تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 خرداد 1394 ساعت 01:45

نتیجه نهایی انتخابات ترکیه/ رویای اردوغان محقق نشد/ «کردها» شگفتی ساز شدند + نمودار

  خبرگزاری های رسمی جهان و آناتولی لحظاتی پیش به نقل از شورای عالی انتخابات پارلمانی ترکیه نتایج شمارش 99 درصد آرا را منتشر کردند که در پی آن تا به این لحظه علاوه بر پیشتازی حدودا 40 درصدی حزب عدالت و توسعه، حزب دموکراتیک خلق های ترکیه توانسته است بیش از 12 درصد آرا را کسب کند.

با وجود اینکه نتایج آرای شمارش شده حکایت از پیشتازی حزب حاکم دارد، گزارش های متفاوتی درباره میران آرای کسب شده توسط احزاب مختلف منتشر می شوند.

خبرگزاری رسمی جهان ترکیه نتایج رسمی شورای عالی انتخابات ترکیه از ٩٩ درصد آراء انتخابات ترکیه را منتشر کرد.

براساس نتایج منتشره در خبرگزاری جهان آرای تفکیک شده احزاب مختلف به شرح زیر است:

(AKP) حزب عدالت و توسعه : 40,8 درصد آراء

(CHP)حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: 25,1 درصد آراء

(MHP) حزب حرکت ملی ترکیه: 16,4 درصد آراء

(HDP)حزب دموکراتیک خلق ها: 12,9 درصد آراء

بدین ترتیب حزب دموکراتیک خلق ها تا این لحظه حدنصاب انتخابات را به دست آورده است.

براساس این نتایج حزب عدالت و توسعه 258 کرسی، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ١٣٢ کرسی، حزب حرکت ملی ٨٢ کرسی و حزب دموکراتیک خلقها ٧٩ کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت.

پیشی گرفتن حزب دموکراتیک خلق ها از حزب حرکت ملی در استانبول

همچنین با شمارش آرای استانبول مشخص شده است که حزب دموکراتیک خلق ها در این شهر آرای بیشتری از حزب حرکت ملی ترکیه به دست آورد.

بر اساس نتایج منتشره در خبرگزاری جهان، پس از شمارش 89 درصد آرای استانبول، حزب دموکراتیک خلق ها از حزب حرکت ملی ترکیه در این شهر پیشی گرفته است.

نتایج 89 درصد آرای استانبول به شرح زیر است:

حزب عدالت و توسعه: 40.73 درصد آراء

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: 25.49 درصد آراء

حزب دموکراتیک خلق ها: 12.20 درصد آراء

حزب حرکت ملی ترکیه: 16.95 درصد آراء را توانسته است کسب کند.

استانبول 18 درصد از کل آرای ترکیه را تشکیل می دهد.همچنین خبرگزاری آناتولی میزان مشارکت مردمی در این انتخابات را ۸۳.۳ درصد اعلام کرده است.

گزارش ها حاکی است که حزب عدالت و توسعه در انتخابات روز یکشنبه باز هم به احتمال زیاد بیشترین کرسی ها را به دست خواهد آورد اما ممکن است به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت به تنهایی دست نیابد.

حزب حاکم عدالت و توسعه سیزده سال است که قدرت را در این کشور در دست دارد.بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این موضوع را اولین شکست حزب حاکم در عرصه سیاسی ترکیه قلمداد می کنند که بیش از یک دهه قدرت را در این کشور در دست داشته است.

همچنین دولت بعدی ترکیه دولتی ائتلافی خواهد بود که در صورت عدم توافق احزاب برای تشکیل دولت دولت ائتلافی این کشور شاهد انتخابات زود هنگام دیگری خواهد بود. (آنا)

3273 نمایش

نظر دادن