تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 فروردين 1394 ساعت 12:49

آخرين خبرها از لوزان/ نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده ايران و ۱+۵ آغاز شد

گفتگوهاي ايران و گروه ۱+۵ امروز سه شنبه (31 مارس/11 فروردين) در لوزان سوييس پيگيري مي‌شود. روز گذشته و پس از ورود همه وزراي خارجه به محل مذاکرات، ظريف و وزراي خارجه 5+1 نخستين نشست مشترک را برگزار کردند. امروز نيز قرار است وزيران خارجه نشست مشترک ديگري برگزار کنند.

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي لوزان سوئيس (سه شنبه 11 فروردين) را در زير مشاهده مي نماييد:

 
11:43/ آغاز نشست معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا با حضور صالحي-مونيز
تسنيم/ علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در ادامه ديدارهاي خود با طرف آمريکايي، بار ديگر با ادوارد مونيز، وزير انرژي ايالات متحده نشستي را برگزار کرد.در اين ديدار، سيد عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي معاونان وزير خارجه کشورمان و وندي شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمريکايي نيز حضور داشتند.
 
11:41/ منبع ديپلماتيک: مهمترين مشکل حل نشده در مذاکرات، تحريم‌ها است
فارس/ يک منبع ديپلماتيک حاضر در مذاکرات هسته‌اي لوزان به «ايتارتاس» گفت: «هيچ موفقيت چشمگيري بدست نيامد. مشکل اصلي حل نشده همچنان لغو تحريمها است».
 
10:48/ دومين نشست وزراي خارجه ايران و 5+1 بدون حضور لاوروف
فارس/وزراي خارجه ايران و 1+5 براي دومين بار به گفت‌وگو نشستند در حاليکه به جاي وزير خارجه روسيه معاون وي در جلسه حضور دارد.به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به لوزان، وزراي خارجه ايران و 1+5 براي دومين بار و با حضور فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به گفت‌وگو نشستند.
 
09:50/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: ايران هيچگاه قبول نکرده بود اورانيوم خود را به خارج از کشور بفرستد
باشگاه خبرنگاران/ «ماري هارف» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مي‌گويد که که ايران از موضع قبلي خود در خصوص ارسال اورانيوم به خارج از کشور عدول نکرده زيرا هيچ‌گاه چنين چيزي را قبول نکرده بود.
 
09:47/ سخنگوي سازمان انرژي اتمي: هنوز مشخص نيست که به راه‌حل مي‌رسيم يا نه

باشگاه خبرنگاران/ بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي لحظاتي پيش در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : "مذاکرات از ساعت 08:30 به وقت لوزان (11:00 به وقت تهران) آغاز مي‌شود."وي ادامه داد: "هنوز مشخص نيست که به راه‌حل مي‌رسيم يا نه ، بايد ديد به چه شکل پيش مي‌رود."

 

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي لوزان سوئيس (دوشنبه 10 فروردين):

 
23:48/ کري: امروز پيشرفت اندکي داشتيم اما موضوعات سخت همچنان باقي مانده است
تسنيم/ وزير امور خارجه آمريکا از پيشرفت اندکي در مذاکرات هسته‌اي با ايران در ششمين روز گفت‌وگوهاي هسته‌اي در لوزان سوئيس خبر داد اما تاکيد کرد که همچنان موضوعات سختي باقي مانده است."جان کري" وزير امور خارجه آمريکا خبر داد که امروز [ششمين روز مذاکرات در لوزان سوئيس] پيشرفت اندکي حاصل شده اما همچنان موضوعات سختي باقي مانده است و تا عصر کار خواهيم کرد و همه مفهوم فردا [پايان ضرب الاجل] را مي‌دانند.

22:13/ وزراي خارجه گروه ۱+۵ بدون لاوروف در لوزان ديدار کردند
تسنيم/ در حاليکه سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه، لوزان را به مقصد مسکو ترک کرده است، وزراي خارجه گروه 1+5 براي دومين بار يک نشست داخلي برگزار کردند.از طرف روسيه نيز سرگي ريابکوف،‌ معاون وزير خارجه، در اين نشست حضور داشت.لاوروف اعلام کرده است که در صورت پيشرفت مذاکرات بار ديگر به لوزان باز خواهد گشت.

22:53/ منبع آگاه: ايران بر مواضع اصولي خود در مذاکرات پابرجاست
ايرنا/ يک منبع آگاه نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با بيان اينکه ايران بر مواضع اصولي خود در مذاکرات پابرجاست گفت: فضاسازي هاي غربي در اين زمينه بي اساس است.يک منبع مطلع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اعلام کرد دستاوردهاي قبلي که مورد توافق در مذاکرات با 1+5 و ايران قرار گرفته پابرجا است.وي اضافه کرد: موضوع انجام اقدامات برگشت ناپذير در قبال اقدامات برگشت ناپذير جزء اصول مذاکرات از ابتدا بوده است.

22:35/ وزير خارجه چين: داريم به راه‌حل‌هايي مي‌رسيم
ايسنا/ وزير خارجه چين گفت: اختلافات بين طرف‌هاي مختلف رو به کاهش بوده است و من محتاطانه به امکان توافق خوش‌بين هستم.
وي ابراز اميدواري کرد که مذاکرات به نتيجه برسد اما در عين حال گفت که همه طرف‌ها بايد براي به رسيدن به نتيجه مشارکت کنند.
وزير خارجه چين اظهار کرد: ما به بحث‌هاي خود ادامه مي‌دهيم و در زمان لازم اطلاعات بيشتري به رسانه‌ها خواهيم داد.

22:13/ گزارش الجزيره از مذاکرات لوزان/ لاوروف رفت، اما فابيوس و اشتاينماير ماندند؛ خبري خوش در راه است!
انتخاب/ منابع روسي اعلام کردند علائم موفقيت کاملا مشخص است. وقتي منابع روسي چنين اظهاراتي ايراد مي کنند به اين معناست که اتفاقي در حال روي دادن است.الجزيره گزارش داد: اظهارات مقامات روسيه و باقي ماندن وزراي خارجه آلمان و فرانسه در لوزان اين احتمال را در بردارد که اتفاقي در خصوص برنامه هسته اي ايران در حال وقوع است.

21:58/ معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي: توافق هسته‌اي امضا خواهد شد

فارس/ معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي مي‌گويد به نظر وي، موانع موجود بر سر راه توافق هسته‌اي برطرف شده و ايران و ۱+۵ بالاخره اين توافق را امضا خواهند کرد.داني ايالون اين سخنان را در گفت‌وگو با راديو «جي‌ال‌زد» مطرح کرده است.

21:55/ کاخ سفيد: مذاکره با ايران تا آخرين لحظه ادامه مي‌يابد/ اوباما در برابر کنگره مي‌ايستد
فارس/ سخنگوي کاخ سفيد مي‌گويد ايران در خصوص ارسال اورانيوم به خارج، قول خود را زير پا نگذاشته و مذاکرات تا لحظه آخر ادامه مي‌يابد.به گزارش نشريه پوليتيکو: «اريک شولتز» سخنگوي کاخ سفيد گفته که اخبار موجود در خصوص پاپس کشيدن ايرانيان از توافق‌هاي قبلي در خصوص انتقال اورانيوم، درست نيست.

21:41/ شين‌هوا: مذاکرات از فضاي خوش بينانه ابتداي روز دوشنبه به حالت ابري تغيير کرده است
نسيم/ خبرگزاري شين‌هوا مدعي شد مذاکرات از فضاي خوش بينانه ابتداي روز دوشنبه به حالت ابري تغيير کرده است .اين خبرگزاري چيني به نقل از يک منبع مدعي شد: ممکن است در پايان وزراي خارجه تنها به شکلي از يک توافق که بيشتر شبيه "اعلاميه"، "بيانيه" و يا فقط يک "بيانيه کنفرانس مطبوعاتي" باشد دست پيدا کنند.

21:38/ اشتاين ماير: فقط توافقنامه قابل راستي‌آزمايي را امضا مي‌کنيم
فارس/ «فرانک‌والتر اشتاين ماير» وزير خارجه آلمان گفته که اين کشور فقط توافقنامه‌اي را امضاء مي‌کند که قابل راستي‌آزمايي باشد و توان ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را براي هميشه از بين ببرد.

21:28/ منابع اروپايي: مذاکره‌کنندگان ايران از برداشته‌ شدن يکجاي تحريم‌ها کوتاه نمي‌آيند

فارس/ يک منبع اروپايي به خبرنگار شبکه خبري الميادين گفته تيم مذاکره‌کننده ايراني از بر سر موضع خود مبني بر برداشته‌شدن يکجاي تحريم‌ها، سازش نمي‌کند.اروپايي‌ها و به خصوص آمريکا اصرار دارد که تحريم‌ها و به خصوص تحريم‌هاي شوراي امنيت بايستي در يک روند مرحله به مرحله برداشته شود.
آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از اين اعلام کرده بودند که برداشته شدن تحريم‌هاي ايران بايد به صورت يکجا باشد.

21:20/ تحليل محسن رضايي از پشت صحنه مذاکرات هسته‌اي
هفت صبح/ محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با جمعي از اعضاي شوراي شهر تهران، با اشاره به روند مذاکرات ايران با کشورهاي ۱+۵ گفت: پشت اتاق دربسته مذاکرات دو گروه کاملاً فعال هستند؛ يکي کشورهاي منطقه و ديگري رسانه‌هاي جمعي، در نتيجه دولتمردان ما بايد متوجه اين رايزني‌هاي پشت صحنه باشند و براي خنثي کردن آن‌ها چاره‌اي بيانديشند.

21:12/ نماينده چين در مذاکرات هسته‌اي: تا هر زمان که نياز باشد در لوزان مي‌مانيم
فارس/ «وانگ چون» نماينده چين در مذاکرات هسته‌اي در جمع خبرنگاران گفت:تا هر زمان که نياز باشد در لوزان مي‌مانيم.
وي هيچ اظهار نظري در خصوص روند مذاکرات نکرد.

21:10/ حسين شريعتمداري: خطوط قرمز در توافق احتمالي رعايت نشده است/ هشدار درباره پذيرش "PMD"

فارس/ مديرمسئول روزنامه کيهان با هشدار نسبت به محتواي توافق احتمالي هسته‌اي گفت: بايد از آقاي جان کري پرسيد آيا ملزم کردن ايران به همکاري با آژانس در چارچوب PMD دام جديد و خطرناکي نيست که پيش پاي تيم هسته‌اي کشورمان پهن کرده‌اند؟ حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه کيهان در گفت و گو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به اخبار منتشر شده درباره محتواي توافق هسته اي احتمالي گفت: «اگر چه هنوز گزارش رسمي و قابل استنادي از روند مذاکرات هسته اي لوزان منتشر نشده است ولي برخي اخبار غيررسمي و البته قابل اعتنا از نزديکي ايران و 1+5 به يک توافق حکايت مي کنند. اخبار ياد شده اگر صحت داشته باشد مي توان گفت اين توافق با آنچه مورد نظر جمهوري اسلامي ايران بوده و هست فاصله داشته و در آن خطوط قرمز ترسيم شده، به گونه اي که مورد انتظار بود رعايت نشده است».

21:06/ پايان رايزني 2 ساعته صالحي، مونيز، معاونان و اشميت
فارس/ رايزني دو ساعته رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، وزير انرژي آمريکا، معاونان وزراي خارجه و معاون موگريني در لوزان پايان يافت.

20:58/ ايران هسته اي مدعي شد: جزئيات مذاکرات درباره قطعنامه هاي تحريمي شوراي امنيت
ايران هسته اي/ منابع ايراني مرتبط با مذاکرات مي گويند اگر مسئله لغو فوري قطعنامه هاي تحريمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران مورد توافق قرار نگيرد، احتمال شکست مذاکرات لوزان بسيار جدي است.اطلاعات موجود نشان دهنده اين است که موضوع زمان بندي لغو قطعنامه هاي پيشين شوراي امنيت عليه ايران بدل به مهم ترين نقطه اختلاف در مذاکرات شده است. منابع مرتبط با موضوع مي گويند امريکا تعليق يکباره همه تحريم هاي خارج از شوراي امنيت را پذيرفته ولي در مقابل تعليق قطعنامه هاي شوراي امنيت مقاومت مي کند.از ديد تيم ايراني، اين موضوع داراي اهميت فراواني است که شوراي امنيت سازمان ملل با صدور يک قطعنامه جديد قطعنامه هاي قبلي خود را لغو کند.
ايران معتقد است در اين صورت دو اتفاق رخ خواهد داد:
اول- برنامه هسته اي بويژه غني سازي ايران مشروعيت مي يابد.
دوم- زيرساخت قانوني تحريم هاي يک جانبه نيز برچيده خواهد شد.

20:51/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: بدون انتقال اورانيوم از ايران هم قطعا مي توانيم به توافق برسيم

فارس/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مي‌گويد که که ايران از موضع قبلي خود در خصوص ارسال اورانيوم به خارج از کشور عدول نکرده زيرا هيچ‌گاه چنين چيزي را قبول نکرده بود.

20:41/ عراقچي: از فردا ممکن است به اين نتيجه برسيم که بايد مسير ديگري را طي کرد

تسنيم/ سيد عباس عراقچي‌، عضو ارشد تيم مذاکره کننده در پاسخ به اين پرسش که نشست‌هاي امروز در لوزان‌ چگونه بوده است، گفت: "امروز صبح جلسه وزراي امور خارجه ايران و 1+5 برگزار شد. تمام وزرا تا آخر شب روز گذشته وارد شده بودند و جلسه بسيار مهمي بود و در آن بحث هاي بسيار ريزي صورت گرفت." وي ادامه داد: "اين رويه برخلاف جلسات سابق وزراي امور خارجه ايران و گروه 1+5 بود که معمولا به بحث‌هاي کلي مي‌گذشت. جلسه صبح جلسه کاري بسيار جدي بود." عراقچي تصريح کرد: "موضوعاتي که هنوز براي آنها راه‌حلي پيدا نشده است به شکل جدي مورد بحث قرار گرفت. در اکثر موضوعات راه حل داريم، چند موضوع است که بحث‌ها پيرامون آن بايد ادامه پيدا کند‌؛ نظرات وزرا شنيده و قرار بر اين شد که بحث‌ها در سطح کارشناسي و مديران سياسي ادامه پيدا کند و ماموريت داده شد که کارشناسان فني که بحث‌هاي باقي مانده را ادامه دهند و کارشناسان سياسي و معاونان وزراي امور خارجه بحث‌ها را در سطح سياسي ادامه خواهند داد. پس از اتمام جلسه وزرا در صبح جلسات کارشناسي ادامه پيدا کرد و تا شب هم ادامه پيدا خواهد کرد."

17:08/ وزير خارجه آمريکا در پاسخ به خبرنگار آخرين خبر: مطمئنا تا پايان ماه مارس يک ضرب الاجل تعيين شده است

آخرين خبر/ جان کري وزير خارجه آمريکا در پاسخ به خبرنگار اعزامي آخرين خبر به لوزان سوئيس گفت: سخت مشغول کار هستيم؛ مطمئنا تا پايان ماه مارس (11 فروردين 1394) يک ضرب الاجل تعيين شده است.

16:10/ دومين جلسه وزراي خارجه ايران و گروه ۱+۵ عصر امروز برگزار مي‌شود
تسنيم/ وزراي خارجه ايران و گروه 1+5 (آمريکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسيه و چين) عصر امروز (دوشنبه) بار ديگر گرد هم مي‌آيند.

16:08/ ادعاي نتانياهو: توافق هسته‌اي ايران به اسرائيل و کشورهاي خاورميانه آسيب مي‌زند

تسنيم/ بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، در ادامه موج جديد لفاظي‌ها خود عليه مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که اکنون در لوزان سوئيس در جريان است گفت: "کشورهاي ميانه‌روي منطقه، به رهبري اسرائيل، اولين کشورهايي هستند که از اين توافق تأثير خواهند پذيرفت."

16:03/ جهانگيري: فضاي ظاهري مذاکرات به گونه‌اي است که حتما به توافق مي‌رسيم
ايسنا/ اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور پس از بازديد از پروژه‌هاي کشاورزي و صنعتي شهرستان‌هاي فيروزکوه و دماوند استان تهران در جمع مسوولان وفعالان صنعتي و کشاورزي اين دو شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند با اشاره به نامگذ اري سال 94 با عنوان سال دولت ملت، همدلي و همزباني از سوي مقام معظم رهبري خاطر نشان کرد:‌اين نامگذاري رمز و راز پيشرفت و توسعه يک جامعه، ملت و دولت است.

15:08/ وزير خارجه آلمان احتمال بروز بحران در مذاکرات هسته‌اي را رد نکرد
مهر/ رويترز مدعي شد برخي برخي مقامات حاضر در مذاکرات هسته اي احتمال شکست مذاکرات را رد نکرده اند.

15:00/ کرملين: نشانه‌هاي خوبي از مذاکرات هسته‌اي بيرون آمده است
فارس/ بر اساس خبر منتشر شده رويترز، کاخ کرملين اعلام کرده که نشانه‌هاي خوبي از مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ به بيرون آمده است.

14:35/ العالم: فرانسه به دنبال بازه زماني 15 ساله براي اعتمادسازي ايران است
العالم/ خبرنگار العالم از لوزان گزارش داد که فرانسه به دنبال بازه زماني 15 ساله براي اعتماد سازي در برنامه هسته‌اي ايران است.

14:28/ مشکل امروز با ٥+١ درباره چيست؟
آخرين خبر/ امروز جلسات تعيين کننده در لوزان سوئيس با نشست مشترک ٧ وزير خارجه آغاز شد. با اين حال همه طرف ها از دشواري بي اندازه تصميم گيري در اين جلسات مي گويند. ٢ مشکل مراحل نهايي مذاکرات هسته اي کشورمان با گروه ٥+١ به گونه اي است که ممکن است به بي نتيجه ماندن اين دور از گفت و گوها نيز منتهي شود. کشورهاي ٥+١ در ٢ مورد هنوز اماده تصميم هاي دشوار نشده اند.
 
14:09/ لاوروف لوزان را ترک مي‌کند
ايسنا/ منابع خبري غربي و روسي اعلام کردند که سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه عصر روز دوشنبه لوزان را به مقصد مسکو ترک مي کند.وزير خارجه روسيه يکشنبه شب وارد لوزان شد و با وزيران خارجه چين و ايران ديدار کرد.
 
13:10/ پايان نشست عمومي وزراي خارجه ايران و 1+5
ايرنا/ نشست ايران و 1+5 در صبح دوشنبه پس از يک ساعت و نيم پايان يافت.هنوز هيچ اطلاعي از محتواي مذاکرات و نتايج آن در دست نيست.
 
13:03/ ادعاي الميادين: پيشنهاد رفع تحريم‌هاي ايران طي 4 تا 6 سال آينده در لوزان مطرح شد
فارس/ خبرنگار شبکه الميادين اعلام کرد که غربي‌ها امروز در «لوزان» پيشنهاد کردند که تحريم‌ها از ايران طي 4 تا 6 سال آينده رفع شود.اين شبکه خبري همچنين از انتشار اخباري مبني بر پيشنهاد چين درباره مکانيسم رفع تحريم‌ها از ايران خبر داد.هنوز جزئياتي از اينطرح‌ها در دست نيست.
 
12:55/ خبرگزاري روسي به نقل از يک منبع ايراني: تعداد سانتريفيوژها هنوز قطعي نشده است
فارس/ خبرگزاري روسي اسپوتنيک به نقل از يک منبع ايراني گزارش داد که تعداد دقيق سانتريفيوژهاي مورد نظر در توافق احتمالي هسته‌اي پس از پايان ضرب‌الاجل ماه مارس اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، يک منبع وابسته به هيات مذاکره ايران در گفت‌وگوهاي هسته‌اي تاکيد کرد که تعداد دقيق سانتريفيوژها پس از پايان ضرب‌الاجل ماه مارس اعلام خواهد شد.
 
12:03/ نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 آغاز شد
ايرنا/ نشست ايران و 1+5 که عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران آن را ' تعيين کننده' ارزيابي کرد، دقايقي پيش با حضور ويران خارجه هفت کشور در هتل بوريواژ آغاز شد.انتظار مي رود توافقي که در اين جلسه حاصل مي شود در مقر سازمان ملل در ژنو به ثبت برسد.
 
11:50/ کريستين ساينس مانيتور: موانع زياد است، اما توافق منعقد خواهد شد
انتخاب/ روز سه شنبه ضرب الاجل مذاکرات هسته اي براي دستيابي به توافق اوليه فرار مي رسد. هدف اين توافق، هموار کردن مسير براي دور جديد مذاکرات در جهت دستيابي به يک توافق جامع است.
روزنامه آمريکايي کريستين ساينس مانيتور در تحليلي نوشت:‌ با وجود موانع فراوان به نظر مي رسد مذاکرات ايران موفقيت آميز باشد.

11:41/ رييس کنگره آمريکا: در صورت عدم دستيابي به توافق، تحريم‌هاي جديد عليه ايران به زودي وضع مي‌شود
ايسنا/ به گزارش خبرگزاري سي‌ان‌ان ، جان‌بوئنر رييس کنگره آمريکا اعلام کرد که اگر باراک اوباما رييس جمهور آمريکا قادر نباشد که بتواند توافقي با ايران انجام دهد، کنگره سريعا تحريم‌هاي جديد عليه ايران را وضع خواهد کرد .
 
11:07/ ادعاي نيويورک تايمز: ايران از يک عنصر کليدي توافق هسته اي احتمالي عقب نشست
واحد مرکزي خبر/ اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در گزارشي به قلم ديويد ئي سانگر و مايکل آر گوردون از لوزان سوئيس نوشت:در حالي که از مهلت مذاکرات فقط دو روز باقي است،‌ مقامات ايراني روز يکشنبه از يک عنصر حياتي توافق هسته اي پيشنهادي عقب نشيني کردند و گفتند ديگر تمايلي براي خارج کردن سوخت هسته اي خود به خارج از کشور ندارند. 
 
09:23/ کري: مطمئن نيستم در اين مرحله از مذاکرات بتوان به توافق رسيد
فارس/وزير خارجه آمريکا درباره دستيابي به توافق با ايران در اين مرحله از مذاکرات هسته‌اي ابراز ترديد کرد.«جان کري» وزير خارجه آمريکا به شبکه خبري «ريانووستي» گفت که وي مطمئن نيست که بتوان در اين مرحله با ايران درباره برنامه هسته‌اي به توافق رسيد.
 
09:21/ وزراي خارجه ايران و انگليس ديدار کردند
ايسنا/ در ادامه ديدارهاي دوجانبه وزير خارجه کشورمان در چهارمين روز مذاکرات هسته‌اي با همتايان خود در گروه 1+5، محمدجواد ظريف با همتاي انگليسي خود ديدار کرد.

03:02/در ميزگرد سي‌ان‌ان عنوان شد: توافقنامه هسته‌اي بدون نقص نخواهد بود اما بهتر از جنگ يا تسليحاتي شدن ايران است
واحد مرکزي خبر/ در ميز گرد سي.ان.ان عنوان شد: توافقنامه‌ي فعلي با ايران بدون نقص نيست، اما بهتر از گزينه‌هايي مثل «جنگ با ايران» و يا «ايران مسلح به سلاح هسته‌اي» است.

02:47/نشست وزراي خارجه ايران و ٦ کشور ساعت ١١:٣٠ به وقت تهران برگزار مي‌شود
فارس/ نشست وزراي خارجه ايران و ١+٥ ساعت ٩ صبح به وقت محلي ١١:٣٠ به وقت تهران در لوزان برگزار مي شود.

02:20/هاموند: گفت‌وگوي سختي با ظريف درباره مسائل حل‌نشده داشتيم/ سخت براي توافق کار مي‌کنيم
فارس/ وزير خارجه انگليس مي‌گويد گفت‌‌وگوي سختي با همتاي ايراني خود ردباره مسائل حل‌نشده داشته است.

01:56/ رويترز مدعي شد: ايران احتمالاً مجاز به غني‌سازي در فردو خواهد بود/ موافقت تهران با داشتن کمتر از ۶ هزار سانتريفيوژ
فارس/ اين خبرگزاري انگليسي مدعي شد طرف غربي در حال بررسي طرح مجاز کردن غني‌سازي در سايت «فردو» براي مصارف پزشکي است.

00:58/ وزراي خارجه ايران و انگلستان با يکديگر ديدار کردند
تسنيم/ وزراي خارجه ايران و انگلستان در ادامه تلاش‌ها براي دستيابي به راه‌حل‌هايي به منظور تداوم مذاکرات هسته‌اي با يکديگر ديدار کردند.

00:33/ ريانوستي روسيه: ايران و ۱+۵ مذاکرات را تا سه شنبه ادامه مي دهند
تسنيم/ يک منبع آگاه در هيات ايراني تاکيد کرد که تهران و گروه ۱+۵ شامل مذاکره کنندگان بين المللي امروز يکشنبه به توافق رسيده اند تا مذاکرات بر سر برنامه هسته اي ايران را تا روز سه شنبه ادامه دهند.

00:09/ ايران هسته‌اي مدعي شد: برخي جزئيات توافق نهايي ميان ايران و 5+1
ايران هسته اي/ جمع بندي اخبار واصله از لوزان نشان دهنده آن است که توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 تا روز سه شنبه اعلام خواهد شد.هم اکنون تمامي وزراي خارجه گروه 1+5 تا صبح دوشنبه وارد لوزان خواهند شد و مذاکرات درباره مسائل اساسي تا روز سه شنبه پايان خواهند يافت.منابعي که «ايران هسته اي» با آنها گفت وگو کرده مي گويند اگرچه صدردصد مسائل حل نشده ولي سناريوي عدم توافق منتفي است.وزراي خارجه 1+5 به همراه تيم مذاکره کننده ايران براي امضاي سند نهايي از لوزان به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.منابع ديپلماتيک به «ايران هسته اي» گفتند که حتما يک متن مکتوب وجود خواهد داشت اما درباره نحوه اعلام آن در روز پاياني تصميم گيري خواهد شد.اين منابع مي گويند آنچه در روز سه شنبه اعلام مي شود چاچوب توافق نهايي يا به اصطلاح يک توافق سياسي درباره مسائل کليدي خواهد بود و جزئيات در 6 پيوست تا اوايل تير ماه نهايي خواهد شد.

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي در روز يکشنبه 9 فروردين

23:31/ آغاز نشست وزراي خارجه 1+5 با حضور موگريني
فارس/ پس از رسيدن وزير خارجه انگيس به محل مذاکرات هسته‌اي، همه وزراي خارجه 1+5 در حضور مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به بحث نشستند.
به گزارش فارس به نقل از معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، پس از رسيدن وزير خارجه انگيس به محل مذاکرات هسته‌اي، همه وزراي خارجه 1+5 در حضور مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به بحث نشستند.

23:22/ عراقچي در جمع خبرنگاران: خروج مواد از کشور در دستور کار ما نبوده و نيست
فارس/ به گزارش فارس، عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران در جمع خبرنگاران در لوزان گفت که «موضوع مذاکرات تنها هسته‌اي است.»وي افزود که همه تحريم‌ها در چارچوب مشخصي لغو خواهد شد و همچنين تأکيد کرد که خروج مواد هسته‌اي از کشور در دستور کار ما نبوده و نيست.

23:14/ وزير خارجه انگليس: اعتقاد دارم که به توافق خواهيم رسيد/ايران نبايد بتواند بمب بسازد
فارس/ وزير خارجه انگليس پس از رسيدن به محل مذاکرات در لوزان سوئيس گفته که «معتقدام به توافق خواهيم رسيد و لي اين توافق بايد بگونه‌اي باشد که ايران را از دست‌يابي به بمب اتم دور کند.»وي همچنين در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي توئيتر نوشت: «وقت آن است که ايران تصميمي سخت بگيرد.»هاموند که ساعتي پيش وارد لوزان شده است قرار است ساعت 21:30 به وقت لوزان (23:00 به وقت تهران) با محمد جواد ظريف،‌ وزير امور خارجه کشورمان، ديدار کند.

23:12/ سناتور ارشد دموکرات آمريکا: کنگره بايد هرگونه توافق هسته اي با ايران را مورد بررسي قرار دهد
تسنيم/ سناتور ارشد دموکرات کميته روابط خارجي سناي آمريکا تاکيد کرد که کنگره بايد هرگونه توافق هسته اي را که بين آمريکا و ساير قدرت هاي جهاني با ايران حاصل مي شود مورد بررسي قرار دهد.به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، باب منندز سناتور دموکرات ايالت نيوجرسي امروز يکشنبه در سخناني تصريح کرد که من نگراني هاي واقعي نسبت به مذاکرات هسته اي دارم و از هر توافقي که ايران را به يک کشور در آستانه هسته اي شدن، تبديل کند، حمايت نخواهم کرد.

23:06/ آلن اير: هنوز حصول توافق هسته‌اي با ايران قطعي نيست
واحد مرکزي خبر/ سخنگوي فارسي زبان وزارت امور خارجه آمريکا گفت هنوز اطميناني وجود ندارد توافق هسته اي با ايران حاصل شود.آلن اير در گفتگو با شبکه تلويزيوني يورونيوز تصريح کرد:« شانس رسيدن به نتيجه مورد نظر هنوز کاملا واضح و قطعي نيست. ما تلاش مي کنيم به توافق برسيم اما هنوز اطميناني وجود ندارد که بتوانيم به آن دست يابيم. ما تلاش مي کنيم.»

23:04/ خبرگزاري روسي «ايتارتاس»: مذاکرات ايران و 1+5 به لحظه تصميم گيري نزديک شده است
واحد مرکزي خبر/ به گزارش خبرگزاري ايتارتاس از لوزان ، يک منبع بلندپايه در مذاکرات هسته اي بين ايران و قدرت هاي جهان ( پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) گفت مذاکرات گروه پنج به اضافه يک درباره برنامه هسته اي ايران در حال نزديک شدن به لحظه تصميم گيري است و دو طرف درحال گفتگو درباره جملات موافقتنامه احتمالي هستند.

22:55/ الجزيره: امشب شبي سرنوشت ساز در تاريخ برنامه هسته اي ايران است
واحد مرکزي خبر/ شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: امشب شبي سرنوشت ساز در تاريخ برنامه هسته اي ايران است.عيسي طيبي خبرنگار اين شبکه در لوزان سوئيس درباره روند مذاکرات هسته اي ايران گفت: امروز روز تاريخي براي انتشار اخبارغير رسمي و شايعه است.

22:55/ عراقچي:هنوزهيچ توافقيي حاصل نشده است/جلسه وزرا فردا برگزار مي شود و تعيين کننده است
فارس/ عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي تصريح کرد: هنوز هيچ توافقي حاصل نشده است.به گزارش خبرنگار اعزامي فارس به لوزان، سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي از لوزان در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما گفت: امروز هم مذاکرات بسيار فشرده‌اي در سطوح مختلف داشتيم.عراقچي گفت: توافق دو مرحله‌اي نخواهيم داشت. قصد اين است براي همه موضوعات راه‌حل پيدا شود و بعد مکتوب شود.

22:52/ سي ان ان: اگر توافق بدست نيايد توافقنامه ي موقت تا پايان ماه ژوئن پابرجا خواهد بود
واحد مرکزي خبر/ خبرنگار سي ان ان در سوئيس گفت: اگر تا سي و يکم مارس توافق بدست نيايد اتفاق خاصي نمي افتد و همان توافقنامه ي موقت تا پايان ماه ژوئن پابرجا خواهد بود.
به گزارش شبکه ي تلويزيوني سي ان ان؛ درحاليکه فقط دو روز تا ضرب الاجل سي و يکم مارس براي گفتگوهاي هسته اي با ايران باقي مانده است، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل هشدار جديدي داده و گفته است که توافقي که درحال بدست آمدن است توافقي خطرناک است.

22:34/ پاسخ متفاوت لاوروف درخصوص احتمال توافق هسته اي: من حقوق نمي‌گيرم که خوش‌بين باشم
فارس/ وزير امور خارجه روسيه که براي پيوستن که ديگر همتايان خود در 1+5 به لوزان آمده در پاسخ به سوالي مبني بر خوش‌بين بودن به درنماي توافق گفته که «حقوق نمي‌گيرم که خوش‌بين باشم.»

22:32/ وزراي خارجه روسيه و چين پيرامون پرونده هسته اي ايران با يکديگر ديدار کردند
واحد مرکزي خبر/ وزراي خارجه روسيه و چين در لوزان با يکديگر ديدار و گفتگو کردند.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري صدا و سيما به لوزان , سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و وانگ يي وزير خارجه چين عصر امروز يکشنبه در هتل محل اقامت لاوروف ديدار و گفت وگو کردند. همچنين قرار است لاوروف با جان کري وزير خارجه امريکا نيز ديدار کند.

22:01/ وزير خارجه آلمان: فضاي مذاکرات هسته اي خوب است
ايرنا/ فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان روز يکشنبه ، فضاي مذاکرات هسته اي بين ايران و گروه 1+5 در لوزان سوئيس را خوب توصيف کرد.به گزارش رويترز از لوزان ، اشتاين ماير در پاسخ به درخواست يک خبرنگار براي توصيف فضاي مذاکرات بين ايران و 1+5 گفت: «تا کنون فضا خوب بوده است اما اين امر به توانايي دو طرف براي کاهش اختلافات در ساعات آينده بستگي دارد. »

21:56/ تلويزيون اسرائيل: آمريکا براي توافق با ايران مشتاق است
فارس/ تلويزيون رژيم صهيونيستي در گزارشي از مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و 5+1 در لوزان تاکيد کرد که آمريکا براي توافق با ايران مشتاق است. به گزارش فارس، کانال يک تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد که آمريکا مشتاق به امضاي توافق با ايران است و در نظر دارد تحريم‌ها را لغو کند.

21:00/ کاخ سفيد: اميدواريم تا پايان مارس به تفاهم دست يابيم
تسنيم/ جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد، مي‌گويد: "در نهايت، رئيس‌جمهور بر اين باور است که بايد بتوانيم... اگر توافقي دست يافتني است بايد بتوانيم تا پايان مارس بدان دست يابيم." وي که با شبکه اي‌بي‌سي آمريکا مصاحبه مي‌کرد افزود: "اکنون زمان آن رسيده که ايراني‌ها درباره اينکه مايلند تعهدات مورد نياز جدي را ارائه دهند، به جامعه بين‌المللي علامتي واضح نشان داده و به گفته‌هاي‌شان مبني بر اينکه به دنبال بمب هسته‌اي نيستند، عمل کنند." ارنست در ادامه گفت: "اگر مي‌توانند اين تعهدات را بدهند، بايد همچنين بتوانند تا پايان ماه مارس اين کار را انجام دهند."

20:35/ وزير خارجه آلمان: تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌هاي هسته‌اي ايران يکجا قابل رفع نيستند
فارس/ «فرانک والتر اشتاينماير، وزير خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه خبري آلماني «زي دي اف» گفت:« لازم است تا ايران انعطاف بيشتري در مذاکرات از خود نشان دهد.» براساس اين گزارش، رييس دستگاه ديپلماسي آلمان در بخشي ديگر از سخنان خود با تاکيد بر موافقت با تخفيف مرحله به مرحله تحريم‌هاي تحميلي افزود:« تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌هاي هسته‌اي به فوريت و يکجا قابل رفع شدن نيستند.»

20:07/ مذاکره کننده ارشد ايراني: هيچگونه توافق هسته‌اي بين ايران و گروه ۱+۵ صورت نگرفته است
تسنيم/ يک مذاکره کننده ارشد تيم هسته اي جمهوري اسلامي ايران در باره فضاسازي رسانه هاي غربي اظهارداشت: "هيچگونه توافقي صورت نگرفته و موضوعاتي همچنان باقي مانده که بايد حل وفصل شود."

19:40/ منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران خبر توافق اوليه را تکذيب کرد
ايرنا/ يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران خبر خبرگزاري فرانسه درباره توافق موقت را تکذيب کرد. اين مقام از رسانه هاي ايراني خواست بسيار مراقب باشند تا در فضاي جنگ رواني رسانه هاي غربي که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوند. خبرگزاري فرانسه روز يکشنبه از لوزان سوئيس گزارش داد که ايران و گروه 1+5 به توافق موقت در زمينه شروط توافق هسته اي دست يافته اند.

17:22/ مقام آمريکايي: توافق گام به گام و مرحله به مرحله خواهد بود
مهر/ يک مقام آمريکايي که نامش فاش نشده به شبکه بي بي سي گفته که توافق به صورت تدريجي وگام به گام خواهد بود. بر اين اساس محدوديتها بر برنامه غني سازي اورانيوم ايران دفعتاً نبوده و به صورت تدريجي صورت مي گيرد و در مقابل برداشته شدن تحريمها نيز در فرايندي تدريجي و گام به گام صورت خواهد گرفت.

19:08/ خبرگزاري فرانسه از توافق هسته‌اي موقت بين ايران و ۱+۵ خبر داد
نسيم/ خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات‌هاي غربي آورده است: ايران و ۱+۵ به توافق موقت بر روي عناصر کليدي که برنامه هسته‌اي تهران را به شدت محدود مي‌کند دست يافته‌اند.

18:20/ ديدارهاي فشرده ادامه دارد/ ظريف و موگريني پشت درهاي بسته
خبرآنلاين/ دکتر ظريف پس از ديدار با همتاي چيني خود با فدريکا موگريني مشغول گفتگو و رايزني است. گفتني است آقاي ظريف صبح امروز خود را با ديدار با جان کري آغاز کرد و پس از آن هم جلسه اي با همتاي چيني اش برگزار کرد. جلسه اي که گفته مي شود حاوي طرح تازه چيني ها بوده است. منابع چيني حاضر در لوزان به خبرنگار ما گفته اند آقاي وانگ يي در اين ديدار طرح تازه اي را براي حل اختلافات ميان ايران و گروه ۵+۱ طرح کرده است. آقاي وانگ پس از ديدار با دکتر ظريف جلسه اي هم با لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه داشت. آقاي ظريف هم ديداري دوجانبه با وزير خارجه آلمان فرانک اشتاين ماير برگزار کرد. آقاي ظريف و خانم موگريني هم از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلي ديدار خود را آغاز کردند.

18:15/ العالم: يک توافق اوليه بين ايران و 1+5 به دست آمد
واحد مرکزي خبر/ شبکه العالم در خبري فوري گزارش داد: ديپلمات هاي حاضر در لوزان سوئيس اعلام کردند توافق اوليه بر سر بندهاي اصلي راه حل مطرح شده بين ايران و گروه پنج به علاوه يک به دست آمده است.

17:40/ مذاکره کننده ارشد ايراني خبر انتقال اورانيوم از ايران به روسيه را رد کرد
فارس/ يک مذاکره کننده ارشد هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس که حاوي نکات غير دقيقي از جمله در مورد انتقال اورانيوم از ايران به روسيه است را رد کرد. اين مذاکره کننده افزود: انتشار چنين اخباري از سوي برخي از رسانه‌هاي غربي در راستاي فضاسازي‌هايي در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت مي‌گيرد که البته اقدامي بيهوده و غيرحرفه‌اي است. گفتني است خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از برخي منابع مدعي شد که ايران با انتقال تمام اورانيوم غني‌شده خود به خاک روسيه موافقت کرده است.

17:25/ مقام آگاه: آمريکا و روسيه در زمينه تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران اختلاف دارند
فارس/ يک مقام آگاه به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ مدعي است آمريکا و روسيه در اين رايزني‌ها درباره برخي موارد مربوط به تحريم‌هاي سازمان ملل متحد عليه ايران و رفع آنها اختلاف دارند.

17:12/ ادعاي بلومبرگ: تاسيسات هسته‌اي فردو به يک مرکز توليد ايزوتوپ‌هاي پزشکي تبديل ‌مي‌شود
نسيم/ خبرگزاري آمريکايي بلومبرگ مدعي شد که تاسيسات هسته‌اي فردو به يک مرکز توليد ايزوتوپ‌هاي پزشکي تبديل ‌مي‌شود . اين خبرگزاري همچنين مدعي شده است در حالي که توافق آتي ايران را از غني سازي اورانيوم در فردو منع کرده، سانتريفيوژهاي مستقر تنها مجاز به توليد موليبدن و ايزوتوپهاي ديگرخواهند بود.

16:57/ عراقچي: 11 فروردين مي توانيم در مورد رسيدن به يک توافق اظهار نظر کنيم
پارس/ سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: طرف ايراني، آمريکا و ساير کشورهاي 5+1 تمايلي به اين ندارند که توافقنامه ژنو تمديد شود. عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران در مورد زمان نهايي توافق گفت: همه شواهد نشان مي دهد که ما در 11 فروردين مي توانيم در مورد رسيدن به يک توافق اظهار نظر کنيم.

16:52/ سي‌ان‌ان: مذاکرات هسته‌اي ايران با مشکل غيرمنتظره اي مواجه شده است
واحد مرکزي خبر/ شبکه سي ان ان به نقل از مقامات آمريکايي و غربي اعلام کرد مذاکرات هسته اي ايران در لوزان سوئيس با مشکل غيرمنتظره اي مواجه شده است. شبکه تلويزيوني سي ان ان اعلام کرد در چهارمين روز از مذاکرات هسته اي در لوزان مقامات آمريکايي و غربي اعلام کردند ايران حاضر نيست از مسائل حياتي در بخش تحقيقات هسته اي و موضوع لغو تحريم ها عقب نشيني کند. شبکه سي ان ان افزود مذاکره کنندگان تلاش مي کنند تا سه شنبه به توافق دست يابند.

16:45/ منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران: اخبار منتشر شده درباره خروج ذخاير اورانيوم صحت ندارد
فارس/ يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايراني در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني العالم تاکيد کرد که اخبار منتشر شده درباره خروج ذخاير اورانيوم صحت ندارد. بنابراين گزارش، راه حل‌هايي درباره مسائل موجود از جمله مسئله تاسيسات فردو روي ميز قرار دارد و امکان رسيدن به توافق در اين زمينه‌ها وجود دارد.


16:00/ ديپلمات غربي: تقريبا در کليات توافق کرده‌ايم/ نگارش جزئيات بعد از مذاکرات لوزان آغاز مي شود
برنا/ يک ديپلمات غربي گفت: کشورهاي 5+1 و ايران در کليات تقريبا به توافق رسيده اند و احتمالا اين توافق به زودي اعلام مي شود. اين ديپلمات غربي افزود: به احتمال فراوان اعلام توافق در ژنو و در محل سازمان ملل خواهد بود ولي هنوز در مورد چگونگي اعلام آن و اينکه به صورت توافقنامه باشد يا بيانيه اتفاق نظر وجود ندارد.ايالات متحده آمريکا خواستار امضاي توافق است و ايران معتقد است اين توافق به صورت بيانيه رسانه اي باشد. وي ادامه داد: پس از پايان مذاکرات لوزان، نگارش جزئيات آغاز مي شود و در تيرماه اين کار پايان خواهد پذيرفت.

 
15:53/ ديپلمات‌هاي اروپايي: ادامه مذاکرات تا فردا قطعي است‬
تسنيم/ ديپلمات‌هاي اروپايي نزديک به مذاکرات هسته‌اي ايران در لوزان مي‌گويند گفتگوهاي هسته‌اي قطعا فردا (دوشنبه) نيز ادامه خواهد يافت.

15:06/ منبع نزديک به تيم مذاکره‌کننده ايران: اگر تا سه روز آينده مسائل باقي مانده حل شود، مي‌توانيم نگارش متن توافق را شروع کنيم
فارس/ خبرگزاري فرانسه به نقل از يک منبع نزديک به هيات مذاکره ايران در گفت‌وگوهاي هسته‌اي گزارش داد که «اگر ما تا سه روز آينده همه موضوعات را حل کنيم، مي‌توانيم شروع به نگارش متن(توافق) بکنيم». به گزارش اين خبرگزاري غربي اين منبع نزديک به تيم ايراني در ادامه افزود: «اما در حال حاضر ما همچنان در حال مذاکره و گفت‌‌وگو هستيم».

14:36/ فابيوس: در مذاکرات سخت کار مي‌کنيم، براي رسيدن به نتيجه اميد هست
تسنيم/ وزير خارجه فرانسه در سخناني اعلام کرد که "در مذاکرات سخت کار مي‌کنيم. براي رسيدن به نتيجه اميد هست."

13:58/ آسوشيتدپرس مدعي شد: موافقت ايران با انتقال تمام اورانيوم غني‌شده خود به روسيه
فارس/ يک رسانه آمريکايي از قول برخي منابع مدعي شده ايران در رايزني‌هاي هسته‌اي با انتقال تمام اورانيوم غني‌شده خود به روسيه موافقت کرده است.

13:37/ سي‌ان‌ان: مذاکرات هسته اي به نقطه حساسي رسيده است
مهر/ شبکه تلوزيوني سي ان ان آمريکا در گزارشي با اشاره به ورود وزراي خارجه آلمان و فرانسه براي شرکت در مذاکرات هسته اي با طرف ايراني اعلام کرد مذاکرات هسته اي ايران و گروه ۱+۵ وارد مرحله حساسي شده است. در اين گزارش به نقل از ديپلمات هاي ارشد و مقامات غربي ادعا شده است که ايستادگي و پا فشاري ايران بر سر برخي مسائل مي تواند دستيابي به توافق هسته اي را به مخاطره بياندازد.

13:30/منبع ايراني خبر داد: احتمال تمديد مذاکرات تا روز سه‌شنبه
آنا/ يک منبع ايراني در گفت‌وگو با ايتارتاس مي‌گويد احتمال تمديد مذاکرات هسته‌اي در سطح وزراي خارجه وجود دارد و طرفين در حال رايزني درباره آن هستند.
 
13:03/ بلومبرگ مدعي شد: برخي تحريم‌ها عليه ايران تا ۱۰ سال باقي خواهند ماند/ ورود چين با طرح‌هاي جديد
فارس/ خبرگزاري آمريکايي بلومبرگ از قول پنج ديپلمات آمريکايي و اروپايي مدعي شد در صورت توافق هسته‌اي برخي تحريم‌ها عليه ايران دست‌کم تا ده سال باقي خواهند ماند.پنج ديپلمات آمريکايي و اروپايي با بيان اين ادعا که اصرار ايران بر رفع فوري تحريم‌هاي سازمان ملل مانع اصلي رسيدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌اي تا موعد ۳۱ مارس (۱۱ فروردين) است مي‌گويند برخي تحريم‌ها عليه ايران تا ده سال پابرجا خواهند ماند.اين مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به خبرگزاري بلومبرگ گفته‌اند کشورهاي غربي در حال مذاکره به ايران پيشنهاد رفع تحريم‌هاي سازمان ملل، ظرف چهار تا شش سال را مطرح کرده‌اند. به گفته آنها برخي تحريم‌ها هم ممکن است يک دهه پابرجا باقي بمانند.
 
12:58/ پايان رايزني ايران و آمريکا در روز چهارم مذاکرات لوزان
ايرنا/ مذاکره دو جانبه ايران و امريکا با رياست محمد جواد ظريف وزير امور خارجه و جان کري وزير خارجه امريکا در هتل بوريواژ يک ساعت به طول انجاميد.دراين مذاکره علي اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي، ارنست مونيز وزير انرژي امريکا، سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي و وندي شرمن معاونان وزيران خارجه ايران و امريکا و نيز حسين فريدون دستيار ويژه رييس جمهوري حضور داشتند.
 
11:52/ آغاز هشتمين دور رايزني ظريف و کري در لوزان
فارس/ هشتمين دور رايزني وزير خارجه کشورمان با همتاي آمريکايي خود دقايقي پيش در پنجمين روز رايزني‌هاي هسته‌اي در لوزان آغاز شد.
 

11:41/ کري برنامه سفرش به آمريکا را براي باقي ماندن در مذاکرات هسته‌اي لغو کردايرنا/ 'جان کري' وزير امور خارجه آمريکا که از مدت ها قبل براي شرکت در مراسم گراميداشت ياد 'ادوارد کندي' سناتور دموکرات اعلام آمادگي کرده بود؛ با توجه به ادامه مذاکرات هسته اي با ايران، شرکت در اين مراسم را لغو کرد.

 

11:17/ وزير خارجه چين براي شرکت در مذاکرات هسته‌اي وارد لوزان شد


11:00/ سخنگوي کاخ سفيد: احتمالا پس از هر توافقي موقتا برخي تحريم ها لغو شود

BBC/ جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد، به خبرنگاران گفت که احتمال دارد باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا، پس از حصول هرگونه توافقي، فعلا در حد فاصل ۳۱ مارس تا زمان مشخص شدن جزئيات توافق در ماه ژوئن، از اختيارات خود براي لغو موقت برخي از تحريم‌ها اقدام کند. به گفته سخنگوي کاخ سفيد، بدين ترتيب چنانچه در جريان تحقيقات مستمر راستي‌آزمايي خطايي مشاهده شود، آمريکا خواهد توانست به سرعت تحريم ها را دوباره به اجرا بگذارد.

10:57/ منبع آگاه مطرح کرد: تحريم ها و تحقيق و توسعه از موضوعات مهم اختلافي
فارس/ يک منبع آگاه نزديک به مذاکرات در ارتباط با موضوعات اختلافي در روزهاي پاياني مذاکرات لوزان عنوان کرد: دو موضوع تحريم ها و تحقيق و توسعه همچنان از موضوعات مهم اختلافي است .

02:58/ ديدار ظريف و کري 8 صبح يکشنبه به وقت لوزان

00:34/ ريابکوف: مذاکرات هسته اي در لوزان با جديت جريان دارد

ايرنا/ سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه اعلام کرد: مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 در لوزان سوييس با جديت جريان دارد و طرف هاي مذاکره کننده براي دستيابي به توافق سياسي تلاش مي کنند.

00:29/ جديدترين پست فيسبوکي ظريف درباره آخرين تحولات مذاکرات
ظريف نوشت: امروز علاوه بر دو دور مذاکره با آقاي کري، گفتگوهاي جدي ولي مثبتي با آقايان اشتاينماير و فابيوس، وزراي خارجه آلمان و فرانسه داشتيم. در مسير رسيدن به راه حل هاي قابل قبول پيشرفت داشته ايم ولي هنوز بايد در مورد چند موضوع مهم کار کنيم. کليد رسيدن به توافق انتخاب راهبردي بين فشار و تحريم يا تعامل و توافق از سوي طرف مقابل است. 
 
آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي در روز شنبه 8 فروردين

23:40/ آمادگي دفتر سازمان ملل در ژنو براي برگزاري مذاکرات هسته‌اي ايران
تسنيم/يک منبع آگاه سازمان ملل تاکيد کرد که دفتر سازمان ملل در شهر ژنو آماده است تا فورا ميزباني مذاکرات بر سر برنامه هسته اي ايران را بر عهده بگيرد.

23:39/ سخنگوي سازمان انرژي اتمي: در برخي موارد فني مفاهمه بيشتري حاصل شده است

23:13/ مقام ارشد وزارت خارجه چين: پکن هر تلاشي را براي کاهش اختلافات در مذاکرات هسته‌اي ايران انجام مي‌دهد

23:06/ معاون وزير خارجه روسيه: مسکو اميدوار است بحران يمن تاثيري بر مذاکرات هسته‌اي ايران نداشته باشد

23:04/ موگريني: هيچوقت تا اين اندازه به توافق نزديک نبوده‌ايم

فارس/ موگريني در جمع خبرنگاران گفت: به توافق نزديک هستيم ولي نقاط مهمي باقي مانده‬ است. ‫هيچ وقت به اين اندازه به توافق نزديک نبوده‌ايم.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه نگراني‌هاي مشابهي داريم و متحد هستيم، اظهارداشت: ما همواره خوشبين هستيم چراکه در غير اينصورت اينجا نبوديم. در هفته‌هاي آخر به پيشرفت‌هايي نايل شده‌ايم.


22:49/ رييس جمهور در گفتگوي تلفني با صدر اعظم آلمان: ايران انعطاف لازم را به خرج داده؛ نوبت طرف مقابل است/برداشته شدن تحريم‌ها نکته اساسي توافق است
رييس جمهور اسلامي ايران شامگاه شنبه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفتگو کرد و در اين مکالمه تلفني آخرين وضعيت مذاکرات هسته اي و همکاري هاي دوکشور مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني دراين گفتگو با تبيين مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته اي اظهارداشت: به روزهاي حساسي رسيده ايم. ايران انعطاف لازم را درمذاکرات به عمل آورده واکنون نوبت طرف مقابل است که قدمهاي نهايي را بردارد.
رييس جمهور کشورمان افزود: برداشته شدن تحريمها نکته اساسي اين توافق خواهد بود؛ چراکه هدف اساسي از اين توافق ايجاد اعتماد بين دو طرف است.

22:37/ فرانس24: فابيوس بر حق دستيابي ايران به فن ‌آوري هسته‌اي صلح آميز تاکيد کرد
واحد مرکزي خبر/ وزير امور خارجه فرانسه ضمن پيچيده خواندن روند مذاکرات، حق ايران براي دستيابي به فن آوري هسته اي صلح آميز را تاييد کرد.

21:35/ مسکو: درصد احتمال توافق با ايران از 50 گذشت
فارس/ يک منبع روسي به رويترز گفته که درصد احتمال توافق با ايران از 50 فراتر رفته است.

گفتگوهاي ايران و گروه ۱+۵ امروز چهارشنبه (12 فروردين) در لوزان سوييس پيگيري مي‌شود. روز گذشته وزراي خارجه ايران و 5+1 پنج دور به گفتگو نشستند و پس از آن وزير خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: راه‌حل براي اکثر موضوعات پيدا شده و نگارش توافقنامه از فردا ‌آغاز مي‌شود.

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي لوزان سوئيس (چهارشنبه 12 فروردين) را در زير مشاهده مي نماييد:

 
13:24/ آغاز نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده ايران و گروه ۱+۵
تسنيم/ نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ بار ديگر در لوزان سوئيس برگزار شد.
 
13:07/ الميادين: تنها به فاصله شب تا صبح فضاي مذاکرات مثبت شد
آنا/ خبرنگار شبکه خبري «الميادين» با ابراز تعجب نسبت به تحولات صورت گرفته از شب گذشته تا صبح امروز از فضاي بسيار مثبت در ميان مذاکره‌کنندگان خبر داد.
 
13:05/ آغاز نشست داخلي وزراي خارجه ۱+۵ بدون حضور "وانگ يي،‌ فابيوس و لاوروف"
فارس/ منابع رسانه‌اي امروز چهارشنبه گزارش دادند که نشست داخلي وزراي خارجه گروه ۱+۵ بدون حضور وانگ يي،‌ لوران فوبيوس و سرگئي لاوروف که در لوزان نيستند،‌ آغاز شد.
 
13:01/ ايتارتاس: سند سياسي توافق نامه هسته اي دو صفحه اي است
واحد مرکزي خبر/ خبرگزاري ايتارتاس از لوزان گزارش داد:يک ديپلمات بلندپايه روز چهارشنبه اعلام کرد سند سياسي که تلاش مي شود تا پايان امروز تهيه شود، دو صفحه اي است. 
 
13:00/ نشست صالحي و مونيز پايان يافت
واحد مرکزي خبر/ شبکه تلويزيوني العالم لحظاتي پيش در خبري فوري به نقل از خبرنگار خود گزارش داد؛ نشست علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا در لوزان سوئيس پايان يافت.
 
12:28/ وزير خارجه انگليس: تفاهم گسترده‌اي در مذاکرات ايران حاصل شد اما پاره‌اي اختلافات بايد حل شوند
فارس/ وزارت خارجه انگليس در بيانيه‌اي از حصول «تفاهم گسترده» در مذاکرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 خبر داده اما افزوده هنوز پاره‌اي اختلافات بر جا مانده‌اند که بايد حل شوند.
 
12:10/ وزير خارجه چين: در موضوعات کليدي مذاکرات هسته‌اي "پيشرفت قابل ملاحظه" حاصل شده است
فارس/ در بيانيه وزارت خارجه چين به نقل از وانگ يي وزير خارجه آمده که «پيشرفت قابل ملاحظه در موضوعات کليدي» موجود در مذاکرات هسته‌اي لوزان حاصل شده است.به گزارش رويترز، در بيانيه منتشر شده وزارت خارجه چين همچنين به نقل از وانگ يي درباره فضا و روند مذاکرات لوزان آمده که دو طرف مذاکرات هسته‌اي «به هم نزديک‌تر شده‌اند».
 
12:09/ لاوروف مذاکرات هسته‌اي را ترک کرد
فارس/سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه مذاکرات هسته‌اي بين ايران و گروه ۱+۵ را ترک کرد.
 
11:56/ آغاز جلسه صالحي و مونيز با محور مسائل فني
مهر/ جلسات داخلي کارشناسان و معاونان دو طرف به طورجداگانه در حال برگزاري است.دقايقي پيش جلسه علي اکر صالحي و ارنست مونيز با محوريت موضوعات فني آغاز شد.
 
11:46/ رويترز: توافق در تمامي ابعاد کليدي انجام نشده است
مهر/ خبرگزاري رويترز به نقل از يک ديپلمات نزديک به مذاکرات هسته اي خبر مربوط به توافق ايران با 6 قدرت جهاني درباره اصول تمامي ابعاد کليدي را رد کرد.
 
11:15/ نشست پوتين با شوراي امنيت روسيه درباره مذاکرات هسته‌اي ايران
فارس/ «ولاديمير پوتين»، رئيس‌جمهور روسيه روز سه‌شنبه در نشست با «شوراي امنيت روسيه» تحولات يمن، اوکراين و رايزني‌هاي هسته‌اي جاري بين ايران و گروه ۱+۵ را مورد بحث و بررسي قرار داد.
 
11:01/ سناتور آمريکايي: بايد مذاکرات هسته‌اي با ايران را ترک کنيم
تسنيم/ يک سناتور آمريکايي تاکيد کرد که وزارت خارجه آمريکا بايد به جاي طولاني کردن مذاکرات، گفتگوها بر سر دستيابي به چارچوب سياسي يک توافق جامع هسته‌اي با ايران را متوقف کند.
 
10:12/ مقام آمريکايي: بر سر همه موضوعات توافق نشده است
فارس/ در حالي که وزراي خارجه ايران و روسيه از پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي خبر داده‌اند، يک مقام ارشد ناشناس آمريکايي گفته که «بر سر همه موضوعات توافق نشده است».
 
06:14/ ايران هسته‌اي نوشت: توافق در لوزان نهايي شد
ايران هسته‌اي/ سرگي لاوروف بامداد چهارشنبه 12 فروردين به وقت لوزان به خبرنگاران در محل هتل بوري واژ لوزان گفت ايران و 1+5 بر سر مسائل کليدي به توافق رسيده اند. محمد جواد ظريف اين موضوع را تاييد کرده و گفته است کار نگارش توافق روز چهارشنبه انجام مي شود. معني اينکه «توافق انجام شده يک توافق سياسي است»، اين است که توافق فاقد جزئيات است.

06:14/ آمريکا: هيچ اولتيماتومي به ايران نداده‌ايم
واحد مرکزي خبر/ خبرگزاري رويترز گزارش داد: يک مقام ارشد آمريکا روز سه‌شنبه اين گزارش را رد کرد که شش قدرت جهاني به ايران اولتيماتوم داده‌اند تا سحرگاه روز چهارشنبه به وقت محلي تصميم خود را درباره توافق هسته‌اي اعلام کند.
 
05:16/ اوباما نشست شوراي امنيت ملي را براي بررسي تحولات توافق هسته‌اي ايران برگزار مي‌کند
تسنيم/ رسانه‌ها از برگزاري نشست شوراي امنيت ملي آمريکا به دستور اوباما براي بررسي تحولات توافق برنامه هسته‌اي ايران خبر مي‌دهند.

05:14/ فابيوس لوزان را ترک کرد
تسنيم/ "لوران فابيوس" وزير امور خارجه فرانسه لوزان سوئيس را ترک کرد. به گزارش فارس، اعلام شده که فابيوس به منظور شرکت در جلسه هيئت دولت به پاريس رفته و گفته که در صورت لزوم به لوزان باز مي‌گردد.

04:17/ ظريف: راه‌حل براي اکثر موضوعات پيدا شده و نگارش توافقنامه از فردا ‌آغاز مي‌شود
تسنيم/ "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران در جمع خبرنگاران گفت که راه‌حل براي اکثر موضوعات پيدا شده و نگارش توافقنامه از فردا ‌آغاز مي‌شود.
وي افزود: از صبح ساعت هفت و نيم همه هياتهامشغول مذاکره بودند و شايد کمتر از دو تا يک ساعت نماز و استراحت بوده و از همه فرصت استفاده شده است.وزير امور خارجه ايران اضافه کرد: تا الان که ساعت يک و نيم بامداد [به وقت سوئيس] است پيشرفت‌هاي خوبي در صحبت‌ها حاصل شده است و کار ادامه داشته و تصميم گرفته شد از شش و هفت صبح شروع کنيم و اميدواريم بتوانيم فردا به نتيجه برسيم.ظريف در ادامه گفت: در مورد اکثر موضوعات راه حل ها کاملا مشخص شده است.

04:00/ لاوروف: بر روي موضوعات کليدي برنامه هسته‌اي ايران به توافق کلي رسيديم/ ظريف و موگريني توافقنامه را اعلام خواهند کرد
"سرگي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه در جمع خبرنگاران روسي از توافق عمومي بر سر تمام مسايل کليدي برنامه هسته‌اي ايران خبر داد.وي همچنين گفت که کارشناسان ايران و گروه 1+5 تهيه پيش‌نويس توافق را آغاز کرده‌اند.وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفت که "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران و "فدريکا موگريني" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا توافقنامه را اعلام خواهند کرد.

03:49/ مذاکرات به وقت اضافه کشيد/ ادامه نشست وزرا از ساعت 8 صبح چهارشنبه به وقت سوئيس
فارس/ نشست وزراي خارجه ايران و 6 کشور تا صبح چهارشنبه متوقف شد و رايزني‌هاي هسته‌اي در لوزان وارد هشتمين روز خود شد.

03:40/ ماري هارف: جان کري روز چهارشنبه همچنان در سوئيس خواهد بود
واحد مرکزي خبر/ سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريکا گفت جان کري روز چهارشنبه همچنان در سوئيس خواهد بود.ماري هارف سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريکا گفت پيشرفت کافي در گفتگوها بدست آمده است که تمديد را تضمين کند چون دو طرف نيازمند آن هستند که موضوعات دشوار را حل کنند.وي افزود:جان کري وزير امور خارجه ي آمريکا که در نظر داشت گفتگوها را ترک کند در شهرلوزان روز چهارشنبه در سوئيس خواهد بود.پرس تي وي افزود:
ديپلمات هاي ارشد ايران ،آمريکا، چين، انگليس، فرانسه، روسيه و آلمان از نخستين ساعات روز سه شنبه چندين دور ديدار برگزار کردند.

03:29/ ايران هسته اي نوشت: آيا مذاکرات لوزان شکست مي خورد؟
ايران هسته اي/ ناظران مي گويند اينکه امريکا با وجود تهديدات سفت و سخت موافقت کرده مذاکرات پس از نيمه شب پايان مارس، ادامه پيدا کند، به اين معناست که توافق را در دسترس مي داند.

03:19/ عقب‌نشيني آلمان از ضرب الاجل سپيده‌دم براي ايران
فارس/ پس از انتشار شايعاتي مبني بر ترک لوزان از سوي وزراي خارجه سه کشور از جمله آلمان، يک ديپلمات آلماني واکنش نشان داد و اين خبر را تکذيب کرد.

03:07/ ويدئوکنفرانس جان کري و اوباما در ميانه گفت‌وگوهاي 1+5 و ايران
فارس/ وزير خارجه آمريکا در ميانه گفت‌وگوهاي فشرده 1+5 و نمايندگان ايران، با رئيس‌جمهور کشورش تماسي ويدئوکنفرانسي برقرار کرده و اوباما را از آخرين تحولات باخبر نموده است.اين خبر را خبرنگار روزنامه صهيونيستي هاآرتص مخابره نموده و گفته که براي ارتباط، از يک خط امن استفاده شده است.

02:27/ تماسهاي پي در پي نتانياهو با وزراي خارجه 5+1 براي جلوگيري از توافق
برنا/ يک منبع آگاه از تماسهاي پي در پي نتانياهو با وزراي خارجه کشورهاي غربي براي جلوگيري از تفاهم هسته اي خبر داد.
02:27/ ديپلمات غربي: فضاي مذاکرات فضاي تهديد نيست
برنا/ يک ديپلمات غربي تهديد ايران به امضاي تفاهم را رد کرد و گفت: فضاي مذاکرات،فضاي تهديد نيست.

02:23/ سناتور جمهوري خواه: بايد ميز مذاکره را ترک کنيم/ افزايش تحريم‌ها بهترين راه حل است
فارس/ سناتور تندروي جمهوري‌خواه در واکنش به ادامه مذاکرات در روز چهارشنبه، با صدور بيانيه‌اي باز هم خواستار ترک ميز مذاکره و افزايش تحريم‌هاي ايران شد.تام کاتن در بخشي از اين بيانيه اش نوشته است: «بهترين راهکار اين است که همين حالا مذاکرات هسته‌اي را ترک کرده و به موضع قدرت بازگرديم. ما بايد تحريم‌هاي تعليق‌شده ذيل برنامه اقدام مشترک را احيا کرده و کنگره هم قادر است بلافاصله تحريم‌هاي تازه‌اي وضع کند.»

02:16/ برنا مدعي شد: يک منبع آگاه از پايان مذاکرات تا ساعت 3 بامداد به وقت لوزان خبر داد
برنا/ يک منبع آگاه از پايان مذاکرات تا ساعت 3 بامداد به وقت لوزان خبر داد و گفت: بيانيه اي در حال آماده شدن است.

02:09/ آمريکا و فرانسه خبرتعيين ضرب الاجل براي ايران را رد کردند
فارس/ پس از «نيکولاس دو روير» فرانسوي، يک مقام ارشد و بي‌نام آمريکايي هم خبر تعيين ضرب‌الاجل سپيده‌دم چهارشنبه براي توافق هسته‌اي را تکذيب کرده است.

02:05/ مقام ايراني: بحث ضرب الاجل سپيده دم از بيخ و بن دروغ است
فارس/ يک مقام ايراني در گفت وگو با يکي از خبرنگاران ايراني اعزامي به لوزان گفته که بحث ضرب الاجل سپيده دم از بيخ و بن دروغ است.پيش از اين يک ديپلمات اروپايي به خبرنگار فرانس 24 گفته بود که در صورت عدم توافق ايران و 1+5 تا سپيده‌دم امروز چهارشنبه، وزراي خارجه فرانسه، آلمان و آمريکا لوزان را ترک مي‌کنند.

02:03/ سخنگوي کاخ سفيد: اکنون زمان آن است که ايران تعهدات جدي بدهد
واحد مرکزي خبر/ سخنگوي کاخ سفيد گفت: اکنون زمان آن است که ايران تعهدات جدي بدهد.جاش ارنست گفت: امروز (سه شنبه) به رئيس جمهور درباره آخرين وضع گفتگوها در سوئيس براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي گزارش شد. من احتمال تماس رئيس جمهور با اعضاي تيم مذاکره کننده در اواخر امروز را رد نمي کنم.آخرين گزارش هايي که من دريافت کردم نشان مي دهد مذاکره کنندگان ما مصمم هستند و مذاکرات طولاني امروز انجام شد.
01:37/ خبرنگار جروزالم‌پست: خبر ضرب‌الاجل سپيده‌دم براي توافق، نادرست است
فارس/خبرنگار جروزالم‌پست به نقل از يک مقام غربي مي‌گويد که خبر منتشر شده در خصوص تعيين سپيده‌دم چهارشنبه به عنوان آخرين ضرب‌الاجل براي توافق هسته‌اي، نادرست است.

01:35/ ديپلمات غربي مدعي شد: مذاکره‌کنندگان ايراني بازي مي‌کنند
فارس/ يک ديپلمات غربي به خبرنگار فرانس 24 گفته که در جلسه فشرده امشب (سه شنبه) 7 ساعت براي يافتن يک راه‌حل وقت صرف شد ولي ايرانيان هيچ چيز جديد را قبول نکردند و (اوضاع به گونه‌اي است که به نظر مي‌رسد) آنها بازي مي‌کنند.

01:10/ درخواست ديپلمات هاي غربي از مذاکره کنندگان ايران: تا صبح به توافق برسيم
فارس/ خبرنگار بلومبرگ مي‌گويد که نمايندگان 1+5 از مذاکره کنندگان ايراني خواسته‌اند که توافق تا صبح امروز چهارشنبه حاصل شود. خبرنگار فرانس 24 اما روايت دقيق‌تري دارد و مي‌گويد فقط ديپلمات‌هاي اروپايي به ايراني‌ها گفته‌اند که اگر تا صبح توافق حاصل نشود، آنها نخواهد توانست مسائل باقي مانده را حل کنند

00:50/ پنچمين دور مذاکرات وزيران خارجه ايران و 1+5 آغاز شد
ايسنا/ وزيران خارجه ايران و 1+5، به جز چين، براي پنجمين بار در ساعات پاياني سه‌شنبه مذاکرات را از سر گرفتند. 

00:20/ کاخ سفيد: در صورت عدم حصول توافق سياسي براي خروج از مذاکرات منتظر پايان ژوئن نمي‌مانيم
واحد مرکزي خبر/ جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد: اگر نتوانيم به توافق سياسي دست پيدا کنيم، ديگر تا پايان ماه ژوئن منتظر نخواهيم ماند که ميز مذاکرات را ترک کنيم. مذاکره کنندگان آمريکايي در صورتي تا پايان موعد به مذاکرات ادامه خواهند داد که روندگفتگوها سازنده باقي بماند.
 
آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي لوزان سوئيس (سه شنبه 11 فروردين):

23:47/ منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران: توافق سياسي مورد اشاره بعيدي نژاد به هيچ وجه به معناي توافق 2 مرحله اي نيست
آخرين خبر/ يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده در گفت و گو با خبرنگار اعزامي آخرين خبر تاکيد کرد توافق سياسي مورد اشاره مدير کل سياسي وزارت خارجه، دکتر بعيدي نژاد به هيچ وجه به معناي توافق ٢ مرحله اي نيست. وي تاکيد کرد: "به هيچ وجه تغيير موضعي در تيم مذاکره کننده إيجاد نشده است."

23:38/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: به قدر کافي پيشرفت داشتيم/مذاکرات تا چهارشنبه تمديد شد
فارس/ «ماري هارف» معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا به خبرنگاران گفته که پيشرفت مذاکرات در روزهاي اخير به حدي بوده که بتوان گفت‌وگوها را تا چهارشنبه ادامه داد. وي همچنين گفته که چند موضوع مشکل همچنان باقي مانده است.

23:15/ بعيدي نژاد: بسيار از جنبه‌‌هاي موضوع تحريم حل و فصل شده و جزئيات در حال تدوين است
فارس/ مديرکل سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت خارجه با بيان اينکه بسياري از جنبه‌هاي موضوع تحريم تا به حال حل و فصل شده، يادآور شد: از جمله اينکه تحريم‌هاي يکجانبه و چند جانبه بايد برداشته شود و بسياري از جزئيات تدوين شده است.

23:07/ ديپلمات آلماني: مشخص نيست مذاکرات هسته اي به نتيجه برسد
واحد مرکزي خبر/ يک منبع هيات آلماني در شهر لوزان سوئيس گفت مشخص نيست شش قدرت جهاني موفق شوند به توافقي در گفتگوهاي هسته‌اي دست يابند.

22:41/ فابيوس: داريم پيشرفت مي‌کنيم اما مذاکرات سخت است
تسنيم/ وزير خارجه فرانسه مي‌گويد که مذاکرات هسته‌اي ايران در لوزان شاهد پيشرفت است اما در عين حال بسيار سخت و پيچيده مي‌باشد.

22:35/ وزير خارجه چين لوزان را ترک کرد
ايرنا/ وانگ يي وزير خارجه چين که براي شرکت در مذاکرات ايران و 1+5 در لوزان بسر مي برد ، اين شهر رابه مقصد پکن ترک کرد.

21:23/ بعيدي نژاد: موضوع تحريم‌ها حل شده است
ايسنا/ يک عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران اعلام کرد: جمهوري اسلامي ايران توافقي را که متضمن حقوق اساسي ملت باشد، مي‌خواهد و تا وقتي اين تضمين به دست آيد، مذاکرات ادامه دارد.

21:19/ الميادين: بعيد است توافق لوزان حاصل شود
واحد مرکزي خبر/ شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: بعيد است طرف هاي شرکت کننده در مذاکرات لوزان به توافق برسند.

20:30/ مقام آمريکايي: مذاکرات هسته‌اي لوزان مي‌تواند تا فردا ادامه داشته باشد
تسنيم/ يک مقام ارشد آمريکايي مي‌گويد مذاکرات هسته‌اي مي‌تواند در صورت پيشرفت و مفيد بودن تا فردا ادامه داشته باشد.

19:20/ بيانيه مشترک ايران و 5+1 تا ساعتي ديگر در دانشگاه يونيل لوزان قرائت مي‌شود
برنا/ بيانيه مشترک ايران و گروه 1+5 درباره اين دور از مذاکرات هسته اي تا ساعتي ديگر در دانشگاه يونيل لوزان قرائت مي‌شود.

19:00/ لاوروف دوباره به مذاکره کنندگان در لوزان پيوست
فارس/ سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه دقايقي قبل وارد هتل بو ريواژ هتل محل مذاکرات در شهر لوزان شد و به جمع مذاکره کنندگان پيوست.

18:17/ سرگئي لاوروف وارد ژنو سوئيس شد
فارس/ وزير خارجه روسيه براي ادامه مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ وارد شهر ژنو شد تا از آنجا خود را به لوزان برساند.

18:11/ لاوروف: تحريم‌هاي شوراي امنيت در صورت حصول توافق بايد برداشته شود
تسنيم/ سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در سخناني اعلام کرد که تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران در صورت حصول توافق بايد برداشته شود.

18:06/ الميادين مدعي شد: اختلاف جديدي در مذاکرات لوزان مطرح شد
واحد مرکزي خبر/ شبکه تلويزيوني الميادين لحظاتي پيش در خبر فوري گزارش داد: اختلاف جديدي در مذاکرات هسته اي لوزان بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک مطرح شد که مربوط به هويت طرفي است که بايد درباره نقض توافقنامه قضاوت کند.

17:47/ کمالوندي: در مورد موضوعات فني مورد اختلاف، حرکت همچنان رو به جلوست اگرچه کند است
فارس/ بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي عنوان کرد: آقايان صالحي و مونيز در قبل و بعد از جلسات وزرا رايزني‌هاي دوجانبه‌اي را داشتند. وي اظهار کرد: در مورد موضوعات فني مورد اختلاف، حرکت همچنان رو به جلوست، اگرچه کند است.

17:22/ نشست وزراي خارجه ايران و ٦ کشور پس از تنفس يک ساعته دوباره از سر گرفته شد
فارس/ سومين نشست وزراي خارجه ايران و ٦ کشور با حضور موگريني و معاونان وزراي خارجه که يک ساعت پيش براي تنفس پايان يافتن بود، دوباره از سر گرفته شد.

17:15/ مذاکره کننده ارشد ايران در واکنش به خبر آسوشيتدپرس: هنوز تصميمي گرفته نشده است
ايرنا/ يک مذاکره کننده ارشد تيم هسته اي ايران خبر خبرگزاري اسوشيتدپرس را رد کرد و گفت: هنوز تصميمي گرفته نشده است.

16:35/ پايان سومين نشست وزيران خارجه ايران و 1+5
ايرنا/ سومين نشست وزيران خارجه ايران و کشورهاي 1+5 حدود يکساعت و نيم طول کشيد.

15:55/ برخي منابع از آماده سازي متن بيانيه پاياني مذاکرات خبر مي دهند
برنا/ گفته مي شود طرفين در حال ارائه متن هاي پيشنهادي هستند تا در نهايت به يک متن واحد برسند. مقامات وزارت خارجه کشورمان اين اخبار را تاييد يا رد نکردند.

14:50/ الميادين: امکان تفاهم هسته اي وجود دارد
آنا/ خبرنگار شبکه خبري «الميادين» گزارش کرد که باوجود اينکه خبري از توافق نيست. ولي منابع آگاه اعلام کردند که طرف‌هاي مذاکره‌کننده تلاش مي‌کنند تا در فرصت باقي‌مانده به تفاهم دست يابند.
 
14:28/ سومين نشست وزراي خارجه ايران و 5+1 با حضور موگريني و معاونان
فارس/ سومين نشست وزراي خارجه ايران و 6 کشور (آمريکا، روسيه، فرانسه، انگلستان، آلمان و چين) با حضور فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و معاونان وزراي خارجه در لوزان آغاز شد. البته لاوروف غايب اين نشست است و قرار است بعدازظهر به لوزان بازگردد.

14:22/ روانچي: بحث تمديد مهلت مذاکرات مطرح نشده است
ايرنا/ مجيد تخت روانچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران خبرهاي برخي رسانه هاي غربي مبني بر تمديد مهلت مذاکرات را رد کرد.وي در پاسخ به خبرنگار ايرنا گفت: چنين بحثي مطرح نشده است.
 
14:01/ آسوشيتدپرس: طرفين به جاي توافق هسته‌اي در لوزان، بيانيه منتشر مي‌کنند
نسيم/ آسوشيتدپرس نوشت گمانه‌زني‌ها حاکي از آن است که طرفين به جاي توافق هسته‌اي در لوزان، بيانيه منتشر مي‌کنند.به گزارش اين خبرگزاري آمريکايي، اين بيانيه نشان از ادامه موانع بر سر دستيابي به توافق هسته اي دارد اما اجازه مي دهد تا مذاکرات تا ۳۱ ژوئن ادامه پيداکند
 
12:58/ ريابکوف: مذاکرات بسيار فشرده است
فارس/ معاون وزير خارجه روسيه با بيان اينکه مذاکرات بسيار فشرده است، گفت که لاوروف بعدازظهر امروز به لوزان باز مي‌گردد.سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه با بيان اينکه مذاکرات خيلي فشرده است، گفت: شب گذشته تا دير وقت کار مي‌کرديم و از صبح زود شروع کرديم.وي عنوان کرد که لاوروف امروز بعدازظهر به لوزان باز مي‌گردد.
 
12:58/ لاوروف: شانس رسيدن به توافق هسته‌اي تقريبا خوب و زياد است
فارس/ سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه گفت که براي پيوستن به مذاکرات هسته‌اي به لوزان برمي‌گردد.لاوروف همچنين گفت: شانس رسيدن به توافق تقريبا خوب و زياد است. فرصت ما خوب است. موضوع مهم اين است که تحريم‌ها بايد ابتدا تعليق و سپس لغو شود من درباره تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل صحبت مي‌کنم که موضوع اصلي است.
 
11:27/ وال استريت ژورنال: لاوروف به لوزان باز مي‌گردد
نسيم/ وال استريت ژورنال از بازگشت لاوروف به مذاکرات هسته‌اي لوزان خبر داد.
 
11:43/ آغاز نشست معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا با حضور صالحي-مونيز
تسنيم/ علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در ادامه ديدارهاي خود با طرف آمريکايي، بار ديگر با ادوارد مونيز، وزير انرژي ايالات متحده نشستي را برگزار کرد.در اين ديدار، سيد عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي معاونان وزير خارجه کشورمان و وندي شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمريکايي نيز حضور داشتند.
 
11:41/ منبع ديپلماتيک: مهمترين مشکل حل نشده در مذاکرات، تحريم‌ها است
فارس/ يک منبع ديپلماتيک حاضر در مذاکرات هسته‌اي لوزان به «ايتارتاس» گفت: «هيچ موفقيت چشمگيري بدست نيامد. مشکل اصلي حل نشده همچنان لغو تحريمها است».
 
10:48/ دومين نشست وزراي خارجه ايران و 5+1 بدون حضور لاوروف
فارس/وزراي خارجه ايران و 1+5 براي دومين بار به گفت‌وگو نشستند در حاليکه به جاي وزير خارجه روسيه معاون وي در جلسه حضور دارد.به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به لوزان، وزراي خارجه ايران و 1+5 براي دومين بار و با حضور فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به گفت‌وگو نشستند.
 
09:50/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: ايران هيچگاه قبول نکرده بود اورانيوم خود را به خارج از کشور بفرستد
باشگاه خبرنگاران/ «ماري هارف» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مي‌گويد که که ايران از موضع قبلي خود در خصوص ارسال اورانيوم به خارج از کشور عدول نکرده زيرا هيچ‌گاه چنين چيزي را قبول نکرده بود.
 
09:47/ سخنگوي سازمان انرژي اتمي: هنوز مشخص نيست که به راه‌حل مي‌رسيم يا نه

باشگاه خبرنگاران/ بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي لحظاتي پيش در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : "مذاکرات از ساعت 08:30 به وقت لوزان (11:00 به وقت تهران) آغاز مي‌شود."وي ادامه داد: "هنوز مشخص نيست که به راه‌حل مي‌رسيم يا نه ، بايد ديد به چه شکل پيش مي‌رود."

 

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي لوزان سوئيس (دوشنبه 10 فروردين):

 
23:48/ کري: امروز پيشرفت اندکي داشتيم اما موضوعات سخت همچنان باقي مانده است
تسنيم/ وزير امور خارجه آمريکا از پيشرفت اندکي در مذاکرات هسته‌اي با ايران در ششمين روز گفت‌وگوهاي هسته‌اي در لوزان سوئيس خبر داد اما تاکيد کرد که همچنان موضوعات سختي باقي مانده است."جان کري" وزير امور خارجه آمريکا خبر داد که امروز [ششمين روز مذاکرات در لوزان سوئيس] پيشرفت اندکي حاصل شده اما همچنان موضوعات سختي باقي مانده است و تا عصر کار خواهيم کرد و همه مفهوم فردا [پايان ضرب الاجل] را مي‌دانند.

22:13/ وزراي خارجه گروه ۱+۵ بدون لاوروف در لوزان ديدار کردند
تسنيم/ در حاليکه سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه، لوزان را به مقصد مسکو ترک کرده است، وزراي خارجه گروه 1+5 براي دومين بار يک نشست داخلي برگزار کردند.از طرف روسيه نيز سرگي ريابکوف،‌ معاون وزير خارجه، در اين نشست حضور داشت.لاوروف اعلام کرده است که در صورت پيشرفت مذاکرات بار ديگر به لوزان باز خواهد گشت.

22:53/ منبع آگاه: ايران بر مواضع اصولي خود در مذاکرات پابرجاست
ايرنا/ يک منبع آگاه نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با بيان اينکه ايران بر مواضع اصولي خود در مذاکرات پابرجاست گفت: فضاسازي هاي غربي در اين زمينه بي اساس است.يک منبع مطلع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اعلام کرد دستاوردهاي قبلي که مورد توافق در مذاکرات با 1+5 و ايران قرار گرفته پابرجا است.وي اضافه کرد: موضوع انجام اقدامات برگشت ناپذير در قبال اقدامات برگشت ناپذير جزء اصول مذاکرات از ابتدا بوده است.

22:35/ وزير خارجه چين: داريم به راه‌حل‌هايي مي‌رسيم
ايسنا/ وزير خارجه چين گفت: اختلافات بين طرف‌هاي مختلف رو به کاهش بوده است و من محتاطانه به امکان توافق خوش‌بين هستم.
وي ابراز اميدواري کرد که مذاکرات به نتيجه برسد اما در عين حال گفت که همه طرف‌ها بايد براي به رسيدن به نتيجه مشارکت کنند.
وزير خارجه چين اظهار کرد: ما به بحث‌هاي خود ادامه مي‌دهيم و در زمان لازم اطلاعات بيشتري به رسانه‌ها خواهيم داد.

22:13/ گزارش الجزيره از مذاکرات لوزان/ لاوروف رفت، اما فابيوس و اشتاينماير ماندند؛ خبري خوش در راه است!
انتخاب/ منابع روسي اعلام کردند علائم موفقيت کاملا مشخص است. وقتي منابع روسي چنين اظهاراتي ايراد مي کنند به اين معناست که اتفاقي در حال روي دادن است.الجزيره گزارش داد: اظهارات مقامات روسيه و باقي ماندن وزراي خارجه آلمان و فرانسه در لوزان اين احتمال را در بردارد که اتفاقي در خصوص برنامه هسته اي ايران در حال وقوع است.

21:58/ معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي: توافق هسته‌اي امضا خواهد شد

فارس/ معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي مي‌گويد به نظر وي، موانع موجود بر سر راه توافق هسته‌اي برطرف شده و ايران و ۱+۵ بالاخره اين توافق را امضا خواهند کرد.داني ايالون اين سخنان را در گفت‌وگو با راديو «جي‌ال‌زد» مطرح کرده است.

21:55/ کاخ سفيد: مذاکره با ايران تا آخرين لحظه ادامه مي‌يابد/ اوباما در برابر کنگره مي‌ايستد
فارس/ سخنگوي کاخ سفيد مي‌گويد ايران در خصوص ارسال اورانيوم به خارج، قول خود را زير پا نگذاشته و مذاکرات تا لحظه آخر ادامه مي‌يابد.به گزارش نشريه پوليتيکو: «اريک شولتز» سخنگوي کاخ سفيد گفته که اخبار موجود در خصوص پاپس کشيدن ايرانيان از توافق‌هاي قبلي در خصوص انتقال اورانيوم، درست نيست.

21:41/ شين‌هوا: مذاکرات از فضاي خوش بينانه ابتداي روز دوشنبه به حالت ابري تغيير کرده است
نسيم/ خبرگزاري شين‌هوا مدعي شد مذاکرات از فضاي خوش بينانه ابتداي روز دوشنبه به حالت ابري تغيير کرده است .اين خبرگزاري چيني به نقل از يک منبع مدعي شد: ممکن است در پايان وزراي خارجه تنها به شکلي از يک توافق که بيشتر شبيه "اعلاميه"، "بيانيه" و يا فقط يک "بيانيه کنفرانس مطبوعاتي" باشد دست پيدا کنند.

21:38/ اشتاين ماير: فقط توافقنامه قابل راستي‌آزمايي را امضا مي‌کنيم
فارس/ «فرانک‌والتر اشتاين ماير» وزير خارجه آلمان گفته که اين کشور فقط توافقنامه‌اي را امضاء مي‌کند که قابل راستي‌آزمايي باشد و توان ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را براي هميشه از بين ببرد.

21:28/ منابع اروپايي: مذاکره‌کنندگان ايران از برداشته‌ شدن يکجاي تحريم‌ها کوتاه نمي‌آيند

فارس/ يک منبع اروپايي به خبرنگار شبکه خبري الميادين گفته تيم مذاکره‌کننده ايراني از بر سر موضع خود مبني بر برداشته‌شدن يکجاي تحريم‌ها، سازش نمي‌کند.اروپايي‌ها و به خصوص آمريکا اصرار دارد که تحريم‌ها و به خصوص تحريم‌هاي شوراي امنيت بايستي در يک روند مرحله به مرحله برداشته شود.
آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از اين اعلام کرده بودند که برداشته شدن تحريم‌هاي ايران بايد به صورت يکجا باشد.

21:20/ تحليل محسن رضايي از پشت صحنه مذاکرات هسته‌اي
هفت صبح/ محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با جمعي از اعضاي شوراي شهر تهران، با اشاره به روند مذاکرات ايران با کشورهاي ۱+۵ گفت: پشت اتاق دربسته مذاکرات دو گروه کاملاً فعال هستند؛ يکي کشورهاي منطقه و ديگري رسانه‌هاي جمعي، در نتيجه دولتمردان ما بايد متوجه اين رايزني‌هاي پشت صحنه باشند و براي خنثي کردن آن‌ها چاره‌اي بيانديشند.

21:12/ نماينده چين در مذاکرات هسته‌اي: تا هر زمان که نياز باشد در لوزان مي‌مانيم
فارس/ «وانگ چون» نماينده چين در مذاکرات هسته‌اي در جمع خبرنگاران گفت:تا هر زمان که نياز باشد در لوزان مي‌مانيم.
وي هيچ اظهار نظري در خصوص روند مذاکرات نکرد.

21:10/ حسين شريعتمداري: خطوط قرمز در توافق احتمالي رعايت نشده است/ هشدار درباره پذيرش "PMD"

فارس/ مديرمسئول روزنامه کيهان با هشدار نسبت به محتواي توافق احتمالي هسته‌اي گفت: بايد از آقاي جان کري پرسيد آيا ملزم کردن ايران به همکاري با آژانس در چارچوب PMD دام جديد و خطرناکي نيست که پيش پاي تيم هسته‌اي کشورمان پهن کرده‌اند؟ حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه کيهان در گفت و گو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به اخبار منتشر شده درباره محتواي توافق هسته اي احتمالي گفت: «اگر چه هنوز گزارش رسمي و قابل استنادي از روند مذاکرات هسته اي لوزان منتشر نشده است ولي برخي اخبار غيررسمي و البته قابل اعتنا از نزديکي ايران و 1+5 به يک توافق حکايت مي کنند. اخبار ياد شده اگر صحت داشته باشد مي توان گفت اين توافق با آنچه مورد نظر جمهوري اسلامي ايران بوده و هست فاصله داشته و در آن خطوط قرمز ترسيم شده، به گونه اي که مورد انتظار بود رعايت نشده است».

21:06/ پايان رايزني 2 ساعته صالحي، مونيز، معاونان و اشميت
فارس/ رايزني دو ساعته رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، وزير انرژي آمريکا، معاونان وزراي خارجه و معاون موگريني در لوزان پايان يافت.

20:58/ ايران هسته اي مدعي شد: جزئيات مذاکرات درباره قطعنامه هاي تحريمي شوراي امنيت
ايران هسته اي/ منابع ايراني مرتبط با مذاکرات مي گويند اگر مسئله لغو فوري قطعنامه هاي تحريمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران مورد توافق قرار نگيرد، احتمال شکست مذاکرات لوزان بسيار جدي است.اطلاعات موجود نشان دهنده اين است که موضوع زمان بندي لغو قطعنامه هاي پيشين شوراي امنيت عليه ايران بدل به مهم ترين نقطه اختلاف در مذاکرات شده است. منابع مرتبط با موضوع مي گويند امريکا تعليق يکباره همه تحريم هاي خارج از شوراي امنيت را پذيرفته ولي در مقابل تعليق قطعنامه هاي شوراي امنيت مقاومت مي کند.از ديد تيم ايراني، اين موضوع داراي اهميت فراواني است که شوراي امنيت سازمان ملل با صدور يک قطعنامه جديد قطعنامه هاي قبلي خود را لغو کند.
ايران معتقد است در اين صورت دو اتفاق رخ خواهد داد:
اول- برنامه هسته اي بويژه غني سازي ايران مشروعيت مي يابد.
دوم- زيرساخت قانوني تحريم هاي يک جانبه نيز برچيده خواهد شد.

20:51/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: بدون انتقال اورانيوم از ايران هم قطعا مي توانيم به توافق برسيم

فارس/ سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مي‌گويد که که ايران از موضع قبلي خود در خصوص ارسال اورانيوم به خارج از کشور عدول نکرده زيرا هيچ‌گاه چنين چيزي را قبول نکرده بود.

20:41/ عراقچي: از فردا ممکن است به اين نتيجه برسيم که بايد مسير ديگري را طي کرد

تسنيم/ سيد عباس عراقچي‌، عضو ارشد تيم مذاکره کننده در پاسخ به اين پرسش که نشست‌هاي امروز در لوزان‌ چگونه بوده است، گفت: "امروز صبح جلسه وزراي امور خارجه ايران و 1+5 برگزار شد. تمام وزرا تا آخر شب روز گذشته وارد شده بودند و جلسه بسيار مهمي بود و در آن بحث هاي بسيار ريزي صورت گرفت." وي ادامه داد: "اين رويه برخلاف جلسات سابق وزراي امور خارجه ايران و گروه 1+5 بود که معمولا به بحث‌هاي کلي مي‌گذشت. جلسه صبح جلسه کاري بسيار جدي بود." عراقچي تصريح کرد: "موضوعاتي که هنوز براي آنها راه‌حلي پيدا نشده است به شکل جدي مورد بحث قرار گرفت. در اکثر موضوعات راه حل داريم، چند موضوع است که بحث‌ها پيرامون آن بايد ادامه پيدا کند‌؛ نظرات وزرا شنيده و قرار بر اين شد که بحث‌ها در سطح کارشناسي و مديران سياسي ادامه پيدا کند و ماموريت داده شد که کارشناسان فني که بحث‌هاي باقي مانده را ادامه دهند و کارشناسان سياسي و معاونان وزراي امور خارجه بحث‌ها را در سطح سياسي ادامه خواهند داد. پس از اتمام جلسه وزرا در صبح جلسات کارشناسي ادامه پيدا کرد و تا شب هم ادامه پيدا خواهد کرد."

17:08/ وزير خارجه آمريکا در پاسخ به خبرنگار آخرين خبر: مطمئنا تا پايان ماه مارس يک ضرب الاجل تعيين شده است

آخرين خبر/ جان کري وزير خارجه آمريکا در پاسخ به خبرنگار اعزامي آخرين خبر به لوزان سوئيس گفت: سخت مشغول کار هستيم؛ مطمئنا تا پايان ماه مارس (11 فروردين 1394) يک ضرب الاجل تعيين شده است.

16:10/ دومين جلسه وزراي خارجه ايران و گروه ۱+۵ عصر امروز برگزار مي‌شود
تسنيم/ وزراي خارجه ايران و گروه 1+5 (آمريکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسيه و چين) عصر امروز (دوشنبه) بار ديگر گرد هم مي‌آيند.

16:08/ ادعاي نتانياهو: توافق هسته‌اي ايران به اسرائيل و کشورهاي خاورميانه آسيب مي‌زند

تسنيم/ بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، در ادامه موج جديد لفاظي‌ها خود عليه مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که اکنون در لوزان سوئيس در جريان است گفت: "کشورهاي ميانه‌روي منطقه، به رهبري اسرائيل، اولين کشورهايي هستند که از اين توافق تأثير خواهند پذيرفت."

16:03/ جهانگيري: فضاي ظاهري مذاکرات به گونه‌اي است که حتما به توافق مي‌رسيم
ايسنا/ اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور پس از بازديد از پروژه‌هاي کشاورزي و صنعتي شهرستان‌هاي فيروزکوه و دماوند استان تهران در جمع مسوولان وفعالان صنعتي و کشاورزي اين دو شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند با اشاره به نامگذ اري سال 94 با عنوان سال دولت ملت، همدلي و همزباني از سوي مقام معظم رهبري خاطر نشان کرد:‌اين نامگذاري رمز و راز پيشرفت و توسعه يک جامعه، ملت و دولت است.

15:08/ وزير خارجه آلمان احتمال بروز بحران در مذاکرات هسته‌اي را رد نکرد
مهر/ رويترز مدعي شد برخي برخي مقامات حاضر در مذاکرات هسته اي احتمال شکست مذاکرات را رد نکرده اند.

15:00/ کرملين: نشانه‌هاي خوبي از مذاکرات هسته‌اي بيرون آمده است
فارس/ بر اساس خبر منتشر شده رويترز، کاخ کرملين اعلام کرده که نشانه‌هاي خوبي از مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ به بيرون آمده است.

14:35/ العالم: فرانسه به دنبال بازه زماني 15 ساله براي اعتمادسازي ايران است
العالم/ خبرنگار العالم از لوزان گزارش داد که فرانسه به دنبال بازه زماني 15 ساله براي اعتماد سازي در برنامه هسته‌اي ايران است.

14:28/ مشکل امروز با ٥+١ درباره چيست؟
آخرين خبر/ امروز جلسات تعيين کننده در لوزان سوئيس با نشست مشترک ٧ وزير خارجه آغاز شد. با اين حال همه طرف ها از دشواري بي اندازه تصميم گيري در اين جلسات مي گويند. ٢ مشکل مراحل نهايي مذاکرات هسته اي کشورمان با گروه ٥+١ به گونه اي است که ممکن است به بي نتيجه ماندن اين دور از گفت و گوها نيز منتهي شود. کشورهاي ٥+١ در ٢ مورد هنوز اماده تصميم هاي دشوار نشده اند.
 
14:09/ لاوروف لوزان را ترک مي‌کند
ايسنا/ منابع خبري غربي و روسي اعلام کردند که سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه عصر روز دوشنبه لوزان را به مقصد مسکو ترک مي کند.وزير خارجه روسيه يکشنبه شب وارد لوزان شد و با وزيران خارجه چين و ايران ديدار کرد.
 
13:10/ پايان نشست عمومي وزراي خارجه ايران و 1+5
ايرنا/ نشست ايران و 1+5 در صبح دوشنبه پس از يک ساعت و نيم پايان يافت.هنوز هيچ اطلاعي از محتواي مذاکرات و نتايج آن در دست نيست.
 
13:03/ ادعاي الميادين: پيشنهاد رفع تحريم‌هاي ايران طي 4 تا 6 سال آينده در لوزان مطرح شد
فارس/ خبرنگار شبکه الميادين اعلام کرد که غربي‌ها امروز در «لوزان» پيشنهاد کردند که تحريم‌ها از ايران طي 4 تا 6 سال آينده رفع شود.اين شبکه خبري همچنين از انتشار اخباري مبني بر پيشنهاد چين درباره مکانيسم رفع تحريم‌ها از ايران خبر داد.هنوز جزئياتي از اينطرح‌ها در دست نيست.
 
12:55/ خبرگزاري روسي به نقل از يک منبع ايراني: تعداد سانتريفيوژها هنوز قطعي نشده است
فارس/ خبرگزاري روسي اسپوتنيک به نقل از يک منبع ايراني گزارش داد که تعداد دقيق سانتريفيوژهاي مورد نظر در توافق احتمالي هسته‌اي پس از پايان ضرب‌الاجل ماه مارس اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، يک منبع وابسته به هيات مذاکره ايران در گفت‌وگوهاي هسته‌اي تاکيد کرد که تعداد دقيق سانتريفيوژها پس از پايان ضرب‌الاجل ماه مارس اعلام خواهد شد.
 
12:03/ نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 آغاز شد
ايرنا/ نشست ايران و 1+5 که عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران آن را ' تعيين کننده' ارزيابي کرد، دقايقي پيش با حضور ويران خارجه هفت کشور در هتل بوريواژ آغاز شد.انتظار مي رود توافقي که در اين جلسه حاصل مي شود در مقر سازمان ملل در ژنو به ثبت برسد.
 
11:50/ کريستين ساينس مانيتور: موانع زياد است، اما توافق منعقد خواهد شد
انتخاب/ روز سه شنبه ضرب الاجل مذاکرات هسته اي براي دستيابي به توافق اوليه فرار مي رسد. هدف اين توافق، هموار کردن مسير براي دور جديد مذاکرات در جهت دستيابي به يک توافق جامع است.
روزنامه آمريکايي کريستين ساينس مانيتور در تحليلي نوشت:‌ با وجود موانع فراوان به نظر مي رسد مذاکرات ايران موفقيت آميز باشد.

11:41/ رييس کنگره آمريکا: در صورت عدم دستيابي به توافق، تحريم‌هاي جديد عليه ايران به زودي وضع مي‌شود
ايسنا/ به گزارش خبرگزاري سي‌ان‌ان ، جان‌بوئنر رييس کنگره آمريکا اعلام کرد که اگر باراک اوباما رييس جمهور آمريکا قادر نباشد که بتواند توافقي با ايران انجام دهد، کنگره سريعا تحريم‌هاي جديد عليه ايران را وضع خواهد کرد .
 
11:07/ ادعاي نيويورک تايمز: ايران از يک عنصر کليدي توافق هسته اي احتمالي عقب نشست
واحد مرکزي خبر/ اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در گزارشي به قلم ديويد ئي سانگر و مايکل آر گوردون از لوزان سوئيس نوشت:در حالي که از مهلت مذاکرات فقط دو روز باقي است،‌ مقامات ايراني روز يکشنبه از يک عنصر حياتي توافق هسته اي پيشنهادي عقب نشيني کردند و گفتند ديگر تمايلي براي خارج کردن سوخت هسته اي خود به خارج از کشور ندارند. 
 
09:23/ کري: مطمئن نيستم در اين مرحله از مذاکرات بتوان به توافق رسيد
فارس/وزير خارجه آمريکا درباره دستيابي به توافق با ايران در اين مرحله از مذاکرات هسته‌اي ابراز ترديد کرد.«جان کري» وزير خارجه آمريکا به شبکه خبري «ريانووستي» گفت که وي مطمئن نيست که بتوان در اين مرحله با ايران درباره برنامه هسته‌اي به توافق رسيد.
 
09:21/ وزراي خارجه ايران و انگليس ديدار کردند
ايسنا/ در ادامه ديدارهاي دوجانبه وزير خارجه کشورمان در چهارمين روز مذاکرات هسته‌اي با همتايان خود در گروه 1+5، محمدجواد ظريف با همتاي انگليسي خود ديدار کرد.

03:02/در ميزگرد سي‌ان‌ان عنوان شد: توافقنامه هسته‌اي بدون نقص نخواهد بود اما بهتر از جنگ يا تسليحاتي شدن ايران است
واحد مرکزي خبر/ در ميز گرد سي.ان.ان عنوان شد: توافقنامه‌ي فعلي با ايران بدون نقص نيست، اما بهتر از گزينه‌هايي مثل «جنگ با ايران» و يا «ايران مسلح به سلاح هسته‌اي» است.

02:47/نشست وزراي خارجه ايران و ٦ کشور ساعت ١١:٣٠ به وقت تهران برگزار مي‌شود
فارس/ نشست وزراي خارجه ايران و ١+٥ ساعت ٩ صبح به وقت محلي ١١:٣٠ به وقت تهران در لوزان برگزار مي شود.

02:20/هاموند: گفت‌وگوي سختي با ظريف درباره مسائل حل‌نشده داشتيم/ سخت براي توافق کار مي‌کنيم
فارس/ وزير خارجه انگليس مي‌گويد گفت‌‌وگوي سختي با همتاي ايراني خود ردباره مسائل حل‌نشده داشته است.

01:56/ رويترز مدعي شد: ايران احتمالاً مجاز به غني‌سازي در فردو خواهد بود/ موافقت تهران با داشتن کمتر از ۶ هزار سانتريفيوژ
فارس/ اين خبرگزاري انگليسي مدعي شد طرف غربي در حال بررسي طرح مجاز کردن غني‌سازي در سايت «فردو» براي مصارف پزشکي است.

00:58/ وزراي خارجه ايران و انگلستان با يکديگر ديدار کردند
تسنيم/ وزراي خارجه ايران و انگلستان در ادامه تلاش‌ها براي دستيابي به راه‌حل‌هايي به منظور تداوم مذاکرات هسته‌اي با يکديگر ديدار کردند.

00:33/ ريانوستي روسيه: ايران و ۱+۵ مذاکرات را تا سه شنبه ادامه مي دهند
تسنيم/ يک منبع آگاه در هيات ايراني تاکيد کرد که تهران و گروه ۱+۵ شامل مذاکره کنندگان بين المللي امروز يکشنبه به توافق رسيده اند تا مذاکرات بر سر برنامه هسته اي ايران را تا روز سه شنبه ادامه دهند.

00:09/ ايران هسته‌اي مدعي شد: برخي جزئيات توافق نهايي ميان ايران و 5+1
ايران هسته اي/ جمع بندي اخبار واصله از لوزان نشان دهنده آن است که توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 تا روز سه شنبه اعلام خواهد شد.هم اکنون تمامي وزراي خارجه گروه 1+5 تا صبح دوشنبه وارد لوزان خواهند شد و مذاکرات درباره مسائل اساسي تا روز سه شنبه پايان خواهند يافت.منابعي که «ايران هسته اي» با آنها گفت وگو کرده مي گويند اگرچه صدردصد مسائل حل نشده ولي سناريوي عدم توافق منتفي است.وزراي خارجه 1+5 به همراه تيم مذاکره کننده ايران براي امضاي سند نهايي از لوزان به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.منابع ديپلماتيک به «ايران هسته اي» گفتند که حتما يک متن مکتوب وجود خواهد داشت اما درباره نحوه اعلام آن در روز پاياني تصميم گيري خواهد شد.اين منابع مي گويند آنچه در روز سه شنبه اعلام مي شود چاچوب توافق نهايي يا به اصطلاح يک توافق سياسي درباره مسائل کليدي خواهد بود و جزئيات در 6 پيوست تا اوايل تير ماه نهايي خواهد شد.

آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي در روز يکشنبه 9 فروردين

23:31/ آغاز نشست وزراي خارجه 1+5 با حضور موگريني
فارس/ پس از رسيدن وزير خارجه انگيس به محل مذاکرات هسته‌اي، همه وزراي خارجه 1+5 در حضور مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به بحث نشستند.
به گزارش فارس به نقل از معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، پس از رسيدن وزير خارجه انگيس به محل مذاکرات هسته‌اي، همه وزراي خارجه 1+5 در حضور مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به بحث نشستند.

23:22/ عراقچي در جمع خبرنگاران: خروج مواد از کشور در دستور کار ما نبوده و نيست
فارس/ به گزارش فارس، عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران در جمع خبرنگاران در لوزان گفت که «موضوع مذاکرات تنها هسته‌اي است.»وي افزود که همه تحريم‌ها در چارچوب مشخصي لغو خواهد شد و همچنين تأکيد کرد که خروج مواد هسته‌اي از کشور در دستور کار ما نبوده و نيست.

23:14/ وزير خارجه انگليس: اعتقاد دارم که به توافق خواهيم رسيد/ايران نبايد بتواند بمب بسازد
فارس/ وزير خارجه انگليس پس از رسيدن به محل مذاکرات در لوزان سوئيس گفته که «معتقدام به توافق خواهيم رسيد و لي اين توافق بايد بگونه‌اي باشد که ايران را از دست‌يابي به بمب اتم دور کند.»وي همچنين در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي توئيتر نوشت: «وقت آن است که ايران تصميمي سخت بگيرد.»هاموند که ساعتي پيش وارد لوزان شده است قرار است ساعت 21:30 به وقت لوزان (23:00 به وقت تهران) با محمد جواد ظريف،‌ وزير امور خارجه کشورمان، ديدار کند.

23:12/ سناتور ارشد دموکرات آمريکا: کنگره بايد هرگونه توافق هسته اي با ايران را مورد بررسي قرار دهد
تسنيم/ سناتور ارشد دموکرات کميته روابط خارجي سناي آمريکا تاکيد کرد که کنگره بايد هرگونه توافق هسته اي را که بين آمريکا و ساير قدرت هاي جهاني با ايران حاصل مي شود مورد بررسي قرار دهد.به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، باب منندز سناتور دموکرات ايالت نيوجرسي امروز يکشنبه در سخناني تصريح کرد که من نگراني هاي واقعي نسبت به مذاکرات هسته اي دارم و از هر توافقي که ايران را به يک کشور در آستانه هسته اي شدن، تبديل کند، حمايت نخواهم کرد.

23:06/ آلن اير: هنوز حصول توافق هسته‌اي با ايران قطعي نيست
واحد مرکزي خبر/ سخنگوي فارسي زبان وزارت امور خارجه آمريکا گفت هنوز اطميناني وجود ندارد توافق هسته اي با ايران حاصل شود.آلن اير در گفتگو با شبکه تلويزيوني يورونيوز تصريح کرد:« شانس رسيدن به نتيجه مورد نظر هنوز کاملا واضح و قطعي نيست. ما تلاش مي کنيم به توافق برسيم اما هنوز اطميناني وجود ندارد که بتوانيم به آن دست يابيم. ما تلاش مي کنيم.»

23:04/ خبرگزاري روسي «ايتارتاس»: مذاکرات ايران و 1+5 به لحظه تصميم گيري نزديک شده است
واحد مرکزي خبر/ به گزارش خبرگزاري ايتارتاس از لوزان ، يک منبع بلندپايه در مذاکرات هسته اي بين ايران و قدرت هاي جهان ( پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) گفت مذاکرات گروه پنج به اضافه يک درباره برنامه هسته اي ايران در حال نزديک شدن به لحظه تصميم گيري است و دو طرف درحال گفتگو درباره جملات موافقتنامه احتمالي هستند.

22:55/ الجزيره: امشب شبي سرنوشت ساز در تاريخ برنامه هسته اي ايران است
واحد مرکزي خبر/ شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: امشب شبي سرنوشت ساز در تاريخ برنامه هسته اي ايران است.عيسي طيبي خبرنگار اين شبکه در لوزان سوئيس درباره روند مذاکرات هسته اي ايران گفت: امروز روز تاريخي براي انتشار اخبارغير رسمي و شايعه است.

22:55/ عراقچي:هنوزهيچ توافقيي حاصل نشده است/جلسه وزرا فردا برگزار مي شود و تعيين کننده است
فارس/ عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي تصريح کرد: هنوز هيچ توافقي حاصل نشده است.به گزارش خبرنگار اعزامي فارس به لوزان، سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي از لوزان در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما گفت: امروز هم مذاکرات بسيار فشرده‌اي در سطوح مختلف داشتيم.عراقچي گفت: توافق دو مرحله‌اي نخواهيم داشت. قصد اين است براي همه موضوعات راه‌حل پيدا شود و بعد مکتوب شود.

22:52/ سي ان ان: اگر توافق بدست نيايد توافقنامه ي موقت تا پايان ماه ژوئن پابرجا خواهد بود
واحد مرکزي خبر/ خبرنگار سي ان ان در سوئيس گفت: اگر تا سي و يکم مارس توافق بدست نيايد اتفاق خاصي نمي افتد و همان توافقنامه ي موقت تا پايان ماه ژوئن پابرجا خواهد بود.
به گزارش شبکه ي تلويزيوني سي ان ان؛ درحاليکه فقط دو روز تا ضرب الاجل سي و يکم مارس براي گفتگوهاي هسته اي با ايران باقي مانده است، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل هشدار جديدي داده و گفته است که توافقي که درحال بدست آمدن است توافقي خطرناک است.

22:34/ پاسخ متفاوت لاوروف درخصوص احتمال توافق هسته اي: من حقوق نمي‌گيرم که خوش‌بين باشم
فارس/ وزير امور خارجه روسيه که براي پيوستن که ديگر همتايان خود در 1+5 به لوزان آمده در پاسخ به سوالي مبني بر خوش‌بين بودن به درنماي توافق گفته که «حقوق نمي‌گيرم که خوش‌بين باشم.»

22:32/ وزراي خارجه روسيه و چين پيرامون پرونده هسته اي ايران با يکديگر ديدار کردند
واحد مرکزي خبر/ وزراي خارجه روسيه و چين در لوزان با يکديگر ديدار و گفتگو کردند.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري صدا و سيما به لوزان , سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و وانگ يي وزير خارجه چين عصر امروز يکشنبه در هتل محل اقامت لاوروف ديدار و گفت وگو کردند. همچنين قرار است لاوروف با جان کري وزير خارجه امريکا نيز ديدار کند.

22:01/ وزير خارجه آلمان: فضاي مذاکرات هسته اي خوب است
ايرنا/ فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان روز يکشنبه ، فضاي مذاکرات هسته اي بين ايران و گروه 1+5 در لوزان سوئيس را خوب توصيف کرد.به گزارش رويترز از لوزان ، اشتاين ماير در پاسخ به درخواست يک خبرنگار براي توصيف فضاي مذاکرات بين ايران و 1+5 گفت: «تا کنون فضا خوب بوده است اما اين امر به توانايي دو طرف براي کاهش اختلافات در ساعات آينده بستگي دارد. »

21:56/ تلويزيون اسرائيل: آمريکا براي توافق با ايران مشتاق است
فارس/ تلويزيون رژيم صهيونيستي در گزارشي از مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و 5+1 در لوزان تاکيد کرد که آمريکا براي توافق با ايران مشتاق است. به گزارش فارس، کانال يک تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد که آمريکا مشتاق به امضاي توافق با ايران است و در نظر دارد تحريم‌ها را لغو کند.

21:00/ کاخ سفيد: اميدواريم تا پايان مارس به تفاهم دست يابيم
تسنيم/ جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد، مي‌گويد: "در نهايت، رئيس‌جمهور بر اين باور است که بايد بتوانيم... اگر توافقي دست يافتني است بايد بتوانيم تا پايان مارس بدان دست يابيم." وي که با شبکه اي‌بي‌سي آمريکا مصاحبه مي‌کرد افزود: "اکنون زمان آن رسيده که ايراني‌ها درباره اينکه مايلند تعهدات مورد نياز جدي را ارائه دهند، به جامعه بين‌المللي علامتي واضح نشان داده و به گفته‌هاي‌شان مبني بر اينکه به دنبال بمب هسته‌اي نيستند، عمل کنند." ارنست در ادامه گفت: "اگر مي‌توانند اين تعهدات را بدهند، بايد همچنين بتوانند تا پايان ماه مارس اين کار را انجام دهند."

20:35/ وزير خارجه آلمان: تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌هاي هسته‌اي ايران يکجا قابل رفع نيستند
فارس/ «فرانک والتر اشتاينماير، وزير خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه خبري آلماني «زي دي اف» گفت:« لازم است تا ايران انعطاف بيشتري در مذاکرات از خود نشان دهد.» براساس اين گزارش، رييس دستگاه ديپلماسي آلمان در بخشي ديگر از سخنان خود با تاکيد بر موافقت با تخفيف مرحله به مرحله تحريم‌هاي تحميلي افزود:« تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌هاي هسته‌اي به فوريت و يکجا قابل رفع شدن نيستند.»

20:07/ مذاکره کننده ارشد ايراني: هيچگونه توافق هسته‌اي بين ايران و گروه ۱+۵ صورت نگرفته است
تسنيم/ يک مذاکره کننده ارشد تيم هسته اي جمهوري اسلامي ايران در باره فضاسازي رسانه هاي غربي اظهارداشت: "هيچگونه توافقي صورت نگرفته و موضوعاتي همچنان باقي مانده که بايد حل وفصل شود."

19:40/ منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران خبر توافق اوليه را تکذيب کرد
ايرنا/ يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران خبر خبرگزاري فرانسه درباره توافق موقت را تکذيب کرد. اين مقام از رسانه هاي ايراني خواست بسيار مراقب باشند تا در فضاي جنگ رواني رسانه هاي غربي که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوند. خبرگزاري فرانسه روز يکشنبه از لوزان سوئيس گزارش داد که ايران و گروه 1+5 به توافق موقت در زمينه شروط توافق هسته اي دست يافته اند.

17:22/ مقام آمريکايي: توافق گام به گام و مرحله به مرحله خواهد بود
مهر/ يک مقام آمريکايي که نامش فاش نشده به شبکه بي بي سي گفته که توافق به صورت تدريجي وگام به گام خواهد بود. بر اين اساس محدوديتها بر برنامه غني سازي اورانيوم ايران دفعتاً نبوده و به صورت تدريجي صورت مي گيرد و در مقابل برداشته شدن تحريمها نيز در فرايندي تدريجي و گام به گام صورت خواهد گرفت.

19:08/ خبرگزاري فرانسه از توافق هسته‌اي موقت بين ايران و ۱+۵ خبر داد
نسيم/ خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات‌هاي غربي آورده است: ايران و ۱+۵ به توافق موقت بر روي عناصر کليدي که برنامه هسته‌اي تهران را به شدت محدود مي‌کند دست يافته‌اند.

18:20/ ديدارهاي فشرده ادامه دارد/ ظريف و موگريني پشت درهاي بسته
خبرآنلاين/ دکتر ظريف پس از ديدار با همتاي چيني خود با فدريکا موگريني مشغول گفتگو و رايزني است. گفتني است آقاي ظريف صبح امروز خود را با ديدار با جان کري آغاز کرد و پس از آن هم جلسه اي با همتاي چيني اش برگزار کرد. جلسه اي که گفته مي شود حاوي طرح تازه چيني ها بوده است. منابع چيني حاضر در لوزان به خبرنگار ما گفته اند آقاي وانگ يي در اين ديدار طرح تازه اي را براي حل اختلافات ميان ايران و گروه ۵+۱ طرح کرده است. آقاي وانگ پس از ديدار با دکتر ظريف جلسه اي هم با لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه داشت. آقاي ظريف هم ديداري دوجانبه با وزير خارجه آلمان فرانک اشتاين ماير برگزار کرد. آقاي ظريف و خانم موگريني هم از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلي ديدار خود را آغاز کردند.

18:15/ العالم: يک توافق اوليه بين ايران و 1+5 به دست آمد
واحد مرکزي خبر/ شبکه العالم در خبري فوري گزارش داد: ديپلمات هاي حاضر در لوزان سوئيس اعلام کردند توافق اوليه بر سر بندهاي اصلي راه حل مطرح شده بين ايران و گروه پنج به علاوه يک به دست آمده است.

17:40/ مذاکره کننده ارشد ايراني خبر انتقال اورانيوم از ايران به روسيه را رد کرد
فارس/ يک مذاکره کننده ارشد هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس که حاوي نکات غير دقيقي از جمله در مورد انتقال اورانيوم از ايران به روسيه است را رد کرد. اين مذاکره کننده افزود: انتشار چنين اخباري از سوي برخي از رسانه‌هاي غربي در راستاي فضاسازي‌هايي در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت مي‌گيرد که البته اقدامي بيهوده و غيرحرفه‌اي است. گفتني است خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از برخي منابع مدعي شد که ايران با انتقال تمام اورانيوم غني‌شده خود به خاک روسيه موافقت کرده است.

17:25/ مقام آگاه: آمريکا و روسيه در زمينه تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران اختلاف دارند
فارس/ يک مقام آگاه به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ مدعي است آمريکا و روسيه در اين رايزني‌ها درباره برخي موارد مربوط به تحريم‌هاي سازمان ملل متحد عليه ايران و رفع آنها اختلاف دارند.

17:12/ ادعاي بلومبرگ: تاسيسات هسته‌اي فردو به يک مرکز توليد ايزوتوپ‌هاي پزشکي تبديل ‌مي‌شود
نسيم/ خبرگزاري آمريکايي بلومبرگ مدعي شد که تاسيسات هسته‌اي فردو به يک مرکز توليد ايزوتوپ‌هاي پزشکي تبديل ‌مي‌شود . اين خبرگزاري همچنين مدعي شده است در حالي که توافق آتي ايران را از غني سازي اورانيوم در فردو منع کرده، سانتريفيوژهاي مستقر تنها مجاز به توليد موليبدن و ايزوتوپهاي ديگرخواهند بود.

16:57/ عراقچي: 11 فروردين مي توانيم در مورد رسيدن به يک توافق اظهار نظر کنيم
پارس/ سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: طرف ايراني، آمريکا و ساير کشورهاي 5+1 تمايلي به اين ندارند که توافقنامه ژنو تمديد شود. عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران در مورد زمان نهايي توافق گفت: همه شواهد نشان مي دهد که ما در 11 فروردين مي توانيم در مورد رسيدن به يک توافق اظهار نظر کنيم.

16:52/ سي‌ان‌ان: مذاکرات هسته‌اي ايران با مشکل غيرمنتظره اي مواجه شده است
واحد مرکزي خبر/ شبکه سي ان ان به نقل از مقامات آمريکايي و غربي اعلام کرد مذاکرات هسته اي ايران در لوزان سوئيس با مشکل غيرمنتظره اي مواجه شده است. شبکه تلويزيوني سي ان ان اعلام کرد در چهارمين روز از مذاکرات هسته اي در لوزان مقامات آمريکايي و غربي اعلام کردند ايران حاضر نيست از مسائل حياتي در بخش تحقيقات هسته اي و موضوع لغو تحريم ها عقب نشيني کند. شبکه سي ان ان افزود مذاکره کنندگان تلاش مي کنند تا سه شنبه به توافق دست يابند.

16:45/ منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران: اخبار منتشر شده درباره خروج ذخاير اورانيوم صحت ندارد
فارس/ يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايراني در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني العالم تاکيد کرد که اخبار منتشر شده درباره خروج ذخاير اورانيوم صحت ندارد. بنابراين گزارش، راه حل‌هايي درباره مسائل موجود از جمله مسئله تاسيسات فردو روي ميز قرار دارد و امکان رسيدن به توافق در اين زمينه‌ها وجود دارد.


16:00/ ديپلمات غربي: تقريبا در کليات توافق کرده‌ايم/ نگارش جزئيات بعد از مذاکرات لوزان آغاز مي شود
برنا/ يک ديپلمات غربي گفت: کشورهاي 5+1 و ايران در کليات تقريبا به توافق رسيده اند و احتمالا اين توافق به زودي اعلام مي شود. اين ديپلمات غربي افزود: به احتمال فراوان اعلام توافق در ژنو و در محل سازمان ملل خواهد بود ولي هنوز در مورد چگونگي اعلام آن و اينکه به صورت توافقنامه باشد يا بيانيه اتفاق نظر وجود ندارد.ايالات متحده آمريکا خواستار امضاي توافق است و ايران معتقد است اين توافق به صورت بيانيه رسانه اي باشد. وي ادامه داد: پس از پايان مذاکرات لوزان، نگارش جزئيات آغاز مي شود و در تيرماه اين کار پايان خواهد پذيرفت.

 
15:53/ ديپلمات‌هاي اروپايي: ادامه مذاکرات تا فردا قطعي است‬
تسنيم/ ديپلمات‌هاي اروپايي نزديک به مذاکرات هسته‌اي ايران در لوزان مي‌گويند گفتگوهاي هسته‌اي قطعا فردا (دوشنبه) نيز ادامه خواهد يافت.

15:06/ منبع نزديک به تيم مذاکره‌کننده ايران: اگر تا سه روز آينده مسائل باقي مانده حل شود، مي‌توانيم نگارش متن توافق را شروع کنيم
فارس/ خبرگزاري فرانسه به نقل از يک منبع نزديک به هيات مذاکره ايران در گفت‌وگوهاي هسته‌اي گزارش داد که «اگر ما تا سه روز آينده همه موضوعات را حل کنيم، مي‌توانيم شروع به نگارش متن(توافق) بکنيم». به گزارش اين خبرگزاري غربي اين منبع نزديک به تيم ايراني در ادامه افزود: «اما در حال حاضر ما همچنان در حال مذاکره و گفت‌‌وگو هستيم».

14:36/ فابيوس: در مذاکرات سخت کار مي‌کنيم، براي رسيدن به نتيجه اميد هست
تسنيم/ وزير خارجه فرانسه در سخناني اعلام کرد که "در مذاکرات سخت کار مي‌کنيم. براي رسيدن به نتيجه اميد هست."

13:58/ آسوشيتدپرس مدعي شد: موافقت ايران با انتقال تمام اورانيوم غني‌شده خود به روسيه
فارس/ يک رسانه آمريکايي از قول برخي منابع مدعي شده ايران در رايزني‌هاي هسته‌اي با انتقال تمام اورانيوم غني‌شده خود به روسيه موافقت کرده است.

13:37/ سي‌ان‌ان: مذاکرات هسته اي به نقطه حساسي رسيده است
مهر/ شبکه تلوزيوني سي ان ان آمريکا در گزارشي با اشاره به ورود وزراي خارجه آلمان و فرانسه براي شرکت در مذاکرات هسته اي با طرف ايراني اعلام کرد مذاکرات هسته اي ايران و گروه ۱+۵ وارد مرحله حساسي شده است. در اين گزارش به نقل از ديپلمات هاي ارشد و مقامات غربي ادعا شده است که ايستادگي و پا فشاري ايران بر سر برخي مسائل مي تواند دستيابي به توافق هسته اي را به مخاطره بياندازد.

13:30/منبع ايراني خبر داد: احتمال تمديد مذاکرات تا روز سه‌شنبه
آنا/ يک منبع ايراني در گفت‌وگو با ايتارتاس مي‌گويد احتمال تمديد مذاکرات هسته‌اي در سطح وزراي خارجه وجود دارد و طرفين در حال رايزني درباره آن هستند.
 
13:03/ بلومبرگ مدعي شد: برخي تحريم‌ها عليه ايران تا ۱۰ سال باقي خواهند ماند/ ورود چين با طرح‌هاي جديد
فارس/ خبرگزاري آمريکايي بلومبرگ از قول پنج ديپلمات آمريکايي و اروپايي مدعي شد در صورت توافق هسته‌اي برخي تحريم‌ها عليه ايران دست‌کم تا ده سال باقي خواهند ماند.پنج ديپلمات آمريکايي و اروپايي با بيان اين ادعا که اصرار ايران بر رفع فوري تحريم‌هاي سازمان ملل مانع اصلي رسيدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌اي تا موعد ۳۱ مارس (۱۱ فروردين) است مي‌گويند برخي تحريم‌ها عليه ايران تا ده سال پابرجا خواهند ماند.اين مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به خبرگزاري بلومبرگ گفته‌اند کشورهاي غربي در حال مذاکره به ايران پيشنهاد رفع تحريم‌هاي سازمان ملل، ظرف چهار تا شش سال را مطرح کرده‌اند. به گفته آنها برخي تحريم‌ها هم ممکن است يک دهه پابرجا باقي بمانند.
 
12:58/ پايان رايزني ايران و آمريکا در روز چهارم مذاکرات لوزان
ايرنا/ مذاکره دو جانبه ايران و امريکا با رياست محمد جواد ظريف وزير امور خارجه و جان کري وزير خارجه امريکا در هتل بوريواژ يک ساعت به طول انجاميد.دراين مذاکره علي اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي، ارنست مونيز وزير انرژي امريکا، سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي و وندي شرمن معاونان وزيران خارجه ايران و امريکا و نيز حسين فريدون دستيار ويژه رييس جمهوري حضور داشتند.
 
11:52/ آغاز هشتمين دور رايزني ظريف و کري در لوزان
فارس/ هشتمين دور رايزني وزير خارجه کشورمان با همتاي آمريکايي خود دقايقي پيش در پنجمين روز رايزني‌هاي هسته‌اي در لوزان آغاز شد.
 

11:41/ کري برنامه سفرش به آمريکا را براي باقي ماندن در مذاکرات هسته‌اي لغو کردايرنا/ 'جان کري' وزير امور خارجه آمريکا که از مدت ها قبل براي شرکت در مراسم گراميداشت ياد 'ادوارد کندي' سناتور دموکرات اعلام آمادگي کرده بود؛ با توجه به ادامه مذاکرات هسته اي با ايران، شرکت در اين مراسم را لغو کرد.

 

11:17/ وزير خارجه چين براي شرکت در مذاکرات هسته‌اي وارد لوزان شد


11:00/ سخنگوي کاخ سفيد: احتمالا پس از هر توافقي موقتا برخي تحريم ها لغو شود

BBC/ جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد، به خبرنگاران گفت که احتمال دارد باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا، پس از حصول هرگونه توافقي، فعلا در حد فاصل ۳۱ مارس تا زمان مشخص شدن جزئيات توافق در ماه ژوئن، از اختيارات خود براي لغو موقت برخي از تحريم‌ها اقدام کند. به گفته سخنگوي کاخ سفيد، بدين ترتيب چنانچه در جريان تحقيقات مستمر راستي‌آزمايي خطايي مشاهده شود، آمريکا خواهد توانست به سرعت تحريم ها را دوباره به اجرا بگذارد.

10:57/ منبع آگاه مطرح کرد: تحريم ها و تحقيق و توسعه از موضوعات مهم اختلافي
فارس/ يک منبع آگاه نزديک به مذاکرات در ارتباط با موضوعات اختلافي در روزهاي پاياني مذاکرات لوزان عنوان کرد: دو موضوع تحريم ها و تحقيق و توسعه همچنان از موضوعات مهم اختلافي است .

02:58/ ديدار ظريف و کري 8 صبح يکشنبه به وقت لوزان

00:34/ ريابکوف: مذاکرات هسته اي در لوزان با جديت جريان دارد

ايرنا/ سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه اعلام کرد: مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 در لوزان سوييس با جديت جريان دارد و طرف هاي مذاکره کننده براي دستيابي به توافق سياسي تلاش مي کنند.

00:29/ جديدترين پست فيسبوکي ظريف درباره آخرين تحولات مذاکرات
ظريف نوشت: امروز علاوه بر دو دور مذاکره با آقاي کري، گفتگوهاي جدي ولي مثبتي با آقايان اشتاينماير و فابيوس، وزراي خارجه آلمان و فرانسه داشتيم. در مسير رسيدن به راه حل هاي قابل قبول پيشرفت داشته ايم ولي هنوز بايد در مورد چند موضوع مهم کار کنيم. کليد رسيدن به توافق انتخاب راهبردي بين فشار و تحريم يا تعامل و توافق از سوي طرف مقابل است. 
 
آخرين خبرها از مذاکرات هسته اي در روز شنبه 8 فروردين

23:40/ آمادگي دفتر سازمان ملل در ژنو براي برگزاري مذاکرات هسته‌اي ايران
تسنيم/يک منبع آگاه سازمان ملل تاکيد کرد که دفتر سازمان ملل در شهر ژنو آماده است تا فورا ميزباني مذاکرات بر سر برنامه هسته اي ايران را بر عهده بگيرد.

23:39/ سخنگوي سازمان انرژي اتمي: در برخي موارد فني مفاهمه بيشتري حاصل شده است

23:13/ مقام ارشد وزارت خارجه چين: پکن هر تلاشي را براي کاهش اختلافات در مذاکرات هسته‌اي ايران انجام مي‌دهد

23:06/ معاون وزير خارجه روسيه: مسکو اميدوار است بحران يمن تاثيري بر مذاکرات هسته‌اي ايران نداشته باشد

23:04/ موگريني: هيچوقت تا اين اندازه به توافق نزديک نبوده‌ايم

فارس/ موگريني در جمع خبرنگاران گفت: به توافق نزديک هستيم ولي نقاط مهمي باقي مانده‬ است. ‫هيچ وقت به اين اندازه به توافق نزديک نبوده‌ايم.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه نگراني‌هاي مشابهي داريم و متحد هستيم، اظهارداشت: ما همواره خوشبين هستيم چراکه در غير اينصورت اينجا نبوديم. در هفته‌هاي آخر به پيشرفت‌هايي نايل شده‌ايم.


22:49/ رييس جمهور در گفتگوي تلفني با صدر اعظم آلمان: ايران انعطاف لازم را به خرج داده؛ نوبت طرف مقابل است/برداشته شدن تحريم‌ها نکته اساسي توافق است
رييس جمهور اسلامي ايران شامگاه شنبه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفتگو کرد و در اين مکالمه تلفني آخرين وضعيت مذاکرات هسته اي و همکاري هاي دوکشور مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني دراين گفتگو با تبيين مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته اي اظهارداشت: به روزهاي حساسي رسيده ايم. ايران انعطاف لازم را درمذاکرات به عمل آورده واکنون نوبت طرف مقابل است که قدمهاي نهايي را بردارد.
رييس جمهور کشورمان افزود: برداشته شدن تحريمها نکته اساسي اين توافق خواهد بود؛ چراکه هدف اساسي از اين توافق ايجاد اعتماد بين دو طرف است.

22:37/ فرانس24: فابيوس بر حق دستيابي ايران به فن ‌آوري هسته‌اي صلح آميز تاکيد کرد
واحد مرکزي خبر/ وزير امور خارجه فرانسه ضمن پيچيده خواندن روند مذاکرات، حق ايران براي دستيابي به فن آوري هسته اي صلح آميز را تاييد کرد.

21:35/ مسکو: درصد احتمال توافق با ايران از 50 گذشت
فارس/ يک منبع روسي به رويترز گفته که درصد احتمال توافق با ايران از 50 فراتر رفته است.

7239 نمایش

نظر دادن