی را با تری درمان می‌کنیم و کار را یکسره به خدا واگذار می‌کنیم».

طب اسلامی مصرف در حد اعتدال ماست چکیده محلی (تولید شده از شیر تازه) را نفی نمی کند اما خوردن ماست پاستوریزه را کلاً مضر می داند.

 

مضرات مصرف زیاد ماست پاستوریزه و چکیده نشده از نظر طب اسلامی و سنتی:

۱-پوکی استخوان و سائیدگی استخوان

۲- شب ادراری بچه ها

۳- یبوست

۴- ناراحتی اعصاب و روان

۵- صرع (برای کسانی که طبع سرد دارند)

۶- عرق کردن زیاد

۷- آلرژی

۸- عرق کردن زیاد (کف دست – زیر بغل – کف پا)

۹- ارترز

۱۰- رماتیسم

۱۱- سیستم ایمنی بدن را کم می کند خار استخوانی در پاشنه پا یا در استخوان دنبالچه ایجاد می کند و نمی تواند روی صندلی بنشیند

30742 نمایش

دیدگاه‌ها  

+26 #1 betoche 1394-09-01 22:23
جمع کنید این بساط طب اسلامیتون را، دیگه شورشو در آوردید. اسلام مگه می دونه ماست پاستوریزه چیه ؟!
نقل قول کردن
+23 #2 mahsa 1394-09-04 09:51
اقا این مطالب چقدر صحت داره اخه طب اسلامی !!!! تا دیروز خوب بود امروز بد اون هم با این همه مضرات؟!!!
نقل قول کردن
+16 #3 سرویس سلامت آخرین نیوز 1394-09-04 15:21
با سلام خدمت mahsa

طبع ماست پاستوریزه که امروزه در سوپرمارکت ها وجود دارد بسیار سرد و تر است و از آنجایی که طبع استخوان نیز سرد و تر است، لذا خوردن این نوع ماست ها برای استخوان مشکل ساز می شود، مخصوصاً برای افرادی که طبع خودشان نیز سرد است.

4 نکته مهم:

1. تا جایی که می توانید از ماست چکیده تازه + پونه یا نعناع استفاده کنید.

2. ماست باعث فساد میوه و گوشت می شود لذا همراه غذاهایی که گوشت دارند، ماست نخورید.

3. خوردن ماست به همراه ماهی در شب های زمستان بسیار خطرناک است (خصوصاً برای افراد با طبع سرد) و ممکن است فرد در خواب به اغماء برود.

4. یامَن اِسمُهُ دَوا وَ ذِکرُهُ شَفاء

موفق باشید.
نقل قول کردن
-4 #4 مهدی 1394-09-08 09:32
آخرین نیوز واقعا شعورتون در همین حده!!!!????
نقل قول کردن
+4 #5 محمد 1394-09-13 19:41
نیوزه ! مطب دکتر که نیست .
نقل قول کردن
+2 #6 علی 1394-09-23 09:48
با کدوم ماست بندی دعوات شده ؟؟؟؟ ;-) ;-)
نقل قول کردن
-2 #7 علی 1394-09-25 10:28
برو این مطلب را بخون
shafaf.ir/.../...
نقل قول کردن
-1 #8 سرویس سلامت آخرین نیوز 1394-09-28 08:00
خوانندگان عزیز توجه داشته باشند تمام مطالبی که درمورد طبع سردوتری ماست پاستوریزه و غیر چکیده گفته می شود بر گرفته از توصیه های گرانبهای بزرگان طب ایرانی و اسلامی به خصوص حکیم ابوعلی سینا می باشد.
آیا در طبع سردوتر بودن ماست شکی وجود دارد؟!
مگر طبق علم ابوعلی سینا طبع استخوان سردوتر نیست؟
پس ماست و استخوان دشمن هم هستند.
در ضمن توجه داشته باشید در زمانی که علم به قدری پیشرفت کرده که می تواند با دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته تمام داخل بدن را ببیند و همچنین می تواند مولوکول و اتم تمام مواد و گیاهان دارویی و غیره را واکاوی بکند، چه نیازی به کتاب های ابوعلی سینا دارد که امروزه بسیاری از بیانات علمی آن بزرگوار در بهترین دانشگاه های اروپایی تدریس می شود.
آیا بهتر نیست ما ایرانی ها نیز به هویت خود برگردیم؟
علمی که سینه به سینه از طریق پدر به پسر و مادر به دختر از قدیم آمده به یکباره بعد از بوجودآمدن وسایل ارتباط جمعی، اینترنت و غیره فراموش شد؟!
در آینده نردیک مطلب کاملتری برای روشن شدن این موضوع منتشر می کنیم.
با تشکر از صبوری شما
نقل قول کردن
+4 #9 علی 1394-09-30 09:46
متاسفم برای کسانی که به هر بهانه ای می خواهند عدم درک و فهم خودشان را با توهین و بدگویی جبران کنند الان علم جدید هم می گوید ماست را چکیده کنید و مصرف نمائید به امثال شما ها راهنمایی هم نیامده
به کسی گفتند راه نرو و چیزی بخور که عقلت کم می شود گفت عقل چیست گفتند تو بخور حالا باید به اینان گفت که شما ماستتان را بخورید و کاری به استخوان هم نداشته باشد
نقل قول کردن
-7 #10 mohammad 1394-10-01 07:51
به نقل از betoche:
جمع کنید این بساط طب اسلامیتون را، دیگه شورشو در آوردید. اسلام مگه می دونه ماست پاستوریزه چیه ؟!

انقدر احمقی که نمیفهمی اسلام زاه و روش درست زندگی در تمام موارد هست و خالق تو مطمئنا تمام نیازهارو تو این دین گنجونده
نقل قول کردن
-11 #11 محمد 1394-10-01 16:43
این افرادی که از هرچی اسم اسلام هست بدشون میاد بهتر قهوه ای که در غرب از مدفوع فیل در میارن و گرونترین قهوه است بخورن شاید حالشون جا بیاد."فی قلوبهم مرضا"
نقل قول کردن
+4 #12 امید 1395-08-02 06:56
مطالب یاد شده در خصوص ماست پاستوریزه تقریبا درسته به علاوه که ماستهای پاتوریزه فعلی به دلیل استفاده بیش از حد از مواد نگهدارنده در آنها که الکترو نگاتیو آنها از کلسیم بالاتر است از جذب کلسیم و رسوب آن در استخوانها ممانعت می کند بهتر است به جای بدگویی به هم و آیین و فکر هم فکری به حال این بی ثباتی و عدم نظارت کارخانجات لبنی کرد که هر چه می خواهند می کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه