تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 خرداد 1394 ساعت 12:30

توضیحات مرضیه افخم درباره پیگیری موضوع مسمومیت زائران عربستانی/ ۱۳ ایرانی از زندان تحریم‌ها آزاد شدند

سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرد طی ماه های گذشته ۱۳ نفر از ایرانیانی که به بهانه های واهی مربوط به تحریم ها در کشورهای دیگر زندانی شده بودند، آزاد شدند.    

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود، در حضور خبرنگاران تصریح کرد: موضوع ایرانیانی که در موضوع تحریم ها در خارج از کشور زندانی شده اند در حال پیگیری است و تا ماه گذشته 13 نفر در کشورهای مختلف آزاد شده اند.

وی تاکید کرد: این موضوع بطور جدی پیگیری می شود تا ایرانیانی که با ادعاهای واهی زندانی شده اند آزاد شوند. بحث تحریم ها، بحثی ضد انسانی، نامشروع و غیرقانونی است و دستگیری این افراد هم تابعی از یک موضوع غیر مشروع و غیر قانونی بوده و امیدواریم با ادامه پیگیری ها همه این افراد آزاد شوند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه نشست خبری خود، درباره موضوع pmd یا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات گفت: موضوع جدیدی نیست و از شروع مذاکرات همزمان با سایر مباحث بحث pmd یا ابعاد نظامی هم مطرح بوده و اراده طرف‌ها این است که مباحث تمام شود و 12 تا 13 سال است که به آن پرداخته می‌شود.
افخم افزود: در اینکه باید زمانبندی باشد تا موضوع بسته شود هم به آن اشاره دارند لذا موضوع pmd هم در این چارچوب است و هم تیم کارشناسی و هم معاونان تلاش دارند راه حل پیدا کنند، و نقش آژانس هم دیده خواهد شد.

افخم درباره برگزاری نشست صلح یمن در ژنو و رایزنی های ایران با عربستان گفت: در بحث یمن متأسفانه ابعاد تجاوز عربستان و ائتلاف روز به روز در حال گسترش است و خرابی و نابودی و تلفات انسانی بسیار زیاد است. ما
از نهادهای مسئول در خواست کردیم به امدادرسانی و کمک رسانی غذایی و سوخت کمک کنند اما عربستان کارشکنی می کند و نهاد مسئول بین المللی هم به این اقدامات عربستان معترض است.

وی افزود: امید داریم موضوع یمن در چارچوب گفتگوهای سیاسی حرکت کند و سازمان ملل متحد هم در ژنو در حال کار است و ما از ابتدا از گفتگوهای یمنی حمایت کردیم و در این گفتگوها از کشور خارجی دعوت نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم این گفتگوها با حضور یمنی ها برگزار و قدمی برای حل بحران یمن برداشته شود. هفته آینده قرار است مذاکرات انجام شود باید دید شرایط چگونه خواهد بود و ایران هم آماده کمک به فرایند است.

افخم درباره برخورد ناشایست عربستان در میزبانی از فوتبالیست های ایرانی گفت: نماینده های ما در جده هم اقدماتی انجام داده و موضوع را با نهادهای مسئول مطرح کرده‌اند و نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم در آینده مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: کار پسندیده ای نبود و صحنه ورزشی نباید درگیر مسائل سیاسی شود و ورزشکاران باید بتوانند کار زیبای ورزشی و انسانی خود را به نمایش بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات اخیر مقامات امریکایی درباره تعیین شرایط جدید برای توافق نهایی با ایران، اظهار کرد: یکی از موانع مذاکرات همین زیاده خواهی هاست. در بیانیه لوزان چارچوب ها مشخص شده و اینکه بعد از این نشست ها موضوعات جدیدی خارج از آن نکات تفاهم شده، اضافه شود قابل قبول نیست و کمک کننده نیست و مانع تراشی است و تعداد پرانتز ها را بیشتر می کند. پرانتزهایی که طرف ها تلاش می کنند کاهش دهند.

وی افزود: بطور رسمی بنا نداریم که مورد به مورد نکات مطرح شده و جزئی در مذاکرات اخیر را بیان کنیم با اینکه مهم و تعیین کننده است. امیدواریم بر اساس چارچوب پیش برود.

افخم درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان، همزمان با انتشار خبرهایی درباره تماس امریکایی ها با انصارالله در مسقط، تصریح کرد: سفر وزیر امور خارجه به عمان درباره مسائل منطقه است. موضوعات کشورهای منطقه به ما هم ربط دارد و طبیعی است که این رایزنی ها بین کشورهای همسایه صورت گیرد.

وی افزود: ارتباط و نقش ایران به عنوان یکی از کشورهای منطقه در کمک به یافتن راه حل و فروکش کردن بحران ها بدیهی است و مشورت ها نیز در همین چارچوب بوده. در موضوع مذاکرات امریکا با انصار الله، ایران شرکت نداشته و مرتبط هم نبوده است.

افخم اضافه کرد: اینکه انصارالله یمن بر اساس راهبرد و منافعش تماس هایی با کشورهای دیگر داشته باشد، طبیعی است. آنها یمنی هستند و می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. در این موضوع، ما نه مرتبط بودیم و نه حضور داشتیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درپاسخ به سوالی درباره افزایش کمک ها به تروریست ها در سوریه و احتمال اجرای توافقنامه امنیتی ایران با سوریه، تصریح کرد: درباره بحران سوریه یکی از اشتباهات بزرگ بحث آموزش نظامی معارضین بود که این راهبرد اشتباه آثار ناگواری در منطقه داشت و جز به گسترش تروریسم نیانجامید. یکی از علل گسترش فعالیت تروریست ها در منطقه، همین موضوع آموزش آنها بوده که متاسفانه هنوز ادامه دارد.

وی افزود: ما همواره تاکید کرده ایم که دخالت خارجی در سوریه مانع از یافتن راه حل و توجه به حقوق مردم سوریه شده است. ایران دارای مناسبات راهبردی با سوریه است و تاکنون نیز راهکار سیاسی را دنبال کرده ایم و امیدواریم راهکار سیاسی تعیین کننده شرایط در این کشور باشد و به خواست مردم سوریه توجه شود و گروه هایی که در کشتار مردم و تروریستی دست نداشتند هم نقش خود را ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: مردم سوریه و ارتش این کشور در حال مقاومت هستند، اما برخی ها برای تحریف مقاومت و موفقیت های ارتش سوریه، فرافکنی می کنند و از جمله، حضور نظامی کشورهای دوست سوریه را مطرح می کنند. این ها فرافکنی است و مردم سوریه خودشان توانایی دارند و خواهند داشت که از خود دفاع کنند.

افخم اضافه کرد: ما معتقدیم به حق مردم سوریه درباره تعیین سرنوشت باید توجه شود و طرف ها باید متوجه باشند که راهکارهایی که تروریسم را گسترش داده از این به بعد هم کمک کننده نخواهد بود. کمک های ما به سوریه، انسانی بوده و این بحث هایی که مطرح میکنند، فرافکنی است و برای این است که مسیر سیاسی حل بحران را منحرف کنند. اما باید متوجه باشند که این اقدامات، طی 4 سال نتیجه خوبی نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انفجار در نزدیکی سفارت ایران در یمن، تصریح کرد: در این خصوص تدابیری اندیشیده شده که امنیت دیپلمات ها حفظ شود. همچنین یاداشت اعتراض دادیم و کاردار عربستان هم احضار شد. به شورای امنیت هم نامه دادیم که حریم دیپلماتیک باید رعایت شود و شورای امنیت راهکار لازم برای جلوگیری از تکرار این حوادث را بکار بگیرد. مصونیت اماکن دیپلماتیک بایستی دقیق مورد توجه قرار گیرد.

افخم درباره تصمیم جدید کنگره و دولت امریکا درباره اجرای توافق احتمالی با ایران، اظهار کرد: بحث تصمیمات کنگره، مسائل داخلی امریکاست. چارچوب توافق را همه باید اجرا کنند و اینکه سازوکار آن کشورها چگونه است و راهکارها را چگونه پیدا می کنند مشکل آنهاست. این سنگ اندازی ها و نحوه برخورد دولت امریکا با کنگره مسائل داخلی امریکا است و برای ما نتیجه تعهدات مهم است.

841 نمایش

نظر دادن